• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

פאה בשידוכין בעוונה"ר

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.

יואח

Member
יש לי אחות בשידוכים בחורה מיוחדת במינה, פשוט הכל בכל מכל כל וכו' וכו'
עלתה הצעה של בחור מצוין מישיבת רכסים, אך דא עקא הוא רוצה שהיא תשים פאה רק בשבתות כשהיא נמצאת בצד שלו, בגלל סגנון משפחה וכו'
מה דעת תורה של רבינו בעניין כזה, זה שייך בכלל? יש צד להקל בזה? או שלא נגשים כלל ועיקר? המצב בשוק די יבש לצערינו. (אגב, שדכנים של בחורים ספרדים טובים למי שיש, גם יעזור)
על זה היה דווה ליבנו, פעם בחורים טובים ואיכותיים היו מחפשים מישהי ללא פאה, היום הבחורות צריכות לחפש בחור שלא רוצה פאה. רח"ל. אוי מה היה לנו.
ולענינינו.
יישר כח גדול מראש.
 
אם באמת כפי שהבחור מציג זה לא עקרוני לו כ"כ, וע"כ כדאי להבהיר לו שהאחות כמו משפחתה מקפידה על זה, זה עקרוני לה מאוד
אם יתנגד - יוריד, וטוב שכך. ואם יסכים - ימשיך, וטוב שכך.
בהצלחה
 
לענ"ד אם הוא מיוחד במינו באמת, וזה ה"מום" היחיד שלו, אזי זה לא נורא.
לענ"ד אם הוא שאל כאן הוא רוצה לדעת מה דעת ממשיכי "מורשת מרן".
אתה לא בקו של מרן, וע"כ עם כל הכבוד לך, יהיו גם כאלה שיענו לו שעדיף פאה על מטפחת, ואותם הוא לא שאל.
למרן זיע"א זה נורא! והשאלה איך לנהוג בכה"ג, והשיבותי לעיל הנלע"ד אליבא דמרן.
קשה למי שלא הולך בדרכו להשיב על כך אפי' שמתכוון להיכנס לנעליים של שיטת מרן, כמו אותו אחד שמרעיל את כולם במצות הפאה, מוחו עשוי פאה, ולשיטתו גם למרן היא מותרת, והוא מוכיח כן באותו ומופתים! אם לא ראינו לא האמנו.


[אמנם ברור שצריך לברר אם יש פרט חריג, גיל וכד', אבל התשובה הנז' היא על שידוך מצוי]

@יואח על פניו השאלה אמורה להיות מיועדת לרב
כמובן רב שיהיה @נאמן למרן
 
זה בכלל לא המקום לשאלות כאלו. ואף שיש לי הרבה מה לכתוב, אי אפשר גם לכתוב על זה בפומבי. וכן אנא עבדא באתי בפני מרן פוסק הדור שליט"א עם שאלה על דבר מעין זה, והתשובה לא היתה מה שחשבתי. וששאלתי על כך, הסביר לי בטוב טעם, כי כל מקרה ומקרה לגופו. וצריך לשאול רב פוסק הלכה עם דעת תורה צרופה בכל מקרה. וכן התשובה היא לכל מבקשי המשך המורשת...
 
לענ"ד אם הוא שאל כאן הוא רוצה לדעת מה דעת ממשיכי "מורשת מרן".
אתה לא בקו של מרן, וע"כ עם כל הכבוד לך, יהיו גם כאלה שיענו לו שעדיף פאה על מטפחת, ואותם הוא לא שאל.
למרן זיע"א זה נורא! והשאלה איך לנהוג בכה"ג, והשיבותי לעיל הנלע"ד אליבא דמרן.
זכותך לחשוב כך.
אבל אני הקטן ממקרים שאני יודע חלקם מכלי ראשון שהיו אצל מו"ר ז''ל, בצירוף מה שכתב השואל שמדובר בבחור מצוין, ובצירוף שבקשתו שתחבוש פאה רק במחיצת בני משפחתו, ובסייג שאכן מדובר בבחור שופרא דשופרא, אני הקטן סבור שמו"ר ז''ל היה מורה לו להיתירא.

ואגב, איני יודע מה זה ב"קו" או לא ב"קו", במחילה עם כל הצניעות, נראה לי שיש לי שעות ששמעתי באוזניי מכלי ראשון את מו"ר ז''ל ביזדים בורכוב אור החיים ועוד ועוד, בשיעוריו ודרשותיו עוד טרום תקופת הלוויין, יותר מרוב החברים המשתתפים בפורום הי"ו.
 
ובצירוף שבקשתו שתחבוש פאה רק במחיצת בני משפחתו,
לא שעל זה עומד הכל, אבל אתה מאמין שיישאר כך?

ואגב, איני יודע מה זה ב"קו" או לא ב"קו", במחילה עם כל הצניעות, נראה לי שיש לי שעות ששמעתי באוזניי מכלי ראשון את מו"ר ז''ל ביזדים בורכוב אור החיים ועוד ועוד, בשיעוריו ודרשותיו עוד טרום תקופת הלוויין, יותר מרוב החברים המשתתפים בפורום הי"ו.
מהשיעורים גרידא היית צריך להזדעזע מעצם השאלה, בחור "מצוין" שיש לו הו"א לפאה?...
 
לא שעל זה עומד הכל, אבל אתה מאמין שיישאר כך?
כן, ואולי גם לאט לאט גם שם לא תחבוש פאה.
בחור "מצוין" שיש לו הו"א לפאה?...
הוא גדל בסביבה כזו ולכן זה מובן בהחלט.
ואדרבא, בחור שגדל בסביבה כזו שמכסים בה את ראשם בפאה, והוא מוותר על הפאה ביום יום ובשבתות ובשמחות, ורק מבקש שבמחיצת משפחתו תחבוש פאה, הוא לא מצוין?...
 
כן, ואולי גם לאט לאט גם שם לא תחבוש פאה.

הלוואי...

בדיוק להיפך. הרבה חשבו שבתחילה יסכימו ללבוש פאה נכרית, ואחר כך ישכנעו את נשותיהם להימנע מזה, ולא עלתה בידם. היצר משחק בזה הרבה, הרבה מאד. וגם כאן מן הסתם היצר ישחק בזה הרבה. היום רק אצל ההורים, אחר כך רק לאירוע ההוא, ואחר כך גם קצת לטייל עם זה, וכן על זה הדרך. ולא זו הדרך.

וראה גם ביבי"א (ח"ה אה"ע סי' ה בנד"מ בגליונות ומילואים), שכתב אפילו על 'ליל החופה' בלבד ש"חוששני פן כשתהיה לה בבית פאה נכרית, יתחיל יצר הרע לקטרג ולהסית ללבוש פאה נכרית גם לאחר הנישואין". (והופיע המכתב המקורי בקובץ בית יוסף גליון מה עמ' לח, להלן צילום). וכל שכן אם יהיה להם בבית פאה נכרית גם שלא בליל החופה, שבודאי שיש לחוש לזה מאד. ודי בזה למבין.

הנה צילום המכתב המדובר:

1738826488292.png

ועוד, בשלמא אם היתה לובשת פאה רק כשהיא במשפחתה, ניחא, אבל רק במשפחתו? להראות העמים והשרים את יפייה? אתמהה.
 
הרבה חשבו שבתחילה יסכימו ללבוש פאה נכרית, ואחר כך ישכנעו את נשותיהם להימנע מזה, ולא עלתה בידם.
אני לא מכיר נתונים בזה
אבל מקרוב ידעתי על כאלה שעלתה בידם, אני מכיר 2 כאלה אישית ושמעתי על עוד אבל זה לא מכלי ראשון
 
אגב בענין השאלה האמורה

ידוע לי כי בחורה ספרדיה שהתעכבה בשידוכים כמה שנים בהיות והתעקשה שלא לחבוש פא"נ, ובאה השאלה לפני מרן הגר"מ צדקה שליט"א, ובתחילה עודד ובירך, ואחרי תקופה כשבאה שוב השאלה, אמר להם כי זו שאלה שצריך לשאול רב פלוני! - ורב זה הוא רב שידוע שמתיר פא"נ... וכמובן כל מקרה לגופו
 
בדיוק להיפך. הרבה חשבו שבתחילה יסכימו ללבוש פאה נכרית, ואחר כך ישכנעו את נשותיהם להימנע מזה, ולא עלתה בידם. היצר משחק בזה הרבה, הרבה מאד.
שים לבך שפה מדובר במקרה הפוך.
אם הבנתי נכון הבחורה אינה רוצה פאה, וגם בני משפחתה ישמרוה שהדבר לא יזלוג.
 
כל הנידון כאן, ומה שדיבר הגרע"י הוא רק משום כיסוי ראש וצניעות, ולא משום חשש ע"ז בפאות, שגם אם יש צד קולא, צריך לבדוק שעןונה על כל התקנון, וכן שהיא סינטטית ואין בה כל חשש ע"ז, וללא השגחות מפוקפקות. יעוין בספרי "אוצר השיער" שהרחבתי בסימן שעוסק בפאה נכרית בכל הדינים בזה כולל האם לבטל הצעת שידוך.
 
שים לבך שפה מדובר במקרה הפוך.
אם הבנתי נכון הבחורה אינה רוצה פאה
אכן, שמתי ליבי על כך. אבל נתתי בזה 'דוגמא' שהיצר משחק בזה הרבה. ולכן יכול להיות גם להיפך, כאשר הוא דורש פאה, והיא רוצה למצוא חן בעיניו, יכולה לעשות הכל - היום בבית של הוריו, לאחר מכן במקומות אחרים וכנ"ל.

ועוד, שמרן הגרע"י חשש משיהיה לה פאה ותשתמש בו רק "בליל החופה", וכל שכן אם תשתמש בו אחרי ליל החופה במקומות נוספים שונים ומשונים.

בכלל בכל ענין זה, ידועה דעת מרן זיע"א שיש הבדל גדול אם זה מגיע מהבחור או מהבחורה.
ולכן כאן שזה מגיע מהבחור, ועוד הוא רוצה "דוקא" בבית הוריו, להראות העמים והשרים את יפיה, זה קצת מראה משהו לא טוב (בלשון המעטה).

לענ"ד אם הוא מיוחד במינו באמת, וזה ה"מום" היחיד שלו, אזי זה לא נורא.
אם הוא מיוחד במינו באמת, אז אני מוכן בל"נ ללמוד איתו סוגיית פאה נכרית לאשורה.

אני לא מכיר נתונים בזה
אבל מקרוב ידעתי על כאלה שעלתה בידם, אני מכיר 2 כאלה אישית ושמעתי על עוד אבל זה לא מכלי ראשון
אה"נ, לא כתבתי שלא יתכן שלא יעלה בידם, אבל מצוי הרבה גם כאלו שלא עלתה בידם (מידיעה).
 
מצויין הוא לא.
אבל ודאי שעדיף על אחרים.
אשריך שגדלת בבית קדוש!
אבל מי שגדל בבית ובסביבה שחובשים בהן פאה, והוא מוותר על זה רוב הזמן, וחפץ בכך רק בסביבת גידולו הטבעי.
ובנוסף הוא עמל בתורה בשקידה ובעל מידות טובות וירא שמים, אזי הוא באמת מצוין.
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון