• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • הודפס מחדש ע"י 'המרכז למורשת מרן' הספר "ילקוט יוסף - פורים משולש", עם מגילת אסתר בתוספת ביאורים ממנהיג הדור מרן הראש"ל שליט"א. מחיר מיוחד לזיכוי הרבים: 15 ש"ח בלבד. >> לרכישה ישירה באתר לחצו כאן

פאה בשידוכין בעוונה"ר

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
ועוד, שבכמה מקומות בש"ס מובא העניין של השבכה, אף שלא מדובר שם שיש לה פאה נכרית אלא בסתמא (כגון במשנה נז. עי"ש ברש"י ד"ה בזמן. ושם עמוד ב "יוצאת אשה בשבכה המוזהבת"), ואם צריך שני כיסויים – על כרחך דהתם מיירי שהיא שמה מעל השבכה או מתחתיו עוד כיסוי, ואם כן מוכח שאין לדייק ממה שמופיע סתמא "תחת השבכה". וכן ברשב"א (סה.) כתוב שכיפה של צמר או פאה נכרית אינו אלא למי שהיא קרחת מפאת ראשה, כלומר מי שהיה לה שיער לא היה לה כיפה של צמר או פאה תחת השבכה, וא"כ שני כיסויים להיכן הלכו, ועל כרחך גם אתה תצטרך לומר שהיה מעל השבכה עוד כיסוי
קודם כל נצא מנקודת הנחה
שסבכה שדיברו עליה הראשונים היא כ"קלתה" והיינו כמטפחת עם נקבים "כנקבי הסל" [כלשון הב"י]
ואעפ"כ שרי לכו"ע דינא דגמ' לצאת כך לרה"ר אע"פ שיש עליה כמין סל בלבד שרי הן מצד "דת משה" והן מצד "דת יהודית"
דעל כרחך כדכתבתי- שהפאה שמה כיסוי לדאו', והסבכה [שהיא בעצם עם חורים והפאה נראית ממנה] היא לדת יהודית.

ב'- כבר התקדמנו שלב, שבמו פיך כתבת להדיא דפאה עם כובע ע"ג או כמין צעיף וכד' זה שרי לכו"ע דינא דגמ'
וא"כ- קודם תדגיש שהרבה מבנות ישראל הנוהגות בפאה עם עוד דבר מעליה [כמו ששמים הרבה מקהילות החסידים] זה שרי דינא דגמ' וראשונים ומי שמערער ע"ז בעצם מערער על גמ' וראשונים.
וזה הרבה יותר מהודר מהגמ'- כי הם שמים מטפחת וכד' ע"ג בלא חורים
אחרי זה נדון על פאה לבד בלא כובע [האמת שכבר דנתי גם על פאה לבד עד עתה, אבל גם לשי' שלא עניתי לעניין, מ"מ על פאה וכובע וכד' כולם צריכים להסכים דשרי]
 
נערך לאחרונה:
קודם כל נצא מנקודת הנחה
שסבכה שדיברו עליה הראשונים היא כ"קלתה" והיינו כמטפחת עם נקבים "כנקבי הסל" [כלשון הב"י]
ואעפ"כ שרי לכו"ע דינא דגמ' לצאת כך לרה"ר אע"פ שיש עליה כמין סל בלבד שרי הן מצד "דת משה" והן מצד "דת יהודית"
דעל כרחך כדכתבתי- שהפאה שמה כיסוי לדאו', והסבכה [שהיא בעצם עם חורים והפאה נראית ממנה] היא לדת יהודית.

אינו מובן כלל מה שכתבת.

סבכה היא קלתה, ושרי לצאת כך לרה"ר כשיש עליה כמין סל??? הרי קלתה היא כעין סל, ומעל אותו כעין סל צריך כיסוי גמור.

בכמה מקמות מוזכר בגמ' סבכה בלי קשר לפאה נכרית (דרק מי שלא היה לה שיער היה משתמש בה). - איך זה מסתדר עם דבריך שצריך שני כיסויים? איך זה מסתדר עם הגמ' שקלתה לבד לא מספיק וצריך כיסוי מעליה? על כרחך שאה"נ היה כיסוי מעל השבכה (או לחילופין תאמר שסבכה זה לא קלתה אלא הוא כיסוי טוב שמותר לצאת בו לבד כי באמת לא צריך שני כיסויים. וא"כ שוב אין מקור לדבריך כמובן). וא"כ מדוע כשכתוב פאה שיש מעליה שבכה פתאום אתה מפרש שיש רק שבכה? מאי שנא?

ב'- כבר התקדמנו שלב, שבמו פיך כתבת להדיא דפאה עם כובע ע"ג או כמין צעיף וכד' זה שרי לכו"ע דינא דגמ'
וא"כ- קודם תדגיש שהרבה מבנות ישראל הנוהגות בפאה עם עוד דבר מעליה [כמו ששמים הרבה מקהילות החסידים] זה שרי דינא דגמ' וראשונים ומי שמערער ע"ז בעצם מערער על גמ' וראשונים.
וזה הרבה יותר מהודר מהגמ'- כי הם שמים מטפחת וכד' ע"ג בלא חורים

איני מבין מה אתה רוצה. מי ששם פאה ומעליו מטפחת (ולא רואים את הפאה), זה בסדר גמור, וכבר כתבתי כן לעיל שזהו הפאה נכרית של הש"ס, שלמי שלא היה לה שיער, היתה שמה פאה ומעליה כיסוי. ואם היא מגלה את הפאה מחוץ לכיסוי - לזה כבר אין מקור מדברי הגמ', ודינו כדין השיער.
 
כפי שכבר כתבו כאן יש לשאול דעת תורה.
אך אם היה עלי לחוות את דעתי - דעתי היא, שהרי הבחור לא מתיר בכל מכל כל פא״נ אלא רק רוצה מחמת משפחתו. ואם בן תורה נינהו, תנסה הבחורה שהבחור ישמע דעת רבנים שאוסרים את הפאה, ואולי יחזור בו.
אני לא אומר שתסכים ישר כמובן, אני רק אומר שלא תבטל ישר שידוך בגלל דעתו המשובשת של הבחור שצריך להציג את אשתו לפני משפחתו כמו שהם רוצים (וידוע שאדם קרוב אצל משפחתו). ובתחבולות תעשה מלחמה.
וכבר שמעתי על הרבה מקרים בהם הבחורה או הבחור התעקשו מאד על פא״נ, ואחרי בירור דברים והתפשרויות מסוימות, הם הסכימו על מטפחת וחתונה. לא צריך להיות קיצוניים, ולצערי חלק מהתגובות כאן מעידות על השקפה קיצונית מדי. מרן זצוק״ל אולי היה נגד פא״נ, אך עשה זאת בחכמה ולא ביטל כל שידוך בהרף יד.

בתשובת מרן ביבי״א כמדומני, הוא לא נגע בסוגיא משום חשש ע״ז בפאות. למה נכנסת לזה?
כי שואלים כאן למעשה, אז גם אם יש איזה צד קולה צריך לחשבן גם נושא חמור זה. ולפיכך אין כל היתר...
 
כי שואלים כאן למעשה, אז גם אם יש איזה צד קולה צריך לחשבן גם נושא חמור זה. ולפיכך אין כל היתר...
זו גופא הבעיה. למה שואלים בפורום, בו כל אחד מסתתר ניק אנונימי, למעשה, ולוקחים ממנו הלכה?
בשלמא פורום ״שאל את הרב״, שלא רק נועד עבור זאת אלא הרבנים העונים מזדהים בשמם, אך שאר הפורומים בו יכול להיות לך חילוני שפתח כאן ניק ופשוט לכתוב ככל העולה על דעתו, היעלה על דעתך לקחת ממנו הלכה למעשה חלילה?
 
איפה כל הפאות שמזמן הגמרא ועד לפני מאתים שנה ?
הרי ברור שמאז ומעולם הנשים כיסו ראשן במטפחת.
 
ח"ו זלזול. לא באתי כאן להכריע ולדון בעצם הגילוי של השני אצבעות. כוונתי היחידה היתה כלפי מי שמתעקש דוקא פאה מהטענה המוזרה ש"הרי במטפחת מגלים שני אצבעות", שבוודאי לפי דברי מרן זיע"א אין בזה בעיה, ולא מתחיל הטענה הזו, ורק כלפי מי שסובר שהשני אצבעות אסור מתחיל הנידון, ורוצה לעורר על המטפחת שיש בה גילוי שני אצבעות... לזה כתבתי שאלו שני נידונים לא קשורים שגם אם תרצה לעורר על השני אצבעות - זה בעיה בפני עצמה שצריך לעורר עליה, ולא קשור לעצם האיסור של פאה נכרית. בינה נא זאת.
זה לא הדיון פה. אבל שאלתי על א' קיבלתי תשובה על ת'
 
איפה כל הפאות שמזמן הגמרא ועד לפני מאתים שנה ?
הרי ברור שמאז ומעולם הנשים כיסו ראשן במטפחת.
זה לא רלוונטי לדיון מה ואיך לבשו פעם.
גם פעם היו לובשים ג'לאביות ותרבוש.
כל הלבושים השתנו ומשתנים בכל עת ותקופה.

זה כן רלוונטי מה ההלכה אומרת בעניין כיסוי שיער בשיער תלוש וד"ז נידון באחרונים הקדמונים
וכל השאר זה קמח טחון שטוחנים אותו פעם אחר פעם.
אין חדש תחת השמש.
יש פוסקים שמתירים ויש פוסקים שאוסרים.
וכל אחד ילך לפי רבותיו ואלו ואלו דברי אלוקים חיים.
 
זה לא הדיון פה. אבל שאלתי על א' קיבלתי תשובה על ת'
אם כך אתה חושב - שיערב לך. אבל ממליץ לך לקרוא את דבריי אלו שוב, קיבלת תשובה לגבי מה ששאלת. וכל המכיר אותי יודע שאין כוונתי כי הוא זה ח"ו בזלזול במרן זיע"א (גבי שני אצבעות).
 
איני מבין מה אתה רוצה. מי ששם פאה ומעליו מטפחת (ולא רואים את הפאה), זה בסדר גמור, וכבר כתבתי כן לעיל שזהו הפאה נכרית של הש"ס, שלמי שלא היה לה שיער, היתה שמה פאה ומעליה כיסוי. ואם היא מגלה את הפאה מחוץ לכיסוי - לזה כבר אין מקור מדברי הגמ', ודינו כדין השיער.
אני אנסה עוד פעם להסביר בתקווה שאני יובן
"סבכה", כפי שרואים הן מהרמב"ם בכמה מקומות והן מהב"ח והן מהברטנורא וב"י ועוד
דזה כיסוי כמין רשת עם חורים.

ועתה ניגש ישירות לחשבון
דהא בסוגייא- התירו לצאת לרה"ר עם פאה שעל גביה סבכה, וסבכה הרי זה מעשה רשת ששערותיה נראים ממנה,

ועתה- אם הפאה לאו שמה כיסוי, איך שרי עם סבכה על גבה, הרי זה לא כיסוי גמור הסבכה? דהא שערותיה נראין ממנה, וצריכה על זה עוד כיסוי?.

דעל כרחך- הפאה שמה כיסוי מדאו' ומה שצריכה ע"ג סבכה הוא מדין דת יהודית.

ולפי"ז- יש לדון אם האידנא שנוהגות הרבה בפאה לבד בלא שום כיסוי א"כ זהו המנהג ולא עוברת א"כ על דת יהודית.

והיינו שלפי פשט זה- גם אי נימא שפאה יש בה איסור זה רק גבי הדת יהודית בלבד אך לא כלפי הדאו', דכלפי הדאו' שמה כיסוי גמור, ורק כלפי הדת יהודית יש לדון האידנא, דזה יותר קל הדת יהודית אם נוהגים כך כבר מאות שנים [כעדות השלטי גיבורים עוד על זמנו] א"כ י"ל דאף מדין דת יהודית שרי.

ואינו דומה לנידון של שוק או זרוע- האם המנהג שנוהגים בזה להקל האם יכול לשנות את הדין?, דהתם זה כלפי הדאו' "טפח באשה ערוה" ולגבי זה אין משנה מה המנהג שנוהגים בו, אך פה דאין כאן ערוה, דהא שמה כיסוי מדאו', ורק כלפי הדת יהודית אנו דנים, וכאן זה יותר קל, וכאן אתי שפיר לומר שאם נוהגים בו כבר מאות שנים אף דת יהודית אין בזה.
בכמה מקמות מוזכר בגמ' סבכה בלי קשר לפאה נכרית (דרק מי שלא היה לה שיער היה משתמש בה). - איך זה מסתדר עם דבריך שצריך שני כיסויים? איך זה מסתדר עם הגמ' שקלתה לבד לא מספיק וצריך כיסוי מעליה? על כרחך שאה"נ היה כיסוי מעל השבכה (או לחילופין תאמר שסבכה זה לא קלתה אלא הוא כיסוי טוב שמותר לצאת בו לבד כי באמת לא צריך שני כיסויים. וא"כ שוב אין מקור לדבריך כמובן). וא"כ מדוע כשכתוב פאה שיש מעליה שבכה פתאום אתה מפרש שיש רק שבכה? מאי שנא?
בכל הראשונים והמפרשים שדיברו על פאה, כתבו להדיא דהיה "סבכה ע"ג בלבד"
ולא הצריכו עוד כיסוי מעל הסבכה, אע"פ שסבכה זה מציאות שהשיער נראין ממנה
וא"כ על כרחינו לומר- דהפאה הויא כיסוי לדאו', והסבכה היא בשביל הדת יהודית
ולא כדבריך- שכתבת שבסוגייא הסבכה שמעל הפאה הכוונה למטפחת ממש, כי סבכה קיי"ל דהיא מעשה רשת
ולכן- על כרחינו לומר שמדינא דגמ' הפאה היא כיסוי וממ"נ
 
נערך לאחרונה:
אני אנסה עוד פעם להסביר בתקווה שאני יובן
"סבכה", כפי שרואים הן מהרמב"ם בכמה מקומות והן מהב"ח והן מהברטנורא וב"י ועוד
דזה כיסוי כמין רשת עם חורים.

ועתה ניגש ישירות לחשבון
דהא בסוגייא- התירו לצאת לרה"ר עם פאה שעל גביה סבכה, וסבכה הרי זה מעשה רשת ששערותיה נראים ממנה,​

אין לך שום ראיה שלא היו יוצאות מעל השבכה עם עוד כיסוי המכסה את הנקבים שבשבכה.

ואדרבה כבר כתבתי לך שבשאר המקומות שמוזכר שהיו יוצאות עם שבכה [בלי פאה שאותה לבשו רק מי שלא היה לה כ"כ שיער], אתה מוכרח להודות שאין הכוונה עם שבכה לבד אלא הכוונה שיש מעליה עוד כיסוי, וכמו שכתבת כעת בעצמך (דאל"כ הרי זה מנוקב ונראין שערותיה), וא"כ חזינן שאפילו שכתוב סתמא שהיו יוצאות עם 'שבכה' אין זה ראיה כלל מה היה עוד מעל השבכה, משום שהשבכה היא רק הכיסוי הראשוני שתופס ומקבץ את שערותיה [כמ"ש רש"י בשיר השירים (ד, א): צמתך, לשון דבר המצמצם השער שלא יפריח לצאת, וזו היא השבכה. עכ"ל] אבל מעליה היה הכיסוי המלא הנצרך כדין, ומעתה פשוט שגם ממה שכתוב שמעל הפאה היה שבכה לא שייך כלל לדייק שלא היה מעל השבכה שום כיסוי, דאה"נ היה שבכה והיה עוד כיסוי המכסה את הנקבים שבשבכה.

ומה שכתבת על זה:​
בכל הראשונים והמפרשים שדיברו על פאה, כתבו להדיא דהיה "סבכה ע"ג בלבד"​

אינו נכון כלל,

אין אפילו ראשון אחד שכתב שמעל הפאה היתה סבכה "בלבד". זו המצאה שלך 'לגמרי'. ואתה כותב "בכל הראשונים והמפרשים"?... אתמהה.

זה לשון תוס' ר"י הזקן (שבת סד:): "בכבול ובפאה נכרית לחצר - וקשיא לשמואל דאמר לעיל בריש פירקין כבלא דעבדא תנן אבל כיפה של צמר שפיר דמי אפילו לרשות הרבים, ולדידיה מאי שנא מפיאה נכרית דאסרינן לרשות הרבים, דזה וזה תחת הסבכה הוא כדפרשינן". ותירץ, וז"ל: "מיהו יש לומר היינו טעמא גבי פאה שהיא משערות תלושות, ואי חזו לה כלל מחייכי עלה הואיל דלא שוינהו אלא שתיראה כבעלת שיער, ושלפה לה ואתי לאתויינהו ד' אמות". עכ"ל.

הנה כתוב בדבריו מפורש שפאה נכרית היתה תחת השבכה ולא גלויה, והיכן מה שכתבת שכתבו להדיא שהיה שבכה על גביה "בלבד"? [וכאמור א"א ללמוד כלום ממה שלא כתב שיש מעל השבכה עוד כיסוי, דהא גם ללא פאה נכרית כתוב (שבת נז:) "יוצאה אשה בסבכה המוזהבת", ואתה בעצמך מסביר שאין הכוונה בסבכה לבד אלא היא הכיסוי הראשוני, כנ"ל, וא"כ מהיכ"ת לפרש בפאה נכרית אחרת].

ואדרבה מוכח מדבריו להדיא דלא כדבריך.

שהרי לפי דבריך יוצא שיש הבדל בין פאה לשיער - שבשיער המקורי לא היתה יוצאת רק עם שבכה עליה בלבד, אלא היתה מכסה את השבכה בעוד כיסוי [כדי שלא יתגלו שערותיה מבין נקבי השבכה], ואילו בפאה היתה יוצאת רק עם סבכה עליה בלבד, וא"כ אינו מובן כלל היאך כתב התוס' ר"י הזקן "דלא שוינהו [לפאה] אלא שתיראה בעלת שיער"? הרי אדרבה על ידי שיראו שהיא עם שבכה בלבד ורואים שערות בין הנקבים, יראה לכל שאין היא בעלת שער שהרי אם היא היתה בעלת שיער לא היתה יוצאת עם שבכה המנוקבת הזו בלבד.

ועל דרך זו יש לדייק משאר הראשונים שכתבו לשון זו של "בעלת שער", והם:

רש"י בשבת (סד:): קליעת שער תלושה וצוברת על שערה עם קליעתה שתראה בעלת שער. עכ"ל.

פירוש הרי"ד (שבת סד:), וז"ל: פאה, קליעות של שער שאשה שאין שערה מרובה מביאה קליעות שער של חברתה וקושרת בראשה על שערה כדי שתיראה בעלת שער. עכ"ל.

רמב"ם (פי"ט ה"ז מהל' שבת): "ולא בפאה של שיער שמנחת על ראשה כדי שתראה בעלת שיער הרבה".

ספר הנר (שבת סה.): מה שנתנה תחת השבכה כגון אם היה דבר שנראית בו כבעלת שיער. עכ"ל.

מכל אלו אנו רואים שמטרת הפאה היתה למי שלא היתה בעלת שיער - כדי להיראות כאילו היא כן בעלת שיער. וכאמור לפי דבריך אין לזה שום הבנה, דהא איך היא תיראה בכך 'בעלת שיער' כאשר יש מעל הפאה רק שבכה, הלא אם היא היתה באמת בעלת שיער לא היתה יוצאת כן. אלא ודאי דבאמת השבכה לא שימשה אלא כהכיסוי הראשוני שמקבץ את השיער, ומכיון שהוא מנוקב היו לובשות כיסוי נוסף. אבל הפאה היתה מתחת לכל זה ולא הויא כיסוי כלל.

וכן יש להוכיח מכמה ראשונים, עי' ברבינו ירוחם (נתיב י"ב חי"א) שם: "פירוש פאה נכרית קליעה של שיער תלושה שמערבת עם שערותיה", דהיינו שהפאה לא היתה כלל מכסה את שערה אלא מעורבת בו, ולפ"ז ע"כ שברה"ר היתה מכוסה ביחד עם שערה באותו אופן כמו שהיא היתה מכסה את שערותיה המקוריות, כי אם תכסה רק בכיסוי מנוקב – עדיין יהיה ניכר השערות עצמם ש'מעורבות' עם הפאה.

וכ"ה לשון הטור והשו"ע (או"ח סי' שג סי"ח) "ובפאה נכרית פירוש קליעת שיער שקלעה בתוך שערה".

[ואף לפמש"כ השעה"צ באות נ"ב דלשון השו"ע "שקלעה בתוך שערה" הוא לאו דוקא, דהא בס"א כתב השו"ע דבקלוע מותר לצאת דלא תסתור הקליעה בשבת כיון דאסור, מ"מ צ"ל דהכוונה שקולעת ומניחה בתוך שערה, כלומר – המשמעות ד'קולעת' הפא"נ ביחד עם שערה זהו לאו דוקא, דא"כ לא תשלוף דאסור לסתור הקליעה בשבת, אלא ע"כ דהפא"נ קלועה בפני עצמה, אבל על מקום הנחתה של הפא"נ אין שום סיבה לומר דהוא לאו דוקא, אלא ביאור דברי הטור והשו"ע הוא "קליעת שיער שקולעת ומניחה בתוך שערה" (וכדברי רבינו ירוחם הנ"ל "קליעה של שיער תלושה שמערבת עם שערותיה"), ואף שכתב המ"ב "צוברתה על שערה מלמעלה" ע"כ היינו לאפוקי שאינה קלועה בתוך שערה, אבל אין במשמע שמכסה כל שערותיה, דזו סתירה גמורה ללשון השו"ע "קליעת שער תלושה שקלעה בתוך שערה" ואין שום סיבה לומר כן].

וכן נראה בלשון רש"י (שבת סד: ד"ה פיאה): "קליעת שיער תלוש וצוברתה על שערה עם קליעתה", ומשמע דאין הפאה גדולה על כל שערה, אלא מעורבבת יחד עם מעט קליעות שכן יש לה מהשיער המקורי, וא"כ על כרחך היא היתה מכסה חוץ מהשבכה המנקובת גם כיסוי גמור נוסף מעליה, דאל"כ יראו גם את השיער המקורי.
דעל כרחך- הפאה שמה כיסוי מדאו' ומה שצריכה ע"ג סבכה הוא מדין דת יהודית.

ולפי"ז- יש לדון אם האידנא שנוהגות הרבה בפאה לבד בלא שום כיסוי א"כ זהו המנהג ולא עוברת א"כ על דת יהודית.

והיינו שלפי פשט זה- גם אי נימא שפאה יש בה איסור זה רק גבי הדת יהודית בלבד אך לא כלפי הדאו', דכלפי הדאו' שמה כיסוי גמור, ורק כלפי הדת יהודית יש לדון האידנא, דזה יותר קל הדת יהודית אם נוהגים כך כבר מאות שנים [כעדות השלטי גיבורים עוד על זמנו] א"כ י"ל דאף מדין דת יהודית שרי.

ואינו דומה לנידון של שוק או זרוע- האם המנהג שנוהגים בזה להקל האם יכול לשנות את הדין?, דהתם זה כלפי הדאו' "טפח באשה ערוה" ולגבי זה אין משנה מה המנהג שנוהגים בו, אך פה דאין כאן ערוה, דהא שמה כיסוי מדאו', ורק כלפי הדת יהודית אנו דנים, וכאן זה יותר קל, וכאן אתי שפיר לומר שאם נוהגים בו כבר מאות שנים אף דת יהודית אין בזה.​

א. כבר התבאר לעיל שאין שום ראיה שהפאה נחשבת ככיסוי לדאורייתא, ואדרבה מוכח בבירור לא כן.

ב. גם את"ל שהפא"נ נחשבת ככיסוי מדאורייתא, מ"מ אחרי שמדת יהודית צריכה לכסות את הפאה בכיסוי גמור, אין הדבר יכול להשתנות כלל, ולא כמו שכתבת שדת יהודית יכולה להשתנות, דליתא וכמו שמוכח בראשונים ובאחרונים – עי' כאן (ואין הבדל בין אם נהגו להקל שנה או שנתיים או חמש מאות שנים, כל עוד שבדורות המתוקנים כולם נהגו לכסות כן ואמרינן בגמ' שהוא בכלל דת יהודית, אין זה יכול להשתנות, ראה בקישור שציינתי קודם המוסגר). וע"ע במה שכתבתי בבגדי קודש פרק ד והלאה.
ולא כדבריך- שכתבת שבסוגייא הסבכה שמעל הפאה הכוונה למטפחת ממש, כי סבכה קיי"ל דהיא מעשה רשת​

"לא כדבריי"?...

הרי אדרבה כתבתי בעצמי שהסבכה היתה מנוקבת כעין סל, רק הוספתי "או לחילופין" וכו' - על דרך 'ממה נפשך', כלומר או שתאמר שהיו שני כיסויים דהיינו שבכה מנוקבת ועוד כיסוי מעליו, או שתאמר שהשבכה עצמה היתה כיסוי גמור, אבל בין כך ובין כך – מוכרח לומר שלא היה הבדל בין אם היה לה פא"נ או לא, דמעל השיער או התחליף שלו (היינו הפא"נ) היה את הכיסוי/ים הנצרכ/ים, וכדהוכחתי בסמוך. ותו לא מידי.​
 
הרב @אהרן כהן היקר
מכל האריכות שלך אין בה כי אם אחיזת עיניים גרידא, ואבאר למה
אין צורך לצטט עוד פעם ועוד פעם לשונות מלשונות שונים הכל גלוי וידוע ואין שום חידוש במה שהבאת כלום
אני אחזור ואומר ועוד אחזור ואומר, מכל הלשונות של הראשונים והמפרשים והאחרונים שדיברו בזה כתבו להדיא בזה"ל "שתחת הסכבה", ותו לא מידי
לא צריך להוסיף על דבריהם ולנחש ולדמיין, כתוב להדיא בדבריהם שמעל הפאה היתה "סבכה" גרידא
וא"כ- למדנו מדברי כל הראשונים והמפרשים שפאה שמה כיסוי לכו"ע, אלא שצריכה סבכה ע"ג מדין דת יהודית

וממ"נ- לפי כל המהלכים פאה הוי כיסוי, בין לשיטת הבאר שבע ודעימיה- דבעי שני כיסויים א"כ למדנו דפאה היא כיסוי והסבכה [שהפאה נראית מתוכה] היא מדין דת יהודית, ובין לשיטות החולקות על הבאר שבע- דמספיק כיסוי אחד, עדיין למדנו דפאה שמה כיסוי כי סגי על גבה "מעשה רשת" [הסבכה] בלבד, וממילא למדנו דהפאה היא כיסוי והרשת שע"ג היא דת יהודית, לכל השיטות איזה שתרצה ואיזה שתביר

עצה טובה- אין צורך כל פעם לצטט את הלשונות של הראשונים וכו' הכל ידוע וזה שאתה כביכול "מעתיק" כל מה שכתוב "עלי ספר", אין בזה שום תועלת, כי הכל ידוע מראש ואין שום חידוש בדבריך, מלבד העתקות לשונות וציטטות שהספר יתעבה ויגדל

[אל תדאג גם אני מכיר את כל הראשונים והאחרונים על סוגייא זו ואני גם יכול להראות את כוחי בזה שאעתיק את כל לשונות הראשונים וכו', אך אין בזה שום תועלת אלא רק "שרירים" בלבד, מה נראה לך שרק אתה פותח ראשונים ואחרונים?, נראה לך לרגע שאחרים לא עושים זאת?, וכי נדמה לך שחידשת למישהו משהו?]

הדברים שלי הובהרו כדת וכדין- ואם אתה רוצה להמציא דברים שאין אותם באף מקרא ואף משנה ואף תלמוד, זה זכותך המלאה והרחבה, אבל אין הדבר הזה קשור אלינו ואינו עושה שום רושם כלל.
 
נערך לאחרונה:
הרב @אהרן כהן היקר
מכל האריכות שלך אין בה כי אם אחיזת עיניים גרידא, ואבאר למה
אין צורך לצטט עוד פעם ועוד פעם לשונות מלשונות שונים הכל גלוי וידוע ואין שום חידוש במה שהבאת כלום
אני אחזור ואומר ועוד אחזור ואומר, מכל הלשונות של הראשונים והמפרשים והאחרונים שדיברו בזה כתבו להדיא בזה"ל "שתחת הסכבה", ותו לא מידי
לא צריך להוסיף על דבריהם ולנחש ולדמיין, כתוב להדיא בדבריהם שמעל הפאה היתה "סבכה" גרידא
וא"כ- למדנו מדברי כל הראשונים והמפרשים שפאה שמה כיסוי לכו"ע, אלא שצריכה סבכה ע"ג מדין דת יהודית

וממ"נ- לפי כל המהלכים פאה הוי כיסוי, בין לשיטת הבאר שבע ודעימיה- דבעי שני כיסויים א"כ למדנו דפאה היא כיסוי והסבכה [שהפאה נראית מתוכה] היא מדין דת יהודית, ובין לשיטות החולקות על הבאר שבע- דמספיק כיסוי אחד, עדיין למדנו דפאה שמה כיסוי כי סגי על גבה "מעשה רשת" [הסבכה] בלבד, וממילא למדנו דהפאה היא כיסוי והרשת שע"ג היא דת יהודית, לכל השיטות איזה שתרצה ואיזה שתביר

עצה טובה- אין צורך כל פעם לצטט את הלשונות של הראשונים וכו' הכל ידוע וזה שאתה כביכול "מעתיק" כל מה שכתוב "עלי ספר", אין בזה שום תועלת, כי הכל ידוע מראש ואין שום חידוש בדבריך, מלבד העתקות לשונות וציטטות שהספר יתעבה ויגדל

[אל תדאג גם אני מכיר את כל הראשונים והאחרונים על סוגייא זו ואני גם יכול להראות את כוחי בזה שהעתיק את כל לשונות הראשונים וכו', אך אין בזה שום תועלת אלא רק "שרירים" בלבד, מה נראה לך שרק אתה פותח ראשונים ואחרונים?, נראה לך לרגע שאחרים לא עושים זאת?, וכי נדמה לך שחידשת למישהו משהו?]

הדברים שלי הובהרו כדת וכדין- ואם אתה רוצה להמציא דברים שאין אותם באף מקרא ואף משנה ואף תלמוד, זה זכותך המלאה והרחבה, אבל אין הדבר הזה קשור אלינו ואינו עושה שום רושם כלל.

רואים באופן מוחלט שלא עיינת בדבריי, רק 'עברת' על הדברים מלמעלה. ולכן כביכול אתה חושש שאולי זה עלול 'להפחיד' אותך ציטוטי הראשונים שהבאתי, ולכן אתה מאריך להוכיח שאתה כבר 'יודע' אותם. אבל מלבד ה'ציטוטים' של הראשונים הסברתי מה אני מוכיח משם, שמלבד שאין לך שום ראיה לדבריך, גם מוכח בפירוש שלא כדבריך.

אני ממליץ לך לעיין היטב שוב בדבריי [בפרט בתגובה האחרונה].

איני רואה שום טעם לחזור ולדון עם אדם שלא מעיין בדברים שאני כותב.

בהצלחה
 
רואים באופן מוחלט שלא עיינת בדבריי, רק 'עברת' על הדברים מלמעלה. ולכן כביכול אתה חושש שאולי זה עלול 'להפחיד' אותך ציטוטי הראשונים שהבאתי,

את הראשונים הנ"ל אני "למדתי" עוד שנים אחורה, ואיני צריך להזדקק למה שכתבת את לשונות הראשונים, וציטוטי הראשונים שהבאת [כלשונך] אני יודע אותם ע"פ, ואיני צריך שתעתיק לי אותם [ותפחיד אותי (כלשונך) ] כי כבר הם אצלי עוד רבות בשנים אחורה.

ועתה אנסה שוב להסביר- מכל הראשונים שהזכרת [ועוד הרבה שלא הזכרת] כתוב "תחת הסבכה" אין לי צורך להמציא שהייתה הפאה גם תחת הרדיד או המטפחת וכד', סגי בהאי- דכתבו "תחת הסכבה".
ולכן מדוייק מדבריהם- כדכתבתי לעיל שוב ושוב וחוזר חלילה, דמכאן רואים שהפאה שמה כיסוי אלא שהצריכו על גבה סבכא מדרבנן

מ"מ אחרי שמדת יהודית צריכה לכסות את הפאה בכיסוי גמור, אין הדבר יכול להשתנות כלל, ולא כמו שכתבת שדת יהודית יכולה להשתנות, דליתא

המהר"ם אלאשקר טופח על פניך- דהוא הרי איירי ואזיל גבי "שער" של אשה, דזה ודאי דאו' ועל שיער נאמר דאית בה ערוה "שער באשה ערוה", ועל זה הוא מתיר מדין "מנהג" אם נהגו בשער פרוע חוץ לצמתן.

ולא זו בלבד- אלא דמוסיף, דאף בנשים שבאו מארץ ישמעאל שנהגו לכסות את שער ראשן לגמרי, "יכולות לשנות מנהגן" אם עזבו את הארץ שנוהגין לכסות כל ראשן.

והוה לן בכלל מאתיים מנה [ואף בכלל שלש מאות מנה]- אם על שער שהוא דאו' ונאמר בו ערוה, כותב הר"ם אלאשקר דאם נהגו לגלות חלק ממנו שפיר דמי.

ולא זו בלבד- אלא דאף על נשים שלא נהגו בקולא זו, ושבאו ממקומות שמנהגן לכסות את כל ראשן, גם להם מתיר להקל אם ירצו לשנות מנהגם.

כ"ש וכ"ש וק"ו בן בנו של בנו של קל וחומר- גבי "סבכה" על הפאה דאם נוהגים היום בלא זה שפיר דמי, דזה הרבה יותר קל משערה ממש- דדין "סבכה" על הפאה היא מדין דת יהודית הרבה יותר קלה "משיער" שדיבר בו הר"ם אלאשקר.

ואף אי תימא- דאין הלכה כדברי הר"ם אלאשקר בשיער, כי זה דאו', מ"מ- בדבר שהוא דרבנן וכסבכה על פאה, פשיטא דפשיטא דכן ניזיל בתר מנהגא ולקולא.

ואין זה דומה- לשוק ולזרוע, דהם יותר חמורים דנאמר בהם "שוק באשה ערוה" "טפח באשה ערוה", דכאן זה הרבה יותר קל הדת יהודית שיש על פאה מאשר הדת יהודית שיש ב- שוק וזרוע, משום דהם יותר קרובים לדאו' [ואולי אף שמא הם "דת משה"] משא"כ בפאה שהסבכה ע"ג היא הרבה יותר קלה והיא ודאי רק "דת יהודית", בלא צד של דאו' [וכדהוכחתי שוב ושוב ושוב], פשיטא לן א"כ- דהיא קלה מאוד ואפשר ללכת בתר מנהגא.

ולכן אין לדמות- את הדרבנן והדת יהודית של שער ושוק וכד', משום דהם יותר חמורים דהם צד אף "דדת משה", משא"כ בנדו"ד גבי הסבכה דאין בה צד של דת משה, וודאי וודאי דכדאי הוא הר"ם אלאשקר לסמוך עליו בכל אופן בנדו"ד, דאזלינן בתר מנהגא, וכ"ש דנדו"ד הוא יותר קל מהמקרה שהקל בו הר"ם אלאשקר.
 
נערך לאחרונה:
את הראשונים הנ"ל אני "למדתי" עוד שנים אחורה, ואיני צריך להזדקק למה שכתבת את לשונות הראשונים, וציטוטי הראשונים שהבאת [כלשונך] אני יודע אותם ע"פ, ואיני צריך שתעתיק לי אותם [ותפחיד אותי (כלשונך) ] כי כבר הם אצלי עוד רבות בשנים אחורה.

זה שלמדת אינו בהכרח כלל שהבנת.

הסברתי איך מוכח בדבריהם להדיא שלא כדבריך.

אבל במקום לעיין בדברים שכתבתי החלטתך לרפרף במה שכתבתי, ולכן אתה חושב שכביכול אני רק ציטטתי ראשונים [ולזה אתה חוזר וכותב שאתה יודע אותם]. ולא היא, כי מלבד הציטוט, הוספתי והסברתי היאך מוכח מדבריהם שלא כדבריך, וכאמור.

ועתה אנסה שוב להסביר- מכל הראשונים שהזכרת [ועוד הרבה שלא הזכרת] כתוב "תחת הסבכה" אין לי צורך להמציא שהייתה הפאה גם תחת הרדיד או המטפחת וכד', סגי בהאי- דכתבו "תחת הסכבה".
ולכן מדוייק מדבריהם- כדכתבתי לעיל שוב ושוב וחוזר חלילה, דמכאן רואים שהפאה שמה כיסוי אלא שהצריכו על גבה סבכא מדרבנן

אף שכבר כתבתי שאתה לא עיינת בדבריי, ואתה רק 'מרפרף' במה שכתוב.
אולי זהו בגלל שקשה לך האריכות.
לכן אנסה לשאול אותך בקצרה ממש:
א. איך יתכן שהיא 'נראית כבעלת שיער' - כאשר מי שיש לה באמת שיער לא רואים את הנקבים (שהרי מכסה את השבכה) ואילו זאת רואים רואים לה את הנקבים לשיטתך?
ב. איך יתכן שיראו לה את הנקבים כאשר הפאה היא 'מעורבבת' עם שערותיה המקוריות כמ"ש רבינו ירוחם ודעימיה הנ"ל?
אלא בעל כרחך לומר שגם בפאה שהיה עליה שבכה מנוקבת, היתה שמה עוד כיסוי אחד מעל, ובכך שפיר היתה נראית כאילו היא בעלת שיער, וכן בכך היה מתכסה שפיר כל שערותיה המקוריות.

לגבי המהר"ם אלאשקר אגיב בע"ה מחר.
 
א. איך יתכן שהיא 'נראית כבעלת שיער' - כאשר מי שיש לה באמת שיער לא רואים את הנקבים (שהרי מכסה את השבכה) ואילו זאת רואים רואים לה את הנקבים לשיטתך?
העניין הוא כזה- אם היא רוצה "להיראות בעלת שער", אזאי היא יכולה ע"י שהיא לוקחת שער תלוש ומכסה בו ראשה דאז מדאו' מקרי דכיסתה שערה, ועתה רבנן הצריכו [להיכר וכד'] שתשים ע"ג סבכה, עם נקבים, ואז דרך הנקבים תראה בעלת שער.
אבל כל זה רק- אם היא חפצה להראות בעלת שיער, אך אם אין לה עניין, אז צריכה לכסות ראשה שלא יראה השער שלה הטבעי דהתורה לא התירה לה לגלות השער המחובר והטבעי שלה.
ובכה"ג- לא יעזור שתשים רק "סבכה" ע"ג שערה כי בכה"ג נראין שער ראשה ממש.
וממילא- זה תלוי באשה אם רוצה להיראות כבעלת שיער יש לה פתרון ע"י שער תלוש דאז מהתורה הוי שם כיסוי ורבנן הצריכו סבכה ע"ג, ואם אינה רוצה להיראות בעלת שיער צריכה לכסותו לגמרי.
ב. איך יתכן שיראו לה את הנקבים כאשר הפאה היא 'מעורבבת' עם שערותיה המקוריות כמ"ש רבינו ירוחם ודעימיה הנ"ל?
אלא בעל כרחך לומר שגם בפאה שהיה עליה שבכה מנוקבת, היתה שמה עוד כיסוי אחד מעל, ובכך שפיר היתה נראית כאילו היא בעלת שיער, וכן בכך היה מתכסה שפיר כל שערותיה המקוריות.
איה"נ- לפי הפירוש הזה בראשונים יתכן דיעמידו הסוגייא שהיה לה עוד כיסוי מעל השבכה, כי שערות ראשה לא מכוסות עדיין
ועוד י"ל- שהכוונה בראשונים הנ"ל שהייתה מכסה עם הפאה את עיקר ראשה ומה שנשאר לא מכוסה היא מצדדיה [וכעניין של מחוץ לצמתה דהר"ם אלאשקר], ולכן סגי רק בסבכה לדת יהודית, אע"פ שלא כיסתה את כל שערה, כיוון שעיקר שערה מכוסה ורק מה שמחוץ לצמתה הוא מגולה שפיר דמי ה "שבכה" לזה
אך לשאר ראשונים- שהייתה שמה את הפאה על כל ראשה ממילא לא הצריכו יותר מ"שבכה" ע"ג כי כל שערה מכוסה ולכן מדוייק מלשונם "תחת הסבכה" ותו לא מידי.

ועתה לקראת סיום אומר- הרב @אהרן כהן היקר, אע"פ שהיה איזה לשונות בינינו שנראים "חריפים", אך העיקר הוא "את והב בסופה"

ובאמת הסברת דבריך באר היטב, וכך גם אני, וכל אחד מיצה את טענותיו וראיותיו
מה שנשאר כרגע- הוא ששאר החכמים החשובים שבפורום הזה, ראו ויראו את טענות כל אחד והביאורים והאוקימתות של כל אחד "והבוחר יבחר", "והעיקר שיכוון לבו לשמים".
 
יש לי אחות בשידוכים בחורה מיוחדת במינה, פשוט הכל בכל מכל כל וכו' וכו'
עלתה הצעה של בחור מצוין מישיבת רכסים, אך דא עקא הוא רוצה שהיא תשים פאה רק בשבתות כשהיא נמצאת בצד שלו, בגלל סגנון משפחה וכו'
מה דעת תורה של רבינו בעניין כזה, זה שייך בכלל? יש צד להקל בזה? או שלא נגשים כלל ועיקר? המצב בשוק די יבש לצערינו. (אגב, שדכנים של בחורים ספרדים טובים למי שיש, גם יעזור)
על זה היה דווה ליבנו, פעם בחורים טובים ואיכותיים היו מחפשים מישהי ללא פאה, היום הבחורות צריכות לחפש בחור שלא רוצה פאה. רח"ל. אוי מה היה לנו.
ולענינינו.
יישר כח גדול מראש.
עיין כאן ותרוה צמאנך....
 
העניין הוא כזה- אם היא רוצה "להיראות בעלת שער", אזאי היא יכולה ע"י שהיא לוקחת שער תלוש ומכסה בו ראשה דאז מדאו' מקרי דכיסתה שערה, ועתה רבנן הצריכו [להיכר וכד'] שתשים ע"ג סבכה, עם נקבים, ואז דרך הנקבים תראה בעלת שער.
אבל כל זה רק- אם היא חפצה להראות בעלת שיער, אך אם אין לה עניין, אז צריכה לכסות ראשה שלא יראה השער שלה הטבעי דהתורה לא התירה לה לגלות השער המחובר והטבעי שלה.
ובכה"ג- לא יעזור שתשים רק "סבכה" ע"ג שערה כי בכה"ג נראין שער ראשה ממש.
וממילא- זה תלוי באשה אם רוצה להיראות כבעלת שיער יש לה פתרון ע"י שער תלוש דאז מהתורה הוי שם כיסוי ורבנן הצריכו סבכה ע"ג, ואם אינה רוצה להיראות בעלת שיער צריכה לכסותו לגמרי.​

במחילה לא הבנת כלל את דבריי.

שים לב 'היטב'.

מבואר בראשונים (כמו שאתה יודע ואי"צ לצטט...) שמדובר באשה שחסר לה שיער, והיא רוצה להסתיר את מומה ולהיראות כאילו יש לה שיער. איך היא עושה זאת? שמה פאה נכרית במקום שערה. לדבריך שמעל הפאה לא היה אלא סבכה, נמצא שאדרבה עי"ז ניכר לכל שהיא בעלת מום, שהרי מי שיש לה שיער לא יוצאת כך לחוץ אלא שמה כיסוי שמכסה את נקבי הסבכה. אלא ודאי שבאמת מעל הסבכה היה עוד כיסוי גם למי שהיה לה פאה נכרית, רק שהיה חסר לה בליטת השיער, ולכן שמה שיער מתחת וע"י כן נראה כאילו היא בעלת שיער.
איה"נ- לפי הפירוש הזה בראשונים יתכן דיעמידו הסוגייא שהיה לה עוד כיסוי מעל השבכה, כי שערות ראשה לא מכוסות עדיין​

אז אם אליבא דחלק מהראשונים אתה מוכרח להודות שהכוונה שמעל השבכה היה עוד כיסוי, א"כ אף אם תאמר שלראשונים האחרים אינו מוכרח כן (וזה אינו, וכנ"ל), מ"מ הוא הדין שגם לא מוכרח להיפך שלא היה כיסוי, וא"כ בשביל להקל בדבר חידוש צריך ראיה ברורה [וזאת מלבד ששום אחד מהאחרונים לא הביא ראיה זו לעניין פא"נ, וע"כ שא"א להביא מזה ראיה, וכדבר האמור].
ועוד י"ל- שהכוונה בראשונים הנ"ל שהייתה מכסה עם הפאה את עיקר ראשה ומה שנשאר לא מכוסה היא מצדדיה [וכעניין של מחוץ לצמתה דהר"ם אלאשקר], ולכן סגי רק בסבכה לדת יהודית, אע"פ שלא כיסתה את כל שערה, כיוון שעיקר שערה מכוסה ורק מה שמחוץ לצמתה הוא מגולה שפיר דמי ה "שבכה" לזה
אך לשאר ראשונים- שהייתה שמה את הפאה על כל ראשה ממילא לא הצריכו יותר מ"שבכה" ע"ג כי כל שערה מכוסה ולכן מדוייק מלשונם "תחת הסבכה" ותו לא מידי.​

עיין שוב בלשונות הראשונים הנ"ל ותראה שאי אפשר להסביר כך. כגון רבינו ירוחם הנ"ל הרי כתב קליעה של שיער תלושה "שמערבת" עם שערותיה, והטוש"ע הנ"ל כתבו שזה קליעה "בתוך" שערה.​
 
המהר"ם אלאשקר טופח על פניך​

גם לשיטתך שזה סותר את דבריי [וזה אינו, כדלהלן] אי"ז טופח על 'פניי' אלא על פני הראשונים והאחרונים שהבאתי בקישור הנ"ל, שמבואר בדבריהם שדת יהודית לא משתנה.

אבל גם לדבריך, כל זה בהנחה השגויה שהנחת שפאה נכרית היא רק איסור דרבנן, והוכחת זאת מכך שבגמ' לא הצריכו מעל הפאה נכרית אלא שבכה, אע"פ שהיא מנוקבת, וע"כ שהפאה נחשב כיסוי מדאוריתא ולא נשאר אלא דת יהודית ולזה מועיל סבכה מנוקבת. עד כאן דבריך. אולם כבר התבאר שמוכרח לומר שלא היו יוצאות רק עם שבכה מעל הפאה, אלא השבכה היתה רק הכיסוי הראשוני שמקבץ שערותיה (כמ"ש רש"י בשיר השירים הנ"ל), אבל מעל זה היה את הכיסוי הגמור הנצרך לאטום כל הנקבים, דאל"כ היאך היא נראית 'בעלת שיער' וגם סו"ס מתגלים מעט משערותיה 'המעורבבות' עם הפאה. ומעתה אדרבה מוכח שהפאה לא היתה נחשבת כיסוי כלל. וכנ"ל.
המהר"ם אלאשקר טופח על פניך- דהוא הרי איירי ואזיל גבי "שער" של אשה, דזה ודאי דאו' ועל שיער נאמר דאית בה ערוה "שער באשה ערוה", ועל זה הוא מתיר מדין "מנהג" אם נהגו בשער פרוע חוץ לצמתן.​

א. מה שכתבת "דזה ודאי דאורייתא", ליתא, דהרי המהר"ם אלאשקר קאי רק על שער הצדעים שיורד על פניה, כלשונו "וזהו המנהג בעצמו הוא מנהג הנשים היום שהאשה קולעת כל שערה ומשיירת שער הצדעים יורד על פניה והוא הנקרא בלשון חכמים בת צידעא". ואילו דין דאורייתא הוא רק על גילוי רוב הראש כדמוכח בכתובות (עב:) וכדכתבו הפוסקים.

ב. מה שכתבת שהמהר"ם אלאשקר מתיר מדין "מנהג", אינו קשור ואינו ראיה כלל לנידו"ד. כי אנו דנים על דבר שנהגו כלל ישראל בימי קדם להחמיר בו, האם זה יכול להשתנות, ולזה כתבתי שבראשונים ובאחרונים מבואר שאינו יכול להשתנות. משא"כ המהר"ם אלאשקר דן על דבר שנהגו להקל בו כבר בימי קדם, וכמו שכתב שם "ובודאי כי כן היו נוהגות בנות ישראל בימי חכמי המשנה והתלמוד ז"ל". וא"כ מזה עצמו שלא נהגו להקפיד בזה כל ישראל בימי קדם מוכח שאינו אסור מן הדין, שהרי אם זה היה אסור מעיקר הדין מדוע יש מקומות שנהגו להקל בזה אף בדורות המתוקנים, ולכן היכא דנהוג נהוג, משא"כ בדבר שהקפידו בו כלל עם ישראל, אי אפשר להמציא שזה היה רק חומרא בעלמא ותלוי במנהגי המקומות ועפי"ז להצדיק מנהג שלא היה בדורות המתוקנים. ופשוט.
ולא זו בלבד- אלא דמוסיף, דאף בנשים שבאו מארץ ישמעאל שנהגו לכסות את שער ראשן לגמרי, "יכולות לשנות מנהגן" אם עזבו את הארץ שנוהגין לכסות כל ראשן.​

שוב פעם, אין מזה שום ראיה לנידו"ד. כי שם מדובר בדבר ש'מעיקרא' היו מקומות שנהגו להקל בזה, ואינו אסור מן הדין, ולכן היכא דנהוג נהוג, ואם אשה עברה דירה למקום שנהגו לגלות, מותר. משא"כ בדבר שלא מצינו בו חילוקי מנהגי מקומות, מהיכא תיתי להמציא המצאות שזה חומרא בעלמא ותלוי במנהג.

גם כל גדולי האחרונים שדנו בסוגיית פאה נכרית, לא דנו אלא אם יש מקור לקולא הזו, אבל אם אין מקור [וכן הוא האמת כדמוכח בכל הראשונים וכנ"ל] פשוט שחזר הדבר לפשטות הדברים שאסור, וא"א להמציא המצאות שאע"פ שאין מקור בכל זאת אולי זה היה רק חומרא בעלמא וכדומה.
והוה לן בכלל מאתיים מנה [ואף בכלל שלש מאות מנה]- אם על שער שהוא דאו' ונאמר בו ערוה, כותב הר"ם אלאשקר דאם נהגו לגלות חלק ממנו שפיר דמי.

ולא זו בלבד- אלא דאף על נשים שלא נהגו בקולא זו, ושבאו ממקומות שמנהגן לכסות את כל ראשן, גם להם מתיר להקל אם ירצו לשנות מנהגם.

כ"ש וכ"ש וק"ו בן בנו של בנו של קל וחומר- גבי "סבכה" על הפאה דאם נוהגים היום בלא זה שפיר דמי, דזה הרבה יותר קל משערה ממש- דדין "סבכה" על הפאה היא מדין דת יהודית הרבה יותר קלה "משיער" שדיבר בו הר"ם אלאשקר.​

א. כבר התבאר שבזמן הש"ס לא היו יוצאים עם שבכה מנוקבת על גבי פאה נכרית, וכדמוכח בראשונים, וא"כ אין לך שום ראיה שזה נחשב כיסוי מדאורייתא ואסור רק מדת יהודית, דליתא.

ב. ואדרבה מדברי הראשונים מבואר שטעם האיסור מעיקרו הוא מצד פריצות, אפילו שלכאורה כולן יכלו שלילך מגולות ראש וממילא יהיה פחות הרהור, משום שסו"ס עדיין זה פריצות. ומבואר בדבריהם גם שזה לא נחשב טעמא דקרא. וא"כ פשוט שהוא הדין והוא הטעם באיסור חבישת פאה (עי' בכל זה באריכות בבגדי קודש עמ' רמד והלאה).

ג. א"א לדמות כלל מקצת שיער היוצא מחוץ לצמתן, שהוא לא בכלל חיוב כיסוי הראש, ולכן רק בחלק מהמקומות נהגו לכסות אותו, להרבה שיער של פאה נכרית על כל הראש, שנראית ממש כפרועת ראש דהוי פריצותא טפי ולכן בכל המקומות נהגו לכסות אותו. וגדולה מזו כתבו כמה אחרונים שאפילו מפאה נכרית שלימה 'על' סבכה שניכר שהיא קישוט חיצוני על הצד שנאמר שזה מותר (וג"ז אינו) - א"א ללמוד ממנה היתר לפאה נכרית 'גלויה' ללא סבכה, כל שכן שמקצת שיער בעלמא היוצא חוץ לצמתן אי אפשר ללמוד לפאה נכרית שלימה גלויה. וזה פשוט מאד.
ואף אי תימא- דאין הלכה כדברי הר"ם אלאשקר בשיער, כי זה דאו', מ"מ- בדבר שהוא דרבנן וכסבכה על פאה, פשיטא דפשיטא דכן ניזיל בתר מנהגא ולקולא.​

כבר התבאר דלא מיניה ולא מקצתיה. וגם המהר"ם אלאשקר קאי על דבר שהוא דרבנן. [ומ"מ אינו דומה כלל לנידון דידן, וכנ"ל].

כל זה כתבתי לפי הבנת כמה אחרונים, שסברו דהמהר"ם אלאשקר קאי על גילוי השיער היוצא חוץ לצמתן 'ברשות הרבים', ולזה כתבתי שאפ"ה אין שום ראיה לנידון דידן, כלל ועיקר.

אבל אליבא דאמת, כבר הארכתי בתשובה בפני עצמה [ניתן להורידה מכאן] להוכיח שאין דברי המהר"ם אלאשקר אמורים אלא לגבי גילוי בתוך הבית, וכן כתבו הרבה אחרונים, עי"ש באריכות. וא"כ אין לראייתך שום התחלה.​
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון