• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

פפושדו וגטיניו, הראש"ל שליט"א סומך?

ומה קורה השנה האם יש חדש בנושא?
מי מתלמידיו הנאמנים והקרובים של מרן הראש"ל שליט"א שיודע נא לדווח לנו.

בעיקר בשביל העם שבשדות ששואלים ויש בזה מיליון שמועות מה דעתו של כל חכם בנושא ועוד בחיי מרן זיע"א אמרו כמה שיטות בדבריו!
(נראה לי שכל אחד חושש לעורו פן יבולע לו מהמתנגדים לזה בכלל ולמרן זי"ע ויבלחט"א בפרט...................)
כבר הגאון הגדול חכם יעקב יוסף ע"ה אמר שזה חמץ גמור, ומסתירים מאביו הרבה דברים. ולפני שנפטר חכם יעקב פגש את אביו וסיפר לו על עוגיות החמץ של פפושדו וגטניו.

חבל שבנושא זה שהוא ספק כרת, אנשים לא מחמירים ואוכלים את עוגיות אלו, שהרי קיימא לן ספק איסור תורה להחמיר.

ובפרט שרוב השיטות אסרו את עוגיות אלו

עיין בספר מצה עשירה של הגאון הרב עידו אלבה
 
ומסתירים מאביו הרבה דברים
אין צורך לומר כך. פשוט פוק חזי. גם את"ל שהסתירו, אתה מוזמן לבדוק בעצמך. זה לא קוקה קולה ואין שום סודות וכל מי שרוצה לדעת איך הדברים עובדים או מה קורה במפעל יכול לבוא ולראות!
וכמו שהאריך הרב נקי במהדורה האחרונה של "חג הפסח בהלכה ובאגדה".
חבל שבנושא זה שהוא ספק כרת, אנשים לא מחמירים ואוכלים את עוגיות אלו, שהרי קיימא לן ספק איסור תורה להחמיר.
גם אל תאכל מצות בפסח, שמא החמיצו והוי ספק כרת ולחומרא...
אם רבותינו סמכו את ידיהם על כך וישנם משגיחים וכו' וכל הנצרך ע"פ ההלכה, שוב אין זה ספק אלא וודאי, ותורה לא ניתנה למלאכי השרת
 
אם רבותינו סמכו את ידיהם על כך וישנם משגיחים וכו' וכל הנצרך ע"פ ההלכה, שוב אין זה ספק אלא וודאי, ותורה לא ניתנה למלאכי השרת
צריך לדעת שהנושא כאן, הוא נושא 'מדעי', איך להגדיר את החמץ, מהו חימוץ, מה עושה החומר הנקרא 'קרבונט' הידוע שהוא החומר ה'מתפיח'.
היה על זה ויכוח גדול בין הרב שמעון ללוש שליט"א לבין הרב עידוא אלבה גם https://forum.moreshet-maran.com/threads/מצה-עשירה.197/ בפורום, וגם בירחון האוצר, והרואה שם יראה שעיקר הנידון הוא לא 'רק' ההלכתי, אלא בעיקר ה'מדעי', וזה מביא כימאים לשיטתו וזה מביא לשיטתו, וזה מפרש דבריהם כך והשני מדייק מדבריהם להיפך, ועל זה נאמר מפני שאנו מדמים נעשה מעשה.
אם זה היה רק ויכוח הלכתי - יש לנו את הכללים איך להכריע, אבל כאן זה נושא שמעולם לא דיברו בו הפוסקים, להגדיר מהו החמצה וכו' וכפי שיראה המעיין באריכות במקומות הנ"ל. וכיון שאנו הקטנים לא הגענו להכרעה בזה, ומרן הגרע"י זיע"א לא נתן דעתו בפרטים המחודשים שהציג הרב עידוא אלבה, והדבר נוגע לספק איסור כרת ממש, איך יכול מי שלא למד את הענין לומר אני סומך על פוסק פלוני. הרי בפסח מחמירים כ"כ הרבה גם בדברים שאינם חמץ כמו לגרר את הכתלים וכדומה, אז איך בדבר שהוא עיקרו של חמץ מקילים בסברות בעלמא?
 
נערך לאחרונה:
כבר הגאון הגדול חכם יעקב יוסף ע"ה אמר שזה חמץ גמור, ומסתירים מאביו הרבה דברים. ולפני שנפטר חכם יעקב פגש את אביו וסיפר לו על עוגיות החמץ של פפושדו וגטניו.

חבל שבנושא זה שהוא ספק כרת, אנשים לא מחמירים ואוכלים את עוגיות אלו, שהרי קיימא לן ספק איסור תורה להחמיר.

ובפרט שרוב השיטות אסרו את עוגיות אלו

עיין בספר מצה עשירה של הגאון הרב עידו אלבה
חבל שאתה מאלץ אותי לספר את האמת מה שקרה בפגישה של רבינו עובדיה עם בנו [וזה לא היה לפני פטירתו, כי אז הם דנו רק על ההסיבה]
אני מציע לך לשתוק כי אני זוכר בבירור את מה שאירע, רבינו ישב מוטה על הספה וכשבנו אמר לו שיש בעוגיות האלה חמץ רבינו קם מהספה בכעס ואמר לו שיצא מיד מהבית ולא רצה לשמוע אותו יותר בענין הזה!
ואני אישית הייתי בביתו של רבינו בניחום אבלים על חכם יעקב ושמעתי מה ששמעתי דברים כהווייתם, אלא שאחרי מות קדושים אמור.
 
חבל שאתה מאלץ אותי לספר את האמת מה שקרה בפגישה של רבינו עובדיה עם בנו [וזה לא היה לפני פטירתו, כי אז הם דנו רק על ההסיבה]
אני מציע לך לשתוק כי אני זוכר בבירור את מה שאירע, רבינו ישב מוטה על הספה וכשבנו אמר לו שיש בעוגיות האלה חמץ רבינו קם מהספה בכעס ואמר לו שיצא מיד מהבית ולא רצה לשמוע אותו יותר בענין הזה!
ואני אישית הייתי בביתו של רבינו בניחום אבלים על חכם יעקב ושמעתי מה ששמעתי דברים כהווייתם, אלא שאחרי מות קדושים אמור.
צדיק, מה שאתה כותב אינו נכון. שמעתי זאת ישירות מכבוד הגאון הרב יעקב יוסף ע"ה. אמר לאביו את מה שקורה שם בפפושדו, וענה לו אביו : אבל יש לנו שם משגיח, הרב מאיה? אמר לו הרב יעקב, אני הייתי שם וראיתי (שזה חמץ, שיש שם יין נסך, שהרי גויים עובדים שם ועוד), וסיים חכם יעקב ואמר: שתק אבא אחרי מה שאמרתי לו. עיין גם כאן https://www.inn.co.il/news/236089
 
צדיק, מה שאתה כותב אינו נכון. שמעתי זאת ישירות מכבוד הגאון הרב יעקב יוסף ע"ה. אמר לאביו את מה שקורה שם בפפושדו, וענה לו אביו : אבל יש לנו שם משגיח, הרב מאיה? אמר לו הרב יעקב, אני הייתי שם וראיתי (שזה חמץ, שיש שם יין נסך, שהרי גויים עובדים שם ועוד), וסיים חכם יעקב ואמר: שתק אבא אחרי מה שאמרתי לו. עיין גם כאן https://www.inn.co.il/news/236089
עיין גם כאן https://www.kikar.co.il/הרב-יעקב-יוסף-בהתבטאות-מסעירה.html
 
והרב @אושרי רביב שליט"א בתגובות שם הביא עדות שחכם יעקב יוסף זצ"ל אמר לאביו מו"ר הגר"ע זצ"ל שהעוגיות הנ"ל חמץ גמור ואביו זצ"ל הודה לו, עיי"ש.
הוא שאמרתי מיליון שמועות. אני כמובן לא אוכל אך נראה גם להורות לשואלים שהכי בטוח לא לסמוך ולא לאכול בחינת מהיות טוב אל תקרי רע במיוחד שבוע בלבד
לא קשיא. כאן קודם שהבד'ץ בית יוסף עבר לידיים של מי שעבר, וכאן אחרי.
מאי האי?
כבודו יגלה לנו תושבי הפריפריה. לא סתם יש שמועות על בעיות בכשרות שם
 
נראה גם להורות לשואלים שהכי בטוח לא לסמוך ולא לאכול בחינת מהיות טוב אל תקרי רע
אז גם תוציא ציציות ותעשה חופה תחת כיפת השמים...
מה זה 'מהיות טוב'? זה מוציא לעז על רבותינו המתירים.
חוץ מזה, שעתיד אדם ליתן דין לפני המקום על כל מה שראו עיניו ולא רצה לאכול ממנו אף על פי שהיה מותר לו והיה יכול.
וגם, הדיון הוא על עצם העיקרון והיתר הדבר. הכי קל להגיד לא לאכול כשרות כזו או אחרת, ולא לפתוח בקבוקים בשבת ולא לאכול היתר מכירה ולא לעשות כך וכך, אבל צריך לדעת מה הדין ואיפה יש מקום להקל או שהדבר מותר.
 
צדיק, מה שאתה כותב אינו נכון. שמעתי זאת ישירות מכבוד הגאון הרב יעקב יוסף ע"ה. אמר לאביו את מה שקורה שם בפפושדו, וענה לו אביו : אבל יש לנו שם משגיח, הרב מאיה? אמר לו הרב יעקב, אני הייתי שם וראיתי (שזה חמץ, שיש שם יין נסך, שהרי גויים עובדים שם ועוד), וסיים חכם יעקב ואמר: שתק אבא אחרי מה שאמרתי לו. עיין גם כאן https://www.inn.co.il/news/236089
אתה שם לב איזה דברים חמורים אתה כותב?! רבינו עובדיה שמע וידע שיש את כל ההמצאות האלה בעוגיות ובכל זאת המשיך להודיע ברבים שהם מותרות לכתחילה? הקישורים שהבאת חסומים לי, וגם אם הם היו פתוחים זה לא יכול להכחיש את המציאות שחכם יעקב לא צדק בדבריו, וכל מה שאמר נגד העוגיות של פפושדו אין דבריו נכונים כלל במחילת כבודו.
אני זוכר בבירור שיש הקלטה של רבינו עובדיה נגד מי שהוציא לעז על העוגיות האלה [איני זוכר אם זה נגד חכם יעקב או חכם בקשי] ובה הוא מדבר בתוקף גדול בענין זה. כעת מצאתי רק הקלטה שהוא מדבר נגד מישהו אחר חילוני שהוציא לעז על העוגיות.
 
לדבריו יש מצוה לאכול פפושדו, ומ"מ הרב נקי שליט"א התייחס שם לטיעונים צדדיים, ולא לעיקר הטיעונים שטענו כבוד הרבנים הראש"ל הגר"מ אליהו זצ"ל וחכם יעקב יוסף זצ"ל והראש"ל הגר"א בקשי דורון זצ"ל בענין חומרי ההתפחה. ובזמנו ראיתי מאמר גדול של הראש"ל הגרש"מ עמאר שליט"א בענין זה להוכיח שאינו תופח, עיין עליו.
והרב @אושרי רביב שליט"א בתגובות שם הביא עדות שחכם יעקב יוסף זצ"ל אמר לאביו מו"ר הגר"ע זצ"ל שהעוגיות הנ"ל חמץ גמור ואביו זצ"ל הודה לו, עיי"ש.
כך אמר בנו של הרב יעקב, הרב עובדיה. כפי שציינתי שם. מוזמנים החברים היקרים להתקשר ולשאול את פיו.
 
אז גם תוציא ציציות ותעשה חופה תחת כיפת השמים...
מה זה 'מהיות טוב'? זה מוציא לעז על רבותינו המתירים.
חוץ מזה, שעתיד אדם ליתן דין לפני המקום על כל מה שראו עיניו ולא רצה לאכול ממנו אף על פי שהיה מותר לו והיה יכול.
וגם, הדיון הוא על עצם העיקרון והיתר הדבר. הכי קל להגיד לא לאכול כשרות כזו או אחרת, ולא לפתוח בקבוקים בשבת ולא לאכול היתר מכירה ולא לעשות כך וכך, אבל צריך לדעת מה הדין ואיפה יש מקום להקל או שהדבר מותר.
כלל גדול יש שאין לאדם להכניס עצמו לספק בפרט בימי הפסח בו כל יהודי נזהר מכל חשש חמץ.

ומש"כ שעתיד אדם ליתן את הדין, זה לא באופן גורף וכי כל החסידים ואנשי מעשה שלא אכלו בשר והתנזרו ממאכלים כדי להתקדש ולהיות פרושים יתנו את הדין????? ברור שלא! כי כל המחמיר קדוש יאמר לו.

מה גם שם הדין נאמר כמדומה על פרי ולא על איזה חטיף מתועש שגם האוכלו כמו את כל החטיפים, פירות יבשים שיוצרו בסין ומקשטים את שלחן ט"ו בשבט בפירות שנשתבחה בהם סין איטליה וברזיל ובכלל לא ארץ ישראל ושאר מרעין בישין המזיקים לגוף בפרט לילדים.. עתיד ליתן את הדין שהשחית גופו ונמצא ממעט חלילה בעסק התורה לכשיגדיל!!!

אמת מה שכתבת שיש לחתור לעיקר הדין ולא לחפש חומרות סתם ללא כל בסיס, אבל רבונו של עולם!!!!! יקום הרב הגדול מעוז ומגדול פטיש הימיני ויאמר בקולו השנה תשפ"ב ביקרתי במפעל שלהם וראיתי כי הכל עשו יפה בתכלית ההידור ללא שום פקפוק וגם אני!!!!!!!!!! אוכל מהם בחג הפסח גופא ואף יראה זאת בסרטון כדרך הדור האחרון למען הסר לזות שפתיים.. מה כל כך מסובך לעשות כדבר הזה?? למה צריכים כל הציבור (וכמו שאנו עושים פה...) להתפלסף ולומר הרב עובדיה התיר וזה אומר אסר, אחד אומר אף אכל.. ובקיצור אין לדבר הזה סוף. הנלע"ד כתבתי
 
חזור
חלק עליון