ספרדי טהור
Member
ולעצם קושייתו שרואים מדברי היבי"א שדת יהודית יכולה להשתנות - הקושיא אינה מתחילה, דבאמת היבי"א כלל לא כתב שהלובשת פאה נכרית עוברת על דת יהודית1, אלא רק שמצוה לבטל המנהג שלובשות פאה, ושהוא מנהג רע ואין לסמוך עליו, ובפרט "במקומותינו אלה שהמנהג היה לאסור, ואלו המקילות ראש נהגו כן שלא ברצון חכמים ‘מנהג’ כזה אותיות ‘גהנם', ומצוה לבטלו".
1וכנראה הוא מהטעם שיש כמה פוסקים שהתירו אותה, ומכיון והרבה נשים נהגו כן אפשר לומר דאתי מנהג ומבטל מנהג, ושוב הנוהגת כן אינה עוברת על דת יהודית. אלא שלדינא כמובן שאין לסמוך על המנהג ש"נשתרבב מהאפיקורוסים ומהמתחדשים שפרצו גדרות ישראל", ומצוה לבטלו, שהרי יש בזה חששות הרבה יותר חמורות מלעבור על דת יהודית, כגון שדעת רוב הפוסקים שלבישת פאה נכרית היא פריצות, וספק דאורייתא לחומרא וכל שאר הטעמים שנתבארו ביבי"א לאסור.
אולם עוד י"ל שבאמת ע"פ היבי"א אין לומר "אתי מנהג ומבטל מנהג" לגבי פאה נכרית, שכן לא ראי רדיד הבא רק לתוספת צניעות – לפאה נכרית שהיא פריצות גמורה. וכמו שלא ימצא אף פוסק שיתיר להלך במטפחת שקופה - בגלל שלדעת הרבה מפרשים זהו קלתה שבגמ’, וכיסוי נוסף על גביו אינו אלא מטעם המנהג
יש כאן ערבוב של כמה דברים שאינם נכונים, ואנסה לסדר את הדברים ולהעמיד אותם על דיוקם.
א. הגר"ע בתשובתו הביא גם האוסרים משום דת יהודית, וזה לשונו: "דלא עדיפא פאה נכרית מקלתה שאסור בשוק, דהו"ל דת יהודית". ועוד: "עכ"פ לא עדיף מדת יהודית שיוצאת בלי כתובה אפי' ביוצאת בקלתה". ועוד: "משא"כ במקום שלא נהגו להקל, ודאי דהוי בכלל דת יהודית". ושלוש פעמים הוי חזקה. ופלא עליך שנעלם ממך שלושה פעמים.
ב. מרן הגר"ש משאש ביאר בתשובותיו בשו"ת שמש ומגן, שכל מנהג מתחיל מהנשים המודרניות, המשכילות, האפיקורסיות, הפורצות גדר, שהן משנות את המנהג הוותיק.
וכאשר כל הנשים התכסו ברדיד גדול, היינו רעלה גדולה, כמו בזמן הרמב"ם, היו כמה נשים בודדות שזרקו את הרעלה ומתלבשות במטפחת קטנה, והרבנים "צעקו ולא נענו", עד שפשט המנהג והגיע למצב של דורנו, שאדרבה ההולכת ברעלה היא יוצאת דופן.
גם הרווקות, שהיו הולכות כולן בשיער קלוע בזמן המג"א, מקצתן פרצו גדר והלכו בשערות סתורות, עד שפשט המנהג.
ועל כל זה לא כתב הגר"ע שהמנהג היה לאסור (למרות שהמנהג היה לאסור), והמנהג אותיות גיהנום (למרות שהוא גיהנום, כי הראשונות שפרצו גדר היו פרוצות וכולם הסתכלו עליהן), והשתרבב מהאפיקורסים (למרות שהם הם המתחילים לפרוץ את גדר המנהג), וככל מה שכתב על פאה. וזוהי הסתירה.
ממילא כל מה שהאריך להסביר שפאה היא פריצות גמורה, כך היה עם לובשות המטפחת שפרצו גדר הרדיד, ואז היה פריצות גמורה במטפחת, וכך היה עם הרווקות שהלכו בשיער פרוע, והיה פריצות גמורה בזמנו.
וכל בר דעת מבין, שאין הפאה "פריצות גמורה" בימינו כאשר רווקה נראית בדיוק אותו דבר, ולדידה אין זה פריצות כלל. וקל וחומר גרושה ואלמנה, שגם זה התיר הגר"ע.
ג. מה שכתב "שדעת רוב הפוסקים שלבישת פאה נכרית היא פריצות, וספק דאורייתא לחומרא" אינו נכון כלל ועיקר, וכפי שציינתי רוב הפוסקים לא דיברו על פריצות אלא על מראית העין, וגם מבין אלה שדיברו על פריצות, כתבו שהרואה יחשוב שמדובר בשערותיה ויהרהר בהן, וגם הפוסקים הבודדים שכתבו לאסור משום פריצות, היה כנגד פורצות הגדר הבודדות במקומם, ולא במצב כמו היום שרוב הנשים החרדיות יוצאות בפאה.
גם ענין "דאורייתא" לא הזכיר אלא חסד לאברהם, בדרך אפשר, ורוב הפוסקים אסרו מדרבנן, כאשר הבאתי ראיות בתגובות הקודמות, ואלה דברים פשוטים לכל מי שמצוי בסוגיא. וגם הגר"ע יוסף הסכים לזה, אלא שכתב שאין בזה ספק דרבנן לקולא כיוון ששרשו בדאורייתא, ועל זה יש סתירה אחרת בפני עצמה.
ד. לדעת הרבה פוסקים, ומכללם הפוסקים העיקריים שאסרו את הפאה, קלתה האמורה בגמרא היא מטפחת, ואינה מטפחת שקופה (שזוהי סברא ללא ראיה כלל) אלא כיסוי גמור, ועם כל זה כתב הגר"ע דאתי מנהג ומבטל מנהג, וכתב זאת באופן כלל על כל דיני "דת יהודית". והדבר פשוט, כי עצם דין דת יהודית הוא "מנהג בנות ישראל שנהגו לצניעות", כפי שכותב השיטה מקובצת, וממילא אם המנהג אינו כן, ופשט המנהג כמנהג אחר, אין בזה משום דת יהודית.
וזה לשון הגר"ע ביביע אומר:
"מדברי הרמב"ם והשו"ע נראה שאף במטפחת שמכסה את ראשה היטב יש משום דת יהודית. וכמ"ש ג"כ בשו"ת באר שבע (סי' יח). וע"ע בשו"ת חתם סופר (חאו"ח סי' לו). ע"ש. ואעפ"כ בזה"ז נהגו היתר בדבר, ועל כרחך דהיינו טעמא משום דאתי מנהג ומבטל מנהג, וא"כ אף שנהגו אז הבתולות שלא לילך פרועי ראש בשערות סתורות, לדעת המג"א, כיון שאינו אלא משום צניעות בעלמא, אתי מנהג ומבטל מנהג. ולא עדיף ממה שנאמר בגמ' בהדיא בדת יהודית". עכ"ל.
זאת אומרת, גם דברים שבהדיא נאמרו בגמ' על דת יהודית, לא שייכים כיום. ודברי המג"א נדחים, כי מדובר בצניעות בעלמא, ובא המנהג החדש ומבטל.