• חדש מאיגוד האברכים והקהילות: חוברת בחומרת איסור הגיוס לצבא ובשבח לימוד התורה בישיבות הקדושות, ממרן רשכבה"ג רבינו עובדיה יוסף זיע"א ומנהיג הדור מרן רבינו יצחק יוסף שליט"א. לקריאה והפצה לחצו כאן

סקר חובה האם הינך לובש פתיל תכלת

האם הינך לובש פתיל תכלת

  • אני מתנגד ולא לובש

    קולות: 18 23.1%
  • איני מתנגד אך לא לובש כי גדו''י לא לבשו

    קולות: 45 57.7%
  • אני לובש בצינעא בטלית קטן

    קולות: 6 7.7%
  • אני לובש בפהרסיא בין בטלית קטן ובין טלית גדול

    קולות: 9 11.5%

  • סה"כ בוחרים
    78
אגב ישנה טענה של מרן הגר"נ קרליץ בחוט שני
אין שם התייחסות לעצם האק"ק, אלא טענות חיצוניות.
ושל מרן הגר"ח קנייבסקי, מצו"ב.
גם שם אין התייחסות לעצם האק"ק, וגם מה שמזכיר מרבותיו אין זה בנוגע לאק"ק אלא לתכלת דראדזין.
 
תשובות והנהגות כרך א סימן כו
שאלה: האם יש הדור ללבוש התכלת המחודשת בציצית
האדמו"ר מראדזין זצ"ל חידש והמציא הדג שלדעתו הוא החלזון וצבע ציצית בדמו, וכידוע לא הסכימו לו שאר גאונים בדורו אפילו להחמיר כן, רק מחסידי ראדזין נוהגין כן, ובזמן האחרון מצאו דג דומה וטוענים שזהו תכלת, ויש מחסידי ראדזין שטוענים שאינו התכלת שהכשיר האדמו"ר מראדזין כתכלת האמיתי, וכדהעיר על זה נכד האדמו"ר זצ"ל הרב ליינער, (ונדפס באוצרות ירושלים חלק מ"ר), ואברך אחד כאן בעל תשובה השיג תכלת ורצה ללבוש ציצית עם חוט אחד צבוע תכלת לצאת שיטתו.
והנה בעצם השאלה אם זהו תכלת או לא אנו לא נוכל להכריע, אבל בסוד תכלת שדומה לרקיע שמזהיר עיקרה בזמן שרואים השגחת אלוקים בגלוי, ובימי התנאים עוד זכו וראו ולכך נמשך, אבל מאז חשך ומדרכי אלקינו ית"ש הסתר תוך הסתר, ולכן התכלת נעלמה עד שיתגלה בביאת משיח צדקינו, ולא נראה שדוקא בזה"ז שאין הסתר כמוהו זכינו להתגלות התכלת, ושו"מ בישועות מלכו סימן א' - ג' שהאריך בזה שגם לדעת האריז"ל אין מקום לזה יעו"ש.
אמנם בזה לא קובעים הלכה, רק גאוני הדור הם שהכריעו ועל פיהם אנו נוהגין ולא חששו להחמיר כמוהו, וחוששני דמי שלובש בקהלה שלנו שלא נהגו להחמיר כן, כשהוא משנה עובר בלא תתגודדו, שאע"פ שאין קפידא שכשהוא צבוע בקלא אילן, מ"מ כיון שידוע שעושה לשם מצות תכלת, ודלא כמנהג יש לחוש ללא תתגודדו, ועיין במ"ב קל"א (ס"ק ו') שאם נופלין בימין והוא בשמאל עובר בלא תתגודדו, וכ"ש כאן דנראה לאנשי הקהלה כאן מוזר ליחיד לנהוג שלא כדעת הסכמת הפוסקים, אסור לו לעשות כן, ואנשי ראדזין בקהלתם מותר, אבל כאן שלא שמעו מעולם על ציצית בצבע תכלת, לא נניח לאיזה מתחסד ללבוש כן בשעה שאינו אפילו מסורת אבותיו.
וכ"ק האדמו"ר מראדזין זצ"ל תמה מה איכפת לגאוני ישראל זצ"ל להחמיר לצבוע תכלת לצאת מכל ספק, ולא מצא לזה מענה, אבל חוששני שהורו לא לצבוע תכלת, שאנשים ידמו שמקיימין בודאי מ"ע דתכלת ויכוונו לכך, ויש חשש בל תוסיף לכוון עם ציצית בצבע אחר למ"ע דתכלת דליתא, ועיין ר"ה (כח ב) ובריטב"א שם במתנות שנתערבו דחוששין לבל תוסיף אף מספק, וכ"ש כשלא יודעים לכוון תנאי שאינו אלא ספק. (ועיין בשאלתות במנהגי הגר"ח מוולזין זצ"ל שיש נמנעים להניח תפילין דרבינו תם מספק מפני בל תוסיף ובל תגרע, ומביא כן בשם דברי חמודות, והוא הדין כאן יש לחשוש יותר שהספק לא מבוסס שזהו תכלת ומכוון למצוה).
ובלאו הכי ידוע שהתכלת שמצוי היום אינו ברור שזהו הדג שהשתמש בו האדמו"ר מראדזין זצ"ל, רק כאן בארץ ישראל רב אחד ז"ל בדק ומצא לדבריו דג מתאים עם הסימנים כמוהו, והחליט שזהו תכלת לשיטתו, ומנהגינו כהפוסקים שנקטו שלא לחוש שזה תכלת, ולמשנ"ת אנו מקפידים שלא ללבשו מחששות שונים, ועיין עוד מש"כ בזה בספר הלכות הגר"א ומנהגיו סימן ל', שעוררנו עוד חששות בזה, וא"כ יש לחוש ללא תתגודדו ללובשו בפרהסיא כיון שמשנה ממנהגינו. (וכ"ק האדמו"ר מראדזין זצ"ל טען שספיקא דאורייתא היא ולמה לא נחוש עכ"פ בספק לצובעו בתכלת, והשיב הגרי"ד מבריסק זצ"ל דאימתי אמרינן ספיקא דאורייתא לחומרא רק אם כשיקיים המצוה עכשיו מספק, יצא בודאי חיובו, אבל כאן גם אם ילבש תכלת מספק, לא יצא מידי ספק, וכה"ג לא אמרינן ספיקא דאורייתא לחומרא, והוכיח כן מגמרא סוף ר"ה ואכמ"ל).
 
אין שם התייחסות לעצם האק"ק, אלא טענות חיצוניות.
זה לא טענות חיצוניות, אלא טענות כלליות, וכשם שנטענו על ראדזין כן אפשר לטעון אותם על אק"ק.
גם שם אין התייחסות לעצם האק"ק, וגם מה שמזכיר מרבותיו אין זה בנוגע לאק"ק אלא לתכלת דראדזין.
אתה
 
אין שם התייחסות לעצם האק"ק, אלא טענות חיצוניות.

גם שם אין התייחסות לעצם האק"ק, וגם מה שמזכיר מרבותיו אין זה בנוגע לאק"ק אלא לתכלת דראדזין.
א. כל הטענות היו על מסורת בקיות המצוות, והן הן גופי תורה, והם ראו את זה כטענה מספקת לא ללבוש תכלת כיום.
ב. אם מרן הגרח"ק זיע"א העלה טענה שהועלתה ע"י חמיו הגריש"א ביחס לאק"ק, כנראה זה קשור.
הם הסיקו ע"פ טענות חיצוניות אלו שהם כללים יסודיים בקיום המצוות, שלא ניתן לחדש מצוות התכלת. ואני הקטן מהם מקבל דעתם.
 
אם מרן הגרח"ק זיע"א העלה טענה שהועלתה ע"י חמיו הגריש"א ביחס לאק"ק, כנראה זה קשור.
יש גם עדויות אחרות מהגרח"ק ז''ל
וגם הביא מרבותיו ומהחזו"א ז''ל וזה ודאי לא נאמר על האק"ק
הם הסיקו ע"פ טענות חיצוניות אלו שהם כללים יסודיים בקיום המצוות, שלא ניתן לחדש מצוות התכלת. ואני הקטן מהם מקבל דעתם.
מכבד דעתך.
 
יש גם עדויות אחרות מהגרח"ק ז''ל
אם בספרו נכתב אחרת, כנראה עדויות אלו הם עדויות שקר.
וכ"כ מרן שה"ת זיע"א בכתב ידו בהסכמה לקונטרס שנכתב על האק"ק, מצו"ב
 

קבצים מצורפים

  • תכלא דחלזון.pdf
    1.5 MB · צפיות: 10
אחר כל הטיעונים (איני מכיר את הנושא) וכהמשך לדברים מחלק מהרבנים דפה
אכתוב אמרה נאה ממו"ז הסבא מסלבודקא זי"ע (מובא בסוף ספר שיחות הסבא מסלבודקא):
"מסתברא אחד של הרא"ש עדיף מראיה מהש"ס
כי מסתברא של הרא"ש כולל בתוכו את כל הש"ס!!"
(מקווה שזה הנוסח הנכון)
המבין יבין...
חשוב במיוחד להרב פשוט ועוד, ועונה על כמה טיעונים באשכול הזה...
 
אחר כל הטיעונים (איני מכיר את הנושא) וכהמשך לדברים מחלק מהרבנים דפה
אכתוב אמרה נאה ממו"ז הסבא מסלבודקא זי"ע (מובא בסוף ספר שיחות הסבא מסלבודקא):
"מסתברא אחד של הרא"ש עדיף מראיה מהש"ס
כי מסתברא של הרא"ש כולל בתוכו את כל הש"ס!!"
(מקווה שזה הנוסח הנכון)
המבין יבין...
חשוב במיוחד להרב פשוט ועוד, ועונה על כמה טיעונים באשכול הזה...
יש פה התייחסות ישירה לזיהוי של האק"ק?
 
יש פה התייחסות ישירה לזיהוי של האק"ק?
מדברים על יסוד היסודות של התורה ואתה מכניס ראש קטן כל פעם לסוגיית האק"ק,
מנסים להסביר לך שדעתם של גדו"י רחבה קצת יותר משלנו.
לילה טוב, פרשתי למנוחה.
 
חזור
חלק עליון