מה הפירוש 'כ"כ מוקדם'?!ראיתי בעלון השיעור השבועי האחרון (פרשת וישב) שמרן הרשל"צ אומר שאפשר לתת לאשה להדליק במוצ"ש עשרים דקות אחר השקיעה (אות כב שם),
וזה תמוה מאוד להתיר לעשות מלאכה בזמן כ"כ מוקדם, ומי יודע פשר דבר?
אולי טעות סופר וא"כ כדאי מאד לומר לרב שיתקן כבר השיעור ולא יבא מכשול ח"ו.
שבוע טוב ומבורך.מה הפירוש 'כ"כ מוקדם'?!
הרב אמר שאם האשה לא שומרת ר"ת, יכולה להדליק מיד בצאת שבת, ולכן תדליק 20 דקות אחרי השקיעה. מה הבעיה?
הצג קובץ מצורף 6431
אנחנו לא בעלי בתים. אנחנו יודעים מה ההלכה.שבוע טוב ומבורך.
לפי הכתוב בלוחות שנה, צאת השבת היא כ35 דק' אחר השקיעה, לכן תמה @אורי סבו איך תדליק במוצ"ש 20 דק' אחר השקיעה
גם הנוהגים כהגאונים לא עושים מלאכה במוצ"ש עשרים דקות אחר השקיעה אלא רק בזמן הכתוב בלוח שהוא בערך 35 דקות אחר השקיעה,אנחנו לא בעלי בתים. אנחנו יודעים מה ההלכה.
הדין הוא ששבת יוצאת בצאת הכוכבים, ואנחנו מחמירים וממתינים 20 דקות.
להלכה ולמעשה, כמובן, ממתינים לר"ת. אבל צאת שבת הוא בצאת הכוכבים.
זכותם לעשות מה שהם רוצים, אבל זה הדין.גם הנוהגים כהגאונים לא עושים מלאכה במוצ"ש עשרים דקות אחר השקיעה אלא רק בזמן הכתוב בלוח שהוא בערך 35 דקות אחר השקיעה,
ואדרבה כאן בעניין נ"ח, מי שבלא"ה לא "זכה" לשמור ר"ת, נראה שעדיף שידליק אחרי 20 דק' לחוש להרמב"ם שזמנה עד חצי שעה, מאשר להחמיר כהלוחות שכתבו שמוצ"ש הוא חצי שעה או יותר אחרי השקיעה.זכותם לעשות מה שהם רוצים, אבל זה הדין.
אין לי בעיה גם עם מי שמתפלל כל יום רק 40 דקות אחרי השקיעה, אבל צריך לדעת שגם כל יום אפשר להתפלל בצאת הכוכבים (13.5 דקות זמניות אחרי השקיעה) ולחומרא ימתין עד 20 דקות. וה"ה גם בצאת שבת. ופשוט.
צאת שבת זה ספק סקילה ולכן לא מקילים לעשות מלאכות רק אחרי 35 דקות, גם לסוברים כהגאונים,זכותם לעשות מה שהם רוצים, אבל זה הדין.
אין לי בעיה גם עם מי שמתפלל כל יום רק 40 דקות אחרי השקיעה, אבל צריך לדעת שגם כל יום אפשר להתפלל בצאת הכוכבים (13.5 דקות זמניות אחרי השקיעה) ולחומרא ימתין עד 20 דקות. וה"ה גם בצאת שבת. ופשוט.
דווקא שמענו על רבנים גדולים ואנשים רבים שנוהגים כן.צאת שבת זה ספק סקילה ולכן לא מקילים לעשות מלאכות רק אחרי 35 דקות, גם לסוברים כהגאונים,
לא שמענו להקל למי שנוהג כהגאונים לעשות מלאכה עשרים דקות אחר השקיעה.
אין מה להחמיר 30 דק' זה המצאה. ומי שחושש לספק סקילה שיחמיר ר"ת, וכדבריך.דווקא שמענו על גדולי ישראל שנוהגים כן.
עכ"פ, מחמת שזה ספר סקילה מחמירים כר"ת, ומי שבכ"ז רוצה להקל יכול גם להקל. או להחמיר כר"ת או ללכת אחר עיקר הדין. (וגם בזה להחמיר כדעת הרמב"ם 18 דקות, ועוד תוספת וכו', ובסה"כ 20 דקות. גם זה חומרא!
אני ישאל אותך שאלה פשוטה: למה הנוהגים כהגאונים (ולא מחמירים את ר"ת), מוצאים שבת שלושים וחמש אחר השקיעה, ולא עשרים דקות אחר השקיעה?דווקא שמענו על גדולי ישראל שנוהגים כן.
עכ"פ, מחמת שזה ספר סקילה מחמירים כר"ת, ומי שבכ"ז רוצה להקל יכול גם להקל. או להחמיר כר"ת או ללכת אחר עיקר הדין. (וגם בזה להחמיר כדעת הרמב"ם 18 דקות, ועוד תוספת וכו', ובסה"כ 20 דקות. גם זה חומרא!
מאותה סיבה שהם מכניסים שבת בירושלים 40 דקות קודם השקיעה...אני ישאל אותך שאלה פשוטה: למה הנוהגים כהגאונים (ולא מחמירים את ר"ת), מוצאים שבת שלושים וחמש אחר השקיעה, ולא עשרים דקות אחר השקיעה?
זה גם נכון, מצד תוספת שבת,מאותה סיבה שהם מכניסים שבת בירושלים 40 דקות קודם השקיעה...
מי הם?דווקא שמענו על גדולי ישראל שנוהגים כן.
בערב שבת עד 20 דק' כ"כ הכה"ח שכן המנהג, ומורנו העיד שכך נהג חכם עזרא עטיה ועוד. אבל במוצ"ש לא שמעתי, ומעניין.מי הם?
אין איסור לעשות מלאכה חצי שעה קודם השקיעה, אלא רק השקיעה, ותוספת שבת די ברגע אחד, כך שמי שמכניס שבת 15 דקות לפני השקיעה לא נכנס לאף ספק. וודאי שא"צ ב40 דקות מצד הדין, אלא זו רק תוספת שבת.זה גם נכון, מצד תוספת שבת,
אבל זה לא רק בגלל זה, אלא בגלל שלא רוצים לעשות מלאכה כ"כ סמוך לזמן המותר.
אז איך אתה מסביר את דברי הרב להתיר להדליק עשרים דקות אחר השקיעה?משא"כ צאת שבת שזה ספק דאו'.
כבר ענה לך בנימין לוריאאז איך אתה מסביר את דברי הרב להתיר להדליק עשרים דקות אחר השקיעה?
מה הפירוש 'כ"כ מוקדם'?!
הרב אמר שאם האשה לא שומרת ר"ת, יכולה להדליק מיד בצאת שבת, ולכן תדליק 20 דקות אחרי השקיעה. מה הבעיה?
הצג קובץ מצורף 6431
וע"ז גם אני השבתי...כבר ענה לך בנימין לוריא
כמו שלא מחייב להוציא בכל שבת כר"ת, אלא רק כחומרא חשובה. וזהו מחמת המנהג.אז איך אתה מסביר את דברי הרב להתיר להדליק עשרים דקות אחר השקיעה?