• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

דעת המקובלים בזמננו על אמירת מעין שבע בליל פסח, האם ידוע מה דעתם?

ועוד אוסיף על דברי ה"ר ישראל שטענה זו הבאנו אותה בסוף, אחרי כל המו"מ שנוכחנו שיושב אהלים לא ענה על שום טענה מהותית, וגם מה שענה הוא שלא ממין הטענה. והגענו להבנה שהמניע שלו הוא לחלוק על מרן, או "שפשוט" הוא אינו מכיר במעלת המלמד וכמ"ש הגרש"ש, ולכן הבאנו את זה, ורק בסוף ולא בתחילה לסתום פיות כדברי "פשוט". וגם מבין ריסי עיניו ולשונו ניכר לכל בר דעת איך מדבר כלפי רבותינו, ודי בזה.
 
עד שבא רב ניסים גאון וכתב מדנפשיה שלא לאומרו וקיבלוהו כמה מחכמי ישראל עד שפסקו כן למעשה
אם רב ניסים גאון שינה את המנהג וקיבלוהו חכמי ישראל, מכי תיתי לומר שכעת ישנו זאת? (ורבותינו הגאונים היה להם יד טובא בקבלה, וכמש"כ במק"א).
 
אם רב ניסים גאון שינה את המנהג וקיבלוהו חכמי ישראל, מכי תיתי לומר שכעת ישנו זאת?
זה גופא מה שכותב המאמר מבאר באורך, וכדאי לקרוא את מאמרו בעיון רב.
אכתוב במילים ברורות. א. רב גדול ככל שיהיה לא יעיז לשנות מנהג שנהוג 'בכל' קהלות ישראל. מנהג כזה אומר שכך קבלו מחכמי התלמוד עד הגאונים ועבר לכל תפוצות ישראל כשהתפזרו בגלויותיהם, כיון שלא יתכן שכל עם ישראל יטעה באותה הטעות. אם אתה מסכים לזה אפשר להמשיך הלאה.
ב. לא היה רב בכל הדורות שלפנינו שידע מהו מנהג 'כל' ישראל. בזמנם לא היה אפשרות טכנית למי שגר בספרד לדעת מה המנהג באשכנז ובאיטליה ובצרפת ובארצות המזרח ובבבל ובפרס ובפרובנס ובשאר הקהלות שמנה הכותב במאמרו עיש"ב. כל אחד ידע אולי מה קורה בעיר או בארץ הסמוכה לו ותו לא. אם אתה מסכים להנחה זו אפשר להמשיך הלאה.
ג. רב ששינה המנהג מחמת שחשב שהוא מנהג שנהוג רק במקומו והוא מנהג טעות כיון שבמקומות אחרים יתכן ולא נוהגים כן - ברגע שיודעים שאינו כן, אין הלכה כאותו רב אלא כמנהג הקדום כיון שגם אותו הרב לא היה מבטל את המנהג וכפי שהתבאר באות א'. ולכן מה שסבר רב נסים גאון בתור סברא דיליה למה אין לומר מעין שבע, אם אכן מתברר שהמנהג בכל העולם היה לא כדבריו, זה אומר שאין סברתו נכונה, שהרי חכמי התלמוד הנחילו לחכמי ישיבות בבל ומשם התפשט לכל העולם שכן יש לומר, ולכן אף אם כמה ראשונים העתיקו את דבריו והסכימו לשינוי המנהג זהו מחמת שלא ידעו את הנ"ל ואין דבריהם מכריעים נגד כל הקדמונים שלפניהם
ד. יש לדעת שכשאומרים שב'אשכנז' בירכו - זה אומר שעשרות ומאות רבנים במשך כל הדורות בירכו. וכן בספרד וכן באיטליה ובשאר ארצות. ולכן מגוחך הדבר לספור את הראשונים שלפנינו שפסקו לא לברך וכפי שעשה @ראובן יוסף מיארה לעיל כו"כ ראשונים וכ"כ אחרונים, וכביכול 'רק' מעט מהראשונים פסקו לא לברך. שהרי במשך מאות שנים בארצות הנ"ל שהיו שם גדולי עולם בירכו, אלא שלא הוצרכו לכתוב להדיא שמברכים כיון שהיה פשוט להם כן, שהרי כך המנהג, ורק בדורות מאוחרים יותר שפשטו דברי רנ"ג הוצרכו לדון ולכתוב האם כמו המנהג או שמשנים אותו. על כל רב אחד או שנים מחבל ארץ אחד שכתב לא לברך - עומדים כנגדו עשרות רבנים שנהגו בפועל לברך מחמת קבלתם המקורית.
ה. לאחר הגילויים הנ"ל יש ללמוד את הסוגיא מתחלתה באופן אחר עם הנחות ראשוניות אחרות, ולא כמו שהיה מקובל ללמוד אותה עד היום. המחקר התורני שיש לנו היום משנה קצת את דרך החשיבה, לטובה, וכדאי להתחיל להתרגל ללמוד בצורה בוחנת יותר עם הכלים הרבים שיש לנו להגיע לשורשי הדברים מה שלא היה לרבותינו במשך הדורות.
 
ג. רב ששינה המנהג מחמת שחשב שהוא מנהג שנהוג רק במקומו והוא מנהג טעות כיון שבמקומות אחרים יתכן ולא נוהגים כן - ברגע שיודעים שאינו כן, אין הלכה כאותו רב אלא כמנהג הקדום כיון שגם אותו הרב לא היה מבטל את המנהג וכפי שהתבאר באות א'. ולכן מה שסבר רב נסים גאון בתור סברא דיליה למה אין לומר מעין שבע, אם אכן מתברר שהמנהג בכל העולם היה לא כדבריו, זה אומר שאין סברתו נכונה, שהרי חכמי התלמוד הנחילו לחכמי ישיבות בבל ומשם התפשט לכל העולם שכן יש לומר, ולכן אף אם כמה ראשונים העתיקו את דבריו והסכימו לשינוי המנהג זהו מחמת שלא ידעו את הנ"ל ואין דבריהם מכריעים נגד כל הקדמונים שלפניהם
הנחה לא נכונה במחילה. וחבל אפילו להשקיע מאמצים להסביר לך למה.
ד. יש לדעת שכשאומרים שב'אשכנז' בירכו - זה אומר שעשרות ומאות רבנים במשך כל הדורות בירכו. וכן בספרד וכן באיטליה ובשאר ארצות. ולכן מגוחך הדבר לספור את הראשונים שלפנינו שפסקו לא לברך וכפי שעשה @ראובן יוסף מיארה לעיל כו"כ ראשונים וכ"כ אחרונים, וכביכול 'רק' מעט מהראשונים פסקו לא לברך. שהרי במשך מאות שנים בארצות הנ"ל שהיו שם גדולי עולם בירכו, אלא שלא הוצרכו לכתוב להדיא שמברכים כיון שהיה פשוט להם כן, שהרי כך המנהג, ורק בדורות מאוחרים יותר שפשטו דברי רנ"ג הוצרכו לדון ולכתוב האם כמו המנהג או שמשנים אותו. על כל רב אחד או שנים מחבל ארץ אחד שכתב לא לברך - עומדים כנגדו עשרות רבנים שנהגו בפועל לברך מחמת קבלתם המקורית.
בשלב זה כבר הפסקתי להבין את מקור ושורש הדברים שכבודו מנסה לומר, כיוון שנראה שמקדש את המנהג הזה כל כך כאילו שורשו ממשה מסיני, וכבודו היה לאורך כל הדורות לראות שכולם נהגו כן.
ה. לאחר הגילויים הנ"ל יש ללמוד את הסוגיא מתחלתה באופן אחר עם הנחות ראשוניות אחרות, ולא כמו שהיה מקובל ללמוד אותה עד היום. המחקר התורני שיש לנו היום משנה קצת את דרך החשיבה, לטובה, וכדאי להתחיל להתרגל ללמוד בצורה בוחנת יותר עם הכלים הרבים שיש לנו להגיע לשורשי הדברים מה שלא היה לרבותינו במשך הדורות.
ומרן שכל רז לא אניס ליה חקר על כך כמבואר בתשובותיו.
 
אכתוב במילים ברורות. א. רב גדול ככל שיהיה לא יעיז לשנות מנהג שנהוג 'בכל' קהלות ישראל. מנהג כזה אומר שכך קבלו מחכמי התלמוד עד הגאונים ועבר לכל תפוצות ישראל כשהתפזרו בגלויותיהם, כיון שלא יתכן שכל עם ישראל יטעה באותה הטעות. אם אתה מסכים לזה אפשר להמשיך הלאה.
אם רנ"ג חידש הוי אומר שהוא ידע שהוא משנה מנהג
ב. לא היה רב בכל הדורות שלפנינו שידע מהו מנהג 'כל' ישראל. בזמנם לא היה אפשרות טכנית למי שגר בספרד לדעת מה המנהג באשכנז ובאיטליה ובצרפת ובארצות המזרח ובבבל ובפרס ובפרובנס ובשאר הקהלות שמנה הכותב במאמרו עיש"ב. כל אחד ידע אולי מה קורה בעיר או בארץ הסמוכה לו ותו לא. אם אתה מסכים להנחה זו אפשר להמשיך הלאה.
כבר כתבנו שמאחר ורנ"ג חידש, וא"כ גם הוא וגם הפוסקים מסתמא ידעו שהרבה לא נהגו כן עד עתה.
ועוד, שגם מרן וגם הרבה מגדולי האחרונים ראה ראו הרבה מהראשונים שהזכיר במאמר, הוי אומר שידעו שכך נהגו הרבה ע"פ הספרים, כמו שהוכיח מהם במאמר, ואעפ"כ לא חשו לזה.
ג. רב ששינה המנהג מחמת שחשב שהוא מנהג שנהוג רק במקומו והוא מנהג טעות כיון שבמקומות אחרים יתכן ולא נוהגים כן - ברגע שיודעים שאינו כן, אין הלכה כאותו רב אלא כמנהג הקדום כיון שגם אותו הרב לא היה מבטל את המנהג וכפי שהתבאר באות א'. ולכן מה שסבר רב נסים גאון בתור סברא דיליה למה אין לומר מעין שבע, אם אכן מתברר שהמנהג בכל העולם היה לא כדבריו, זה אומר שאין סברתו נכונה, שהרי חכמי התלמוד הנחילו לחכמי ישיבות בבל ומשם התפשט לכל העולם שכן יש לומר, ולכן אף אם כמה ראשונים העתיקו את דבריו והסכימו לשינוי המנהג זהו מחמת שלא ידעו את הנ"ל ואין דבריהם מכריעים נגד כל הקדמונים שלפניהם
כבר השבנו ע"ז לעיל. ונודע דאמרי' סב"ל אפי' בב' פוסקים, כ"ש בכמעט 20 ראשונים.
ד. יש לדעת שכשאומרים שב'אשכנז' בירכו - זה אומר שעשרות ומאות רבנים במשך כל הדורות בירכו. וכן בספרד וכן באיטליה ובשאר ארצות. ולכן מגוחך הדבר לספור את הראשונים שלפנינו שפסקו לא לברך וכפי שעשה @ראובן יוסף מיארה לעיל כו"כ ראשונים וכ"כ אחרונים, וכביכול 'רק' מעט מהראשונים פסקו לא לברך. שהרי במשך מאות שנים בארצות הנ"ל שהיו שם גדולי עולם בירכו, אלא שלא הוצרכו לכתוב להדיא שמברכים כיון שהיה פשוט להם כן, שהרי כך המנהג, ורק בדורות מאוחרים יותר שפשטו דברי רנ"ג הוצרכו לדון ולכתוב האם כמו המנהג או שמשנים אותו. על כל רב אחד או שנים מחבל ארץ אחד שכתב לא לברך - עומדים כנגדו עשרות רבנים שנהגו בפועל לברך מחמת קבלתם המקורית.
אטו כמעט מחצה מהראשונים שהזכרנו והטור לא ידעו מה המנהג במקומם, וכן עשרות מגדולי הפוסקים מאשכנז, לא ידעו רק הה"כ ידע, אתמהה.
אא"כ נומר כמו שכתב במאמר שם, שהטור האריך בתפלה ולא ידע מה המנהג, וממילא ה"ה כל הפוסקים...
ה. לאחר הגילויים הנ"ל יש ללמוד את הסוגיא מתחלתה באופן אחר עם הנחות ראשוניות אחרות, ולא כמו שהיה מקובל ללמוד אותה עד היום. המחקר התורני שיש לנו היום משנה קצת את דרך החשיבה, לטובה, וכדאי להתחיל להתרגל ללמוד בצורה בוחנת יותר עם הכלים הרבים שיש לנו להגיע לשורשי הדברים מה שלא היה לרבותינו במשך הדורות.
ה' יצילנו מהאי דעתא שבשתא
 
ועוד אוסיף על דברי ה"ר ישראל שטענה זו הבאנו אותה בסוף, אחרי כל המו"מ שנוכחנו שיושב אהלים לא ענה על שום טענה מהותית, וגם מה שענה הוא שלא ממין הטענה. והגענו להבנה שהמניע שלו הוא לחלוק על מרן, או "שפשוט" הוא אינו מכיר במעלת המלמד וכמ"ש הגרש"ש, ולכן הבאנו את זה, ורק בסוף ולא בתחילה לסתום פיות כדברי "פשוט". וגם מבין ריסי עיניו ולשונו ניכר לכל בר דעת איך מדבר כלפי רבותינו, ודי בזה.
שבתי ועיינתי בדברי הגרשש"ק, ודבריו מתוקים, אמנם ראיתי שהביאו כאן לעיל דברים מקוטעים ולתועלת הקוראים אני מצרף דבריו במלואם.

ולכן אקוה אשר גם בהוצאת ספרי זה להפיצו לרבים יחנני הטוב והמטיב למשוך את לב העמלים בעומק הלכה להגות בו ולהוסיף לקח ויהיה חלקי עמהם סלה והנה אדע שספרי זה לא יהיה מקובל לכל, כי הרבה לומדים לא הורגלו להגות בדרך העיון כפי דרך העיון הסובב והולך ברוב הענינים הנאמרים בספרי זה, שהרבה דרכים לתורה וכל אחד מוצא טעם לפי הרגלו, ועוד לזה שרוב הענינים המתבארים בו הם ענינים הדרושים עיון ויגיעה, ולא יתפסו גם בלב מבין בהבטה בעלמא, ולא כל אדם רוצה לתלות החסרון בעצמו מחמת עומק המושג וחסרון המשיג. ושמעתי דבר נאה ומתקבל בשם גיסי המנוח הרה"ג מוה"ר שלמה זלמן בהר"ר קלמן אבעל מטעלז בהא דמסופר בגמ' בבא קמא כ בסוגיא דזה נהנה וזה לא חסר דרב חסדא בעי מרמי בר חמא, והשיב לו לכי תשמש לי שקל סודרא כרך ליה, דבהשקפה ראשונה מתמיה, וביאר הרב הנ"ל שהענין הוא שבדבר שצריך עיון ויגיעה תלוי עיקר הדבר אם המתלמד מאמין במעלת המלמדו אז אם לא יבין בראשונה יתלה החסרון בעצמו ויוסיף אומץ ליגע את עצמו ואז יבין באחרונה אבל אם דברי המלמדו קלים בעיניו ולא שוה לו להתאמץ לעמול בהם אז אם לא יקבל הדברים במשקל הראשון יניחם או יבטלם בלבו ודיו, ולכן כאשר ידע רמי בר חמא את עומק הענין שרצה ללמדו לא רצה ללמדו עד שיתאמת לו שרב חסדא משתוקק להתלמד ממנו כתלמיד מרב ולכן לא למדו הדבר עד שישמש אותו כתלמיד לרב ודברי פי חכם חן. וכו'

וכן אחשוב שרק אלה אשר ייקרו דברי בטרם ראום או שמעום ימצאו חפץ להגות בספרי זה, וישוו בעיניהם גם להעמיק עיונם אם גם לא יבינום במשקל ראשון ואז יקבלו דברי בע"ה, אבל ראוי לידע ולהתבונן לדעתי מה שאמרו ז"ל חגיגה ורבי מאיר היכי גמר תורה מפומיה דאחר והא אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מאי דכתיב כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא' אם דומה הרב למלאך ה' צבאות יבקשו תורה מפיהו ואם לאו אל יבקשו תורה מפיהו, ומסיק הש"ס לא קשיא הא בגדול הא בקטן, וראוי להבין לפי"ז איך סתים רבי יוחנן דבריו שדבריו רק בקטן ולא בגדול, וי"ל דכאשר נדקדק מה שאמר רבי יוחנן יבקשו תורה מפיהו ולא אמר ילמדו ממנו, דבאמת הלומד מחבירו אינו לומד מפי המלמדו, אלא שומע ושוקל בפלס שכלו והוא מבין הדבר, וזה אינו לומד מפי המלמדו רק משכל של המלמד, ותורה מפה נחשבת אם מקבל הדברים כפי ששמע בלי בקורת, ועל ענין זה אמר רבי יוחנן שלקבל תורה מפה אינו ראוי רק אם הרב דומה למלאך ה' צבאות, ולפי"ז מרומז בדברי רבי יוחנן הבדל בין קטן לגדול, דקטן לומר תורה מפה שאינו ראוי לבקר מה לקרב ומה לרחק, וגדול שיש בכוחו לבקר אינו לומד תורה מפה, וכמו כן ראוי לעורר לכל ההוגה בספרי אחרונים, שלא ילמדו תורה מפיהם, שלא לעשות יסוד מכל האמור בדבריהם טרם יבקרו היטב את דבריהם, וכעין זכר לדבר זה יש ללמוד מהא דאמרינן בגמ' בבא מציעא פרק השוכר את הפועלים דאמר רבי חייא אנא עבידנא דלא תשתכח תורה מישראל ומפרש שם שהיה זורע פשתים ומגדל נישבי וצד צבאים ועושה קלפים וכותב חומשים לרמז דכל מה שיש בכוחנו להחל מהתחלת התורה עלינו לעשות בעצמנו לפי ערך שהורשה לנו לחקור ולהתבונן ולא לסמוך על דברי הגדולים שקדמונו, וגילוי דעתי זאת יהיה לי להכרעת כף זכות להוגים בספרי אם ימצאו דברי סותרים לדברי גדולים שקטנם עבה ממתני, או שכוונתי לדברי גדולים ולא הבאתי דבריהם, או שהבאתי דבריהם ודחיתי אותם, כי לרגלי הלך נפשי בדרך הלמוד כאמור עיינתי מעט בספרי אחרונים כי ספרי זה אינו ספר שו"ת רק ביאור הלכות אשר שקול הדעת החפשי הורשה בזה לכל העוסקים בעיון הראוי ומועיל.
 

קבצים מצורפים

  • הקדמת שערי יושר.pdf
    288.8 KB · צפיות: 3
המנהג של כולם היה עוד לפני רב ניסים גאון. צריך קצת ידע בחקר המנהגים ובהבנתם.
רב ניסים גאון הוא זה שלא ידע שהמנהג בכל קהלות ישראל כולל בבל וארץ ישראל ואיטליה שהם קהלות קדומות מאוד לומר ולכן הוא זה שחידש מדנפשיה נגד כל קהל ישראל.
רב ניסים גאון היה גר צדק שלא יצא מהמערה מאז שהתגייר עד שנפטר?!
הוא לא ראה מה נוהגים רבותיו וקהילתו?!
 
ולכן מה שסבר רב נסים גאון בתור סברא דיליה למה אין לומר מעין שבע, אם אכן מתברר שהמנהג בכל העולם היה לא כדבריו, זה אומר שאין סברתו נכונה,

הרב יושב אוהלים - דיו רב נשפך בנושא כל אחד כ' מה שעלה בחכתו וחכמתו אך כמדומה שכבודו צריך לבקש את מחילת רב ניסים גאון זלה"ה ושאר פארי הדורות ראשונים ואחרונים. שהרי קולמוסך פלט [אגב ריהטא מן הסתם] שטעו בסברתם (חלילה לומר כן.... מה קרה לנו איך מדברים כך על חד מגדולי גדולי הראשונים
ולכן אף אם כמה ראשונים העתיקו את דבריו והסכימו לשינוי המנהג זהו מחמת שלא ידעו את הנ"ל ואין דבריהם מכריעים נגד כל הקדמונים שלפניהם
כנ"ל. הס מלומר כן!!!!!!!!!! איך מלאך לבך לכתוב כדברים האלה???? זה יכתוב ראשון על ראשון שהוא בר פלוגתיה ולא אנחנו אפי' לא יתושים כלפיהם
א. רב גדול ככל שיהיה לא יעיז לשנות מנהג שנהוג 'בכל' קהלות ישראל. מנהג כזה אומר שכך קבלו מחכמי התלמוד עד הגאונים ועבר לכל תפוצות ישראל כשהתפזרו בגלויותיהם, כיון שלא יתכן שכל עם ישראל יטעה באותה הטעות.
אבל המציאות מוכיחה לא כן. גם בלי לפלפל בדברי הפוסקים. אם כך היה נהוג בכל קהילות ישראל איך נתטשטש המנהג לברך? ואיך קרה שבא אחד והחליט לפרסם במדינות השונות שאין לעשות כן והרי כבודו אמר כי:
בזמנם לא היה אפשרות טכנית למי שגר בספרד לדעת מה המנהג באשכנז ובאיטליה ובצרפת ובארצות המזרח ובבבל ובפרס ובפרובנס ובשאר הקהלות
לכן חדל לנו עבוד את מצרים לכה ונעלה ציון וככל אשר יאמר לכם יוסף עשו
 
שבתי ועיינתי בדברי הגרשש"ק, ודבריו מתוקים, אמנם ראיתי שהביאו כאן לעיל דברים מקוטעים ולתועלת הקוראים אני מצרף דבריו במלואם.

פשוט גאון - תואר חדש בפורום, ולפי דבריו נמצאו דברי הגרש"ש סותרים זל"ז באותו קטע, או אולי יאמר הגאון הפשוט שפשוט הגרש"ש חזר בו מדבריו הראשונים...

ואבאר:

ז"ל הגרש"ש: ולכן אקוה אשר גם בהוצאת ספרי זה להפיצו לרבים יחנני הטוב והמטיב למשוך את לב העמלים "בעומק הלכה" (א"כ דיבר הכתוב על ענייני הלכה ולא על ענייני חסידות), להגות בו ולהוסיף לקח ויהיה חלקי עמהם סלה והנה אדע שספרי זה לא יהיה מקובל לכל, "כי הרבה לומדים לא הורגלו להגות בדרך העיון "כפי דרך העיון הסובב והולך ברוב הענינים הנאמרים בספרי זה" (בספרי זה דייקא - אכן יש שיודעים לפלפל אבל לא כפי דרך העיון בספרי זה, עיין ערך האומרים שבספרי מרן פאה"ד יש רק בקיאות, ולא יודעים שהעיון האמיתי זה כפי שמובא בספרי הרב זיע"א, ואם לא רואים בו העיון ז"א שלא התחילו להבין דבריו, וידעתי שתאמר לי אני לא מאלה וכדומה מלים מעין אלה, בהיותך חושבני לתמים, אבל קבל האמת), שהרבה דרכים לתורה וכל אחד מוצא טעם לפי הרגלו, ועוד לזה שרוב הענינים המתבארים בו הם ענינים הדרושים עיון ויגיעה, ולא יתפסו גם בלב מבין בהבטה בעלמא, "ולא כל אדם רוצה לתלות החסרון בעצמו מחמת עומק המושג וחסרון המשיג". ושמעתי דבר נאה ומתקבל בשם גיסי המנוח הרה"ג מוה"ר שלמה זלמן בהר"ר קלמן אבעל מטעלז בהא דמסופר בגמ' בבא קמא כ בסוגיא דזה נהנה וזה לא חסר דרב חסדא בעי מרמי בר חמא, והשיב לו לכי תשמש לי שקל סודרא כרך ליה, דבהשקפה ראשונה מתמיה, וביאר הרב הנ"ל שהענין הוא "שבדבר שצריך עיון ויגיעה תלוי עיקר הדבר אם המתלמד מאמין במעלת המלמדו אז אם לא יבין בראשונה יתלה החסרון בעצמו ויוסיף אומץ ליגע את עצמו ואז יבין באחרונה אבל אם דברי המלמדו קלים בעיניו ולא שוה לו להתאמץ לעמול בהם אז אם לא יקבל הדברים במשקל הראשון יניחם או יבטלם בלבו ודיו" (מעניין שידידנו הי"ו לא ראה לנכון להדגיש קטע זה, כאילו אם לא ידגישו נחשוב שלא אמרם הרב המחבר) ולכן כאשר ידע רמי בר חמא את עומק הענין שרצה ללמדו לא רצה ללמדו עד שיתאמת לו שרב חסדא משתוקק להתלמד ממנו כתלמיד מרב ולכן לא למדו הדבר עד שישמש אותו כתלמיד לרב ודברי פי חכם חן. וכו'

"וכן אחשוב שרק אלה אשר ייקרו דברי בטרם ראום או שמעום ימצאו חפץ להגות בספרי זה, וישוו בעיניהם גם להעמיק עיונם אם גם לא יבינום במשקל ראשון ואז יקבלו דברי בעזרת ה" (אולי כת"ר יסביר לנו גם קטע זה, למה המחבר רוצה שיקבלו דבריו, הרי אין סתימת פיות בתורה"ק), אבל ראוי לידע ולהתבונן לדעתי מה שאמרו ז"ל חגיגה ורבי מאיר היכי גמר תורה מפומיה דאחר והא אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מאי דכתיב כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא' אם דומה הרב למלאך ה' צבאות יבקשו תורה מפיהו ואם לאו אל יבקשו תורה מפיהו, ומסיק הש"ס לא קשיא הא בגדול הא בקטן, וראוי להבין לפי"ז איך סתים רבי יוחנן דבריו שדבריו רק בקטן ולא בגדול, וי"ל דכאשר נדקדק מה שאמר רבי יוחנן יבקשו תורה מפיהו ולא אמר ילמדו ממנו, דבאמת הלומד מחבירו אינו לומד מפי המלמדו, אלא שומע ושוקל בפלס שכלו והוא מבין הדבר, וזה אינו לומד מפי המלמדו רק משכל של המלמד, ותורה מפה נחשבת אם מקבל הדברים כפי ששמע בלי בקורת, ועל ענין זה אמר רבי יוחנן שלקבל תורה מפה אינו ראוי רק אם הרב דומה למלאך ה' צבאות,
ולפי"ז מרומז בדברי רבי יוחנן הבדל בין קטן לגדול, דקטן לומר תורה מפה שאינו ראוי לבקר מה לקרב ומה לרחק, וגדול שיש בכוחו לבקר אינו לומד תורה מפה (הבנת מה כתוב כאן?! אז אסביר, כאשר קטן לומד מפי גדול מוטל עליו לעמול בדבריו וגם אם לא יבינם בראשונה יוסיף ליגע ואז יבינם במשקל אחרון וכנ"ל כל האריכות, אבל כאשר גדול לומד ויש בכוחו לבקר את חבירו הגדול, והוא באופן שאין מרחקו שמים וארץ בידיעת התורה כמו שמצוי כזה בדורינו רבנים זוטרים שמשווים עצמם לגדול מהם עשרת מונים, אזי צריך לעמול ולא לסמוך על סברת חבירו, כלשון הגרש"ש לעיל (וודאי שאין הכוונה לחבירו דייקא אלא ר"ל שכחו גדול לחלוק ואינו בגדר רב ותלמיד, או אינו בגדר קטן ביחס לגודלו של הנחלק עמו).
וכמו כן ראוי לעורר לכל ההוגה בספרי אחרונים, שלא ילמדו תורה מפיהם, שלא לעשות יסוד מכל האמור בדבריהם טרם יבקרו היטב את דבריהם (אכן, אחר שהבנו את כל דבריו למעלה, גם קטע זה מאוד מובן, כי באמת מי שאינו בגדר קטן הלומד מהגדול כדוגמת תלמיד ורב, אזי ודאי שצריך לבקר היטב את דברי אותו מחבר) , וכעין זכר לדבר זה יש ללמוד מהא דאמרינן בגמ' בבא מציעא פרק השוכר את הפועלים דאמר רבי חייא אנא עבידנא דלא תשתכח תורה מישראל ומפרש שם שהיה זורע פשתים ומגדל נישבי וצד צבאים ועושה קלפים וכותב חומשים לרמז דכל מה שיש בכוחנו להחל מהתחלת התורה עלינו לעשות בעצמנו לפי ערך שהורשה לנו לחקור ולהתבונן ולא לסמוך על דברי הגדולים שקדמונו (ודאי, וכנ"ל),
וגילוי דעתי זאת יהיה לי להכרעת כף זכות להוגים בספרי אם ימצאו דברי סותרים לדברי גדולים שקטנם עבה ממתני, או שכוונתי לדברי גדולים ולא הבאתי דבריהם, או שהבאתי דבריהם ודחיתי אותם, כי לרגלי הלך נפשי בדרך הלמוד כאמור עיינתי מעט בספרי אחרונים כי ספרי זה אינו ספר שו"ת רק ביאור הלכות אשר שקול הדעת החפשי הורשה בזה לכל העוסקים בעיון הראוי ומועיל. עכל"ק.


&&&&&&&&&&&&&&

אני כמו חברי הכותבים כאן רואים את דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א כרבו הדומה למלאך ה', ולפ"ז הגדרת וההתייחסות הנכונה לדבריו ולפסקיו (לפחות לפי הבנת הגרש"ש) לקבל הדברים בלי בקורת, וכלשונו: ותורה מפה נחשבת אם מקבל הדברים כפי ששמע בלי בקורת, ועל ענין זה אמר רבי יוחנן שלקבל תורה מפה אינו ראוי רק אם הרב דומה למלאך ה' צבאות. עכ"ל. ועם כל זאת אולי יאמר האומר וכי יש סתימת פיות בתורתינו הקד', ע"ז עונה הגרש"ש ודאי שלא, וצריך לעמול על דבריו וליגע בעומק הדברים ואז אם לא יבין במשקל ראשון יבין במשקל אחרון. (ואגב זה בדוק ומנוסה), ז"א צריך לקבל את דבריו, אבל מאידך מותר ואף מצוה רבה איכא להבינו כראוי, וזה מגיע רק כאשר מכיר את פחיתות מקומו ומעלת המלמדו. הלא"ה זה לא יגיע. וכמ"ש הגרש"ש לעיל. וזאת הסיבה שמצוי בדורינו חכמים בעיניהם שמרבים לחלוק על מרן זיע"א, ודו"ק.
 
נערך לאחרונה:
פשוט גאון - תואר חדש בפורום, ולפי דבריו נמצאו דברי הגרש"ש סותרים זל"ז באותו קטע, או אולי יאמר הגאון הפשוט שפשוט הגרש"ש חזר בו מדבריו הראשונים...

ואבאר:

ז"ל הגרש"ש: ולכן אקוה אשר גם בהוצאת ספרי זה להפיצו לרבים יחנני הטוב והמטיב למשוך את לב העמלים "בעומק הלכה" (א"כ דיבר הכתוב על ענייני הלכה ולא על ענייני חסידות), להגות בו ולהוסיף לקח ויהיה חלקי עמהם סלה והנה אדע שספרי זה לא יהיה מקובל לכל, "כי הרבה לומדים לא הורגלו להגות בדרך העיון "כפי דרך העיון הסובב והולך ברוב הענינים הנאמרים בספרי זה" (בספרי זה דייקא - אכן יש שיודעים לפלפל אבל לא כפי דרך העיון בספרי זה, עיין ערך האומרים שבספרי מרן פאה"ד יש רק בקיאות, ולא יודעים שהעיון האמיתי זה כפי שמובא בספרי הרב זיע"א, ואם לא רואים בו העיון ז"א שלא התחילו להבין דבריו, וידעתי שתאמר לי אני לא מאלה וכדומה מלים מעין אלה, בהיותך חושבני לתמים, אבל קבל האמת), שהרבה דרכים לתורה וכל אחד מוצא טעם לפי הרגלו, ועוד לזה שרוב הענינים המתבארים בו הם ענינים הדרושים עיון ויגיעה, ולא יתפסו גם בלב מבין בהבטה בעלמא, "ולא כל אדם רוצה לתלות החסרון בעצמו מחמת עומק המושג וחסרון המשיג". ושמעתי דבר נאה ומתקבל בשם גיסי המנוח הרה"ג מוה"ר שלמה זלמן בהר"ר קלמן אבעל מטעלז בהא דמסופר בגמ' בבא קמא כ בסוגיא דזה נהנה וזה לא חסר דרב חסדא בעי מרמי בר חמא, והשיב לו לכי תשמש לי שקל סודרא כרך ליה, דבהשקפה ראשונה מתמיה, וביאר הרב הנ"ל שהענין הוא "שבדבר שצריך עיון ויגיעה תלוי עיקר הדבר אם המתלמד מאמין במעלת המלמדו אז אם לא יבין בראשונה יתלה החסרון בעצמו ויוסיף אומץ ליגע את עצמו ואז יבין באחרונה אבל אם דברי המלמדו קלים בעיניו ולא שוה לו להתאמץ לעמול בהם אז אם לא יקבל הדברים במשקל הראשון יניחם או יבטלם בלבו ודיו" (מעניין שידידנו הי"ו לא ראה לנכון להדגיש קטע זה, כאילו אם לא ידגישו נחשוב שלא אמרם הרב המחבר) ולכן כאשר ידע רמי בר חמא את עומק הענין שרצה ללמדו לא רצה ללמדו עד שיתאמת לו שרב חסדא משתוקק להתלמד ממנו כתלמיד מרב ולכן לא למדו הדבר עד שישמש אותו כתלמיד לרב ודברי פי חכם חן. וכו'

"וכן אחשוב שרק אלה אשר ייקרו דברי בטרם ראום או שמעום ימצאו חפץ להגות בספרי זה, וישוו בעיניהם גם להעמיק עיונם אם גם לא יבינום במשקל ראשון ואז יקבלו דברי בעזרת ה" (אולי כת"ר יסביר לנו גם קטע זה, למה המחבר רוצה שיקבלו דבריו, הרי אין סתימת פיות בתורה"ק), אבל ראוי לידע ולהתבונן לדעתי מה שאמרו ז"ל חגיגה ורבי מאיר היכי גמר תורה מפומיה דאחר והא אמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מאי דכתיב כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא' אם דומה הרב למלאך ה' צבאות יבקשו תורה מפיהו ואם לאו אל יבקשו תורה מפיהו, ומסיק הש"ס לא קשיא הא בגדול הא בקטן, וראוי להבין לפי"ז איך סתים רבי יוחנן דבריו שדבריו רק בקטן ולא בגדול, וי"ל דכאשר נדקדק מה שאמר רבי יוחנן יבקשו תורה מפיהו ולא אמר ילמדו ממנו, דבאמת הלומד מחבירו אינו לומד מפי המלמדו, אלא שומע ושוקל בפלס שכלו והוא מבין הדבר, וזה אינו לומד מפי המלמדו רק משכל של המלמד, ותורה מפה נחשבת אם מקבל הדברים כפי ששמע בלי בקורת, ועל ענין זה אמר רבי יוחנן שלקבל תורה מפה אינו ראוי רק אם הרב דומה למלאך ה' צבאות,
ולפי"ז מרומז בדברי רבי יוחנן הבדל בין קטן לגדול, דקטן לומר תורה מפה שאינו ראוי לבקר מה לקרב ומה לרחק, וגדול שיש בכוחו לבקר אינו לומד תורה מפה (הבנת מה כתוב כאן?! אז אסביר, כאשר קטן לומד מפי גדול מוטל עליו לעמול בדבריו וגם אם לא יבינם בראשונה יוסיף ליגע ואז יבינם במשקל אחרון וכנ"ל כל האריכות, אבל כאשר גדול לומד ויש בכוחו לבקר את חבירו הגדול, והוא באופן שאין מרחקו שמים וארץ בידיעת התורה כמו שמצוי כזה בדורינו רבנים זוטרים שמשווים עצמם לגדול מהם עשרת מונים, אזי צריך לעמול ולא לסמוך על סברת חבירו, כלשון הגרש"ש לעיל (וודאי שאין הכוונה לחבירו דייקא אלא ר"ל שכחו גדול לחלוק ואינו בגדר רב ותלמיד, או אינו בגדר קטן ביחס לגודלו של הנחלק עמו).
וכמו כן ראוי לעורר לכל ההוגה בספרי אחרונים, שלא ילמדו תורה מפיהם, שלא לעשות יסוד מכל האמור בדבריהם טרם יבקרו היטב את דבריהם (אכן, אחר שהבנו את כל דבריו למעלה, גם קטע זה מאוד מובן, כי באמת מי שאינו בגדר קטן הלומד מהגדול כדוגמת תלמיד ורב, אזי ודאי שצריך לבקר היטב את דברי אותו מחבר) , וכעין זכר לדבר זה יש ללמוד מהא דאמרינן בגמ' בבא מציעא פרק השוכר את הפועלים דאמר רבי חייא אנא עבידנא דלא תשתכח תורה מישראל ומפרש שם שהיה זורע פשתים ומגדל נישבי וצד צבאים ועושה קלפים וכותב חומשים לרמז דכל מה שיש בכוחנו להחל מהתחלת התורה עלינו לעשות בעצמנו לפי ערך שהורשה לנו לחקור ולהתבונן ולא לסמוך על דברי הגדולים שקדמונו (ודאי, וכנ"ל),
וגילוי דעתי זאת יהיה לי להכרעת כף זכות להוגים בספרי אם ימצאו דברי סותרים לדברי גדולים שקטנם עבה ממתני, או שכוונתי לדברי גדולים ולא הבאתי דבריהם, או שהבאתי דבריהם ודחיתי אותם, כי לרגלי הלך נפשי בדרך הלמוד כאמור עיינתי מעט בספרי אחרונים כי ספרי זה אינו ספר שו"ת רק ביאור הלכות אשר שקול הדעת החפשי הורשה בזה לכל העוסקים בעיון הראוי ומועיל. עכל"ק.


&&&&&&&&&&&&&&

אני כמו חברי הכותבים כאן רואים את דברי מרן רבינו עובדיה יוסף זיע"א כרבו הדומה למלאך ה', ולפ"ז הגדרת וההתייחסות הנכונה לדבריו ולפסקיו (לפחות לפי הבנת הגרש"ש) לקבל הדברים בלי בקורת, וכלשונו: ותורה מפה נחשבת אם מקבל הדברים כפי ששמע בלי בקורת, ועל ענין זה אמר רבי יוחנן שלקבל תורה מפה אינו ראוי רק אם הרב דומה למלאך ה' צבאות. עכ"ל. ועם כל זאת אולי יאמר האומר מה וכי יש סתימת פיות בתורתינו הקד', ע"ז עונה הגרש"ש ודאי שלא, וצריך לעמול על דבריו וליגע בעומק הדברים ואז אם לא יבין במשקל ראשון יבין במשקל אחרון. (ואגב זה בדוק ומנוסה), ז"א צריך לקבל את דבריו, אבל מאידך מותר ואף מצוה רבה איכא להבינו כראוי, וזה מגיע רק כאשר מכיר את פחיתות מקומו ומעלת המלמדו. הלא"ה זה לא יגיע. וכמ"ש הגרש"ש לעיל. וזאת הסיבה שמצוי בדורינו חכמים בעיניהם שמרבים לחלוק על מרן זיע"א, ודו"ק.
נא לא לשים דברים בפי מה שלא אמרתי ולא עלתה על דעתי, אין שום סתירה בדברי הגרשש"ק, עם האמונה וההתבוננות במעלת המלמד, מ"מ צריך להתבונן היטב בדברי המלמד ולעיין ולחקור היטב, וזהו שאמרתי לעיל לא להיות חסידים אלא תלמידים, הא ותל"מ.
 
נא לא לשים דברים בפי מה שלא אמרתי ולא עלתה על דעתי, אין שום סתירה בדברי הגרשש"ק, עם האמונה וההתבוננות במעלת המלמד, מ"מ צריך להתבונן היטב בדברי המלמד ולעיין ולחקור היטב, וזהו שאמרתי לעיל לא להיות חסידים אלא תלמידים, הא ותל"מ.
מה שאתה הדגשת, אני הסברתי, ופשוט. כי ידעת מה הדגשת ומה לא הדגשת.
אתה רוצה לחזור בך אחר שסו"ס זכית להבין דברי הגרש"ש, זכותך, ואף חובתך.
בהצלחה...
 
מה שאתה הדגשת, אני הסברתי, ופשוט. כי ידעת מה הדגשת ומה לא הדגשת.
אתה רוצה לחזור בך אחר שסו"ס זכית להבין דברי הגרש"ש, זכותך, ואף חובתך.
בהצלחה...
אחר שהביאו לעיל דברי הגרשש"ק, כתבתי שהביאו דבריו חסרים, והבאתי גם הדברים החסרים ובהם הדגשתי התוספת שהיה נראה לי שראוי להדגיש ולא להעלים,
ות"ל זכיתי להבין דברי הגרשש"ק מעיקרא כשראיתי דבריו בגוף הספר.
ואיני יודע ממה אני צריך לחזור בי. והיה שלום.
 
אחר שהביאו לעיל דברי הגרשש"ק, כתבתי שהביאו דבריו חסרים,
דבריו שהבאתי לא היו חסרים כלל. כי הבאתים ביחס לגישת הפסיקה בין תלמיד לרב. ובמה שהבאתי כתוב הכל, ואחר"ז מחדד זאת יותר. וכאמור.
עכ"פ אם זכית לכוין את דברי הגרש"ש, אאחל לך גם שתזכה לייסמם, גם בספרי גדול הדור.
 
דבריו שהבאתי לא היו חסרים כלל. כי הבאתים ביחס לגישת הפסיקה בין תלמיד לרב. ובמה שהבאתי כתוב הכל, ואחר"ז מחדד זאת יותר. וכאמור.
עכ"פ אם זכית לכוין את דברי הגרש"ש, אאחל לך גם שתזכה לייסמם, גם בספרי גדול הדור.
תלי"ת אני משתדל ליישמם בספרי החכמים כולם, ומעולם לא הכרעתי נגד חכם, כי יודע אני אפיסות ערכי, ורק אם יש לי מה לשאול או לעורר, אני שואל, וכמדומה שאתה מחליפני במישהו אחר, ותולה בי דברים שלא עלו על לב.
ועיקר טענתי היתה שצריך לעיין בכל דבר ומותר לעורר ולהקשות אחר העיון, ולא להשתמש בתשובה האולטמטיבית, מה נדע והם החכמים לא ידעו, שבעיני היא כסתימת פיות.
וחלילה לי לפקפק בגדולת מו"ר הגר"ע זצ"ל שאני תלמידו הן בשיעוריו (כמדומה עוד קודם שכת"ר נולד), והן בספריו, זיע"א.
 
האם ידוע מה דעת הרב מוצפי, הרב בניהו שמואלי, הרב בצרי ועוד
אני שאלתי באתר את הרב מוצפי, מה דעת אביו היתה בעניין, וענה לי שאביו היה נמנע מהמחלוקת... ענה לי ברמז שהוא לא רוצה להיכנס לזה, היות ואביו כן אמר ברכת מעין שבע

ודע שרבנו חיים פלאג'י ע"ה בספרו משא חיים תורת המנהגות מערכת פ אות קצ כותב שרוב הפוסקים פסקו לומר את ברכת מעין שבע, ובספרו חיים לראש על הגדה של פסח, סדר תפילת ערבית אות ז כותב שאף במקום שהמנהג לא לומר, יש לשנות המנהג ולומר, עיין שם בדבריו.
 
ודע שרבנו חיים פלאג'י ע"ה בספרו משא חיים תורת המנהגות מערכת פ אות קצ כותב שרוב הפוסקים פסקו לומר את ברכת מעין שבע
ענינו הראות איפכא
ובספרו חיים לראש על הגדה של פסח, סדר תפילת ערבית אות ז כותב שאף במקום שהמנהג לא לומר, יש לשנות המנהג ולומר, עיין שם בדבריו.
והוסיף אא"כ אפי' אחד ימחה שגדול השלום, ע"ש. ובעיקר דבריו תמה עליו הרב פתה"ד בארוכה יעויי"ש.
 
לאחר כל האריכות , מה יותר פשוט מלגשת למו''ר חכם שלום ופשוט לשאול אותו מה היה מנהג י''ם העתיקה והמקובלים דאז ?!
(אני - את התשובה כבר יודע....)
 
דעת חכם אפרים הכהן מובאת כמה פעמים בספרי מרן זיע"א, ביבי"א ח"ב וח"ד, ובחזו"ע פסח, וביחו"ד ח"א, בזה"ל: שטעם האומרים שיש לאמרה בליל פסח, הוא טעם חלוש, ודבריהם נרפים הם נרפים, ולכן נשתנה מנהג זה חליפות בק"ק בית אל, מפני שאין הכרח לאמרה (על דרך הסוד), ע"כ.
וכן אמר לי תלמיד של חכם שלום הכהן שליט"א בשמו שהוא מורה ובא שאין לומר מעין שבע, ושאביו לא היה מבין את האומרים, ודיבר איתם ע"ז כמה פעמים.
 
חזור
חלק עליון