• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

האם מותר להסתפר בערב ר"ח אייר שחל בשבת?

ואו זה גיים צ'נג'ר גדול!
וא''כ כל המתירים גם יאסרו לדבריוו!
 
שאלו אותי אם מותר לספרדי לספר אשכנזי.
לכאו' אין איסור, נכון? כמו שמותר לספר סנדק וכד', וכן כמו לספר אשכנזי בל"ג בעומר.
מותר לכתחילה
(כן דעת מרן רבי נסים קרליץ זצ"ל הביאו הגרי"א דינר בעלון מים חיים האחרון)
והטעם לכך: דאין בזה "שמחה" אלא "עבדות"
 
מה שהביא בשם הגרש"ז אויערבך זצ"ל
כן הוא מפורש בספרו הליכות שלמה (פי"ד אורחות הלכה הערה 17) ע"ש דכיון שאין האיסור במעשה הגילוח אלא במה שהוא מגולח ולאשכנזי הרי כבר מותר בל"ג בעומר.
וראיתי בקונטרס ידי כהן 'חילוקי המנהגים' (של הרה"ג יוסף כהן עמוד קכג) שכתב דלכתחילה אינו נכון לעשות כן כיון שסו"ס לספרדי אסור הדבר, ויכול להסתפר ע"י אדם אחר.
ודבריו תמוהים, מה שייך להחמיר בזה ? הרי האיסור אינו בעצם מעשה הגילוח, ומה שייך להחמיר להסתפר ע"י אשכנזי ?
ולכן להלכה שמותר לכתחילה כפי האמור.
 
ולכאו' בפסקים חדשים כגון אלו..
באמת פלא בעיני שמרן זי''ע לא דיבר בזה
וכמדומה שבהיותי ילד אחי הגדולים רצו להתגלח ושאלו את ר' אהרון זכאי מח''ס הבית היהודי ואסר להם.
מישהו יודע לפני כמה שנים היה חל ר''ח בשבת כמו השנה?
 
הרב הכותב מוזמן לקיים בעצמו את סיום מסקנתו, וגם מש"כ בתוך דבריו שלא לגרום למחלוקות וכו', וכיודע כמה אשכולות ומקלדות נשפכו סביב מאמריו. ותול"מ.
על מי הכוונה במצו"ב?
1682208331488.png
גם לא זכיתי להבין מה החוצפא? לכאורה הוא משבח שהרב אומר דברים קשים בצורה פשוטה עד שנראה שאין למדנות. חסרה לי כאן איזה הקדמה וידיעה להבין מה מדובר.
 
על מי הכוונה במצו"ב?
הצג קובץ מצורף 8705
גם לא זכיתי להבין מה החוצפא? לכאורה הוא משבח שהרב אומר דברים קשים בצורה פשוטה עד שנראה שאין למדנות. חסרה לי כאן איזה הקדמה וידיעה להבין מה מדובר.
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
 
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
אני נכחתי בשיעור של הרב במכון צורבא מרבנן ברחובות, בדין חוזר וניעור, ומסרו בשלושת רבעי שעה, את מה שמוסר כיום ביזדים ב3 שיעורים מלאים.
 
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
כוונתו של ר' יצחק משען הי''ו שנראה מדברי הרשל''צ, שהאברך אמר שהרשל''צ מסביר את הדברים הקשים.. וא''כ האברך מודע שזה דברים קשים והראשון לציון מפשטם היטב.
 
חצוף לומר שאין למדנות בשיעור. כל השיעור קודש של מרן שליט"א... רק שברוב גדולתו הוא יורד לעם ומסביר. וכבר היה שאמר שאולי צריך לעשות שיעור שעתיים, כי לא מספיק את מה שרוצה לדבר... (אולי הרב @בנימין לוריא יאתר המקום המדויק שאמר כן בשיעור בלווין. או שהחברים האחרים זוכרים ויכולים לציין).
מדברי רבינו משמע שאותו אברך אמר שיש בשיעור למדנות רק שהרב מפשט את הדברים עד שהלמדנות לא ניכרת [שגם זה כמובן לא נכון], תדקדקו טוב בלשון ותראו שכך משמע, ועל זה שאלתי שאולי מסתתר כאן משהו אחר שאני לא מבין, כי גם מורי ורבי [שאני יכול להיות אבא שלו] הראב"ד של טבריא מכיר היטב היטב את הלמדנות של חכם יצחק אחרי שהוא למד אצלו כמה שנים. ומה גם שלאחרונה הוא לא דיבר בקבוצות שלו על הרב מאומה, ולזה שאלתי מה אני לא יודע. אבל בכל אופן לא באתי לפתח דיון אודותיו רק לשאול אם מישהו יודע.
 
חזור
חלק עליון