ראובן יוסף מיארה
Well-known member
באמת שזכיתי לראות את מה שמרן כתב בתחילה בילקו"י הנד"מ, ושם היה כתוב כך, בהלכה למעלה: על קציצות בשר, אף שיש בתוכם תערובת של תפוח אדמה, או פירורי לחם, וכדומה, מברכים שהכל. וכן על "שניצל" נהגו הכל לברך עליו שהכל, ובזה אין חילוק בזה בין שניצל הנעשה בבית, לבין שניצל הנעשה באולמות ובתי מלון. והמברך על השניצל בורא מיני מזונות לא הפסיד, שיש מקום גדול לומר שכך היא ברכתו, ע"כ.ב"ה
לגבי המובא לעיל מההכרעה הסופית של הילקו"י כת"י שעתיד לראות אור, שראיתי בכלליות שהעירו אודותיו כמה מחכמי ביהמ"ד דכאן כמה הערות בונות בניסוח ובסידור הדברים וכדומה, לבי אומר לי, כפי שהנני איש צעיר הספקתי מעט להכיר דרכו של מרן שליט"א, דאף שמרן שליט"א שינה ותיקן את ההכרעה הסופי כפי שהסיק לבסוף ובהלכה למעלה, אולם עדין לא ישב על עריכת וסידור גוף הדברים בפנים שיהיו תואמים תיבה בתיבה אות באות למהלך הסופי שבו ראה את הדברים לבסוף, שכידוע כמה יש על צוארו, ולכן החשוב בעיניו בעיקר הוא שתהיה המסקנה וההכרעה ברורה, וע"ז עיקר מגמתו, כפי שאמר לי ולאחרים כמה פעמים, ומסתמא כוונתו לפני סגירת הספר לדפוס לעבור על כמה נושאים שצריכים גימור עריכה מחדש לפי ההכרעה הסופית שנתקבלה בהם, ולכן אין כ"כ לתלות בגוף המו"מ, כמו בשינוי שעשה בגוף ההלכה ובמסקנת הדברים בהערה. כל זה הוא מהשערת לבי, ואיני אומר קבלו דעתי, ואם שגיתי, עימי תלין משוגתי.
בברכה רבה
ובמסקנא היה כתוב: ולמעשה כיון שברכה מבוררת עדיפא, נראה דמ"ש בשו"ת הראשון לציון הנ"ל הוא עיקר, דבלא"ה על הכל אם אמר מזונות יצא חוץ ממים ומלח. ומה שנתבאר בילקו"י ברכות הוא רק מה שנהגו, ע"כ.
אולם כיום בתשובה שהתפרסמה הרב שינה, ובהלכה כתוב: על "שניצל" נהגו הכל לברך עליו שהכל, ובזה אין חילוק בזה בין שניצל הנעשה בבית, לבין שניצל הנעשה באולמות ובתי מלון. והמברך על השניצל בורא מיני מזונות לא הפסיד. וטוב שיברך על איזה מאכל שברכתו ודאי מזונות, ויפטור את השניצל, ע"כ. וביאר הרב ללוש היינו שיפטור במשהו אחר שברכתו מזונות, ולא יברך מזונות.
ובמסקנא כתב: ובאמת שאחר ראותי דברי מרן בכס"מ ובב"י הנ"ל, ואין מי שהשיב ע"ז, כך נראה עיקר וכפי המנהג, ע"כ.
וזה תנא דמסייע לדברי הגר"ש ללוש שליט"א