מבין דבר מתוך דבר
New member
בב"ק פרק ראשון: לכאורה המילים "כשהזיק חב המזיק" נכתבו גם במשנה בדף ב' וגם במשנה בדף ט', אז רש"י בדף ט' על המילים הללו מבאר שהמילים כשהזיק חב במזיק בדף ט', שלמדנו מהם בדף ד' שמרבים מהם קרן, והמילים כשהזיק חב המזיק בדף ב', לא נדרשות כי הם לא קרא יתירא, רשי מצוטט את המילים "כשהזיק חב המזיק" ומפרש - במילים של רש"י: "הא דרשינן ליה בריש פרקין, לאתויי קרן, וכשהזיק חב המזיק דרישא לא דרשינן ליה דלאו יתירא הוא,
קשה לי 1. מדוע רש"י גם ציטט את המילים כשהזיק חב המזיק, וכן הוסיף אותם בפירוש באריכות שכזו? מדוע רש"י בפירוש לא קיצר ואמר במקום "כשהזיק חב המזיק דרישא" היה מקצר כמו תוס' בדף ד' ע"א, שכתב "כשהזיק קמא". אז מדע רש"י האריך בלשונו ולא קיצר כלשון תוס'?
2. ומדוע רש"י סיים את הפירוש במילים "דלאו יתירא הוא"? לפי זה מבינים שה"ייתור" לא באמת יתור, אך לא מבינים מדוע, ואם נאמר שהכשהזיק חב המזיק דרישא נצרך לגופי', אז מדוע רש"י לא קיצר ואמר במקום "דלאו יתירא הוא" - לגופי'??
אוי"ל על השאלה השנייה, שהעניין שזה נצרך לגופי' זה ברור אפי' בלי צורך לכתוב זאת, ומה שרש"י התכוון במילותיו הוא כדי לפרוך מעיקרא את הס"ד ללמוד מה"כשהזיק" קמא, וכתב ברורות שהוא לא מיותר! ואם נכתוב רק לגופי' אז זה פשוט יהיה כביכול תירוץ לשאלה שלמה לא לומדים מזה כי הוא נצרך לגופי', אך עדיין קשה לי העניין,
קשה לי 1. מדוע רש"י גם ציטט את המילים כשהזיק חב המזיק, וכן הוסיף אותם בפירוש באריכות שכזו? מדוע רש"י בפירוש לא קיצר ואמר במקום "כשהזיק חב המזיק דרישא" היה מקצר כמו תוס' בדף ד' ע"א, שכתב "כשהזיק קמא". אז מדע רש"י האריך בלשונו ולא קיצר כלשון תוס'?
2. ומדוע רש"י סיים את הפירוש במילים "דלאו יתירא הוא"? לפי זה מבינים שה"ייתור" לא באמת יתור, אך לא מבינים מדוע, ואם נאמר שהכשהזיק חב המזיק דרישא נצרך לגופי', אז מדוע רש"י לא קיצר ואמר במקום "דלאו יתירא הוא" - לגופי'??
אוי"ל על השאלה השנייה, שהעניין שזה נצרך לגופי' זה ברור אפי' בלי צורך לכתוב זאת, ומה שרש"י התכוון במילותיו הוא כדי לפרוך מעיקרא את הס"ד ללמוד מה"כשהזיק" קמא, וכתב ברורות שהוא לא מיותר! ואם נכתוב רק לגופי' אז זה פשוט יהיה כביכול תירוץ לשאלה שלמה לא לומדים מזה כי הוא נצרך לגופי', אך עדיין קשה לי העניין,
