• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הערות והארות במסכת בבא בתרא

רשב"ם ב"ב פג: ד"ה שחמתית - אדומה על שם חמה שמאדימתן
ועיין בדף פד. ד״ה מדקתני לבנה ש"מ - שחמתית אדומה ולא שחורה כו' שחמתית אדומה ועל שם חמה שהיא אדומה קרי לחטין אדומות שחמתית

בדף פג מבואר שהחמה מאדים החיטין וע״ש כך נקרא שחמתית אולם בדף פד ביאר טעמא אחרינא שע״ש החמה שהיא אדומה נקרא החיטין שחמתית וצ״ע
 
דף פב:

רשב״ם ד״ה ועד ח' אמות - ולא ״עד״ בכלל
ועד ט"ז - ולא ״ט"ז״ בכלל

ק״ק מדוע שינה הרשב״ם בלשונו וצ״ע
כשמדברים על אמות לא אומרים ולא ח' אמות בכלל כי זה לשון סתם ארוכה ועדיף לומר ולא עד בכלל המובן מזה כנ"ל
אך גבי ימים, עדיף לומר ולא ט"ז בכלל שהוא לשון קצרה וברורה יותר
 
כשמדברים על אמות לא אומרים ולא ח' אמות בכלל כי זה לשון סתם ארוכה ועדיף לומר ולא עד בכלל המובן מזה כנ"ל
אך גבי ימים, עדיף לומר ולא ט"ז בכלל שהוא לשון קצרה וברורה יותר
בשניהם הכוונה אמות
 
בבא בתרא פו.

רשב״ם ד״ה לצדדין קתני - עד שיגביהנה אם דבר קל הוא או עד שיוציאנה אם דבר כבד הוא ״ולפי עניות דעתי נראה לי״ כו׳

לא מצאתי לשון זה ברשב״ם בעוד מקום ויש לעיין מדוע דוקא כאן כתב כן?
 
דף פח עמוד ב

א״ר לוי קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות כו' וכתב הרשב"ם מעונשן של עריות - אם נכשל בהן עכ"ל

לכאורה אינו מובן כוונתו בזה, דפשוט דליכא עונש עריות אם לא שנכשל בהן וצע"ק
 
דף פח עמוד ב

א״ר לוי קשה עונשן של מדות יותר מעונשן של עריות כו' וכתב הרשב"ם מעונשן של עריות - אם נכשל בהן עכ"ל

לכאורה אינו מובן כוונתו בזה, דפשוט דליכא עונש עריות אם לא שנכשל בהן וצע"ק
הוא הדין דקשה במש"כ עונשן של מדות אם עושה בהן עול
דפשוט דליכא עונש מדות אם לא עשה בהן עול
 
דף צה:

א"ל אביי לרב יוסף הא רב יהודה הא רב חסדא מר כמאן סבירא ליה

רשב״ם ד״ה מר כמאן סבירא ליה - מברכין או אין מברכין

לכאורה הול״ל הגפן או שהכל שהרי בודאי מברכין, רק השאלה היא איזה ברכה וצע״ק
 
בבא בתרא צח.

רשב״ם ד״ה ולא אמרן - דהפסיד בעל הבית: אלא דלא שני - ״לוקח״ בברזא לעשות נקב אחר בחבית אבל שני איכא למימר דהוא גרים: דלא מטא יומא דשוקא - ולא נתעצל ״חנווני״ במכירתו:

לכאורה מש״כ הרשב״ם ״לוקח״ אינו מדוקדק שהרי הגמרא מיירי בחנוני ולא בלוקח. ועיין רשב״ם בד״ה דלא שכתב חנוני וצ״ע
 
בבא בתרא צח:

רשב״ם ד״ה תנא קמא קתני לה - והכי קאמר תנא קמא וראיה יש לדבר “וקפץ רשב"ג והפסיק את דבריו” ואתמוהי קמתמה כבנין ההיכל אתה רוצה לעשות שאר בנינין בתמיה אין לך להשוותן יחד דכיון דבהיכל רומו כחצי ארכו וכחצי רחבו בשאר בנינין דלא חשיבי אין צריך להגביה כל כך

לכאורה קשה שהרי הגמרא לעיל הביא מבן סירא ״וקל מאורח משיב דבר בטרם ישמע שנאמר (משלי יח, יג) משיב דבר בטרם ישמע אולת היא לו וכלמה״, הלא דבר הוא!
 
בבא בתרא צח:

רשב״ם ד״ה תנא קמא קתני לה - והכי קאמר תנא קמא וראיה יש לדבר “וקפץ רשב"ג והפסיק את דבריו” ואתמוהי קמתמה כבנין ההיכל אתה רוצה לעשות שאר בנינין בתמיה אין לך להשוותן יחד דכיון דבהיכל רומו כחצי ארכו וכחצי רחבו בשאר בנינין דלא חשיבי אין צריך להגביה כל כך

לכאורה קשה שהרי הגמרא לעיל הביא מבן סירא ״וקל מאורח משיב דבר בטרם ישמע שנאמר (משלי יח, יג) משיב דבר בטרם ישמע אולת היא לו וכלמה״, הלא דבר הוא!
אולי בריתחא דאורייתא זה אחרת
ובפרט ששמע תחילת דבריו והפסיקו
 
בבא בתרא ק: אחתיה דרמי בר פפא הווה נסיבא ליה לרב אוויא ושכיבא כו׳

העירוני חכ״א שליט״א מדוע נקט הגמרא ״אחותו של רמי בר פפא״ ולא ״בתו של רב פפא״ א״נ אחותו של ״רפרם״ וכדומה.

ועיין כתובות נו: אחותו דרמי בר חמא כו׳ ובסדר הדורות כתב שאחד מהן ט״ס.
 
בבא בתרא ק: אחתיה דרמי בר פפא הווה נסיבא ליה לרב אוויא ושכיבא כו׳

העירוני חכ״א שליט״א מדוע נקט הגמרא ״אחותו של רמי בר פפא״ ולא ״בתו של רב פפא״ א״נ אחותו של ״רפרם״ וכדומה.

ועיין כתובות נו: אחותו דרמי בר חמא כו׳ ובסדר הדורות כתב שאחד מהן ט״ס.
גם אם נגרוס אחתיה דרמי בר חמא ישאר קשה כי גם לו יש אח מר עוקבא בר חמא בברכות מד. ולמה לא אמר אחתיה דמר עוקבא בר חמא
אלא מי שהוא גידל אותה נקראת על שמו כמו שמשה נקרא על שם בתיה וכמו עובד שנקרא על שם נעמי וכמו שמעון אחי עזריה
ורמי בר פפא הוא גידל אותה שאביו רב פפא אפשר שמת או היה במקום אחר ולא היה יכול לגדל אותה ולכן נקראת על שם רמי אחיה
 
חזור
חלק עליון