• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

תשובה בהלכה: להתיר לספרדים מעיקר הדין לאכול כיום בשר "כשר" רבנות משום ס"ס

תאמין לי שהעדה החרדית רוצה להיות משווקת לכל הארץ ולהיות בלעדית, ממש אין להם בעיה לשחוט יותר כמו שאר הבדצי"ם, אלא שבמציאות זה לא הולך גם יחד, גם להחמיר ב "חלק" וגם להצליח לשווק לכל הארץ בכמויות אדירות, אין, א"א להתנגש עם המציאות
הבעיה שלהם היא שבמחיר שהם מוכרים לא יקנו בכל הארץ.
אם יקנו במחיר הזה בכל הארץ, הם ישחטו יותר בהמות ויגיעו ליעד, לא שמעתי שחסרות להם בהמות...
 
אתה עושה עוול גדול מאוד שאתה מאשים את הרבנים בזה, ואפשר שזה בכלל מאי אהנו ליה רבנן.
בחורה שמתקשרת ומשקרת לרב בשביל לקבל היתר, הרב לא יודע שהיא משקרת וגם לא יודע שהיא לומדת בסמינר. אז איך אתה מעיז להאשים בזה את הרבנים? תאשים את עצמך שלא חינכת את בנותיך כראוי ואת הסמינרים שלשם אתה שולח את בנותיך, ושם הן לומדות את הקומבינות האלה.
כל קו הלכה
זה דיעבד גדול
ושמעתי פעם מהגר'''ד פיינשטיין
דיבורים קשים בענין זה וכבוד ד' וכו'
 
זה לא אומר שהבדצי"ם הספרדים לא צודקים, זה יותר אומר שההוא חיפש חומרות מתחת הרצפה.
הם לא מחפשים חומרות
מעניין אותם ג''כ כסף
אלא שהציבור שקונה את הכשרם
אם יהיה יותר מידי פשלות
הנזק שיהיה להם יהיה פי כמה וכמה מהנזק לשים עוד משגיחים ולהטריף יותר
 
הם לא מחפשים חומרות
מעניין אותם ג''כ כסף
אלא שהציבור שקונה את הכשרם
אם יהיה יותר מידי פשלות
הנזק שיהיה להם יהיה פי כמה וכמה מהנזק לשים עוד משגיחים ולהטריף יותר
לא כתבתי שהמציאות מוכרחת כך, אלא שאינה ראיה. ותול"מ.
 
מלבד הנושא של חלק בבשר, ברבנות ההשגחה הרבה פחות חזקה
לגבי בד"צ, אין בארץ הכשר בלי רבנות, ואם יש בעיה בבדצ העדה החרדים אז גם ברבנות יש בעיה
למי שמכיר שוחטים בחו"ל, הם יגידו לך שבהכשרים חלשים המצב לא פשוט בכלל ואכמ"ל
 
@ממרן עד מרן ו@אברהם העברי,

המעיר על דברכם מובן לי בהחלט אך לפי צורת מחשבתו (ומבלי להזכירו ולפרסמו).
כי לפתוח איזה אשכול כאשר בראשו תמונה של מסך טלפון שיצא נגדו כבר מרן זצ"ל בכל הכח ולא לחשוב לרגע שיש כאן היתול במרן- מסביר את אותה צורת מחשבה. מדוע?
הרי לא יכול להיות שמי שפותח אשכול במקום אחר עם תמונה של מסך טלפון שיצא כבר מרן זצ"ל נגדו בכל העוצמה חש עם עצמו מתועב ונכלם, ברור שמוצא לעצמו סיבה להיתר כשאלה תמימה!

אך ברגע שכבודו בא ואומר שבנות סמינרים מהתלים במשיבים שבקו- אז גם ההיתר שמצא מתברר לו במודע הפנימי שלו כהיתר של "אדם קרוב אצל עצמו" ולא כהיתר ללא פקפוק. זה ממילא הורס לו את כל היסודות שבנה בשכלו כדי להתיר לעצמו וכדי לסבול כזה דבר- הוא צריך להיות קדוש עליון וממילא קשים עליו הדברים הנכונים שלכם.
אך גם לי ברור שמצוי כזה דבר בעיקר אצל בנות שלא למדו כמונו איך ללמוד וכיצד לשאול בצורה ישרה וזה לא דווקא אצלכם...
 
נערך לאחרונה:
"ולכן צריך להיות המורה הוראה מתון מתון, ולא להחמיר על ישראל שלא לפי הדין.
רק עדיין לא הבנתי
אם מרן הב"י פסק מה שפסק ואנו הרי קיבלנו הוראותיו בבחינת ודאי [לפי מרן זיע"א], א"כ זה לא חומרא שלא לפי הדין??
ש ספק ספיקא (שמא הלכה כהרמ"א,

וכן איך יש בכלל צד שמא ההלכה כהרמ"א??,
לא יכול להיות צד כזה, אחרי שקיבלנו הוראות מרן מתורת ודאי [לפי דעת מרן זיע"א]
 
רק עדיין לא הבנתי
אם מרן הב"י פסק מה שפסק ואנו הרי קיבלנו הוראותיו בבחינת ודאי [לפי מרן זיע"א], א"כ זה לא חומרא שלא לפי הדין??


וכן איך יש בכלל צד שמא ההלכה כהרמ"א??,
לא יכול להיות צד כזה, אחרי שקיבלנו הוראות מרן מתורת ודאי [לפי דעת מרן זיע"א]
אם כן אתה מקשה את אותה קושיה על הרב עובדיה זצ"ל. כבודו יעיין ביבי"א ח"ה יו"ד ס"ג. שם זה המקור למה שהבאתי. לא הבאתי כלום מעצמי, כל הספיקות שכתבתי כבר כתובים בלשונו של מרן זצ"ל.
עיינת פעם בטהרת הבית? ובעוד ספרי מרן זצ"ל? ברגע שניגשים לדון בהלכה, כל המקורות מהגמרא ועד האחרונים נפתחים מחדש. ויש כללים לאיזה פוסק יש יותר משקל, לשו"ע יש את המשקל היותר גדול וכו'. יש כללים רבים, עיין בספר עין יצחק, מתי עושים ס"ס נגד מרן השו"ע. ואין לי זמן להרחיב עוד, אך הדברים ידועים מאד לכל ממשיכי דרכו של מרן הרב עובדיה זצ"ל.
 
ברגע שניגשים לדון בהלכה, כל המקורות מהגמרא ועד האחרונים נפתחים מחדש. ויש כללים לאיזה פוסק יש יותר משקל, לשו"ע יש את המשקל היותר גדול וכו'.
אתה רק מגדיל את הקושייא ומחמיר את הבעיה.
כי א"א לתפוס את החבל משני הקצוות
מצד אחד לומר שקבלת הוראות מרן היו בקבלה של ודאי, ובתוך כדי נשימה ואותו דיבור אתה אומר שמא ההלכה כהרמ"א וכהחולקים על השו"ע.
א"א לפסוח על שני הסעיפים בד בבד באותו נשימה
 
אתה רק מגדיל את הקושייא ומחמיר את הבעיה.
כי א"א לתפוס את החבל משני הקצוות
מצד אחד לומר שקבלת הוראות מרן היו בקבלה של ודאי, ובתוך כדי נשימה ואותו דיבור אתה אומר שמא ההלכה כהרמ"א וכהחולקים על השו"ע.
א"א לפסוח על שני הסעיפים בד בבד באותו נשימה
זו אינה שיטתי. זו שיטתו של הרב עובדיה זצ"ל. אתה חולק עליו לא עליי.
 
שאכן מערבים בשר חלק עם הבשר הכשר, מפני שאין להם מספיק בשר 'כשר' אז הם מוסיפים עליו בשר 'חלק' ונותנים לזה חותמת "כשר".
דברים אלו מרפסין איגרא.
אתה מבין מה כתבת?? כי אני לא הבנתי איך כתבת כזה דבר.
היתכן שאין מספיק "כשר", ולכן צריך להוסיף "חלק"???
יציבא בארעא וגיורא בשמי שמייא?"
עליונים למטה ותחתונים למטה??

כדי שיצא חלק, צריך לזרוק 70 אחוז לפחות, מ- 100 בהמות יוצא בקושי 30 "חלק"

אז איך יש מציאות בכלל שיש פתאום חוסר בכשר, אז מביאים חלק למלאות את החלל ולהשלים, איך יש בכלל חלק בכזה הרבה עותקים.
וזה לא רק אומר דרשני, אלא דרשי דרשני.

נ.ב.- עיין לעיל בכמה מטענותיי על הכשרים "בד"ץ של הספרדים", שטענתי איך יש להם כזה הרבה "חלק" מופץ ומופצץ כזה הרבה, והשוק מוצף בחלק, הרי זה רק 30 אחוז??
והנה באת עתה- לצחק באנו, ולהוסיף מכאוב על מכאובינו, ואתה אומר שיש כזה הרבה חלק שהוא אפי' מיותר שבא להשלים את המלאי של הכשר??
 
דברים אלו מרפסין איגרא.
אתה מבין מה כתבת?? כי אני לא הבנתי איך כתבת כזה דבר.
היתכן שאין מספיק "כשר", ולכן צריך להוסיף "חלק"???
יציבא בארעא וגיורא בשמי שמייא?"
עליונים למטה ותחתונים למטה??

כדי שיצא חלק, צריך לזרוק 70 אחוז לפחות, מ- 100 בהמות יוצא בקושי 30 "חלק"

אז איך יש מציאות בכלל שיש פתאום חוסר בכשר, אז מביאים חלק למלאות את החלל ולהשלים, איך יש בכלל חלק בכזה הרבה עותקים.
וזה לא רק אומר דרשני, אלא דרשי דרשני.

נ.ב.- עיין לעיל בכמה מטענותיי על הכשרים "בד"ץ של הספרדים", שטענתי איך יש להם כזה הרבה "חלק" מופץ ומופצץ כזה הרבה, והשוק מוצף בחלק, הרי זה רק 30 אחוז??
והנה באת עתה- לצחק באנו, ולהוסיף מכאוב על מכאובינו, ואתה אומר שיש כזה הרבה חלק שהוא אפי' מיותר שבא להשלים את המלאי של הכשר??
תכתוב במקום חלק, טרף, והכל על מקומו יבוא בשלום
 
דברים אלו מרפסין איגרא.
אתה מבין מה כתבת?? כי אני לא הבנתי איך כתבת כזה דבר.
היתכן שאין מספיק "כשר", ולכן צריך להוסיף "חלק"???
יציבא בארעא וגיורא בשמי שמייא?"
עליונים למטה ותחתונים למטה??

כדי שיצא חלק, צריך לזרוק 70 אחוז לפחות, מ- 100 בהמות יוצא בקושי 30 "חלק"

אז איך יש מציאות בכלל שיש פתאום חוסר בכשר, אז מביאים חלק למלאות את החלל ולהשלים, איך יש בכלל חלק בכזה הרבה עותקים.
וזה לא רק אומר דרשני, אלא דרשי דרשני.

נ.ב.- עיין לעיל בכמה מטענותיי על הכשרים "בד"ץ של הספרדים", שטענתי איך יש להם כזה הרבה "חלק" מופץ ומופצץ כזה הרבה, והשוק מוצף בחלק, הרי זה רק 30 אחוז??
והנה באת עתה- לצחק באנו, ולהוסיף מכאוב על מכאובינו, ואתה אומר שיש כזה הרבה חלק שהוא אפי' מיותר שבא להשלים את המלאי של הכשר??
קושיתך קושיא, וצריך לתרצה.
עכ"פ כך העיד בפניי הרה"ג שלמה מחפוד שליט"א, שזה אחד מסוגי העירובים.
זכור נא שיש עוד סיבות שמערבים חלק בכשר, כמו שהזכרתי בתשובה, (ג' ימים, חומרות הרמ"א).

וכעת לקושיתך. לדעתי מצב כזה יכול לקרות, אם היתה הזמנה מראש של בשר 'כשר', וכעת לא הגיעו למכסה שביקשו הרוכשים, על כן מוסיפים מה'חלק' ששמרו בצד לתוך ה'כשר' כדי להשלים את המכסה. ותקשה הכיצד הרי זה לא משתלם להם? אז כנראה שמלכתחילה לעשות כך ללא סיבה זה לא משתלם, אך כאשר יש הזמנה של כמות ולא עומדים בה זה מסכן את המשך המסחר עם הלקוח, אז שווה להוסיף מה'חלק' ע"מ להשלים את המכסה.
ועוד אפשר לתרץ, שה'חלק' שמוסיפים כדי להשלים את המכסה, זה אותו בשר 'חלק' שירד בדרגה מפני הטעמים שהזכרנו.
זה שלא מובן לנו מדוע עושים כך, זה לא אומר שלא עושים כך. צריך פשוט לברר, ייתכן שיש סיבה טובה לכך.
 
קושיתך קושיא, וצריך לתרצה.
עכ"פ כך העיד בפניי הרה"ג שלמה מחפוד שליט"א, שזה אחד מסוגי העירובים.
זכור נא שיש עוד סיבות שמערבים חלק בכשר, כמו שהזכרתי בתשובה, (ג' ימים, חומרות הרמ"א).

וכעת לקושיתך. לדעתי מצב כזה יכול לקרות, אם היתה הזמנה מראש של בשר 'כשר', וכעת לא הגיעו למכסה שביקשו הרוכשים, על כן מוסיפים מה'חלק' ששמרו בצד לתוך ה'כשר' כדי להשלים את המכסה. ותקשה הכיצד הרי זה לא משתלם להם? אז כנראה שמלכתחילה לעשות כך ללא סיבה זה לא משתלם, אך כאשר יש הזמנה של כמות ולא עומדים בה זה מסכן את המשך המסחר עם הלקוח, אז שווה להוסיף מה'חלק' ע"מ להשלים את המכסה.
ועוד אפשר לתרץ, שה'חלק' שמוסיפים כדי להשלים את המכסה, זה אותו בשר 'חלק' שירד בדרגה מפני הטעמים שהזכרנו.
זה שלא מובן לנו מדוע עושים כך, זה לא אומר שלא עושים כך. צריך פשוט לברר, ייתכן שיש סיבה טובה לכך.
בשביל מה להניח הנחות ואז לנסות לתרץ כל מיני תירוצים אולי דחוקים ואולי כלל לא
 
חזור
חלק עליון