ראובן יוסף מיארה
Well-known member
לא. ובהחלט י"ל את מה שהרב כתב על עניין זה, כמובא לעיל:יש מי מהתלמידים שיודע אם אשת מרן שליט"א לובשת עד הקרסול?
בכל הדברים הללו יש לנהוג כמנהג הרבניות
נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
לא. ובהחלט י"ל את מה שהרב כתב על עניין זה, כמובא לעיל:יש מי מהתלמידים שיודע אם אשת מרן שליט"א לובשת עד הקרסול?
בכל הדברים הללו יש לנהוג כמנהג הרבניות
מה זה שונה ממה שכתב מרן זיע"א לגבי פאה נכרית שאין ללמוד מן הרבניות?לא. ובהחלט י"ל את מה שהרב כתב על עניין זה, כמובא לעיל.
בכל הדברים הללו יש לנהוג כמנהג הרבניות
לדידן השאלה לא מתחילה, כי כאן הרב לנהוג כמותם, ולגבי פאה אמר לא לנהוג, אבל אה"נ לרב זה שאלה.מה זה שונה ממה שכתב מרן זיע"א לגבי פאה נכרית שאין ללמוד מן הרבניות?
זה השאלה, למה הרב מחלק ביניהם.לדידן השאלה לא מתחילה, כי כאן הרב לנהוג כמותם, ולגבי פאה אמר לא לנהוג, אבל אה"נ לרב זה שאלה.
מה זה שונה ממה שכתב מרן זיע"א לגבי פאה נכרית שאין ללמוד מן הרבניות?
ומאי שנא החצאיות? זה גם חובר צניעות. ולצערינו המצב היום יותר חמור מבפאות, כי בפאות זה גורם לפאות מודרניות, שאחרי הכל הם לא ערוה ומותר לקרות נגדם ק"ש ולברך ברכות. משא"כ אורך החצאיות שלצערינו הולך ומתקצר וגם רבות הולכות בלא גרביונים, וזה ערוה ממש.בענין הפאה כדי למיגדר מילתא מרן זיע"א מאור עינינו יצא נגד זה בכל כוחו אע"פ שאליבא דאמת היה יכול להקל מכמה טעמים ובכוחא דהיתרא הידוע שלו כמו שהיקל בגילוי הראש עצמו שתי אצבעות כי הורגל אצלו שכל הנשים הולכות כך (גם אמו וגם אשתו וגם בנותיו לאחר שנישאו) ומצא היתר אע"פ שדחוק מאוד, אבל פאה נכרית היה בעיניו חוסר צניעות ולא הורגל בזה, וכל ימיו נלחם שלא יתפשט המנהג גם בציבור הספרדי אבל למקרים פרטיים שבאו לפניו היקל (ראה מעין אומר חלק י"ב פרק ב' שאלה ט/ז, עמ' קנ"ג) והרב ינון יונה העיד על הרבה מקרים שהעביר לו והתיר. וממילא לא קשיא מה שאמר לא ללמוד מהרבניות לגבי פאה.
אם זה מושך את העין מחמת יופי, אכן, אבל אם זה מושך את העין מחת צניעות, אתה מעביר עיניך מלהביט הלאה.אם זה מושך את העין, זה גם יכול להביא לידי הרהור.
עיין מה שכתבתי בקונטרס על מעין טענה זו, ויכול לסוב גם על דבריך אלו.באשה שלא מבליטה את עצמה מאחרות, אני לא אבוא להסתכל מעיקרא, נקודה.
כבר ציינתי בדבריי לגמ' בשבת (פ.), דשם איתא שהצנועות מכסות עין אחת אע"פ שלא היה המנהג בישראל לעשות כן אלא דוקא בארצות ערב כדאיתא במשנה (סה.), ואעפ"כ קרי להו צנועות. גם ציינתי למה שכתבו בספר בגדי תפארתך (עמ' קנח-קנט) בעוד ראיות לכך, ואעתיק חלק מלשונם: וכמו כן מצינו גבי רבקה ותמר, כמובא במדרש (בראשית רבה פ' חיי שרה) "שתיים הם שנתכסו בצעיף וילדו תאומים, רבקה ותמר, רבקה - 'ותקח הצעיף', תמר - 'ותמר בצעיף ותתעלף'". ונמצא כי רבקה ותמר היו שונות בכך שהלכו עם צעיף, שאל"כ אזי כולן היו יולדות תאומים, ולמרות שהנהגה זו היתה מיוחדת להן, אעפ"כ נחשב הדבר למעלה גדולה ד שזכו בגינה לשכר לידת תאומים. עכ"ל. [וע"ע בספר באתי לגני (עמ' קסח) שהביא ששמע מהגר"מ בראנדרסופר (בעל שו"ת קנה בושם) וכן מפי הגר"ש וואזנר, שמאחר ובדור הזה לצערינו בין כה מסתכלים, וא"כ אם כבר מסתכלים ודאי עדיף שתתלבשנה בצניעות... (וכעין סברא זו כתבו בספר בגדי תפארתך, סוף עמ' קנח. ע"ש)]. וגם לעניין זה הוא דבר שלאחר פעם פעמיים מתרגלים לזה ואינו מושך את העין, משא"כ בגרביים שצמודות ומבליטות צורת האברים, לא יועיל רגילות. וכעין מה שכתב הרב יהודה נקי בשו"ת מעיין אומר (חי"ב תשובה עב בהערה). ע"ש. [ואגב שם מרן זצ"ל הליץ בעד ה'שאל', ולא אמר שזה בולט וכו' או שאר טענות מסגנון זה].כבודו מתעלם נחרצות מהחילוק שעשיתי.
אעשה זאת בקצרה ובאופן פשוט - יש ב׳ דברים:
א. עיקר דין - מה אשה צריכה לכסות
ב. גרם הרהור
מצד א׳, אם הלכה שצריך לכסות את הרגל עד הקרסול, לא משנה כמה זה גורם להרהור. אבל כשאני בא לדון מצד ב׳, במציאות של היום זה לא נמצא, אדרבה כשזה עד הקרסול זה עשוי לגרום להרהור כשהאשה מתבלטת. להלכה זה לא משנה כי מצד עיקר הדין (א׳) דעת מרן במכתב שאשה צריכה חצאית עד הקרסול.
מה שהגר״ח דיבר שם, הוא כי הן לא היו צנועות כהלכתה כלל ועיקר. פירוש, לא משנה כמה זה ״רגיל״ בעיני העולם, מעיקר הדין האשה לא מכוסה ויש פה בעיה.
ההיפך הוא הנכון, וכמו שכתבתי לעיל:דבר ראשון, כיוון שבטה״ב וביבי״א מבואר להקל, כתבתי שאין למחות בנוהגות, כי יש להן מקור להנהגה זו. וזה קשור אף לדבר ב׳ - שמ״ש מרן במכתב שחוזר בו, אף שכותב כן בהדיא, לא מבורר דיו למה חוזר בו מזה ומאיזו סיבה.
ועוד, אין לבוא ולפלפל בדעת מרן ביבי״א שלא כתב להתיר גרביון שאינו שקוף, שהרי במכתב כותב מרן בהדיא שהוא חוזר בו מיבי״א, ש״מ שכן סבר ביבי״א שיש להתיר.
כעת, כיוון שלא ברור למה מרן חזר בו, אך ברור למה מרן סבר מעיקר להתיר, זה לא דבר שאין לנשים הנוהגות כן על מה להסתמך עליו.
וגם צריך לדעת עוד משהו, מעולם לא מצינו פוסק, בשום מקום, שיפסוק להלכה ע"פ איזה פוסק שהיקל שלא נימק דבריו, ולא היה זה עיקר נידון אותו פוסק שהיקל, בו בזמן שמהפוסקים הקדומים מבואר להחמיר [שלא הביא אותו פוסק את דבריהם לפלפל בדבריהם]. ולכן גם אם היה נשאר רק יבי"א (בלא מכתבים וכד'), ששם דעתו להקל, מ"מ הרי לא נימק שם בדבריו כלום מדוע אין לאסור מצד בגד צמוד המבואר בפוסקים הנ"ל. וגם זה לא עיקר נידונו שם, כלומר מבואר מדבריו ביבי"א שהיקל, אבל לא על זה הוא 'דן', אלא הוא דן לאסור גרביים שקופות, כי זה מקום השוק, ושקוף כמאן דליתא כמ"ש בה"ג וכו', אבל לא פלפל ודן האם בגד צמוד נחשב כיסוי או לא וכו', וא"כ לא גרע מה שכתב מרן זצ"ל ביבי"א (ח"ח יו"ד סי' כג אות ח) בשם המהרי"ט אלגזי בשו"ת שמחת יו"ט (סימן ג דף ט ע"ג) שאע"פ שקבלנו הוראות מרן היינו דוקא בדבר שנודע לנו בבירור שעמד על עיקר הדין ודעתו הגדולה הכריעה לפסוק כן, אבל בדבר שלא הוברר לנו שעמד בעיקר הדין, כל כהאי גונא אינו מן הראוי לפסוק בפשיטות כהוראות מרן, מאחר שלא הוברר לנו שמרן עמד בעיקר סברא זו. ע"כ. [וכן נראה ממרן החיד"א בברכ"י (יו"ד סי' יח בקו"א אות א). ע"ש]. והביא שם עוד פוסקים שכתבו כן. ע"ש. וכן הוא ביבי"א ח"א (חאו"ח סי' ח אות ח בגליון מספר 8). ע"ש. (והובאו בעלון אור השבת גליון 31).
כבר כתבתי כמה פעמים כאן, שאיני דן על דעת מרן זצ"ל ביביע אומר, שודאי ששם מבואר שהיה דעתו להתיר, אלא כוונתי לדבריו בטהרת הבית שמחד גיסא יש מכתב לפניו ולאחריו שאוסר ואילו בטה"ב לפום ריהטא נראה שמיקל, ועל זה כל האריכות. ותו לא מידי.ועוד, אין לבוא ולפלפל בדעת מרן ביבי״א שלא כתב להתיר גרביון שאינו שקוף, שהרי במכתב כותב מרן בהדיא שהוא חוזר בו מיבי״א, ש״מ שכן סבר ביבי״א שיש להתיר.
גם אני אשמח, אבל קודם כל שתעבור על הקונטרס, ואז אשמח לשמוע הערות, כי כאמור כל הטענות של כבודו ושל האחרים, אילו היו קוראים בקונטרס לא היו אומרים כן, וכמו שכמעט על כל טענה כאן הבאתי "וכבר כתבתי בקונטרס, ואעתיק את לשוני שם כאן" (או לשון כיו"ב), כמובא בהודעותי לפני כן, ולכן חבל להזדרז להשיג לפני שקוראים.אשמח אם נקבע יום מסוים בו נוכל לשבת על זה בטוטו״ד, ולא כשאני נכנס לפורום בצהריים ומגלה שכתבת לי מגילות.
ההכרח לא יגונה.ומגלה שכתבת לי מגילות
לא כתבו 'בשמו', אלא בשם כל הפוסקים, והוא דבר פשוט וברור לכל הדורש אמת. והארכתי כבר בזה בקונטרס, ואם יש לכבודו הערות, מוזמן להעיר. ולצורך העניין אעתיק את לשוני בקונטרס (וכל אחד יעיין היכן שיותר נוח לו, אם בקונטרס המצורף לעיל ואם להלן):(פה המציאו בשמו דבעינן גם גרביים שחורות)
זה נראה שכבודו חושד במכתבים שאולי הם מזוייפים וכד', אבל על מכתב לרב גולדברג אימתתי את זה עם בנו של הרב גולדברג שאמר לי לתומו שהוא זוכר את זה עוד מזמנו. וכן את המכתב האחרון אימתתי את זה עם ר' צבי חקק. (שאר המכתבים ג"כ לא נראים מזוייפים).במכתבים פרטיים שהתגלו במפתיע ובאופן מחשיד רק לאחר מותו, התברר שחזר בו
כל התירוצים הם לרווחא דמילתא, במכתבים מפורש הוא כותב לאדם מפורש שחוזר בו, אטו הוא לא התכוין "באמת" שכך הדין? זה מספיק, גם אם יש קושיא למה לא דיבר על זה וכו', לא צריכים תירוצים, והם רק לרווחא דמילתא לשבר את האוזן ולתת השערות מה היה מאחורי הקלעים, וכאמור. ועל כגון דא יש להליץ את דברי הרא"ש (פ"ג דמו"ק סי' כח) שאין להעמיד דין אפילו לחומרא, מכח קושיא, דשמא יש תירוץ לקושיא ונתרועע היסוד ונפל הבנין. ע"ש. וכ"ש הכא שאם ניזיל בתר הקושיא יהיה הדבר לקולא.וכל התירוצים הבל)
מעולם לא שמענו ולא מצינו טענה כזו, בו בזמן שכך ההלכה.כי לא רצה לפסוק הלכה נגד מנהג רוב ככל הציבור החרדי
אני מכיר את הסוגיא, יש לי תשובה בכת"י באורך על זה, ואין הדברים מוכרחים בראשונים הנ"ל, ואולי אעלה אותה כאן בהמשך כאשר תהיה מסודרת וערוכה היטב, ועכ"פ יש לציין מה שכתבתי בקונטרס (המצורף לעיל) בזה"ל:ואליבא דאמת יעויין בראשונים בגמ' ברכות (כ"ד) ששוק באשה ערוה תלוי במנהג, כן מפורש בספר האגודה (מסכת ברכות פרק ג' סי' ע"ג) וכן משמע מתוס' הרא"ש והשטמ"ק, וכן משמע מהראבי"ה והמרדכי, וכן מובא בחזו"א (הלכות ק"ש סי' ט"ז) ששוק קול ושיער אינם ערוה בעצם אלא מדרבנן משום הרהור כשדרך לכסותם, וכן כתב הפר"ח סי' ע"ג, והאדמו"ר ממודז'יץ הוכיח זאת גם מהגמ' ב"ב נ"ז ומו"ק י"ח, וכן כתב הגר"י עבאדי בשו"ת אור יצחק ח"ב או"ח סי' ל' והוכיח כן מהראשונים הנ"ל.
אמת, כמפורש שם לפני כן: "ולכאורה בזמנינו שנהגו שלא לילך יחפים, יש להחמיר בכפות הרגלים מגולות", ועל זה הביא את התשובה כת"י הנ"ל שלכתחילה נכון לשים גרבים והמיקלות יש להם ע"מ לסמוך. אבל מעל כפות הרגלים שהוא השוק, חובה ללבוש גרביים (וסגי בהו למשנתו הראשונה קודם שחזר בו).שם מדובר עם מי שהולכת עם חצאית ארוכה מאוד שהחצאית מכסה את כל השוק.
כבר כתבתי שלא שייך ללמוד מנשות רבנים. וכנ"ל מפי ספרים ומפי סופרים. ואי"צ לכפול.ואמר, האם ראית מי שנוהגת כך? אולי רק מעטים עושות כך... וגם שאל את ידידו רבי יצחק דניאל שליט"א, האם נשותיהם של גדולי הדור הקודם נהגו כך? והשיב לו באופן החלטי שלא נהגו כך
לא שייך כאן מוטב שלא יהיו שוגגין וכן מצוה לומר דבר הנשמע וכו', וכדהארכתי בקונטרס, ולצורך העניין אעתיק כאן לשוני:שאיך אפשר לפסוק הלכה כך כאשר רוב ככל הציבור לא נוהג כן, וכשם שמצווה לומר דבר הנשמע כן יש מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע וכו',
כלומר שכל מה שאמרו שזה בולט ואסור, היינו דוקא אם זה צר וכו', אבל בגיזרה רחבה כדבעי לא אמרינן דמ"מ כיון דארוכה היא, בולט, דזה אינו.כפי שענו אחרים, אכן זה עונה על מה שהסתפק בו הרב @אהרן כהן
כל האריכות יפה, אבל אני לא בדיתי מליבי שתוכל לדחות כלאחר יד, ציטטתי את דברי מו"ר הראש"ל.לא שייך כאן מוטב שלא יהיו שוגגין וכן מצוה לומר דבר הנשמע וכו', וכדהארכתי בקונטרס, ולצורך העניין אעתיק כאן לשוני:
שלא שייך כאן "מוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידים"
ויש כאלו שטוענים ש"מוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין" (שבת קמח:, ביצה ל., ב"ב ס:), וכן "כשם שמצווה לומר דבר הנשמע כך יש מצוה שלא לומר דבר שאינו נשמע" (יבמות סה:). אך באמת זה אינו שייך כאן, דכל מאי דאמרינן הכי היינו דוקא כשהדבר ידוע לנו בודאי שלא יקבלו, אבל בספק שמא יקבלו צריכים למחות בידם. וכמו שכתבו התוס' בשבת (נה. ד"ה ואע"ג) ובע"ז (ד.) ובב"ב (ס:), והרי"ף והרא"ש (רפ"ד דביצה, ל.), ועוד ראשונים. וכ"פ המשנ"ב (סי' תרח סק"ג). וע"ע בספר הנפלא ירון ושמח (פ"ג הערה 45) שהאריך בזה [ושם כתב שעכ"פ במשער שלא יקבלו אע"פ שלא "ברור" לו שלא יקבלו, אמרי' מוטב שיהיו שוגגין. ע"ש]. והכא שמא יהיו כאלו שיקבלו.
ואע"פ שחלק ודאי לא יקבלו, מ"מ כיון שחלק כן יקבלו (ואפילו רק אחד), לא אמרינן בכה"ג מוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין, וכמו שכתב רבינו יהונתן מלוניל (ב"מ לא.), וז"ל: "כך מצוה שלא לומר לאדם דבר שאינו נשמע", כלומר שיודע בודאי שלא יהיה נשמע אפילו "לאחד מהם", כדאמרינן (ביצה ל.) מוטב שיהו שוגגין ואל יהו מזידין, אבל אם "עולה בדעתן" "שאחד מהן" ישמע למוסרו, אינו רשאי להעלים עיניו מלייסר את הרבים להוציא יקר אחד מזולל. עכ"ל. וכ"כ החמדת ימים (ח"א שער השבת פט"ו, עמ' שא בנד"מ), וז"ל: ואף אם הכלל לא יקבלו, שמא המיעוט יקבלו ממנו, ואף אם יהיה "איש אחד" שיקבל ממנו המוסר, דבר גדול פעל ועשה, ועליו נאמר (ירמיהו פט"ו פס' יט) "אם תוציא יקר מזולל כפי תהיה". עכ"ל. וכ"כ הרה"ג ר' אברהם סופר בספר הערות והערות (ירושלים תשל"ו) בתשובה לבעל גידולי טהרה (סי' א) [הו"ד במאור ישראל ח"ב עמ' שה], שאם יש "ספק" שמא "אחד" מהשומעים יחזור למוטב, ודאי שצריך להוכיח אותם בכלל [בכלליות], להציל את האחד מן השומעים. ע"כ. וכן נראה משו"ת איתן אריה (סי' עד). ע"ש. וכיו"ב כתב הגר"א פלאג'י בספרו אברהם אזכור (ח"ב, מערכת המ"ם אות מ, דף כט ע"ד), וז"ל: דיין היושב על כסא ההוראה אפילו שיודע שלא יקבלו, על ספק המיעוט שיקבלו חיובא רמיא ליה להוכיח. ע"ש. וכ"כ הגר"א ענתבי בספרו אהל ישרים (דף לג סוע"א, ובנד"מ עמ' נח): ואל יאמר הדורש המוכיח מה איכפת לי בדרשה, שהרבה פעמים דרשתי ולא הועיל, ועל חנם אני טורח ואדרבה מוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין, אף אתה אמור לו אי מהא לא ארייא דכיון שדורש ברבים לא ימנע מאיזה "אחד מהשומעים" שיכנסו הדברים באזנו ומתעורר לשוב ולמחר ולמחרתו באיזה זמן יעלה על לב אחד רשע לשוב, ובכל דרשה שדורש "אם ירויח בשובו לאיש אחד" דוקא די, וכמה שכרו מרובה שקיים נפש אחת מישראל, דהוי כאלו קיים עולם מלא וכו'. ע"ש. וכ"כ המילי דחסידותא (על ספר חסידים סי' א), וז"ל: וגם לשון הנבואה מורה שאין מבחינים בכך אחר רוב, וגם [-אלא גם] אם יש לתלות שלא ישמע רק אחד, מוטל להדפיס לאפרושי מאיסורא. וכו'. וגם אם "רק אחד" "ספק" אם ישמע, מוטל להודיע בדפוס כנ"ל אם אי אפשר שיודיע בעל פה או שרק ע"י דפוס יש ספק שאולי ישמע. עכ"ל. וכן מבואר בדברי הרב תעלומות חכמה (קהלת יא א), וז"ל: כי אי אפשר שלא יכנס בו איזה דבר באיש אחד ברוב ימים. ע"ש. וכ"כ בשו"ת משנה הלכות [ח"ד סי' עב, והו"ד בס' דבר ה' (עמ' קסג), ובס' זהב לבושה (עמ' תיב). ע"ש], וז"ל: דכל זמן שלא ברור ליה (אם ישמעו לתוכחתו או לא) מחויב לעשות הכל, ואפילו חושב רק שיציל אדם אחד, כבר מחוייב בדבר. עכ"ל. וע"ע בדבריו שהובאו בספר משבצות זהב לבושה (עמ' קנב), דאחרי מה שכתב שם דלא אמרינן כלל זה דמוטב שיהיו שוגגין ואל יהיו מזידין אלא בכה"ג שבוודאי לא ישמעו, אבל בספק מחוייב למחות, וכנ"ל, הוסיף: דבמקום אמירת או הדפסת תוכחה לרבים, גם אם כל הציבור שוגגים חייבים להדפיס או לומר את התוכחה, שמתוך רבים ודאי יהיו כאלה שישמעו ויקבלו, וכמ"ש המג"א (סי' רסג ס"ק ל) בשם ספר חסידים (סי' רסב), וכפי שביאר דבריו הרב מחצית השקל שם [וכ"פ הכנה"ג והביאו הכה"ח (או"ח סי' תרח ס"ק יב)]. וכ"כ בשו"ת שער שמעון אחד (סי' מט, עמ' קצח), עי"ש שציטט מכתב שהשיב לו הגר"ע יוסף זצוק"ל (מתאריך ט"ז אייר תשכ"ו), דבודאי שמצוה רבה להוסיף ולהוכיח כל שיש תקוה "שאחד מן השומעים" יחזור למוטב. וכו'. ע"ש. וע"ע בשו"ת מקוה המים (ח"ה סוף עמ' יב). וכן כתב הגר"י זילברשטיין (הו"ד בקובץ ווי העמודים וחשוקיהם, קובץ מב, עמ' סח), שאם יש ספק שאולי אחד ינצל מעבירה, שוב לא אמרינן מוטב שיהיו שוגגים. ע"ש. [וע"ע בספר אחותי כלה סוף עמ' שי].
ועוד, דהכא ע"י ההוכחה ישמעו גם הנשים האחרות השארית הנמצאה לפליטה המתנהגות בצניעות וימשיכו בצניעותם, ולא ינהגו כאותן נשים הלובשות גרביים בצבע רגל וכן חצאיות קצרות, דבכה"ג לא אמרינן מוטב שיהיו שוגגים וכו', וכמו שכתב כיו"ב התשב"ץ בתשובה (ח"ב סי' מז), דמאי דאמרינן מוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידין, היינו דוקא כשכולם שוגגים, אבל בדבר ש[רק] מיעוטן שוגגין [והשאר לא עוברים על האיסור] מצוה למחות בידן, כדי להזהיר אחרים שלא יבואו לידי מכשול, דברייתא ילפי מקלקלתא ולא מתקנתא. עכ"ל [ויש להסביר כוונתו שכאשר חלק מהציבור לא עוברים על האיסור, כן יש למחות בציבור (ולא אמרינן מוטב וכו'), כדי להודיע לאחרים שלא עוברים על האיסור, שלא ללמוד מהעוברים על האיסור, א"נ כוונתו כדי שלא ילמדו האחרים ממה שלא מוחים בעוברים על האיסור]. (איברא דלפי מה שכתב השעה"צ (סי' תרח סק"ג) לבאר כוונת הרשב"ץ דהיינו דוקא כשהמיעוט שוגגין, אז אמרינן שכדי שהרוב לא ילמד מהמועט, יש להוכיח ולא אמרינן מוטב שיהו שוגגין וכו', אבל כשהרוב שוגג, ורק מיעוט לא נכשלים בזה, אמרינן שפיר מוטב שיהיו שוגגין וכו'. ע"ש. [ולפי דבריו מה שכתב התשב"ץ בתחילת דבריו שהוא דוקא כש"כולם" שוגגים, לאו דוקא הוא, אלא הכוונה רובם]. לפי זה בנידו"ד שלצערינו הרוב נכשלים בזה, לא שייך טעם זה. אלא שמ"מ משאר טעמים שהוזכרו כאן, אין לומר מוטב שיהו שוגגין).
וכיו"ב כתב בשו"ת טוטו"ד תליתאה (ח"ב סי' ז) דלא אמרינן מוטב שיהיו שוגגים אלא כשהדבר אינו מפורסם ואין חשש דנפיק מיניה חורבא שילמדו אחרים לעשות כן, והחשש רק לגבי העושים, דוקא בזה שייך לומר מוטב שיהיו שוגגים, אבל היכא שהדבר מפורסם, ואם יראו שת"ח שותקים יאמרו ש"מ דניחא להו וילמדו לעשות כן, בזה חייבים למחות וכו'. ע"ש. [וכ"ה בהגהות חכמת שלמה על או"ח סי' תרח]. וכן דייק בשו"ת פני יצחק (ח"ה סי' א, דף ג סע"א) מדברי הרמב"ם. א"כ ה"ה בנדו"ד דלא אמרינן מוטב שיהיו שוגגין. וכ"כ מרן הגר"ע יוסף זיע"א בשו"ת יבי"א (ח"ה אהע"ז סי' ה במילואים, בנד"מ הערה 9) ובמאור ישראל (ביצה ל. ד"ה מוטב, והובא בילקו"י שבת א כרך ג סוף עמ' קיז). וע"ש עוד, שכל דבריו שם שייכים גם לנידו"ד.
ועוד טעם מדוע אין לומר בנידוננו מוטב שיהיו שוגגים ולא מזידים, נראה לומר ע"פ מה שכתב מהר"י טייב בערך השלחן (או"ח סי' שיח ס"א סק"ג), שהאריך להוכיח דהאומר מותר שוגג הוא. ע"ש. וע"ע בדבריו בסי' רנג (סק"א). וכן ראה להט"ז (יו"ד סי' צט סק"ט) שגם כתב כן, והו"ד במג"א (סי' קד סק"ו). ע"ש. וא"כ בנידוננו הרי מסתבר שגם אלו שלא ישמעו לנו בכל הכתוב כאן, אין זה בגלל שיקבלו שהדבר אסור ויהיו מזידים לעבור על כך, אלא בגלל שעדיין יהיה בפיהם אמתלאות שונות למה זה מותר, כי יש כאלו רבנים שמתירים, ועוד כל מיני טענות שונות ומשונות של היצר, ולפי האמור שהאומר מותר הוי שוגג, גם הם לא יחשבו למזידים, וא"כ לא שייך לומר מוטב שיהיו שוגגים "ולא מזידים", שהרי כאמור גם אחרי שיקראו את הכתוב כאן יחשבו עדיין לשוגגים אף אם ימשיכו בטעותם.
ומלבד כל זה כבר כתב השיטה מקובצת (ביצה ל.), וז"ל: והעיד הריטב"א בשם רב גדול מהאשכנזים, ומטי בה בשם המהר"ם מרוטנבורג, שלא אמרו מוטב שיהיו שוגגין ולא יהיו מזידים, אלא בדורותם, אבל בדורינו שמקלין בכמה דברים ראוי לעשות סייג לתורה ואפילו בדרבנן מחינן וקנסינן להו דלא לעברו כלל, ושכן הוא במדרש ירושלמי. והדבר נ"ל נכון. עכ"ל. וראה בהערה בביאור דבריו[1].
[1] לכאורה יש להבין דברי הריטב"א הנז', דהרי אם יש בכוחינו לקונסם ולהענישם עד דפרשי, מדוע אמרו: מוטב שיהיו שוגגים "ולא יהיו מזידים", הרי אם נקנוס ונעניש, כן יפרשו ויחזרו למוטב וכאמור. ומדוע רק בדורינו שמקלין בהרבה דברים קנסינן וענשינן עד דפרשי ואילו בדורם לא. ומצאתי למהר"ם בולה בספרו חיי עולם (דרוש ב' לפרשת וישלח, דף נח טור ב) שביאר דאע"ג דבידינו להענישם ולהפרישם מ"מ כשהם שוגגים אי אפשר להענישם עכשיו על מה שעשו, כיון שלא עשו אלא בשוגג, ואי אפשר למחות בהם אלא בדברים בלבד להודיע להם דאיסורא עבדי ולהתרות בהם שלא יעשו פעם אחרת, וכיון דברור לן דלא מקבלי בדברים ויבואו לעשות במזיד, משו"ה אמרינן הנח להו דמוטב שיהיו שוגגין ולא מזידין, דמה בידינו לעשות כיון דלפי שורת הדין אינם ראויים עכשיו לעונש כיון שהם שוגגים ולא נוכל למחות אלא בדברים בלבד, וכיון דלא מהני בהו מחאה זו משום הכי שבקינן להו דמוטב שיהיו שוגגים ולא מזידים. אמנם כל זה בדורותם שלא היו מקלים בשאר דברים, לכן לא עשו אלא מה שהוא מן הדין, משא"כ בדורינו שמקילין בהרבה דברים, חייבים אנו למחות ולהעניש אע"פ שכרגע הם שוגגים. עכת"ד. ע"ש.
אלא שלכאורה כל זה שייך דוקא אם אכן מחינן וקנסינן להו באופן שבאמת לבסוף ישמעו לן [ובכה"ג לא אמרינן מוטב וכו' כמ"ש התוס' ועוד ראשונים הנ"ל שאפילו ב"ספק" אם ישמעו לנו, יש להוכיח, ולכן כאן אף שבסתמא לא ישמעו לנו מ"מ מחינן וקנסינן עד שישמעו לנו, ובכה"ג ודאי שיש להוכיח ולקנוס, ואע"פ שכרגע הם רק שוגגים מ"מ כיון שמקילין בהרבה דברים שפיר דמי לעשות כן וכנז' לעיל מהמר"ם בולה], אך בדורינו שאין בכוחינו לקנוס וכד', א"כ לא שייך טעם זה, והדרינן לכללא דאם ודאי שלא ישמעו אין להוכיח, ואם יש ספק, יש להוכיח. וכמו שכתב בספר הנפלא ירון ושמח (עמ' פא), והביא כן גם בשם הכתב סופר (חאו"ח סי' נז), שהכל לפי הזמן והמקום. ע"ש. וכ"כ הכה"ח (סי' תרח אות ט). אך שו"ר בשו"ת פני יצחק אבולעפיא (ח"ה או"ח סי' א, בנד"מ עמ' י) שנראה שהרגיש בזה, וכתב, וז"ל: והגם דבזמן הזה אין ידינו תקיפה למחות בידם ולקונסם ולהכריחם לחזור בהם למוטב, מ"מ חיובא רמי עלן לגעור בהם ולקיים בהם מה ששורת הדין שלנו נותנת לצד הפחות, וזה ודאי בידינו גם עכשיו בזה"ז ג"כ בלי ספק, וזה פשוט וברור לכל יודעי דת ודין ויודע ספר. עכ"ל. ונראה דכוונתו דאע"פ שלא נוכל לחייבם על ידי קנס והכרח, מ"מ אם לא נמחה כפי יכולתינו ימשיכו ויעשו ככל העולה על רוחם להקל בעוד דברים, משא"כ בזמנם שהיו גדורים במעשיהם טפי. ובהכי אתי שפיר. וק"ל. [וע"ע לגאון עוזינו החיד"א בספרו שם הגדולים (ח"ב דף ו ע"ב, ובנדפס בווארשא הוא בדף יא ע"ד), והו"ד בשד"ח (כללים, מערכת מ"ם כלל ט). ודו"ק].
וכן הביאו את דברי השיטה מקובצת הנ"ל להלכה החיד"א במחזיק ברכה (או"ח סי' תרח סק"ב), היד מלאכי (כללי הדינים אות תלד), המחצית השקל (או"ח סי' תרח סק"ג), השדי חמד (אסיפת דינים, מערכת ה"א, סי' ב אות ה), הגר"מ סתהון בספר כנסיה לשם שמים (סוף פ"י), שו"ת שארית יוסף (ידיד, ח"ב עמ' כב).
והנה בשו"ע (סי' תרח) ובחונים עליו הביאו דינא דמוטב שיהיו שוגגים ולא יהיו מזידים, ולכאורה מזה מוכח דלא סבירא להו כהריטב"א הנ"ל. וכן העיר מהר"א הכהן מסאלוניקי בספרו טהרת המים (דף לה ע"ג). ע"ש. אלא שהמהר"י אבולעפיא בשו"ת פני יצחק הנ"ל דחה דבריו, וכתב בזה"ל: אחרי המחילה רבה אין מקום לדבריו ז"ל כלל, כיון דבזמן כל הפוסקים הבאים על השלחן והבאים אחריהם שציין הוא ז"ל עדיין לא נדפסה שטמ"ק על ביצה כלל, ולא נתגלו להם דברי הריטב"א הנ"ל כידוע, א"כ הא ודאי דאמרינן בפשיטות דאילו הוה שמיע להו לכל הפוסקים הנז' דברי הריב"א הנ"ל ודאי דהוי הדרו בהו והוו דיינו כוונתיה וכטעמיה באין ספק כלל וכו'. ע"ש. ברם כל זה שייך דוקא כלפי השו"ע והחונים עליו, דעלייהו י"ל דאילו ראו חד מקמאי הלא הוא הריטב"א הנ"ל, הוו הדרו בהו, אך על הראשונים שהביאו דין זה לא שייך לומר שאילו ראו דבריו היו חוזרים בהם, דמאי חזית. וכן ראיתי להגר"א חזן (בנו של החקרי לב, סי' לז סוף אות י) שכתב על עדות הריטב"א הנז', וז"ל: אכן רואה אנכי דאין עדות זה מועיל לנו אחר דראינו דהרא"ש (כלל ב סי' א) ורבותיו והטור (יו"ד סי' רצג) והשו"ע (שם סעיף ג) פסקו כן דגם בזמן הזה אמרינן "מוטב וכו'" אפילו בדברי תורה, והרי הר"מ מרוטנבורג רבו של הרא"ש והרא"ש העיד בתשובה הנזכרת בשם רבותיו שלא למחות מטעם זה, וכן הרב תרומת הדשן (סי' קצא) דעתו כן, [לכן] אנו אין לנו אלא דעת זה (לומר מוטב וכו' גם האידנא). והתימה להרב מחזיק ברכה ז"ל דלא נרגש מכל זה והביא דברי השיטה מקובצת כמשנה סתמית. עכ"ל. וכן העיר מדנפשיה הרה"ג דקל כהן בשו"ת אלישיב הכהן ח"ב (סי' מח, עמ' שיט). ע"ש. מיהו אפשר קצת ליישב לפי מה שכתבתי לעיל בתוך התשובה (ד"ה ועוד דכל). ודו"ק. ועכ"פ ודאי דדברי הריטב"א הנ"ל חזו לאיצטרופי עם שאר הסברות הנ"ל דלא אמרינן בנידו"ד מוטב שיהיו שוגגים ולא מזידים.
וע"ע בשו"ת חקקי לב (ח"א חיו"ד סי' מג, דף עא ע"א), שכתב וז"ל: ולא אמרינן בכה"ג מוטב שיהיו שוגגין ולא מזידין, כיון דעכ"פ ע"פ הוראת חכם נהגו בדבר היתר, [ולכן] אומרים להם שחכם זה לא יפה הורה וכייפינן ליה לחזור למנהג הראשון. ע"ש. וא"כ לכאורה ה"ה בנדו"ד, שהרבה נתלים בדברי מרן הגר"ע יוסף ביבי"א שלא הצריך אלא גרביים (שחורות ואטומות) לחלק התחתון של הרגל. וא"כ ודאי דכשאיהו גופיה כותב שחוזר בו ממה שכתב ביבי"א (וכמו שנתבאר לעיל באורך וברוחב), לא אמרינן מוטב שיהיו שוגגים.
כבר כתבתי שלא שייך ללמוד מנשות רבנים. וכנ"ל מפי ספרים ומפי סופרים. ואי"צ לכפול.
ואף שכבודו עסק בנושא חושבני שצריך לנקוט בלשון יותר עדינה כאשר כותב כלפי מי שגדול, "שאליו" נשואות פנינו, ואף אם תוכיח בכל האותות והמופתים אנו אין לנו אלא דברי גדול"י.כל האריכות יפה, אבל אני לא בדיתי מליבי שתוכל לדחות כלאחר יד, ציטטתי את דברי מו"ר הראש"ל.