אגב, את התשובה שם בשו''ת הראשל''צ זכיתי אני לקבלה מחמת שאלה זו ששאלתיו. ושם הוסיף אחרי זה יותר מאשר התשובה שקיבלתי בתחילהזה שהוא וכל גדולי הדור לא שמו תכלת זה מספיק. ואם אתה רוצה יש לך תשובה ארוכה של מרן ר' יצחק בשו"ת הראשון לציון
אשריך שזכית !!!אגב, את התשובה שם בשו''ת הראשל''צ זכיתי אני לקבלה מחמת שאלה זו ששאלתיו. ושם הוסיף אחרי זה יותר מאשר התשובה שקיבלתי בתחילה
זה שלא לבש אין ע"ז עוררין.ללא ספק נחית לעומק הסוגיא, כדרכו בקודש בכל דבריו.
דרך אגב, פעם היה אדם שביקש מהגראי''ל שטינמן זצוק''ל שילבש תכלת, מרן ענה לו שהוא לא רוצה שילמדו ממנו, כי היות וגדולי ישראל לא ללבשו א''כ היאך הוא יילמד את הרבים כן ללבוש. אותו אחד התחכם קצת ושאל, אז למה הרב לא לובש בצינעא, ענה הגראי''ל, מי אמר לך שאני לא לובש. אותו השואל לא ויתר ואמר למרן שאם הוא היה לובש בצינעא הדבר היה מתפרסם, אמר לו מרן אז עכשיו אתה בעצם מבין למה אני לא לובש בצינעא, כי בעצם אין הבדל בין בצינעא לפרהסיא, בסוף כולם יודעים את זה.
קצת עזות מצח לכתוב זאת.זה שלא לבש אין ע"ז עוררין.
אבל יתכן שלא התייחס ברצינות לסוגיה כדעת רבים מגדולי ישראל מפני שלא נהגו בזה אבותיו ורבותיו...
חלילה לומר שזו עזות מצח. אדרבה זה אמות גמורה. אבל מכאן אתה לומד שאנחנו לא צריכים להיות 'יותר' צדיקים מגדולי ישראל, כי העיקר הוא המסורות, וגם אם נראה לפעמים אחרת, אי''צ להוסיף, המסורת היא התורה השלמה בתכלית.קצת עזות מצח לכתוב זאת.
אבל לכתוב ש"לא התייחס ברצינות לסוגיא" זה חוצפה גמורה.חלילה לומר שזו עזות מצח. אדרבה זה אמות גמורה. אבל מכאן אתה לומד שאנחנו לא צריכים להיות 'יותר' צדיקים מגדולי ישראל, כי העיקר הוא המסורות, וגם אם נראה לפעמים אחרת, אי''צ להוסיף, המסורת היא התורה השלמה בתכלית.
כדוגמא: פעם הגיעו אל החזו''א כמה אנשים עסקנים עם כתב יד של אחד מהראשונים, וללא עוררים עם הוכחות גמורות שזה ספר של אחד מהראשונים שאינו מזוייף, אמר החזו''א אין מה לעשות עם הספר הזה, כי היות ואין לנו מסורות עליו משמים מוכח שלא חפצים בספר הזה. וכן בעוד הרבה תחומים, העיקר זה המסורות, ובודאי המסורות אצל גדולי ישראל היתה ערך עליון.
זוהי דעת החזו"א, שספר של אחד מהראשונים שנגלה לעיננו כעת, אין לנו להחשיבו ולצרפו ולפסוק כמותו. אך כמובן שדעת מרן זצ"ל אינה כן, ומחמת נקודה זו ישנם כמה וכמה מחלוקות בין מרן זצ"ל לבין החזו"א.פעם הגיעו אל החזו''א כמה אנשים עסקנים עם כתב יד של אחד מהראשונים, וללא עוררים עם הוכחות גמורות שזה ספר של אחד מהראשונים שאינו מזוייף, אמר החזו''א אין מה לעשות עם הספר הזה, כי היות ואין לנו מסורות עליו משמים מוכח שלא חפצים בספר הזה. וכן בעוד הרבה תחומים, העיקר זה המסורות, ובודאי המסורות אצל גדולי ישראל היתה ערך עליון.
כוונתו ש:יתכן שלא התייחס ברצינות לסוגיה
והיינו שאע"פ שיתכן ואחר העיון היה יוצא לו אחרת, אך מחמת שלא ינהג כן, לא נתן ליבו לעיין בסוגייא בכדי להוציא פסק הלכה ע"פ כללי הפסיקה.לא נחית לעומק הסוגיה
כיוצ''ב מצאנו לענין שעורי כזית בנפח ומשקל שבספר החביב [שזכתי לקנות לא מזמן] שעורי אכילה במשקל מייתי שבא אחד למרן זצ''ל עם קונטרס המוכיח להורות בנפח סלקו מרן ואח''כ אמר אני איני עדיף מרבותי כולם הורו במשקל אינני גדול מהם להורות בנפח ע''ש ואפשר שמטעם זה לא כתב תשובה מקיפה בענין נפח ומשקל [מלבד מש''כ בחזו''ע פסח] מפני שג''כ לא ישנה את מסורת הפסיקה וכמו שכתב ר' בנימין לעיל ואי''ז דומה להתיחסות לכת''י דהתם אדרבה מסורת הפסיקה הינה לקבלם ולהכניסם בסבר פנים יפות כמש''כ ביב''א ח''ז חו''מ סי' א כמדומניהיינו שאע"פ שיתכן ואחר העיון היה יוצא לו אחרת, אך מחמת שלא ינהג כן, לא נתן ליבו לעיין בסוגייא בכדי להוציא פסק הלכה ע"פ כללי הפסיקה.
כוונתן ל"שיעורי אכילה במשקל" של הרב @ראובן יוסף מיארה?שעורי תורה במשקל
אינם ענין לנדון זה, שהמורקס הוא ארגמון קהה קוצים לא נתפרסם בזמנם.הגרש''ז אויערבך והאול''צ
אם הגרב"צ זצ"ל התייחס זה לתכלת של ראדזין, ולא לארגמון קהה קוצים מורקס, שלא נתפרסם בזמנו.איפה האור לציון התייחס לסוגיה _.....
באור לציון יש בקיצור נמרץ ולא לגוץ הסוגיה.