• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

חידה: כיצד אדם מתפלל אחרי חצות ויוצא י״ח

לביא

Well-known member
מציאות שבה אדם מתפלל שחרית אחרי חצות ויוצא ידי חובת תפילה:
א. מי אומר זאת, בצירוף מקור
ב. מי חולק על זאת
ג. לא בהכרח מדובר שהמתיר, מתיר בשחרית דווקא אלא כל שעולה שגם בשחרית יהיה מותר

תשובה שלא מפורטת בהנ״ל לא תתקבל.
אף שזה לא רמז כ״כ, אך מי שיודע את המראה מקום של א׳, יימצא באותו מקום גם את ב׳.
 
נערך לאחרונה:
פִּתָרוֹן
רב פעלים ח״א סי׳ ה
נשאל אם מותר להתחיל להתפלל מנחה באופן בו התחיל התפילה בזמן תפילה אך רובו יהיה אחרי צאה״כ, העלה בסוף דבריו לאסור.
בתוך דבריו הוא כתב שה״ה לתפילת שחרית.

יבי״א ח״י סי׳ נה
על הרב פעלים הנ״ל (סי׳ ה) הביא את הרב האי גאון להתיר בנידון הנ״ל. כיוון שהתחיל בהיתר.
יש מחלוקת אחרונים אם אפשר להתפלל שחרית עד החצי שעה שלאחר חצות היום. כך כמדומה מבואר מדברי הט"ז בריש סימן פט', ולעומת זאת דעת מרן ומור"ם שהיא ספק ברכה לבטלה. וע"ע בהגרע"א בשם הצל"ח מש"כ בזה. ודו"ק.
ענית יפה אך זה לא התשובה שאני מחפש
התשובה לחידה היא לפי דעת מרן השו״ע שזה אסור

כבר נתתי רמז שהחידה מדברת על ״מציאות״
 
אולי ספרו של הגר'א מלכה שליט"א?
לצערי לא
(אם אמנה את הספרים שיש לי בבית, זה יהיה כמעט קל מדי)

אני אחזור אולי על מה שכתבתי בפתיחת האשכול שוב, שלא מחויב שיהיה כתוב בהדיא להיתר על שחרית
 
הנוסח של אות ג' בשאלה לא מובן.
כוונתי היא שלא מוכרח שיבואר להדיא שמותר דווקא בשחרית. כפי שכתבתי כאן בנושא, ייתכן דנלמד זאת ממנחה או ערבית.
(וזה רמז מספיק עבה לדעתי) (ובכ״ז, באחד הדעות שמתיר/אוסר כותב את ה״הוא הדין״ בהדיא, אף שעוסק בעניין אחר. וזה עוד רמז עבה)
 
זה כבר הרמז אחרי שאמרת שאין לך אור לציון...
הרמז הזה יותר גדול מהרמז לכך שאין לי האורל״צ, כל מי שיש לו את ספר המפתחות יודע למה
(ואני מוסיף חטא על פשע לעזור בחידה כ״כ פשוטה)
 
שו"ת יביע אומר ח"ז חאו"ח סי' לד: והנה לפי מ"ש בשו"ת מהר"ם שיק (חאו"ח סימן צא) סוף ד"ה מיהו, שאף המתפללים מנחה לאחר זמנה, אין בזה חשש איסור ברכה לבטלה, דתפלה רחמי היא, ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו, והביא ראיות לדבריו. ע"ש. א"כ הכא נמי אין כאן איסור ממש, ולכן רשאי להתחיל בזמן תפלה, אף על פי שסיום התפלה הוא לאחר זמנה. אבל לפי מ"ש מרן הב"י (סימן פט) שהמתפלל שחרית אחר חצות אפשר שברכה לבטלה היא, וכן הסכימו כמה אחרונים. ע' בכף החיים (סימן פט ס"ק יא). וע"ע במה שכתבנו בספר ילקוט יוסף (עמוד קמב - קמג). ע"כ.
 
שו"ת יביע אומר ח"ז חאו"ח סי' לד: והנה לפי מ"ש בשו"ת מהר"ם שיק (חאו"ח סימן צא) סוף ד"ה מיהו, שאף המתפללים מנחה לאחר זמנה, אין בזה חשש איסור ברכה לבטלה, דתפלה רחמי היא, ולואי שיתפלל אדם כל היום כולו, והביא ראיות לדבריו. ע"ש. א"כ הכא נמי אין כאן איסור ממש, ולכן רשאי להתחיל בזמן תפלה, אף על פי שסיום התפלה הוא לאחר זמנה. אבל לפי מ"ש מרן הב"י (סימן פט) שהמתפלל שחרית אחר חצות אפשר שברכה לבטלה היא, וכן הסכימו כמה אחרונים. ע' בכף החיים (סימן פט ס"ק יא). וע"ע במה שכתבנו בספר ילקוט יוסף (עמוד קמב - קמג). ע"כ.
יפה.אבל כתבתי שבמקום שבו מבואר להיתר מבואר גם מי החולק. כך שזה לא המראה מקום שאני מחפש.
במילים אחרות, ענית על ב׳ ולא על א׳. ו-ג׳ כלל לא נמצא כאן.

אבל זה בהחלט הכיוון.
 
כמדומה שבקטע הנ"ל יש תשובה לא-ג.
ואם צריך תוספת מ"מ, בילקו"י תפילה א הערות סי' פט - מהל' תפלה וזמנה אות ח הביא, דהב"י (סי' פט) כתב שמחצות אינו רשאי להתפלל שחרית בשום ענין, וכ"פ הרמ"א בהגה. וכ"כ הלבוש, דעבר זמנו בטל קרבנו. ואף שהב"ח כתב לחלוק על מרן, והסכים שאם התפלל שחרית עד שש שעות ומחצה יצא. וכ"כ הט"ז. אבל המג"א (סק"ה) כתב שאין דברי הב"ח מכוונים, והעיקר כדברי מרן והרמ"א. וכן הסכים המאמ"ר וש"ע הגר"ז והנהר שלום, והח"א והקש"ע והמ"ב, ועוד. ועע"ש שהאריך בדברי המהר"ם שיק הנ"ל.
 
רב פעלים ח״א סי׳ ה
נשאל אם מותר להתחיל להתפלל מנחה באופן בו התחיל התפילה בזמן תפילה אך רובו יהיה אחרי צאה״כ, העלה בסוף דבריו לאסור.
בתוך דבריו הוא כתב שה״ה לתפילת שחרית.

יבי״א ח״י סי׳ נה
על הרב פעלים הנ״ל (סי׳ ה) הביא את הרב האי גאון להתיר בנידון הנ״ל. כיוון שהתחיל בהיתר.
 
פִּתָרוֹן
רב פעלים ח״א סי׳ ה
נשאל אם מותר להתחיל להתפלל מנחה באופן בו התחיל התפילה בזמן תפילה אך רובו יהיה אחרי צאה״כ, העלה בסוף דבריו לאסור.
בתוך דבריו הוא כתב שה״ה לתפילת שחרית.

יבי״א ח״י סי׳ נה
על הרב פעלים הנ״ל (סי׳ ה) הביא את הרב האי גאון להתיר בנידון הנ״ל. כיוון שהתחיל בהיתר.
אז הוא לא מתפלל שחרית אחרי חצות. הוא מתפלל חצי שחרית אחרי חצות.

לפי"ז אני יכול לשאול עוד חידות:
ש. איך יכול להיות שיהיה מותר לאדם לכתחילה לאכול לפני הבדלה?
ת. אם התחיל סעודה שלישית ביום והמשיך ללילה.
ש. איך יתכן שאדם יאמר "רצה והחליצנו" ביום חול?
ת. שהתחיל סעודה שלישית בשבת והמשיך עד מוצ"ש וממילא הוא יום חול, ואעפ"כ אומר "רצה והחליצנו"
וכן ע"ז הדרך...
 


כתוב את תגובתך
חזור
חלק עליון