• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דעת המקובלים בזמננו על אמירת מעין שבע בליל פסח, האם ידוע מה דעתם?

המנהג של כולם היה עוד לפני רב ניסים גאון. צריך קצת ידע בחקר המנהגים ובהבנתם.
רב ניסים גאון הוא זה שלא ידע שהמנהג בכל קהלות ישראל כולל בבל וארץ ישראל ואיטליה שהם קהלות קדומות מאוד לומר ולכן הוא זה שחידש מדנפשיה נגד כל קהל ישראל.
פשוט. כוונתי ברורה לרוצה להבין ולא להקשות לחינם. שלא ידעו את חידושו כי עדין לא אמרו (היו לפניו וכדו'). לפני נתינת התורה גם היה מנהג לא לקיימה...

וכבודו מוזמן ליישב את כל הקושיות על המחבר וכנ"ל. אא"כ הוא לא בסוגיא, מה שנראה כן, ואשרי יושבי ביתך...
 
אם תזכה להעמיק יותר וללמוד איך מתייחסים למנהגי ישראל ומה המשקל של כל קהלה והמשקל של כל קהלות ישראל ואיך יודעים ובודקים אם המנהג הוא לפני או אחרי ועוד הרבה פרטים, תוכל להבין את כונת המאמר ולקבל האמת.
 
שמנהג 'כל' קהילות ישראל הקדומות היה לאומרו עד שבא רב ניסים גאון וכתב מדנפשיה שלא לאומרו וקיבלוהו כמה מחכמי ישראל עד שפסקו כן למעשה,
שנה שעברתי עברתי על זה, ומה שזכור לי שהוא התייחס בעיקר לכל מיני סידורים מתקופות הראשונים
ולענ"ד זה לוקה בחסר, א, אם הסידורים הנ"ל לא ידוע מי מחברם אין הם מעלים או מורידים (כי ישנה איזו תפיסה שאם מצאו סידור מלפני 200 שנה מסתמא המו"ל הוא מגדולי הדור. אך אין בזה שום הכרח, ויכול מאוד להיות שהמו"ל היה אדם פשוט שרצה לזכות את הרבים או להתפרנס)
ב. גם אם זה כתוב בסידורי כמה ראשונים זה לא הופך את זה למנהג, כמו שלא נאמר שאם כתוב בסידור רב סעדיה גאון ודאי כך נהגו כולם בבלל. (שס"ס ימצאו גאונים אחרים שחולקים). אלא זו דעתו של אותו ראשון. וס"ס ישנם הרבה ראשונים שכתבו להלכה לא לומר בערב פסח
ג. הבעיה המרכזית היא, שאם חוקרים את המנהג למה מחפשים מה היה המנהג בימות הראשונים? איפה מצאנו מנהג הראשונים הספרדים שמחייב אותנו? שאם חוקרים אחר דעות ראשונים ודאי שזה מכריע את ההלכה, אך כאן שיש הרבה ראשונים לכאן ולכאן, ורוצים לדעת מה המנהג, יש לחפש את המנהג אחר זמן הש"ע והאר"י
 
שנה שעברתי עברתי על זה, ומה שזכור לי שהוא התייחס בעיקר לכל מיני סידורים מתקופות הראשונים
אכן, והוסיף ע"ד כת"ר שהרבה מהדברים שם אינם נכונים כלל, וכפי שציינתי לעיל.
ויושב אהלים לא ענה מידי ע"ז.
וראה שם במאמר שכתב על רבנו הטור שיתכן שלא ידע מה המנהג בזמנו, שהיה מתפלל שמונה עשרה באורך. והם דברי הבל לומר כן על כל אדם כ"ש על רבנו הטור. וזה מראה בעליל מה תכליתם של אותם חכמים. ויש עוד דוגמאות לזה, ודי בזה.
ולענ"ד עיקר התשובה לדבריו, שבאמת המנהגים האלו היו לעיני רבותינו, שהרי מדברי הראשונים נראה בעליל שרנ"ג הוא הראשון שאמר להדיא שאין לומר מעין שבע (אלא שלפי"ד נמצא שמעולם לא אמרוה והיינו שהוא חידש את הדין, כלו' ששכחום וחזרו ויסדום, או שהוא ביסס את מקור הדין), וא"כ הרי הוא ידע שנהגו לא כן, וכן הראשונים אח"כ ידעו ג"כ שרנ"ג חידש, ונהגו עד אז הרבה (עכ"פ) לא כן, וכן ידעו גדולי האחרונים, ובכו"ז ס"ל שאין מזה ראיה, וכמ"ש בלב חיים. וביחוד שמרן הב"י ראה מהרבה מהראשונים שהביא שכתבו שהמנהג לא לומר, ובכו"ז ס"ל בסכינא חריפא שאין לומר.
ודומה לזה טען לכותב התשובה שם הרב כהן.
 
האם היה מי מחכמי ישראל שידע שהמנהג ב'כל' קהיחות ישראל היה לברך ברכה זו?
זה שכל אחד ידע שבאיזו קהלה נהגו כן זה ידוע, אולם כמו שאתה עכשיו לא מתפעל מזה גם הם לא התפעלו. כיון שכל אחד חשב שזה מנהג מקומו והוא מנהג בטעות, אבל לומר ש'כל'' עם ישראל טעה זהו דבר שאף אחד לא מעלה בדעתו. ואם היה אחד מהפוסקים יודע שכך היה מנהג כל ישראל ההתיחסות היתה אחרת
אחה''מ, אם המנהג ב" כל קהילות ישראל" היה כן לברך. איך נעלם במשך הדורות מנהג כ"כ ידוע ומפורסם בכל ישראל די בכל אתר ואתר עד שפתאום ובאורח ניסי בדור הזה ירד מן השמים כבוד הרב הגדול הנ''ל ומחפש סימוכין למנהג כ''כ פשוט בקהל ישראל??? אתמהה!!! (אמנם יש שכתבו כן, אבל לא באופן גורף עד כדי שיש לתמוה על הסוברין שאין לברך)
 
אולם כמו שאתה עכשיו לא מתפעל מזה גם הם לא התפעלו.
לענ"ד, יש לכתוב ביראה ורעד לפני רבותינו ראשונים ואחרונים אשר ליבם היה רחב כאולם. מי בשופטני עסקינן או חלילה באינשי דקטלי קני באגמא?
 
לענ"ד, יש לכתוב ביראה ורעד לפני רבותינו ראשונים ואחרונים אשר ליבם היה רחב כאולם. מי בשופטני עסקינן או חלילה באינשי דקטלי קני באגמא?
וכבר ציינתי לו את לעיין בהקדמת הגרש"ש לשער"י. שיסוד דבריו שכדי לחלוק צריך להכיר במעלת המלמד. מה שחסר לאותם אינשי שחושבים שאם ראו ראשון או שתיים, אז כל הפוסקים ומרן זיע"א יחזרו בהם וכו'. ובאמת שמעיינים בסוגיא רואים שאין משם ראיה, או שאי"ז מכריע לפי כללי הפסיקה. וכבר כתב הכנה"ג שלכל קושיא יש תשובה. ובעז"ה אעלה בהמשך קובץ מסודר שפורך את כל טענות אותם חכמים. ובחוש רואים איזה חכם יש לו נגיעות ואיזה לא...
 
אחרי כל האריכות המחכימה , אך המייגעת , בדו''ד של הנושא , בל נשכח שהשאלה היתה מה נוהגים כיום בתי מדרשותיהם של חכמי המקובלים הספרדים הוותיקים (בכוונה הדגשתי) בדורינו [כמו למשל הרבנים בניהו, עטיה, הדאיה והלל שליט''א ולהבה''לח מוקדסי ופרץ ועוד שלא מניתי]
אז מי שמסתפק - יניח לספריו ,לסברותיו ולפילפוליו , יתכבד ויקום מכסאו וילך אליהם .
ותול''מ .
(אגב , מי שרוצה - מוזמן לכתת רגליו אל זקן ויושב בישיבה , הוא מורינו הגר''ש כהן שליט''א וישאלהו מה מנהג י''ם העתיקה עפ''י מה שראה ושמע . כי מורי ורבי עשה כן , לפני הרבה שנים [גם מול הרב אטון זצ''ל להבחל''ח] , וקיבל תשובה ... )

למסקנה - שכל אחד יעשה כהוראת רבותיו , כי לדבר אין סוף !
 
נערך לאחרונה:
בפירוש שנינו, רבינו יונה החסיד מגירונדי
אם נתכוין להגיב באמת
אזי רחמנא ליצלן מהאי דעתא
מקוה מאוד שהיתה זו אמירה שאמורה להיות שנונה, אף שלא צלחה כלל.

ואדרבה הרי הנך מגלה בדעתך כמה דרכך היא פסולה בעליל, כי אם בדבר הלכה כאשר הנך רואה קושיא פלונית בדברי מחבר גאון בתורה הנך מבטלהו על אתר, ולא מתאמץ ליישבו, כי הרי זה מש"כ הגרש"ש והינך אומר שזו רק בחסידות וכדו', א"כ מובן מאוד כל תגובותיך באתרא הדין שאינם לחפש האמת באמת. במחילה. וד"ב.
 
נערך לאחרונה:
אם נתכוין להגיב באמת
אזי רחמנא ליצלן מהאי דעתא
מקוה מאוד שהיתה זו אמירה שאמורה להיות שנונה, אף שלא צלחה כלל.

ואדרבה הרי הנך מגלה בדעתך כמה דרכך היא פסולה בעליל, כי אם בדבר הלכה כאשר הנך רואה קושיא פלונית בדברי מחבר גאון בתורה הנך מבטלהו על אתר, ולא מתאמץ ליישבו, כי הרי זה מש"כ הגרש"ש והינך אומר שזו רק בחסידות וכדו', א"כ מובן מאוד כל תגובותיך באתרא הדין שאינם לחפש האמת באמת. במחילה. וד"ב.
חס ושלום, צחקתי בלבד.

כוונתי שודאי וחובה עלינו לכבד החכמים, ולשנן לעצמנו שראשונים מלאכים ואנחנו חמורים, אבל עם זאת, הקב"ה ציוונו לעסוק בתורתו כל אחד לפי כוחו ולפי כישוריו ולפי מחשבתו מה שחננו הא-ל ית"ש, ומוכרח שהדעות לא יהיו מכוונות, וצריך לדעת להכיל את מגוון הדעות של החכמים, ואין פה אחד צודק ואחד טועה, אלא אלו ואלו דא"ח, וחלילה לי לבטל דברי הפוסקים ודעתם, ומי אני ומה אני לידם.
ואדרבא, כאן באתרא הדין ראיתי סוג של פסילת חכמים והקטנתם מחמת שפסקיהם לא מתאימים לשיטה מסוימת, ולא ראיתי מעולם לרבותינו שחלקו זע"ז שפסלו הגברא.
ולכן כשמגיעים לסגנון של תשובות מעין אלו שהזכירו פה, זה יותר נראה ככפיה מחשבתית וסתימת פיות.
ואני בעיני וסהדי במרומים משתדל להגיע לאמת, אבל יודע אני שיתכן ואינה האמת האבסולוטית, אך לענ"ד זה מה שהשי"ת מצפה ממני. ואם שגיתי, גם בדבר זה, איתי תלון משוגתי.
 
חס ושלום, צחקתי בלבד.

כוונתי שודאי וחובה עלינו לכבד החכמים, ולשנן לעצמנו שראשונים מלאכים ואנחנו חמורים, אבל עם זאת, הקב"ה ציוונו לעסוק בתורתו כל אחד לפי כוחו ולפי כישוריו ולפי מחשבתו מה שחננו הא-ל ית"ש, ומוכרח שהדעות לא יהיו מכוונות, וצריך לדעת להכיל את מגוון הדעות של החכמים, ואין פה אחד צודק ואחד טועה, אלא אלו ואלו דא"ח, וחלילה לי לבטל דברי הפוסקים ודעתם, ומי אני ומה אני לידם.
ואדרבא, כאן באתרא הדין ראיתי סוג של פסילת חכמים והקטנתם מחמת שפסקיהם לא מתאימים לשיטה מסוימת, ולא ראיתי מעולם לרבותינו שחלקו זע"ז שפסלו הגברא.
ולכן כשמגיעים לסגנון של תשובות מעין אלו שהזכירו פה, זה יותר נראה ככפיה מחשבתית וסתימת פיות.
ואני בעיני וסהדי במרומים משתדל להגיע לאמת, אבל יודע אני שיתכן ואינה האמת האבסולוטית, אך לענ"ד זה מה שהשי"ת מצפה ממני. ואם שגיתי, גם בדבר זה, איתי תלון משוגתי.
יפה שחזר בו.
אולם אל תתלה הערתך בכותבים כאן, כי בדברי רבינו יונה והגרש"ש הדברים מפורשים.
ואף אחד כאן לא פסל אף גברא, פסלו את הדרך, ואחד מן הטעמים זה בגלל ההתייחסות הנכונה בהלכה וכמ"ש ר"י והגרש"ש.
ודע, שאף הם לא אמרו לקבל את ההלכה כחידה סתומה, כמו שכת"ר רצה להבין, אלא הגישה כלפי רבותינו צריכה להיות שאם יש קושיא אזי איתי תלין משוגתי, ושזה יגרום לנו לעמול ולדקדק עד שידינו יד כהה משגת, כך שבסופו של דבר, דברי רבו יהיו ברורים לו מאוד. וכמ"ש כן להדיא הגרש"ש וז"ל: אם המתלמד מאמין במעלת המלמדו, אז אם לא יבין בראשונה, יתלה החסרון בעצמו, ויוסיף אומץ ליגע את עצמו "ואז יבין באחרונה". עכל"ק. ודאי שאין זו גישה חסידית, אלא גישה אמיתית. והבן.
 
חזור
חלק עליון