מה מברכים על במבה?

לענ"ד שגם בחומוס הנמכר שעדין שמו וטעמו עליו, ועיקרו החומוס, וגם הטחינה וכדומה המעורבים בו יסוד ברכתם האדמה, ובלאו הכי טפלים הם. לכן בכל אופן מברך האדמה. וכן דעת הגר"ש ללוש שליט"א.
אחהמ"ר פוק חזי מאי עמא דבר, תטעם את החומוס גרגירים בעודו מרוסק באופן ביתי וטבעי וכן את החומוס הנמכר בחנויות ולא קרב זה אל זה, והמוחש לא יוכחש
לענ"ד כנ"ל,
לא הבנתי כוונת כת"ר, האם מסכים עם מה שכתבתי בעניין הנקרשים מחמת חומרים שונים ולא מחמ"ע?
וטבעם כך כמו שיבחין כל הקונה חמאת בוטנים ומאחסנה זמן ממושך
מניין לכב' שזה טבע החמאת בוטנים, ואולי נקרש ע"י חומרים מתועשים...?
כבר ביארתי לעיל, שגם ברכת הבוטנים היא אדמה, ובפרט במוצרים שפירטתי לעיל שלא כתוב חמאת בוטנים אלא בוטנים טחונים.
השבתי ע"ז בתו"ד, א- דעכ"פ לדברינו לעיל זה שהכל ב- מ"מ אינו עניין לנ"ד שאף שכותבים טחונים הרי אינך אוכל בוטנים טחונים בבמבה כמורגש לכל וידוע ומפורסם תהליך עשייתם שמצפים בבוטנים לאחר שנמסו ובזה אף לשיטתך יש לברך שהכל...
וגם הטחינה וכדומה המעורבים בו יסוד ברכתם האדמה
אין אנו באים על דיעבד אם שיקר, אלא על ברכתם הראויה וכו"ע לא פליגי שטחינה היא שהכל כי נשפכת, ולכן לפי דברינו שגם החומוס שהכל אינו עניין אם יסוד ברכתם אדמה דלמעשה ברכתם המבוררת שהכל, ודוק, וע"כ לפוק"ד נראה עיקר כהרב הלכה ברורה נר"ו.
הגר"ש ללוש בירר ואמרו לו שזה בדיוק אותו תהליך של הבמבה הרגיל, ולכן ברכתו האדמה, וכמו שהשיב ביאר ובירר בטוטו"ד ב'אור השבת'.
וצ"ע איך השיבו לו ההיפך ממה שכתוב באריזה? [שהרי לא ייתכן שתהליך ייצור בקמח וגרגירים שווה, ואכמ"ל.]
 
זה מה שכותבים באסם ברכיבי במבה נוגט:
בוטנים טחונים (25%), קמח תירס, סוכר, שמנים מהצומח, עמילן תירס, אגוזי לוז (5.6%), קקאו, חומר מתחלב (לציטין סויה), מלח, חומרים מייצבים (קלציום קרבונט, צלולוז), חומרי טעם וריח, חומר מעכב חמצון (תמצית רוזמרין). מכיל 45% קרם.
וידוע החוק שכמות האחוזים יורדת לפי סדר רשימת הרכיבים, וא"כ אם הבוטנים 25 אחוז אז הקמח תירס [מלבד מה שהוא קמח ופשוט לכו"ע כנ"ל] וודאי פחות מכך [ולכל היותר כ 20 אחוז], וכל השאר רכיבים וחומרים שונים, ומעתה לענ"ד לא יעלה על הדעת לומר [אפילו יצוייר שהמציאות הייתה אותו הדבר] שזה העיקר וברכתו אדמה, והשי"ת יצילנו משגיאות.
 
קמח תירס לא מצויין כמות. (לכאו' ברכתו שהכל כי הבוטנים מיעוט, וכל חידושו של מורנו הוא רק בגריסים ולא בקמח
ג- במבה נוגט וכדו'- כל דינו של מרן רבנו הראשל"צ שליט"א אודות הבמבה הוא אך ורק שייך בגריסי תירס שניכרים עדיין בפני עצמם בצורתם וטעמם, אך כשנעשה קמח [כגון בבמבה נוגט וכדו'] הרי לכו"ע ברכתו שהכל שאינו ניכר בצורתו וטעמו, וכמ"ש להדיא בילקו"י [ברכות במילואים], וזה הטעם שאף למרן שליט"א שאר חטיפי התירס הנמכרים הם שהכל, וע"כ לפי הנז' צ"ע מה שפירסמו בשם מו"ר מרן שליט"א אודות הבמבה נוגט שהוא אדמה, ומטעם זה חזר בו הג"ר יצחק לוי שליט"א ממש"כ שבמבה נוגט שהכל אף למרן שליט"א, ואשמח לתשובה בזה [ואולי צ"ל שלא נאמר למרן שליט"א החילוק הנ"ל]
אבל הם כותבים שזה נעשה מקמח תירס ולא מגריסי תירס.
נאמר לי במפורש מהמשגיח במקום וגם מהאחראי על הייצור מטעם הבד"ץ העדה החרדית, שבכל המקומות שבהשגחתם הוא גריסי תירס, ואע"פ שבחלק כתוב "קמח" הוא רק תירס גרוס.
והדבר הנ"ל גם פשוט מאוד לכל מי שבדק מעט איך מיוצר הדבר...

לעניין מה שנטען לגבי הרוב של החמאת בוטנים, כבר כתבתי כאן:
ראשית, גם על חמאת בוטנים מברכים "האדמה" כמו על חומוס וכד'.
שנית, כבר נאמר, שבמקום שיש עיקר וטפל לא שייך דין רוב, ואפי' אם המיעוט הוא העיקר מברכים עליו.
וחוץ מזה, מה שכתוב 50% בוטנים זה מחמת שהמשקל של הציפוי הוא כבד מכיון שהבמבה מלאה אוויר, אבל בוודאי שאין רוב אמיתי בציפוי, ופוק חזי כמה ציפוי של חמאת בוטנים יש מסביב הבמבה, ובוודאי שהוא מיעוט וטפל.
כנ"ל לעניין המילוי שאע"פ ששם יש רוב, הרי זה טפל לבמבה, וכמו שהוזכר שזה במבה עם מילוי והיינו שהמילוי נלווה ונותן טעם בבמבה.

הדבר אולי דומה למי שיקח פריכיית אורז ששוקלת 10 גרם וימרח עליה גבינה ששוקלת 15 גרם, וכי יברך על זה שהכל??? בוודאי שהברכה תישאר האדמה!
 
נאמר לי במפורש מהמשגיח במקום וגם מהאחראי על הייצור מטעם הבד"ץ העדה החרדית, שבכל המקומות שבהשגחתם הוא גריסי תירס, ואע"פ שבחלק כתוב "קמח" הוא רק תירס גרוס.
והדבר הנ"ל גם פשוט מאוד לכל מי שבדק מעט איך מיוצר הדבר...
מעניין
נשמע לא מקצועי מבחינת החברה להצהיר דברים לא נכונים
עכ"פ אני כעת עורך בדיקה מעמיקה בנושא מול אסם

לעניין מה שנטען לגבי הרוב של החמאת בוטנים, כבר כתבתי כאן:
אכן דבריך בעיקרם בעניין עיקר וטפל נכונים אך לענ"ד אינם עניין כ"כ לנ"ד
כיוון שמה שנקרא במבה "עם" וכו', אנו דנים על עצם הבמבה ולא על ה"עם" משום שהיחס שונה מאד מבמבה רגילה
ובעניין המשקל וודאי שהחברה לא שוקלת לפי במבה עם אוויר... אלא וודאי המשקל הוא ביחס בין הגרגירי\קמח תירס לבין הבוטנים בעודם דחוסים ולא מאווררים, וכן מש"כ לדמות לפריכיות וקרקרים יש לחלק דשם נקרא מלפת ומתלפת ובוודאי המתלפת עיקר כי אוכלו בצורת ליפות כמבואר בפוסקים לסימן רי"ב, אמנם כאן אינו נקרא ליפות אלא תערובת ורק במציאות נשפך עליו כי הוא הבסיס [וכיו"ב שם בס"ב בשו"ע לעניין זה...], וגם בדעת בני אדם כן הוא ופוק חזי, וע"כ עדיין צל"ע.
 
מעניין
נשמע לא מקצועי מבחינת החברה להצהיר דברים לא נכונים
עכ"פ אני כעת עורך בדיקה מעמיקה בנושא מול אסם
אני דיברתי גם עם רב אוסם, גם הרב צביקה פרקש (משגיח עילית) וגם עם העדה החרדית בעצמם (לא עם הנציג שענה לי, אלא עם מי שאחראי מטעמם על ייצור הבמבה).
כשהרב מהעדה החרדית אמר לי שזה גריסי תירס, שאלתי אותו למה באוסם ועלית כתוב משהו אחר, באחד גריסי תירס ובאחד קמח תירס, אז הוא אמר לי שזה סתם, וכל חברה כותבת איך שהיא רוצה, וזה לא על דעת הבד"ץ, אבל באמת זה גריסי תירס.
וראה מה שכתבתי כאן
 
לגבי מה שהעיר @שלמה טולידאנו בדין ברכת הנוגט, שזה אמור להיות שהכל.
אני זוכר בוודאות (לא יודע היכן) שבקבצי בית יוסף, יש תשובה במיוחד על זה, ששאלו את מרן שליט"א וענה שזה אדמה. אולי הרב @מורשת מרן או הרב @בנימין לוריא או הרב @קורסיה או כל אחד אחר שיש לו את הקבצים במחשב, יכול להעלות לכאן את התשובה בבקשה או לפחות לציין אליה היכן היא נמצאת, כך שמי שיש לו את הירחונים (לי בעוה"ר אין בהישג יד כלל) יוכל לפתוח ולעיין בפנים. או להעלות לכאן לטובת הציבור.
 
לגבי מה שהעיר @שלמה טולידאנו בדין ברכת הנוגט, שזה אמור להיות שהכל.
אני זוכר בוודאות (לא יודע היכן) שבקבצי בית יוסף, יש תשובה במיוחד על זה, ששאלו את מרן שליט"א וענה שזה אדמה. אולי הרב @מורשת מרן או הרב @בנימין לוריא או הרב @קורסיה או כל אחד אחר שיש לו את הקבצים במחשב, יכול להעלות לכאן את התשובה בבקשה או לפחות לציין אליה היכן היא נמצאת, כך שמי שיש לו את הירחונים (לי בעוה"ר אין בהישג יד כלל) יוכל לפתוח ולעיין בפנים. או להעלות לכאן לטובת הציבור.
אכן ידועה לי תשובה זו
וציינתי זאת בדברי לעיל שמכח השאלות הרבות בעניין זה אולי לא הציגו למרן שליט"א את החילוקים הנ"ל, כי שם זכורני שלא התייחס לכל זה
 
אכן ידועה לי תשובה זו
וציינתי זאת בדברי לעיל שמכח השאלות הרבות בעניין זה אולי לא הציגו למרן שליט"א את החילוקים הנ"ל, כי שם זכורני שלא התייחס לכל זה
תוכל לעשות לי אישית טובה ולהעלות אותה?...
 
לגבי מה שהעיר @שלמה טולידאנו בדין ברכת הנוגט, שזה אמור להיות שהכל.
אני זוכר בוודאות (לא יודע היכן) שבקבצי בית יוסף, יש תשובה במיוחד על זה, ששאלו את מרן שליט"א וענה שזה אדמה. אולי הרב @מורשת מרן או הרב @בנימין לוריא או הרב @קורסיה או כל אחד אחר שיש לו את הקבצים במחשב, יכול להעלות לכאן את התשובה בבקשה או לפחות לציין אליה היכן היא נמצאת, כך שמי שיש לו את הירחונים (לי בעוה"ר אין בהישג יד כלל) יוכל לפתוח ולעיין בפנים. או להעלות לכאן לטובת הציבור.
הובא נידון זה כבר כאן וכאן (אגב כבר ביקשת זאת כאן) וכאמור, במקום שם בפורום האריכו בנידון, וכדאי לעבור על מה שנכתב שם....
 
אחהמ"ר פוק חזי מאי עמא דבר, תטעם את החומוס גרגירים בעודו מרוסק באופן ביתי וטבעי וכן את החומוס הנמכר בחנויות ולא קרב זה אל זה, והמוחש לא יוכחש
אבל שמו עליו, ויש הרבה מאכלים שמשתנה טעמם פי הבישול והתבלינים, ואפי' חומוס גרגירים קלויים או מבושלים או ממרח ביתי כל אחד בטעם אחר.
מניין לכב' שזה טבע החמאת בוטנים, ואולי נקרש ע"י חומרים מתועשים...?
כי הסתכלתי על הרכיבים.
ואתה מוזמן לטחון בוטנים ותגיד לי אם יצא לך מהם נוזל.
השבתי ע"ז בתו"ד, א- דעכ"פ לדברינו לעיל זה שהכל ב- מ"מ אינו עניין לנ"ד שאף שכותבים טחונים הרי אינך אוכל בוטנים טחונים בבמבה כמורגש לכל וידוע ומפורסם תהליך עשייתם שמצפים בבוטנים לאחר שנמסו ובזה אף לשיטתך יש לברך שהכל...
יש הרבה מאכלים שבתהליך הכנתם ממיסים אותם, וזה לא הופך אותם להקרא משקה. כיון שעכשיו הם נאכלים, ולא נשתים.
וודאי פחות מכך [ולכל היותר כ 20 אחוז]
יכול להיות גם 24.5 אחוז.
 
נאמר לי במפורש מהמשגיח במקום וגם מהאחראי על הייצור מטעם הבד"ץ העדה החרדית, שבכל המקומות שבהשגחתם הוא גריסי תירס, ואע"פ שבחלק כתוב "קמח" הוא רק תירס גרוס.
והדבר הנ"ל גם פשוט מאוד לכל מי שבדק מעט איך מיוצר הדבר...
לי נאמר מהמשגיח הקודם בחברת אוסם בנתיבות, וכך גם כתב בברכה נאמנה בשמו, שלפעמים זה קמח ולפעמים גריסים.
אני דיברתי גם עם רב אוסם, גם הרב צביקה פרקש (משגיח עילית) וגם עם העדה החרדית בעצמם (לא עם הנציג שענה לי, אלא עם מי שאחראי מטעמם על ייצור הבמבה).
כשהרב מהעדה החרדית אמר לי שזה גריסי תירס, שאלתי אותו למה באוסם ועלית כתוב משהו אחר, באחד גריסי תירס ובאחד קמח תירס, אז הוא אמר לי שזה סתם, וכל חברה כותבת איך שהיא רוצה, וזה לא על דעת הבד"ץ, אבל באמת זה גריסי תירס.
אבל מה נעשה ובאותה חברה כתוב לפעמים קמח ולפעמים גריסים. וכמו שפירטתי לעיל.
 
חזור
חלק עליון