נראה לי לסכם את הנ"ל שאין מחלוקת בין הרב דהן לרב לביא.
לפי כולם, על טילון שקונים ב-7-8-10-13 ש"ח, הגביע שלו הוא חשוב בפני עצמו וטעים ויש לברך עליו מזונות.
כמו כן, על גביע פשוט שעולה שקל, אפי' שהוא מתוק (הרי כל הגביעים מתוקים...), הוא אינו מיוחד ואינו מוטעם במיוחד ומטרתו רק לתפוס את הגלידה, ולכן לא מברכים עליו כלל. (ואפי' אם נשאר בסוף גביע לבדו).
אם מוכרים 'טילון' ב-2 שקל עם גביע פשוט, גם עליו לא יברכו על הגביע, שכן אע"פ ששמו 'טילון', הרי שהגביע פשוט ולא חשוב בפני עצמו. (ואם גם בטילון הזול יהיה גביע מוטעם כמו בטילונים היקרים, וההבדל במחיר הוא רק בגלל הגלידה, אה"נ, יצטרכו לברך גם עליו מזונות).
אין הבדל הלכתי מצד המחיר, אלא המחיר מעיד על חשיבות וטעם הגביע.
אם מישהו קונה בחנות מיוחד גביעים כמו ששמים בטילונים היקרים, אה"נ גם על זה יצטרך לברך מזונות.
ואם יהיה מקרה שימכרו את הגביע היוקרתי בזול (או את הגביע הזול ביוקר), הרי שזה לא משנה, והמחיר בא רק להעיד על טעמו.
הכלל שכתבו לנו, מכיון שבד"כ בטילונים שעולים כ-10 ש"ח שמים גביעים מיוחדים שהם חשובים בפני עצמם, וממילא ברכתם מזונות. אבל אם יהיה גביע זול ופשוט שכל מטרתו היא לתפוס את הגלידה, אע"פ שהוא מתוק מ"מ לא יברך עליו כלל.
ואם יש מישהו שקונה טילון יקר או את הגביע היקר והטעים, אבל אין לו עניין בגביע אלא כל מטרתו רק לתפוס את הגלידה, וגם אם היה לו את אותה הגלידה בגביע פשוט היה אוכל, אעפ"כ צריך לברך מזונות על הגביע, מכיון שסו"ס הוא מוטעם וחשוב בפני עצמו. [ואולי ע"ז יש שרצו להתווכח, שזה כן הולך אחר רצון האדם...]
לפי כולם, על טילון שקונים ב-7-8-10-13 ש"ח, הגביע שלו הוא חשוב בפני עצמו וטעים ויש לברך עליו מזונות.
כמו כן, על גביע פשוט שעולה שקל, אפי' שהוא מתוק (הרי כל הגביעים מתוקים...), הוא אינו מיוחד ואינו מוטעם במיוחד ומטרתו רק לתפוס את הגלידה, ולכן לא מברכים עליו כלל. (ואפי' אם נשאר בסוף גביע לבדו).
אם מוכרים 'טילון' ב-2 שקל עם גביע פשוט, גם עליו לא יברכו על הגביע, שכן אע"פ ששמו 'טילון', הרי שהגביע פשוט ולא חשוב בפני עצמו. (ואם גם בטילון הזול יהיה גביע מוטעם כמו בטילונים היקרים, וההבדל במחיר הוא רק בגלל הגלידה, אה"נ, יצטרכו לברך גם עליו מזונות).
אין הבדל הלכתי מצד המחיר, אלא המחיר מעיד על חשיבות וטעם הגביע.
אם מישהו קונה בחנות מיוחד גביעים כמו ששמים בטילונים היקרים, אה"נ גם על זה יצטרך לברך מזונות.
ואם יהיה מקרה שימכרו את הגביע היוקרתי בזול (או את הגביע הזול ביוקר), הרי שזה לא משנה, והמחיר בא רק להעיד על טעמו.
הכלל שכתבו לנו, מכיון שבד"כ בטילונים שעולים כ-10 ש"ח שמים גביעים מיוחדים שהם חשובים בפני עצמם, וממילא ברכתם מזונות. אבל אם יהיה גביע זול ופשוט שכל מטרתו היא לתפוס את הגלידה, אע"פ שהוא מתוק מ"מ לא יברך עליו כלל.
ואם יש מישהו שקונה טילון יקר או את הגביע היקר והטעים, אבל אין לו עניין בגביע אלא כל מטרתו רק לתפוס את הגלידה, וגם אם היה לו את אותה הגלידה בגביע פשוט היה אוכל, אעפ"כ צריך לברך מזונות על הגביע, מכיון שסו"ס הוא מוטעם וחשוב בפני עצמו. [ואולי ע"ז יש שרצו להתווכח, שזה כן הולך אחר רצון האדם...]
נערך לאחרונה: