ממהר"ם אלאשקר התחיל השינוי.
אם כבר מדברים על מנהג
מנהג ישראל היה מאז ומעולם להסתכל ע"פ הכוכבים, מעולם לא היו מחשבנים מהשקיעה שיעור של ד' או ה' מילין.
המציאות שהייתה קובעת ועל פיה היו עושים, זה כוכבים, אף אם במציאות עבר רק כ- 20 או אפי' 30 דקות מהשקיעה זה מה שהיה קובע בכל דבר, הן לערבית והן למוצ"ש, אף פעם לא ספרו דקות.
ומי שהיה בא"י או באופק הסמוך, כשנראות הכוכבים נראין הרבה הרבה לפני ד' מילין היו עושים אותו לילה לכל דבר.
ואפי' בשו"ע גופיה, בכל מקום שדיבר תלה זאת בכוכבים.
סימן רלה סעיף א'- זמן קריאת שמע בלילה
משעת יציאת שלשה כוכבים קטנים, ובב"י- ביאר שם בשם ר' יונה דמעיקר הדין צריך ג' כוכבים בינונים אלא מאי כיון שלא בקיאין להבדיל בין גדולים לבינוניים נקטינן קטנים.
סימן רמט סעיף ד'- אם קיבל עליו להתענות בער"ש צריך להתענות
עד צאת הכוכבים וכו'.
סימן רצג סעיף ב'- צריך לזהר מלעשות מלאכה
עד שיראו שלשה כוכבים קטנים ולא יהיו מפוזרים אלא רצופים, ובב"י שם מבואר דרק לענין צאת שבת הצריכו את הרצופים מדין תוספת שבת.
סימן תפט סעיף ב'- אם טעו ביום המעונן ובירכו על ספירת העומר וכו' והמדקדקים
אינם סופרים עד צאת הכוכבים וכן ראוי לעשות.
סימן תקסב סעיף א'- כל תענית שלא שקעה עליו חמה דהיינו שלא השלימו
עד צאת הכוכבים אינו תענית.
וכן שם סעיף ב'- יש אומרים שמי שרגיל להתענות בעשרת ימי תשובה וכו' אין צריך להתענות
עד צאת הכוכבים.
וכן שם סעיף ג'- יחיד שקיבל עליו תענית סתם בערב שבת צריך להתענות
עד צאת הכוכבים.
וכן שם סעיף ד'- תענית חלום צריך להתענות
עד צאת הכוכבים.
סימן תרכד סעיף ב'- צריך להוסיף מחול על הקודש גם ביציאתו שימתינו מעט
אחר צאת הכוכבים.
וכן ביור"ד.
סימן רסב סעיף ה'- אם נולד כשהיו
נראים ברקיע כוכבים קטנים מאוד
יש לסמוך על הכוכבים לספק למול למחרת וכו' ואע"פ שהיה הרקיע מזהיר כעין אורה של יום.
וכן שם סעיף ו'- אם לאלתר כשהוציא הולד ראשו חוץ
לפרוזדור נראו שלשה כוכבים בינוניים יש לסמוך עליהם שהוא לילה אפי' הוא למחר שבת.
וכן בחו"מ
סי' של"א סעיף א' ברמ"א- לא היה מנהג בעיר או שאמר להן אני שוכר אתכם כדין תורה חייבים לצאת מביתם בזריחת השמש ולעשות במלאכה
עד צאת הכוכבים.
וכן ברי"ף וברמב"ם
תמיד נקטו זמן של כוכבים ולא לפי שיעור של מילין, והמציאות של כוכבים זה היה הקובע בכל מקום ומקום.
ויתרה מזו יעויין להדיא ברלב"ח על הרמב"ם
דמבאר הכי בדעת הרמב"ם בלא שום קשר לאיזה תשו' גאונים כזו או אחרת
וזה- מדכתב הרמב"ם "כוכבים" בכל מקום, ומדייק דעל כרחך כוונת הרמב"ם הוא מהסוגייא דשבת שמהשקיעה מתחיל בין השמשות.
וכלל לא תולה זאת מתשובת הגאונים כזו או אחרת- אלא אך ורק מלשונות הרמב"ם גרידא.
וז"ל הרלב"ח שם- אחרי שהביא את שיטת ר"ת כתב בזה"ל:
"אבל לדעת הרמב"ם נראה שאין זה אמת שאם כן היה לו לפרש אי זה דבר מזה, ולדעתו פירוש משתשקע החמה רוצה לומר מיד אחר שתסתר גוף החמה מעינינו" וכו'.
ועוד בהמשך שם- "גם דברי הרמב"ם ז"ל מבוארים על פי זה, ודעתו היא שלעניין שבת וכל דבר חומרא כמו בזב, בין השמשות מתחיל משתשקע החמה" וכו'.
ואז מתחיל לבאר ברמב"ם- את עניין הכוכבים שיש הבדל בין שבת ושאר דברים, מאשר קדוש החודש.
ולעיל בתגובות למעלה- הבאתי תמצית דבריו למה בקדוש החודש זה שונה, קחנו משם.
הרי לך- בפשטות, דהרלב"ח מבין ברמב"ם הכי, בלא לראות שום תשו' גאונים, אלא זה הפשטות ברמב"ם שמהשקיעה מתחיל בין השמשות, וכשיצאו ג' כוכבים הוי לילה, אפי' שזה הרבה הרבה לפני הד' מילין, וכך נהגו כולם בכל השנים בפשטות, לפי הכוכבים הרי הוא לילה לכל דבר, גם אם עבר רק 20 30 דקות מהשקיעה.