אולם היישוב פשוט מאד והוא טמון בסוף דברי היבי"א שצטטנו לעיל [ובעל המאמר השמיטם]: "שעיקר המנהג של פאה נכרית יצא ע"פ הגוים באופנות המתחדשות חדשים לבקרים, שרשם מעמלק, בודאי שיש בזה ובחקותיהם לא תלכו, הואיל ויש בו פריצות וחציפות, וכמ"ש מהר"י קולון (שרש פח). ובב"י ורמ"א (סי' קעח)".
וביאור דבריו הוא, שכל שיש בדבר משום פריצות וחציפות הרי הוא עובר על ובחקותיהם, וזהו שציין לדברי המהרי"ק הב"י והרמ"א שכתבו על דברי הרמב"ם: "וכל זה אינו אסור אלא בדבר שנהגו בו הגויים לשם פריצות כגון שנהגו ללבוש מלבושים אדומים והוא מלבוש שרים וכדומה לזה ממלבושי הפריצות" (לשון הרמ"א שם). וע"פ מרן זצ"ל הלובשת פאה נכרית גורמת להרהורי עבירה למסכלים בה - ובודאי שיש בזה משום פריצות וחציפות
ראשית, מה שכתב שבעל המאמר השמיט שיש בזה פריצות וחציפות - אינו נכון, כי הכל מבואר בדברי הגר"ע "שעיקר המנהג של פאה נכרית יצא ע"פ הגוים
באופנות המתחדשות חדשים לבקרים, שרשם מעמלק, בודאי שיש בזה ובחקותיהם לא תלכו" ופשוט שענין האופנה והעמלק הוא הפריצות והחציפות (ואמנם שלחתי להמחבר שיוסיף בספרו את המילים הללו, שלא לתת פתחון פה ואפי' הקלוש ביותר לומר שהשמיט במתכוון). וענין הפריצות והחציפות הוא סתירה אחרת שהמחבר דן בה בפני עצמה
ומוכיח מתוך דברי הגר"ע שאין בשיער פריצות וחציפות כלל, אם רגיל הוא להיות גלוי, כמו שיער הבתולות.
וצריך להסתכל על כל הסתירות יחד, כי כל ענין בפני עצמו הוא סתירה, ולעיתים אחד משלים את השני.
אבל גם אם נאמר שהגר"ע לשיטתו, שבפאה יש פריצות וחציפות (למרות שבאמת סבירא ליה שבשיער אין פריצות), הרי אין האיסור אלא על
פריצות המיוחדת לגויים, ורוצה להתדמות אליהם, כדברי מהרי"ק, "הדבר אשר שייך בו נדנוד פריצת גדר הצניעות והענוה, ינהגו בו הגוים – גם זה אסור... ואף גם זאת נראה דהיינו
דווקא כשהוא עושה כדי להדמות אליהם ולא לתועלת ידועה", וכל זה לא שייך בפאה, כפי שביאר המחבר, וכפי שכתבתי לעיל וגם לקמן.
כמו כן יש לכל הנ"ל סתירה ישירה מדברי הגר"ע ביבי"א חלק ג' סימן ד' - שהתיר פאה לאלמנה וגרושה, ולא עלה על דעתו לאסור משום "בחוקותיהם" משום שנדמות כגויות, וכמו כן לא מצינו מי שאסר פאה לרווקות (כגון החולות במחלה) משום "בחוקותיהם".
שנית, תמהני איך לא חלי ולא מרגיש שענין הגילוח הוא עצמו פריצות וחציפות, כפי שכתב הגר"ע, וציטט דברי החתם סופר שדחה המנחת חינוך, "שאף שמראש מקדם שהורגלו האומות באירופה לגלח זקנם,
המסיר שערותיו נראה כמי שמתדמה להם במלבושיהם", ושורש הענין של להידמות אליהם במלבושיהם הוא פריצות וחציפות להיות כמותם, וגם המגלח נראה כאשה עד שרצו לאסרו משום "לא ילבש". וממילא אין שום הבדל בין זה לבין פאה, גם בענין זה.
ומוכרח לומר כן, דהלא הגר"ע כתב הרבה לדחות את הסברא שיש בגילוח משום "בחוקותיהם",
ולא ניסה לומר אפילו ברמז, ולא עלה על דעתו לומר שהגילוח אינו פריצות וחציפות, ולכן אין בו משום חוקותיהם (כפי הכלל שהמציא 'חכם'). אלא דחה מטעמים אחרים, כנ"ל.
וכל מהלך ישוב הסתירות (מתחילת האשכול עד כאן) הוא למצוא כמה מילים ולהיתלות בהן (ואם השמיטם המחבר, מה טוב... דבזה יוצג גם כמשמיט במזיד) ולבנות על זה תילי תילים,
אבל העיקר חסר מהספר - שהרי כל הטעמים שכתב הגר"ע לדחות, מדוע לא שייך בגילוח להידמות אליהם במלבושיהם, שייך בפאה נכרית של ימינו.
וכאשר הגר"ע קובע יסוד, שקלקלתנו תקנתנו, וכאשר פשט המנהג בישראל אין בזה משום בחוקותיהם, ואין בזה ענין להידמות לעכו"ם לאחר שפשט המנהג בכלל ישראל, ממילא הוא הדין לפאה.
וכאשר הגר"ע קובע יסוד, שכל בחוקותיהם הוא רק בדבר ששייך בו אמונתם ועבודתם, ממילא הוא הדין לפאה.
(אלא שכאן יש הרבה מעבר לזה, ופאה הרבה יותר קל מגילוח, כדלהלן בהמשך הדברים).
ובדרך אגב אעיר כאן
שאפי' בבגד אדום, דבזה מפורש ברמ"א שיש בו משום בחוקותיהם: "כגון שנהגו ללבוש מלבושים אדומים והוא מלבוש שרים וכדומה לזה ממלבושי הפריצות", כתבו כמה פוסקים בימינו שכיום לא שייך בזה בחוקותיהם, כי גם היהודיות הורגלו בזה.
וכן הביא הדרכי תשובה (יו"ד קע"ח ס"ק ט"ז) בשם הגאון ר' יצחק אלחנן מקובנא, להתיר לחתן ללבוש בגד אדום, שכן בזמננו אין הצבע הזה מיוחד לפריצות.
וכן השיב הגרש"ז אויערבאך לנכדו, ומובא בספר "ועלהו לא יבול" (תשובות הגרש"ז) חלק ג' עמ' ע' ואילך:
"שמלה שכולה אדומה אולי לא ראוי, יש דבר כזה בשו"ע (יו"ד סי' קע"ח סעיף א') אבל מ
ה שכתוב שם לא נוגע לימינו, שם האיסור הוא בגלל החיוב לשנות ממנהג הגויים... כאשר זה נהפך למצוי שנשים לובשות בגד כזה, נאמר על זה שראשונים קלקלו לעצמם ותקנו לאחרים".
וכן כתב באורחות רבינו ח"ד עמ' ע"ד (מהדורה חדשה) בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל, "הוי עובדא בתקופה שבתי שתחי' למדה בסמינר, קבלה סודר אדום, ולבשה אותו גם כשהלכה לסמינר, שם העירו לה על שלובשת מלבוש אדום. שאלתי את מו"ר (הסטייפלר) וסיפרתי לו. ענה לי מו"ר,
בזמננו הנשים לובשות אדום, ומותר".
והוסיף שם המחבר: "בתי שתחי' אומרת שאמרתי לה בשם מו"ר שאם כבר יש את הבגד מותר ללבוש, אבל לכתחילה לא לקנות".
וציין המחבר שם ליו"ד סימן קע"ח ברמ"א, וכסף משנה בשם מהרי"ק, שמשמע להדיא כדברי הסטייפלר. ושם כתב על הספרא שאוסר לצאת בארגמן (אדום) שאסרו רק מלבוש המיוחד להם משום פריצות, אבל כשאינו מלבוש המיוחד להם על דרך זו, אין עליו איסור כלל ללבשו.
ומסכם המחבר, "וזה שאמר מו"ר, בזמננו הנשים לובשות אדום, והיינו שצבע האדום רגיל בבגדים כמו שאר הצבעים
ואינו מתייחד צבע האדום לפריצות כמו שהיה בזמניהם".