• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

פפושדו וגטיניו, הראש"ל שליט"א סומך?

עיין בפתחי תשובה יורה דעה סימן ק"ב ס"ק ו', ודו"ק...
אם כוונתו לדברי הכרתי ופליתי שהביא שם אה"נ שיאכל הפפושדו אחר הפסח, ויוכל לאוכלו גם עם עוף בחלב שאיסורו דרבנן...
ואם כוונתו לדברי הנוב"י שהביא שם, הוא גופיה חילק בין כלים לאוכל, דמה שרוצה להשתמש היום בכלי זה, לא הוי בגדר דבר שיל"מ דהיום לית ליה מתירים, משא"כ באוכלין המתכלים מה שיאכל היום לא יאכל מחר, ואכילה שיאכל היום באיסור יאכלנה למחר בהיתר, ולדידיה נראה דחמץ שעבר עליו הפסח אף שאיסורו דרבנן, מ"מ לא חשיב דשיל"מ. ולכן יוכל לאוכלו קודם הפסח, ובזה לא יעבור על דברי המובא מהירושלמי דעתיד אדם ליתן את הדין על מה שראתה עינו וכו'.
וכל זה כמובן לפוסקים הסוברים שהפפושדו הוא חמץ.

ולדעות שהוא אסור משום יין נסך, הרי הוא אסור באכילה בכל עת ובכל שעה.
 
קום הרב הגדול מעוז ומגדול פטיש הימיני ויאמר בקולו השנה תשפ"ב ביקרתי במפעל שלהם וראיתי כי הכל עשו יפה בתכלית ההידור ללא שום פקפוק וגם אני!!!!!!!!!! אוכל מהם בחג הפסח גופא ואף יראה זאת בסרטון כדרך הדור האחרון למען הסר לזות שפתיים.. מה כל כך מסובך לעשות כדבר הזה?? למה צריכים כל הציבור (וכמו שאנו עושים פה...) להתפלסף ולומר הרב עובדיה התיר וזה אומר אסר, אחד אומר אף אכל.. ובקיצור אין לדבר הזה סוף.
איני מבין. זה שהרב נקי הלך ובדק בחודש שבט תש"פ זה לא מספיק? אתה טוען שהשתנה משהו בשנתיים האחרונות?
 
הבוקר מרן שליט"א אמר לי שהוא עצמו אוכל מצות מכונה בחול המועד ושכך נהג אביו מרן זיע"א לאכול מצות יהודה וראשון לכתחילה.
ואם כן ברור הדבר שףמותר לכתחילה לאכול מצה עשירה בפסח כמו שביאר מרן שליט"א בשיעורו השבועי האחרון בטוב טעם ודעת.
 
מה עם מצות שמורה? הרי זה לא נעשה ממצות שמורה, ומי שמקפיד במצות לקנות דוקא שמורה, כן יש לו לכאורה להקפיד לא לאכול פפושדו.
ז"ל מרן הראשל"צ שליט"א בשיעורו האחרון (כפי שנכתב בעלון):
מותר לכתחילה לאכול מצות מכונה בפסח, אמנם בליל הסדר עדיף עבודת יד, יקנה מאפיית המצות של בית כנסת "שושנים לדוד", שנעשית בשיא ההידור ע"י אברכים יקרים שלנו. אבל במשך השבוע יאכל מצות מכונה, ומי שיש לו כסף מיותר עדיף שיאכל כל השבוע מצה שמורה - שהקמח שמור משעת קצירה, ומי שמחמיר במצה שמורה, יחמיר גם במצה עשירה, כי מכל מקום גם בה שייך החשש אולי יתערב חמץ בקמח. על כל פנים מצות מכונה של כל החברות כשרות לכתחילה, וכל ההכשרים טובים, חוץ מצהר... כאשר מרן זצ"ל כיהן כרב ראשי לתל אביב, יצאו עוררין על מצות ראשון לציון ומצות יהודה, ומרן ביקר שם יחד עם הגר"ב ז'ולטי וחכם בן ציון והרב דוד עובדיה ונתן להם הכשר. והרבנית נסעה במיוחד לירושלים עם הנהג של הרב, יש חוק ההתיישנות... וקנתה מיחזקאל חבה מצות הלפרין והביאה לנו לתל אביב, ומרן היה אוכל מהן.
 
הורה שאפ"ה
ומי שמחמיר במצה שמורה, יחמיר גם במצה עשירה,
??
הרב אושרי אזולאי ביקר השנה במפעל
השאלה הגדולה היא חומרי ההתפחה, ועל זה לא יעזור ביקור במפעל. ספק דאוריתא תמיד ישאר, כיון שאין בכח אף חכם בזמננו להכריע בשאלות כאלו שלא נידונו מזמן חז"ל והלאה מהו גדר ההחמצה, ומה עושה חומר פלוני על כל מרכיביו הכימיים, וכל כימאי אומר משהו אחר לפי הבנתו [שאינה מחייבת כלל שזו ההבנה בחז"ל].
 
חבל שאתה מאלץ אותי לספר את האמת מה שקרה בפגישה של רבינו עובדיה עם בנו [וזה לא היה לפני פטירתו, כי אז הם דנו רק על ההסיבה]
אני מציע לך לשתוק כי אני זוכר בבירור את מה שאירע, רבינו ישב מוטה על הספה וכשבנו אמר לו שיש בעוגיות האלה חמץ רבינו קם מהספה בכעס ואמר לו שיצא מיד מהבית ולא רצה לשמוע אותו יותר בענין הזה!
ואני אישית הייתי בביתו של רבינו בניחום אבלים על חכם יעקב ושמעתי מה ששמעתי דברים כהווייתם, אלא שאחרי מות קדושים אמור.
יש מישהו מבאי ביתו של מרן זיע"א שגר כיום במגדל העמק, ואנו לא ידענו?!
מבירור שעשיתי לא היה יהודי בשם "יצחק משען" בביתו של מרן זיע"א בזמן ביקורו של בנו רבי יעקב.
אא"כ מסתתר מאחורי שם זה מישהו אחר. (ולא אכתוב את השמות שאמרו לי שהיו נוכחים שם, בכדי לא לגרום אי נעימות בחשיפת הרב "יצחק משען").
 
מצורפות כמה תשובות בענין, ובהם מענה לדברי הרב יעקב יוסף ולהליכות מועד (שכתב כמה טענות שכלל לא מתחילות, אילו רק היה אחראי ומגיע לביקור במפעל לפני שכותב דברים שאינם).
כל מי ששמעתי שהיה במפעל בשנים האחרונות התפעל מההשגחה הקפדנית. (אף החולקים כהר' עידו אלבא, שמחפש כל טצדקי לאסור, הודה שאין בעיה מצד ההקפדות של ההשגחה במקום, אלא רק מהבחינה המדעית. ואף בזה חלק מטענותיו נסתרו ע"י הרב ללוש אשתקד בפורום זה. ואז בא בטענות חדשות).
המשגיח שם הוא החברותא של הגר"מ מאיה שליט"א, יהודי ת"ח ויר"ש שהוא המשגיח מאז שמרן היה רבה של ת"א והתחיל לתת את ההכשר לפפושדו לפסח, עד עצם היום הזה.
 

קבצים מצורפים

  • הרב יצחק לוי-חוברת פסח תשפא.pdf
    408.5 KB · צפיות: 10
  • קונטרס עוגיות מצה עשירה-ללוש.pdf
    289.8 KB · צפיות: 10
  • באר יצחק גליון 101.pdf
    1.9 MB · צפיות: 8
  • באר יצחק גליון 102.pdf
    1.1 MB · צפיות: 7
  • עוגיות פפושדו לפסח-הרב אבישי טהרני.pdf
    267.9 KB · צפיות: 11
נערך לאחרונה:
אני זוכר בבירור שיש הקלטה של רבינו עובדיה נגד מי שהוציא לעז על העוגיות האלה [איני זוכר אם זה נגד חכם יעקב או חכם בקשי] ובה הוא מדבר בתוקף גדול בענין זה. כעת מצאתי רק הקלטה שהוא מדבר נגד מישהו אחר חילוני שהוציא לעז על העוגיות.
יש לי הסרטה של מרן מדבר בזה בתקיפות, ובחריפות נגד החולקים ("כל הפוסל במומו פוסל" וכד').
איך מעלים?
 
נערך לאחרונה:
אתה בוודאי מתכוון למה שהובא פה:
wjoZovrORMfmFLyFKST0boDBO-j4_Yznk-O6Zb8momMSVnukwgZW1UiLusfq7oKbipYQINOpAxCOMfhIQRTBq9UtiL8YWGVfbAOL2-G7ZPCTNdE=s0-d-e1-ft
מרן זצוקל - אין לשמוע למפקפקים על פפושדו.mp4
מה הועילו חכמים בהעלתם??
לא ניתן לפתוח את הקובץ שהעלית...
 
איני מבין. זה שהרב נקי הלך ובדק בחודש שבט תש"פ זה לא מספיק? אתה טוען שהשתנה משהו בשנתיים האחרונות?
בלי להמעיט מכבוד הרב נקי, אני רוצה לשמוע את מרן הרב הראש"ל אומר שהוא ביקר במפעל השנה והוא מותר גמור ללא כל חשש ואין מקום להחמיר ואף הוא וב"ב אוכלים מזה בפסח.
כ"כ קשה לומר דברים ברורים? כמו בנ"ט בר נ"ט וכמו בעוד אלף ואחד מקרים שלא חת מפני איש ואומר את אשר על לבו ואשר העלה בחכתו גם בזה.
הציבור כ"כ מבולבל בענין הזה.. אני נמצא בבתי כנסת שלהם בשיעורים וכל אחד אומר טענה אחרת. ואין מה להשיב כי אין מי שיאמר דברים מפורשים. אולי השבוע בלווין יאמר משהו.. נמתין בסבלנות
 
חזור
חלק עליון