• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

שהחיינו על תפוז

אני לא יודע מי הכותבים בתשובות שהביא ר' בנימין אבל להלכה פוסקים שצריך שלוש תנאים, שינוי בשם, מראה וטעם כמו פירות הדר
 

קבצים מצורפים

אני לא יודע מי הכותבים בתשובות שהביא ר' בנימין אבל להלכה פוסקים שצריך שלוש תנאים, שינוי בשם, מראה וטעם כמו פירות הדר
זה שייך לניד"ד?
אני הבנתי שכאן לא אמרו שהתפוז הירוק הוא מין אחר, אלא הוא אותו מין רק שאנחנו יודעים שהוא עצמו חדש.
 
שני פירות שדומים זה לזה ואין להם את שלושת התנאים הנ"ל לא מברכים שהחיינו
ואותו פרי ממש שקיים כל השנה, אם טעמו יותר טוב מברכים?
ראית זאת בפוסקים?
בפרט שחלק מהאנשים אמרו לי שלא הרגישו טעם שונה במיוחד בתפוזים של הקיץ
 
שני פירות שדומים זה לזה ואין להם את שלושת התנאים הנ"ל לא מברכים שהחיינו
ואותו פרי ממש שקיים כל השנה, אם טעמו יותר טוב מברכים?
ברור שכן!
הבדל ברור ופשוט: היסוד לברך "שהחיינו" הוא השמחה בראותו שהפרי הגיע לשוק כידוע. (ומיסודה היא ברכת הראיה להרבה פוסקים).
כשיש שני פירות ממש דומים (ללא התנאים שכבודו ציין) אז אם כבר הגיע פרי אחד לשוק, אין כבר כ"כ שמחה שהשני הדומה לו הגיע, היות ויש כבר פרי שדומה לו, וע"כ אין אנו מברכים.
משא"כ בנידון דידן, שאמנם מדברים על אותו פרי ממש, אך בתקופה אחת שבא לשוק הוא גרוע וכמעט שלא נאכל ועל כן כמעט שלא נמכר, וממש אין שום שמחה בראותינו תפוזים גרועים אלה, (אדרבה, יש עצב "איך נפלו תפוזים").
אמנם בחורף שמגיע לשוק התפוז כתום עסיסי וטעים לב כולם מתמלא שמחה. 1. כי הגיעו תפוזים. 2.כי התפוזים "ממלאי המקום" עזבו את השוק. (היום שאלתי יותר מ12 אברכים בכולל כולם פה אחד אמרו שלקנות תפוזים בקיץ זה בל תשחית על הכסף, כמו אבטיח בחורף).

וע"כ כל מה שהביא ר' @בנימין לוריא שריר וקיים ונכון.
 
נערך לאחרונה:
אמנם בקיץ שמגיע לשוק התפוז כתום עסיסי וטעים לב כולם מתמלא שמחה. 1. כי הגיעו תפוזים. 2.כי התפוזים "ממלאי המקום" עזבו את השוק. (היום שאלתי יותר מ12 אברכים בכולל כולם פה אחד אמרו שלקנות תפוזים בקיץ זה בל תשחית על הכסף, כמו אבטיח בחורף).
התבלבלתי לגמרי.
מתי מגיעים לשוק תפוזים עסיסיים?
מתי לקנות תפוזים מתי לא?
 
לא כולם חושבים כך, ולכן לא ברור לי שאפשר לברך בכזאת קלות
זה כבר משהו אחר. אבל בכל מקרה זה לא קשור לעניין עם ג' התנאים שהבאת ואינו דומה כלל וכלל.

הר' @בנימין לוריא הביא שמרן זיע"א, הגרש"ז אוירבעך, הבאר משה, ר' חיים קנייבסקי, וברכת ה', שצריך לברך "שהחיינו" על אף שיש מהם בקירור וכדו', היות וניכר טעמם וכו'.
מה אתה צריך יותר מזה צדיק?
 
היום מישהו שאל אותי מה הדין לגבי אננס.
הוא לא אוכל כלל אננס מיובא מחו"ל אלא רק אננס שגדל בארץ, וממילא יש לו אפשרות לאכול רק בקיץ.
השאלה אם בפעם הראשונה שאוכל באותה עונה, צריך לברך שהחיינו, או מכיון שקיים כל השנה (פרי אחר, מיובא, ופחות טעים) הוא אינו יכול לברך שהחיינו.
לכאו' הנידון דומה למה שנכתב לעיל לגבי תפוזים, לא כן?
 
היום מישהו שאל אותי מה הדין לגבי אננס.
הוא לא אוכל כלל אננס מיובא מחו"ל אלא רק אננס שגדל בארץ, וממילא יש לו אפשרות לאכול רק בקיץ.
השאלה אם בפעם הראשונה שאוכל באותה עונה, צריך לברך שהחיינו, או מכיון שקיים כל השנה (פרי אחר, מיובא, ופחות טעים) הוא אינו יכול לברך שהחיינו.
לכאו' הנידון דומה למה שנכתב לעיל לגבי תפוזים, לא כן?
לכאורה אותו דבר.

למרות שלענ"ד אננס זה לא מהפירות שנשתבחה בהם א"י ,אלא יותר הוואי תאילנד וכדו',
כך שמה שמיובא משם הרבה יותר טוב. אבל די והותר ויכוחים מציאותיים באשכול זה.
לכן אם באמת טעמם גרוע, והוא לא אוכל אותו מחמת גריעותו נראה שזה דומה לתפוזים.
רק מעניין:
אם הולכים בזה אחר רוב העולם (וכך מסתבר), או לפי כל יחידי ויחידי.
(בכ"מ הברכה היא רק על שמחת ביאת הפרי לשוק, ורק נהגו שזמן הברכה יהיה באכילה, וע"כ מי שנדר לא לאכול פרי שנמצא כל השנה מעונה לעונה פשוט שלא יברך).
 
כאן הפירות ניכרים, שכן מחו"ל אין את העלים למעלה.
לולא דמסתפינא הייתי אומר שהשינוי מראה כאן הוא רק רווחא דמילתא, או אגב נקטיה היות ובד"כ כשהם גרועים הטעמם הם גם שונים במראיהם, שכן לעניין השמחה בעניין זה הטעם הוא הקובע. וכמו שמברכים על אבטיח, אף שאבטיחי החורף נראים די אותו דבר.
(אפשר להתווכח, אבל כך מסתבר נלע"ד)
 
חזור
חלק עליון