א.
לא מצאתי כזה חילוק בראשונים, בין להכשיר את המאכל, ללהכשיר את פיו,
בשטמ"ק שהזכיר מרן שליט"א כתוב חילוק בין תערובת, שאז הוא מעיקרי המאכל, ולכן הוא חשוב ואמרינן כל שיש בו, לבין כשהוא בעינו, כפת ומליח, שאז אינו מעיקרי המאכל, ולכן אינו חשוב. אלא שהוסיף לבאר, שמא תאמר סוף סוף כשאינו בתערובת הרי הוא בפ"ע, ויברך עליו מטעם זה, לזה הוסיף, "ולא בא אלא להכשיר את פיו", שאינו לעצמו כדי שיברך עליו, אלא כטפל למליח, ולכן אינו סיבה לברך עליו.
וע"ז גופיה בא המאירי שהביא מרן זיע"א ביבי"א ובחזו"ע, ומקשה מדוע על רקיקין שאינם אלא להחזיק הנוגט, מברכים, ואילו על פת שלא באה אלא להכשיר פיו, אינו מברך, ומבאר, שדוקא פת שהיא טפלה למליח מצד האכילה, נפטרת באכילת המליח, אבל רקיקין שאינם טפלין לנוגט מצד האכילה, רק מצד האחיזה שלא יטנפו ידיו, לכן אינם נפטרין בברכת הנוגט, אלא יברך עליהם.
ונמצא שדברי השטמ"ק והמאירי משלימים זל"ז, ודברי המחבר לכל אורך הקונטרס מה שלמד בדברי הראשונים שביארו ההיא דכל שיש בו דהיינו דוקא כשאינו טפל כמו ששנינו בפת ומליח, אתי שפיר כפתור ופרח, שדגן שהוא טפל מצד האכילה, כגון ציפוי השניצל, שבא להטעים את העוף או הדג, ואינו בתערובת עם חלקי הדג, אלא הדג בעינו והציפוי בעינו, כיון שאינו בתערובת, אינו מעיקרי המאכל, ולכן אינו חשוב, כדברי השטמ"ק, וגם לא יברך עליו מצד שהוא בעינו, כיון שלא בא אלא להטעים את הדג או העוף, נמצא שהוא טפל לו מצד האכילה, כפת למליח, ולכן מברך על העוף או הדג, ופוטר את הציפוי.