• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

סקר חובה האם הינך לובש פתיל תכלת

האם הינך לובש פתיל תכלת

  • אני מתנגד ולא לובש

    קולות: 15 20.3%
  • איני מתנגד אך לא לובש כי גדו''י לא לבשו

    קולות: 45 60.8%
  • אני לובש בצינעא בטלית קטן

    קולות: 6 8.1%
  • אני לובש בפהרסיא בין בטלית קטן ובין טלית גדול

    קולות: 8 10.8%

  • סה"כ בוחרים
    74
כי דנים לגופו של דבר.
אם ישנה התייחסות של חכמי ישראל לגופם של דברים אדרבא.
ואם לא, אז אין הכרח שנחתו לסוגיא.
אני לא מבין, בתורה כתוב ללבוש תכלת, אם הם לא עושים ככה, מה זה אומר?, שהם לא נחתו לגופה של סוגיה? שהם מחקו מצוה אחת מן התורה?, איזה שטויות.
זאת מלבד שיש התבטאויות מפורשות של גדול"י נגד, וא"צ לפנים.
 
חוץ מתשובת הגר"י הלל שליט"א שאני באמצע ללומדה, לא ראיתי התייחסות משמעותית.
אם יש בידך חומר אחר, אשמח לקבל.
די לי בטענתו הידועה של הביה"ל, על אף שישנם תשובות ידועות של הרב אלישיב ור' חיים קניבסקי, ושאר גדול"י.
 
ואם ח"ו היל"ת כל הרשימה הנ"ל תגיד לעבור על עבירה מן התורה, ג"כ תעבור? אם הם יגידו לך להשתחוות לפסל אתה תשתחווה? מה זו הטענה הנבובה הזו?
כאשר יש מחלוקת, והם אומרים לך שזה לא מצוה, פירושו של דבר עליך לכופף את דעתך מפני דעתם של גדולים, ולהסיק שזה באמת לא מצוה.
אם הם היו אומרים לך לחלל שבת לא היינו מצייתים להם, כי הדבר ברור ששבת אסור לחלל. אך בנידו"ד שיש מחלוקת, דעתינו העניה והשפלה אינה שווה אפילו כקליפת השום כלפי דעתם של מרנן ורבנן גדו"י.
 
אגב ישנה טענה של מרן הגר"נ קרליץ בחוט שני, ושל מרן הגר"ח קנייבסקי, מצו"ב.
ואין לזלזל ח"ו בטענות אלו, כי הן נכתבו ע"י יודעי כל התורה כולה, והן הן גופי תורה!
 

קבצים מצורפים

  • הרב נסים קרליץ תכלת.pdf
    128.9 KB · צפיות: 7
  • דעת נוטה הגרחק - תכלת.pdf
    485.8 KB · צפיות: 5
  • הגרחק תכלת.pdf
    35.4 KB · צפיות: 4
זאת מלבד טענתו הנודעת של הגר"מ שטרנבוך.
תשובות והנהגות כרך ו סימן ג
וא"כ ה"נ המטיל צבע בציצית ומכוון לקיים בזה מצות תכלת, אם האמת שאינו תכלת עובר בבל תוסיף, שאף שבעצם צביעת החוטים לא שינה המצוה דהא מותר לצבוע חוטי הציצית (וכמ"ש בשו"ע סי' י"א ס"ה) ואין בזה איסור בל תוסיף, מ"מ כשמכוון לקיים בצבע מצות תכלת שזהו חלק ממצות ציצית (וכמ"ש הרמב"ם הל' ציצית פ"א ה"ה שתכלת ולבן "שניהם מצוה אחת"), נמצא שכשמקיים מצות ציצית הוא מכוון לקיים מצות ציצית גם בעצם החוטים וגם בצבע, וא"כ עובר בבל תוסיף, שמכוון לקיים המצוה בדבר נוסף מלבד המצוה, (ולדעת המאירי הנ"ל לא רק שעבר בבל תוסיף אלא גם פסל המצוה).
 
חזור
חלק עליון