• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

תכלת בציצית - דעת מרן זיע"א

לפני שנים שמעתי מהרב יוסף שעשוע שליט"א מחולון, שאחר שבירר את הסוגיא ויצא לו שזה התכלת נכנס למרן זיע"א עם החומר, ומרן לא הסכים להכנס לזה, והפנה אותו לרבנים אחרים.
 
זה שהוא וכל גדולי הדור לא שמו תכלת זה מספיק. ואם אתה רוצה יש לך תשובה ארוכה של מרן ר' יצחק בשו"ת הראשון לציון
אגב, את התשובה שם בשו''ת הראשל''צ זכיתי אני לקבלה מחמת שאלה זו ששאלתיו. ושם הוסיף אחרי זה יותר מאשר התשובה שקיבלתי בתחילה
 
אגב, את התשובה שם בשו''ת הראשל''צ זכיתי אני לקבלה מחמת שאלה זו ששאלתיו. ושם הוסיף אחרי זה יותר מאשר התשובה שקיבלתי בתחילה
אשריך שזכית !!!
אגב המשמעות הפשוטה שם שזה התכלת רק שאין ללובשה מטעם הוצאת לעז וכו והשאלה אם מרן הראשל שליט"א נחית לעומק הסוגיה אי שנחית בשיפולי אביו הגאון זצ"ל.
 
ללא ספק נחית לעומק הסוגיא, כדרכו בקודש בכל דבריו.
דרך אגב, פעם היה אדם שביקש מהגראי''ל שטינמן זצוק''ל שילבש תכלת, מרן ענה לו שהוא לא רוצה שילמדו ממנו, כי היות וגדולי ישראל לא ללבשו א''כ היאך הוא יילמד את הרבים כן ללבוש. אותו אחד התחכם קצת ושאל, אז למה הרב לא לובש בצינעא, ענה הגראי''ל, מי אמר לך שאני לא לובש. אותו השואל לא ויתר ואמר למרן שאם הוא היה לובש בצינעא הדבר היה מתפרסם, אמר לו מרן אז עכשיו אתה בעצם מבין למה אני לא לובש בצינעא, כי בעצם אין הבדל בין בצינעא לפרהסיא, בסוף כולם יודעים את זה.
 
ללא ספק נחית לעומק הסוגיא, כדרכו בקודש בכל דבריו.
דרך אגב, פעם היה אדם שביקש מהגראי''ל שטינמן זצוק''ל שילבש תכלת, מרן ענה לו שהוא לא רוצה שילמדו ממנו, כי היות וגדולי ישראל לא ללבשו א''כ היאך הוא יילמד את הרבים כן ללבוש. אותו אחד התחכם קצת ושאל, אז למה הרב לא לובש בצינעא, ענה הגראי''ל, מי אמר לך שאני לא לובש. אותו השואל לא ויתר ואמר למרן שאם הוא היה לובש בצינעא הדבר היה מתפרסם, אמר לו מרן אז עכשיו אתה בעצם מבין למה אני לא לובש בצינעא, כי בעצם אין הבדל בין בצינעא לפרהסיא, בסוף כולם יודעים את זה.
זה שלא לבש אין ע"ז עוררין.
אבל יתכן שלא התייחס ברצינות לסוגיה כדעת רבים מגדולי ישראל מפני שלא נהגו בזה אבותיו ורבותיו...
 
קצת עזות מצח לכתוב זאת.
חלילה לומר שזו עזות מצח. אדרבה זה אמות גמורה. אבל מכאן אתה לומד שאנחנו לא צריכים להיות 'יותר' צדיקים מגדולי ישראל, כי העיקר הוא המסורות, וגם אם נראה לפעמים אחרת, אי''צ להוסיף, המסורת היא התורה השלמה בתכלית.
כדוגמא: פעם הגיעו אל החזו''א כמה אנשים עסקנים עם כתב יד של אחד מהראשונים, וללא עוררים עם הוכחות גמורות שזה ספר של אחד מהראשונים שאינו מזוייף, אמר החזו''א אין מה לעשות עם הספר הזה, כי היות ואין לנו מסורות עליו משמים מוכח שלא חפצים בספר הזה. וכן בעוד הרבה תחומים, העיקר זה המסורות, ובודאי המסורות אצל גדולי ישראל היתה ערך עליון.
 
חלילה לומר שזו עזות מצח. אדרבה זה אמות גמורה. אבל מכאן אתה לומד שאנחנו לא צריכים להיות 'יותר' צדיקים מגדולי ישראל, כי העיקר הוא המסורות, וגם אם נראה לפעמים אחרת, אי''צ להוסיף, המסורת היא התורה השלמה בתכלית.
כדוגמא: פעם הגיעו אל החזו''א כמה אנשים עסקנים עם כתב יד של אחד מהראשונים, וללא עוררים עם הוכחות גמורות שזה ספר של אחד מהראשונים שאינו מזוייף, אמר החזו''א אין מה לעשות עם הספר הזה, כי היות ואין לנו מסורות עליו משמים מוכח שלא חפצים בספר הזה. וכן בעוד הרבה תחומים, העיקר זה המסורות, ובודאי המסורות אצל גדולי ישראל היתה ערך עליון.
אבל לכתוב ש"לא התייחס ברצינות לסוגיא" זה חוצפה גמורה.
לפי דבריך הרצינות אומרת לא לשנות, אבל לומר שהתייחס לאיזו סוגיא מהתורה לא ברצינות זה עזות מצח וחוצפה.
 
פעם הגיעו אל החזו''א כמה אנשים עסקנים עם כתב יד של אחד מהראשונים, וללא עוררים עם הוכחות גמורות שזה ספר של אחד מהראשונים שאינו מזוייף, אמר החזו''א אין מה לעשות עם הספר הזה, כי היות ואין לנו מסורות עליו משמים מוכח שלא חפצים בספר הזה. וכן בעוד הרבה תחומים, העיקר זה המסורות, ובודאי המסורות אצל גדולי ישראל היתה ערך עליון.
זוהי דעת החזו"א, שספר של אחד מהראשונים שנגלה לעיננו כעת, אין לנו להחשיבו ולצרפו ולפסוק כמותו. אך כמובן שדעת מרן זצ"ל אינה כן, ומחמת נקודה זו ישנם כמה וכמה מחלוקות בין מרן זצ"ל לבין החזו"א.
 
לכאורה מה שכתב:
יתכן שלא התייחס ברצינות לסוגיה
כוונתו ש:
לא נחית לעומק הסוגיה
והיינו שאע"פ שיתכן ואחר העיון היה יוצא לו אחרת, אך מחמת שלא ינהג כן, לא נתן ליבו לעיין בסוגייא בכדי להוציא פסק הלכה ע"פ כללי הפסיקה.

(ואם כוונתו שונה, הרי שאין מקומו כאן!)
 
היינו שאע"פ שיתכן ואחר העיון היה יוצא לו אחרת, אך מחמת שלא ינהג כן, לא נתן ליבו לעיין בסוגייא בכדי להוציא פסק הלכה ע"פ כללי הפסיקה.
כיוצ''ב מצאנו לענין שעורי כזית בנפח ומשקל שבספר החביב [שזכתי לקנות לא מזמן] שעורי אכילה במשקל מייתי שבא אחד למרן זצ''ל עם קונטרס המוכיח להורות בנפח סלקו מרן ואח''כ אמר אני איני עדיף מרבותי כולם הורו במשקל אינני גדול מהם להורות בנפח ע''ש ואפשר שמטעם זה לא כתב תשובה מקיפה בענין נפח ומשקל [מלבד מש''כ בחזו''ע פסח] מפני שג''כ לא ישנה את מסורת הפסיקה וכמו שכתב ר' בנימין לעיל ואי''ז דומה להתיחסות לכת''י דהתם אדרבה מסורת הפסיקה הינה לקבלם ולהכניסם בסבר פנים יפות כמש''כ ביב''א ח''ז חו''מ סי' א כמדומני
 
ואגב ענין התכלת בציצית בזמננו הרקע ההלכתי שלו הוא מענין כי כמעט כל גדולי הדור אחרוני הזמן [הגר''נ קרליץ הגראי''ל שטינמן הגר''מ שטרנבוך הראש''ל הגר''ח קניבסקי הגר''ש אלישיב והגרש''ז אויערבך והאול''צ כמדומני] אף אחד לא הורה לבוש ציצית עם תכלת וכולם היו בדעה שלימה שאין להורות כך [מלבד הגר''מ מאזוז שליט''א] ומלבד כמה ת''ח גדולים שעסקו בענין לא היינו יודעים ממנו בכלל
 
חזור
חלק עליון