• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ו. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? ומה עמדתך בנושא זה?

נכון להיום; אתה מחמיר לשמור שבת עד זמן רבינו תם? מהי עמדתך ומנהגך? (בחר באפשרות הנכונה!).

  • ספרדי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 66 76.7%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 3 3.5%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 4 4.7%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • ספרדי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 5 5.8%
  • אשכנזי, ומחמיר ר"ת.

    קולות: 4 4.7%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, אך מעריך ומחשיב חומרא זו.

    קולות: 2 2.3%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואף לא מעריך חומרא זו.

    קולות: 1 1.2%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת, ואולם, לא מעריך ולא שולל חומרא זו. אלא ניטרלי.

    קולות: 0 0.0%
  • אשכנזי, ולא מחמיר ר"ת. ואינני רואה כל ערך בחומרה זו. ולדעתי, אף נכון וראוי לעודד אנשים להימנע ממנה.

    קולות: 1 1.2%

  • סה"כ בוחרים
    86
לפי מרן השו״ע לא מברכים הנותן ליעף כח בשם ומלכות.
אם אתה מברך בשם ומלכות אתה לא מקיים לדינא את השו״ע.
חבל שאתה מתעקש לא להבין את הנקודה שלי
הבית יוסף כתב כאשר יש מחלוקת בין חכמי הפשט לקבלה הלכה כחכמי הקבלה. ואחר שהארי פסק כסמג גם דעת מרן הייתה לברך ולכן אני מקיים את דעת מרן...
לקיים את דעת מרן היינו לדעת על פי הכללים שהנחיל לנו איך לפסוק במקרים שהוא לא ראה ראשונים וכדומה כגון בסוגיא הזאת שלא ראה דברי הסמג
 
הבית יוסף כתב כאשר יש מחלוקת בין חכמי הפשט לקבלה הלכה כחכמי הקבלה. ואחר שהארי פסק כסמג גם דעת מרן הייתה לברך ולכן אני מקיים את דעת מרן...
לקיים את דעת מרן היינו לדעת על פי הכללים שהנחיל לנו איך לפסוק במקרים שהוא לא ראה ראשונים וכדומה כגון בסוגיא הזאת שלא גאה דברי הסמג
ואותו בית יוסף כתב גם שאין לבטל מנהגים קדומים, והמנהג הקדום לנהוג דלא כר''ת...
 
הבית יוסף כתב כאשר יש מחלוקת בין חכמי הפשט לקבלה הלכה כחכמי הקבלה. ואחר שהארי פסק כסמג גם דעת מרן הייתה לברך ולכן אני מקיים את דעת מרן...
לקיים את דעת מרן היינו לדעת על פי הכללים שהנחיל לנו איך לפסוק במקרים שהוא לא ראה ראשונים וכדומה כגון בסוגיא הזאת שלא גאה דברי הסמג
ובכ״ז דעת מרן בב״י שאין מקום לברכת הנותן ליעף כח, והכף זכות היחידה שנותן לברכה זו בשו״ע היא שמי שרוצה לאמרה שיברך בלי שם ומלכות.
כלומר אתה לא מקיים את דעת השו״ע, כי דעת השו״ע לא כפי שאתה פוסק.
 
ואותו בית יוסף כתב גם שאין לבטל מנהגים קדומים, והמנהג הקדום לנהוג דלא כר''ת...
אני לא מצוי בדיון ביניכם, אבל נראה שאינך מבין בכללי השו״ע.
השו״ע מעולם לא העדיף מנהג חדש על פני מנהג קדום, כגון בברכת ר״ח. אך כשהכריע לדינא בהלכות מסוימות, כמו בר״ת, הוא מתעלם באופן שיטתי מהמנהגים הקדומים.
במילים אחרות, במקום שהשו״ע רצה ״להעמיד״ מנהג, הוא מעולם לא ביטל מנהג קדום. אך כשבא להכריע הלכה, הוא לא בא לבטל מנהג אלא לפסוק את ההלכה, גם במחיר מנהגים קדומים.
 
אני לא מצוי בדיון ביניכם, אבל נראה שאינך מבין בכללי השו״ע.
השו״ע מעולם לא העדיף מנהג חדש על פני מנהג קדום, כגון בברכת ר״ח. אך כשהכריע לדינא בהלכות מסוימות, כמו בר״ת, הוא מתעלם באופן שיטתי מהמנהגים הקדומים.
במילים אחרות, במקום שהשו״ע רצה ״להעמיד״ מנהג, הוא מעולם לא ביטל מנהג קדום. אך כשבא להכריע הלכה, הוא לא בא לבטל מנהג אלא לפסוק את ההלכה, גם במחיר מנהגים קדומים.
שמעת על המושג ''מנהג נגד מרן''??
 
עלה כאן באשכול המון תוכן תורני,
בנושא שיטות הראשונים והאחרונים,
המציאות והמנהג בדורו ולפני דורו של מרן השו"ע.
דרכי ההלכה והפסק (בעיקר ע"י הרב @לביא).

לצערי אף על שמדובר בתוכן מרתק ואיכותי,
לא אוכל להתייחס להכל, אין בידי כעת זמן להמשיך בפולמוס,
יש לי 18 ספרים להדפיס עד פסח, חלקם כולל משלוח לחו"ל,
אולי בהמשך אוכל להגיב על כל הודעה עם תוכן הלכתי.

אך מבחינתי מה שחשוב לסיכום האשכול:
א. למעלה מ 85% מחברי הפורום מקפידים על רבינו תם לכה"פ לחומרא.
ב. הסקר מגמתי ומעוות, כך שלא ניתן ללמוד כמה פוסקים כך וכמה כך, למרות שזה סוגיה מרתקת.
(לדעתי סקר איכותי בנושא {נ.ב. איני מבין מה הטעם בסקר, אחר שיש לנו את הראשונים כמלאכים, אך אם כבר החליטו על סקר}
צריך להכיל את האופציות הבאות.
1. פוסק כרבנו תם אך מחמיר כשיטת הגאונים (וכ"ש מנחת כהן) הן בדאוריתא והן בדרבנן.
2. פוסק כרבנו תם אך מחמיר כשיטת הגאונים בדאוריתא ומנחת כהן אף בדרבנן.
3. פוסק כמנחת כהן אך מחמיר כשיטת רבנו תם והגאונים הן בדאוריתא והן בדרבנן.
4. פוסק כמנחת כהן אך מחמיר כשיטת רבנו תם בדאוריתא וכשיטת הגאונים אף בדרבנן.
5. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר מנחת כהן בדאוריתא.
6. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר מנחת כהן הן בדאוריתא והן בדרבנן.
7. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר רבנו תם (וכ"ש מנחת כהן) בדאוריתא.
8. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר רבנו תם הן בדאוריתא והן בדרבנן.

הבהרה לאופציות:
הסקר לא נועד לקביעת דעותיהם של הגאונים/ רבנו תם/ מנחת כהן,
אלא הכוונה בסקר היא:
72-120 דקות - רבנו תם.
32-50 דקות - מנחת כהן.
13.5-18 דקות - גאונים.
 
עלה כאן באשכול המון תוכן תורני,
בנושא שיטות הראשונים והאחרונים,
המציאות והמנהג בדורו ולפני דורו של מרן השו"ע.
דרכי ההלכה והפסק (בעיקר ע"י הרב @לביא).

לצערי אף על שמדובר בתוכן מרתק ואיכותי,
לא אוכל להתייחס להכל, אין בידי כעת זמן להמשיך בפולמוס,
יש לי 18 ספרים להדפיס עד פסח, חלקם כולל משלוח לחו"ל,
אולי בהמשך אוכל להגיב על כל הודעה עם תוכן הלכתי.

אך מבחינתי מה שחשוב לסיכום האשכול:
א. למעלה מ 85% מחברי הפורום מקפידים על רבינו תם לכה"פ לחומרא.
ב. הסקר מגמתי ומעוות, כך שלא ניתן ללמוד כמה פוסקים כך וכמה כך, למרות שזה סוגיה מרתקת.
(לדעתי סקר איכותי בנושא {נ.ב. איני מבין מה הטעם בסקר, אחר שיש לנו את הראשונים כמלאכים, אך אם כבר החליטו על סקר}
צריך להכיל את האופציות הבאות.
1. פוסק כרבנו תם אך מחמיר כשיטת הגאונים (וכ"ש מנחת כהן) הן בדאוריתא והן בדרבנן.
2. פוסק כרבנו תם אך מחמיר כשיטת הגאונים בדאוריתא ומנחת כהן אף בדרבנן.
3. פוסק כמנחת כהן אך מחמיר כשיטת רבנו תם והגאונים הן בדאוריתא והן בדרבנן.
4. פוסק כמנחת כהן אך מחמיר כשיטת רבנו תם בדאוריתא וכשיטת הגאונים אף בדרבנן.
5. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר מנחת כהן בדאוריתא.
6. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר מנחת כהן הן בדאוריתא והן בדרבנן.
7. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר רבנו תם (וכ"ש מנחת כהן) בדאוריתא.
8. פוסק כמהר"ם אלשקר בשיטת הגאונים, אך מחמיר רבנו תם הן בדאוריתא והן בדרבנן.

הבהרה לאופציות:
הסקר לא נועד לקביעת דעותיהם של הגאונים/ רבנו תם/ מנחת כהן,
אלא הכוונה בסקר היא:
72-120 דקות - רבנו תם.
32-50 דקות - מנחת כהן.
13.5-18 דקות - גאונים.
לא צריך יותר מדי אופציות, האופציות המקובלות (ר״ת, גאונים) ואחר למי שרוצה לפרט בהודעה.
 
לתשומת לב @לביא @בדרכי האבות @מכון באר שלמה
נא למצוא לי פוסק (!) אחד (!!!) שלא חרג מהשלחן ערוך אפילו בהלכה אחת !
בכבוד,

עוד נקודה למחשבה: כל ה20-50-100 (לא יודע כמה) שכתבו שקבלנו הוראות מרן פסקו כמו הגאונים, חוץ ממהר''י פרג'י ועוד 1-2... (יש כמה מהם שאולי החמירו ר''ת, אבל לא נקטו כן לדינא)
אז למעשה אתם באים עם ''מרן'', מכוח מלא פוסקים שכתבו שקיבלו הוראות מרן, ומאידך אותם פוסקים כולם (חוץ מאחד-שניים) פסקו כמו הגאונים דלא כמרן בזה, וצ''ע.
 
@בניהו שמש
הנקודה שלי, שמשום מה התחמקת ממנה לאורך השרשור (לא יודע אם בתמימות או לא), הוא שאף אחד היום לא נוהג לא ר״ת לדינא ולא שו״ע לדינא. אני נוהג כמרן הגר״ע, וכשהוא פסק שנוהגים את ר״ת לחומרא, אני נוהג את ר״ת לחומרא, אך לא לדינא. כשהוא פסק נגד השו״ע בברכת הנותן ליעף כח, אני מסתמך על שפסק כהמנהג נגד השו״ע.
במילים אחרות, אני נוהג כמרן הגר״ע לדינא. עד כאן.
 
@בניהו שמש
הנקודה שלי, שמשום מה התחמקת ממנה לאורך השרשור (לא יודע אם בתמימות או לא), הוא שאף אחד היום לא נוהג לא ר״ת לחומרא ולא שו״ע לחומרא.
מצוין,זה מה שאני טורח להוכיח כאן
אני נוהג כמרן הגר״ע, וכשהוא פסק שנוהגים את ר״ת לחומרא, אני נוהג את ר״ת לחומרא, אך לא לדינא.
מצוין, ע''ז לא היה דיון...
כשהוא פסק נגד השו״ע בברכת הנותן ליעף כח, אני מסתמך על שפסק כהמנהג נגד השו״ע.
מצוין, לא הבנתי מה אתה רוצה להוכיח לי, ומתי אמרתי שאסור לברך ליעף כוח
נ.ב. למה התלהבתם מ''הנותן ליעף'', הרי דעת השו''ע כהרמב''ם דאין לברך הברכות אם לא נתחייב בהם, ולכן מסתמא גם הנותן לשכוי אף פעם לא תברך כי אתה לא שומע קול תרנגול, וכן 'שעשה לי כ''צ' ביום כיפור, ו''המעביר חבלי שינה'' כשהיה ער בלילה
במילים אחרות, אני נוהג כמרן הגר״ע לדינא. עד כאן.
לא הבנתי כלום מדבריך, מצטער...
 
@מתלמידי מרן הראש"ל @אמונה ובטחון @לביא
ב"ה זכיתי להיות מבאי ביתו של הגר"ח גריינמן זצ"ל, ושמעתי מכמה מתלמידי החזו"א בפירוש, שהחזו"א התנגד בנחרצות לחומרא זו של ר"ת ונימק משום שזו חומרא דאתי לידי קולא. כך דעתו זצ"ל. (וסבר שסברת ר"ת נדחית לגמרי מההלכה וכמ"ש הגר"א היות ובמציאות רואים לא כך, וכמו מח' רש"י ורמב"ם במסכת ראש השנה שהיום ברור שהרמב"ם צדק למי שמכיר, ואכמ"ל,ולכן דעתו הקדושה שאין לקחת אפילו סיכון הכי קטן בעניין).

ב"ה אני זוכה לילך לאורו של מרן זיע"א, ורק מימיו אני שותה, ומחמיר כר"ת מידי שבת ושבתו כמובן, שזו הרבה יותר מסתם "חומרא" לשיטתו למעיין בדבריו, ודברי מרן בהירים גם בסוגיא זו וגם בסוגיית ביהמ"ש למעיין, ואף זכיתי בעוניי ליישב שיטת ר"ת עם המציאות שלנו בא"י, שהרי מרן השו"ע לאחר שהגיע לא"י לא חזר בו על אף שראה כאן מה המציאות.
ועוד למי שהיה וראה גם בצרפת וגלילותיה המציאות לא תואמת כ"כ את ר"ת, וודאי שיש להסביר את שיטתו אחרת מעט. אולי אעלה את הדברים בהמשך.
חשוב לציין שאנן נקטי' כסברת ר"ת לחומרא, ולא לקולא
 
הבהרה:
אני רואה שיש ביקוש לסקר יותר מדויק ורחב. (והבנתי למה הסקר הנוכחי לא מספיק נותן מענה מלא כפי הצריך). אני עובד על כך בס"ד.
 
ובכ״ז דעת מרן בב״י שאין מקום לברכת הנותן ליעף כח, והכף זכות היחידה שנותן לברכה זו בשו״ע היא שמי שרוצה לאמרה שיברך בלי שם ומלכות.
כלומר אתה לא מקיים את דעת השו״ע, כי דעת השו״ע לא כפי שאתה פוסק
נראה לי שהסברתי את דעתי הייטב.. שגם השוע היה מורה לברך הנותן לייעף כוח.
 
לתשומת לב @לביא @בדרכי האבות @מכון באר שלמה
נא למצוא לי פוסק (!) אחד (!!!) שלא חרג מהשלחן ערוך אפילו בהלכה אחת !
בכבוד,

עוד נקודה למחשבה: כל ה20-50-100 (לא יודע כמה) שכתבו שקבלנו הוראות מרן פסקו כמו הגאונים, חוץ ממהר''י פרג'י ועוד 1-2... (יש כמה מהם שאולי החמירו ר''ת, אבל לא נקטו כן לדינא)
אז למעשה אתם באים עם ''מרן'', מכוח מלא פוסקים שכתבו שקיבלו הוראות מרן, ומאידך אותם פוסקים כולם (חוץ מאחד-שניים) פסקו כמו הגאונים דלא כמרן בזה, וצ''ע.
אתה שואל שאלה טובה.
והתשובה בנויה בעיקר על כך איך להתייחס למנהג ואיך הבינו האחרונים מה דעת מרן לגבי מנהגים
 
כבר כתבתי לך שמנהג אפי' שנהגו אותו אחר מרן (כ"ש בנידון דידן שכמה אחרונים כתבו שכך היה בדור מרן) אם זה הונהג ע"פ גדולי ישראל כך נוהגים!!! וכגון -
א. - אתה חוננתנו (עיין לעיל)
ב. - אע"פ שמרן העיד שהמנהג לקרוע בחוה"מ מ"מ נתפשט המנהג אחר כך דלא כמרן. (יבי"א ח"ד יו"ד סי' כה אות ד)
ג. - לומר נחם בכל התפילות
ד. - מברכין "ע"י חופה וקידושין" ודלא כדעת מרן
ה. - לומר שבע ברכות על שני כוסות.
ו. - להניח טלית ותפילין בתשעה באב.

צא וראה שכל הדברים הנ"ל אנחנו נוהגים אפי' שהמנהגים הונהגו אחרי מרן השו"ע!!!
וכל שכן בנידון דידן שאחרונים מעידים שכך המנהג בדורו של מרן
 
@בדרכי האבות @מכון באר שלמה
כבר כתבתי לכם עשרות פעמיים ואתם עדין לא מבינים...
גם אם נאמר שהמנהג התפשט אחרי מרן (מה שלא מוכרח כלל... ולכל הפחות זה התחיל בדורו)
זה לא סותר כלום וגם בזה הולכים אחר המנהג כל שהמנהג הונהג ע"י גדולי ישראל (ובמיוחד אותם שהיו צמודים לדורו של מרן)
 
חזור
חלק עליון