• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם מרן זיע"א היה פותח בקבוקים בשבת או שהחמיר בזה?

יש בלבול מסוים. נחלק את השאלה לשנים.
א האם בקביעות היה נוהג שמישהו אחר יפתח לו את הבקבוקים בשבת ולא הוא או שהיה מקפיד לפותחם קודם השבת?
ב. כשנקלע למצב שלא היה בקבוק פתוח, האם פתח?
 
אחר העיון בתשובה שלו בחזון עובדיה חלק ה להתיר פתיחה, הייתי ממליץ לכם לבדוק שעיקר ההיתר שלו זה על מי שפותח וזורק אחר כך את הבקבוק ולא סוגר לשימוש חוזר, וזה רוב האנשים לא עושים היום... תבדקו טוב למה הוא התיר...
 
אין שום סתירות בין כל הנ"ל
אכן מרן כתב שטוב להחמיר. ואכן טוב כך לנהוג כמ"ש בחזו"ע.
אך מ"מ אם נזדמן לפניו בקבוק שלא פתחו אותו היה פותחו בעצמו כעיקר ההלכה לכתחלה לדעתו. ולק"ם
 
אין שום סתירות בין כל הנ"ל
אכן מרן כתב שטוב להחמיר. ואכן טוב כך לנהוג כמ"ש בחזו"ע.
אך מ"מ אם נזדמן לפניו בקבוק שלא פתחו אותו היה פותחו בעצמו כעיקר ההלכה לכתחלה לדעתו. ולק"ם
כת"ר פותח את הבקבוקים לפני שבת?...
אני זוכר שהרב יצחק סיפר פעם (לא מוצא תיעוד כעת, הרב @בנימין לוריא ...) על אחד מחזון עובדיה שהזדמן לשבת חיזוק של ערכים כמדומני, והיה דורש שם. ואחת ניגשה ואמרה שתילחם שלא יחזרו הבנים שלה בתשובה. כי בת אחת חזרה בתשובה ואומרת שצריך לפתוח את הבקבוקים לפני שבת... ואמר לה שהיא נפלה בידיים של רב מבני ברק. אבל בילקוט יוסף כתוב שמותר וכך ההלכה...
האם מרן שליט"א חושש בזה, ופותח לפני שבת?...
 
כת"ר פותח את הבקבוקים לפני שבת?...
אני זוכר שהרב יצחק סיפר פעם (לא מוצא תיעוד כעת, הרב @בנימין לוריא ...) על אחד מחזון עובדיה שהזדמן לשבת חיזוק של ערכים כמדומני, והיה דורש שם. ואחת ניגשה ואמרה שתילחם שלא יחזרו הבנים שלה בתשובה. כי בת אחת חזרה בתשובה ואומרת שצריך לפתוח את הבקבוקים לפני שבת... ואמר לה שהיא נפלה בידיים של רב מבני ברק. אבל בילקוט יוסף כתוב שמותר וכך ההלכה...
האם מרן שליט"א חושש בזה, ופותח לפני שבת?...
סיפור מוכר וידוע.
אך מה זה סותר למה שכתבתי.
אכן טוב להחמיר בזה , וכמ"ש מרן זיע"א, ועם זאת אם נזדמן לך בקבוק סגור מותר לפתוח לכתחלה.
אכן לפני בעלי בתים יש להדגיש יותר את הצד המותר, וכסיפור הנ"ל.
זה לא כ"כ משנה מה אני נוהג, כי מה אני ומה חיי. יש לפנינו את המבואר בחזו"ע. וכן את המעשה רב שהובא לעיל ממרן זיע"א, ודי בזה.
אגב, גם הרב ששון לא העיד שמרן היה "מקפיד" לפתוח הבקבוקים בשבת. אלא כתב שהיה פותח, וודאי כוונתו כהנ"ל אם ננזדמן לו לכך. ועוד אפשר שעשה כן כדי להראות שכן הוא עיקר להלכה לכתחלה. ודו"ק.

אע"פ שאינו ענין דידן, מ"מ מכלל דבריו אתה למד....
1693117507512.png
 
נערך לאחרונה:
רק כדאי לזכור את סברת המ"מ
כל שיש פקק אחר, שרי לכו"ע. ראה בתשובות הראשונות במנחת שלמה בחליפת המכתבים עם הרב עובדיה זצ"ל.
הרי אפילו בפקקים ממתכת שהגרשז"א מחמיר (והרב עובדיה מקל גם בזה, שהסברא העיקרית היא שגם כעת, כטבעת מקיפתו, הוא פקק), מכל מקום כתב הגרשז"א שאם יש לו פקק אחר, באופן שתיאורתית יכול לזרוק את החדש ולהשתמש בישן, שרי לפתוח ולחזור ולהשתמש בחדש.
ועל כן בקל גם בפלסטיק שהרב עובדיה והגרשז"א שניהם מקילים, והציץ אליעזר מחמיר, יש לחלק, שבכה"ג שיש פקק אחר מכל מקום, שרי לכו"ע.
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון