(פה המציאו בשמו דבעינן גם גרביים שחורות)
לא כתבו 'בשמו', אלא בשם כל הפוסקים, והוא דבר פשוט וברור לכל הדורש אמת. והארכתי כבר בזה בקונטרס, ואם יש לכבודו הערות, מוזמן להעיר. ולצורך העניין אעתיק את לשוני בקונטרס (וכל אחד יעיין היכן שיותר נוח לו, אם בקונטרס המצורף לעיל ואם להלן):
הנה לעניין צבע הגרביים, ראשית כל, הדבר ברור לכל מבין שאם היה מותר ללבוש גרביים בצבע הרגל לא הועילו חכמים בתקנתם. וכבר כתבו כן בד"ץ לכל מקהלות האשכנזים והגרי"ח זוננפלד בכרוז פסק הלכה מלפני כמאה שנה בשנת תרפ"ח (צילום הכרוז מופיע בספר דברי שלום, עמ' שלג, ובעוד ספרים), וז"ל: "וחלילה ללבוש אנפילאות (גרביים) מנוקבות מעשה רשת, אשר הרגל נראה מתוכן,
או אנפילאות מגוון עור הגוף, כל אלו פיגול הוא לנו אומה קדושה וטהורה מדור דור". עכ"ל. [והובא גם בספר הלבוש כהלכתו (פכ"א ה"ח), והוסיף שם בהערה בזה"ל: מכשולות אלו היו נפוצים גם לפני כמאה שנה, והמצב החמיר בעשור האחרון, באשר צבע הגרב טבעי יותר וסוג הבד יפה ומבריק יותר, והמכשולות הנגרמים מהן עצומים מאוד (עדות גדולי הדור ורבים וטובים). עכ"ל]. וכ"כ הריא"ז מרגליות זצ"ל בספר דעת הקדושה (סימן ו, עמ' קכז), וז"ל: גם מה שבזמן האחרון שפשתה המספחת של הגרביים של כזבי המרשעת שמראיהן כעין מראה בשר, וישנן קלי דעת מחבלים כרם ה' ששואלים מה היא העבירה הזאת לכם, כיון שסוף כל סוף עכ"פ הרגל מכוסה. ואף אתה הקהה את שיניהם ועיני האנשים ההם תנקר ואמור להם כי הוא אביזרייהו דגילוי עריות, שידוע הוא כי יצרא דג"ע וגונדא (גדוד) דיליה שוכנים בפאריז, ושם ממציאים כל מודה ואופנה חדשה, ומצודתם פרוסה ע"י עלי נדף שלהם על כל העולם כולו (ועי' בזה בהלבוש כהלכתו פ"כ הערה נ, ובדבר גדעון ח"ב עמ' תרפב). וכו'. וכן אלו הגרביים הטרפים שאין לך פריצות גדולה מזו, שאפילו מבחוץ נראין כמין בשר מבשרה, ופשוט שהוא בכלל בגדי פרוצות, ופשיטא דאסור לבת ישראל לילך ח"ו באלו הגרביים הטרפיים של כזבי המרשעת וכל בתי החרושת מזה ותגריהן ותגרי תגריהן, וכל המקילין בזה לאנשי ביתו (וה"ה לאחרים כמובן אלא שבד"כ אין לו שליטה עליהם אא"כ הוא מוכר וכד' שאז אה"נ האיסור גם עליו) עתידים ליתן את הדין שמכשילים רבים בהם, ונקה לא ינקו מדינה של גיהנם. עכ"ל. וכן כתב לאסור בספר חוקת ישראל (נדפס בשנת תש"כ, עמ' קיא) שכן הוא בתקנות ירושלים בשנת תרצ"ו. וכ"כ הגאון רבי אהרן ראטה בצוואתו (מובא בספר תולדות אהרן, ח"ב פט"ו עמ' פג) שלא ילכו הנשים באנפלאות צבועות, כל שכן באנפלאות שנראה בשרם מתחתם אפילו שחורות, רק ילכו באנפלאות שחורות ועבות. עכ"ל. וכ"כ הגר"מ לוי בספר ברכת ה' (ח"א סוף עמ' רצא) שיש ללבוש גרביים השונות מצבע עור אדם. ע"ש. (והיינו שיהיה שונה מידיעה חושית ולא מידיעה שכלית, וכדלהלן). וכ"פ בשו"ת משנת יוסף ליברמן (חי"ג סי' שמב) [וכתב שם שגרביים בצבע הרגל הוא משוקץ ומתועב, ואם אשה תעיז ללבוש כן בגופה העליון הלא לפרוצה גמורה תיחשב, ומה נפק"מ בין למעלה ללמטה. עכ"ל]. וכ"פ בספר כתר הצניעות (פ"י ס"ג), ובספר משבצות זהב לבושה (פי"ז ס"ד), ובספר הלבוש כהלכתו (פט"ו ס"ד, ופכ"א ס"ח), ובספר שמחתי בישועתך (ח"ב ריש סי' ז), ובספר מלבושי מרדכי (עמ' תמג), ובספר עוז והדר לבושה (סוף עמ' 324), ובספר מנחת ראובן (ח"ב עמ' קפ). וכן השיב הגר"ח קנייבסקי זצ"ל (הו"ד בספר בגדי תפארתך עמ' קסב, וכ"ה בספר לבוש מלכות עמ' 129) שאין ללבוש גרב בצבע הרגל ברה"ר. והוסיף ונשאל (הו"ד בלבוש מלכות שם): היום רוב בנות ישראל לובשות שמלות שאינן מגיעות עד הקרסול וגרביהן הן בצבע הרגל, והרב שליט"א כתב לנו שצבע רגל אסור, מה ניתן לעשות בנידון זה. והשיב: לגעור בהן. עכ"ל.
ומה שכתב הגרב"י זילבר בקונט' דיני מלבושי נשים (פ"ה), וז"ל: בגרביים אין הצבע מכרעת, אפילו כצבע הבשר ממש מותר מדינא אם לא מדרכי הצניעות, זאת ועוד שתמיד יש הבדל קצת בין הגרביים למראה הבשר ממש. עכ"ל. במחכ"ת אין דבריו נכונים לדינא, דהרי הגם שיש הבדל קצת מ"מ הלא זה דומה ומזכיר את צבע הרגל, ובפרט שבדרך כלל זה אף מייפה את הרגל יותר וכדלהלן, וא"כ מה הועילו חכמים בתקנתם. [וע' כיו"ב בספר הלבוש כהלכתו (פכ"א ה"ח עמ' 184) שכתב, וז"ל: האיסור חל על כל צבע הדומה ומזכיר את צבע הרגל גם כשאינו דומה לצבע העור של הלובשת. עכ"ל. ובהערה שם ביאר דאין מועילה ידיעה שכלית שהיא גרב אלא ידיעה חושית. וכיו"ב כתב בספר שמחתי בישועתך (ח"ב עמ' רעט, ובמהדורה אחרת הוא בסוף עמ' רפ) דצבע האסור נמדד כל שלרואים בלתי התבוננות זה מזכיר רגל]. ועוד דאף איהו כתב "אם לא מדרכי הצניעות", אלמא גם איהו מסיק דאין נכון ללובשו דסו"ס הוא מזכיר את צבע הרגל. שו"ר בדבריו בשו"ת אז נדברו (חי"ד סי' מח) שהרב השואל שם אכן תמה על מה שכתב הרב המחבר בקונט' הנ"ל, וז"ל: ואני אומר למה ידבר אדוני כדברים האלה, הרי יכולים לעשות כל בגדיה בצבע הבשר, הכי נאמר דזה אינו פריצות, וכי גרע מתמונה חצופה שעל הנייר אשר מרעישים העולם על תמונות הללו, והרי פשיטא שגורם הרהורים רעים שאסור מה"ת מקרא ולא תתורו וגו', ואיך אפשר להתיר זה לכתחילה. והשיב לו המחבר: כל מה שמעכ"ק כתב הרי זה נכלל במה שכתבנו "אם לא מדרכי הצניעות", כלומר שמדרכי הצניעות לא ללכת עם גרביים של מראה הבשר (לא דנתי שם מה הדין אם כל המלבושים של מראה הבשר כיון שזה לא נוגע למעשה כי לא רגילים בזה), א"כ למעשה אין דבר חוצץ בינינו. עכ"ל. (ומסוף דבריו באותה תשובה שם משמע שמצדד להתיר, ע"ש, וסותר עצמו, וצ"ע בדעתו. ועכ"פ לדינא ודאי שיש לאסור ככל שאר הפוסקים הנ"ל).
ומה שכתב בשו"ת אגרות משה (חאה"ע ד', סי' ק' אות ו') לצדד להקל בנידון דידן, משתי טעמים, חדא ע"פ המשנ"ב שאין הברך
ולמטה נחשב מקום ערוה, ועוד דגם אם הוי מקום ערוה, לא הוי מקום שמביא לידי הרהור. ע"ש. הנה מה שכתב לסמוך על דברי המשנ"ב, במחכ"ת כמה וכמה טעמים איכא במילתא מדוע לא שייך לסמוך על המשנ"ב להקל בזה, וכדלהלן.
שבעה טעמים מדוע לא שייך לסמוך על דברי המשנה ברורה בזה
ראשית כבר רבים מהאחרונים הסבירו שאין כוונתו לחלוק על "כל" הראשונים דסבירא להו שהחלק התחתון הוא מקום השוק, עי' בספר הצניעות והישועה להגה"צ רבי יצחק אייזיק רוזנבויים זצ"ל (פט"ו) שהאריך טובא בזה, ובשו"ת ברית הלוי (ח"ב סי' קכ), וכן בספר בגדי תפארתך (עמ' פא והלאה, ובעמ' רח והלאה) האריך בזה לבאר בטוב טעם ודעת דבר דבור על אופניו. ע"ש. וכן האריך בזה בספר לבוש מלכות (פרק י). ע"ש. [וכן משמע קצת שהבין בשו"ת מנחת יצחק (ח"ו סי' י). ע"ש היטב]. וכן כתב הה"כ בקובץ המאור (גליון רסט, התשמ"ב, עמ' 29). ע"ש. בפרט שיש כמה וכמה מקומות שמבואר במשנ"ב עצמו שהשוק הוא החלק התחתון [ע' משנ"ב (סי' ב סק"א וסי' צא סקי"ב, וסי' קכח סקי"ח וס"ק קי), שבכל אלו קרא לגרביים בתי 'שוקיים', ומוכח שהשוק הוא החלק התחתון וכמו שהוכיח כיו"ב בשו"ת חת"ס (יו"ד סי' נ ד"ה אמת). וכן מוכח עוד במשנ"ב (סי' תריד סק"ד), ובביאור הלכה (סי' שא סט"ז ד"ה שהרגל), ובשו"ע (או"ח סי' קסד ס"ב, ובביאה"ל שם ד"ה לחזור וליטול). ע"ש], וא"כ ילמד סתום מן המפורש.
ועוד, דגם את"ל שלפמ"ג והמשנ"ב מקום השוק הוא החלק העליון [וכן הוא פשטות דבריהם לענ"ד], מ"מ הרי בכל הראשונים והאחרונים ומהסוגיא עצמה של שוק באשה ערוה מוכח להדיא שהשוק הוא החלק התחתון (ראה להלן באורך). ואין אפילו
ראשון אחד שסובר שהשוק הוא החלק העליון. (וע' בספר בגדי תפארתך ולבוש מלכות באורך רב). ומסתבר שהמשנ"ב לא שידד עמקים בזה אלא אגב שיטפיה נמשך אחרי הפמ"ג, וכמ"ש הגרב"י זילבר בעמח"ס אז נדברו (בקונט' דיני מלבושי נשים, פ"ד). ע"ש. וא"כ לא שייך לסמוך עליו, ולא גרע ממה שכתב המהרי"ק (שורש צד)
המפורסם שהובא ברמ"א (חו"מ סי' כה סוס"ב), שאם נמצא בתשובת הגאונים היפך אותו פוסק, אמרינן דמסתמא אי הוה רואה הוה הדר ביה. ע"ש. וכמו שמצינו הרבה פעמים שכותבים הפוסקים ובכללם מרן הגר"ע יוסף
זיע"א על רבים מהפוסקים
המובהקים שלא
שידדו עמקים בזה וכו'
[1]. והוא דבר ידוע ומפורסם לכל יודע ספר. וה"נ ודאי שאם היה המשנ"ב משדד עמקים בזה, לא היה פוסק
שהשוק הוא החלק העליון. וגם הפרי מגדים שאליו ציין המשנ"ב, שהביא כמה מקורות לכך מבהמה, כבר כולם השיגו עליו מהתוס' במנחות (לז.) שיש חילוק בין שוק של בהמה לשוק של אדם. ומסתבר שאם הפמ"ג היה רואה את התוס' הנז', היה חוזר בו (כמהרי"ק הנ"ל). וממילא אזלה לה גם דעת המשנ"ב בעניין, במחכ"ת, שהרי כל סמיכתו היא על הפמ"ג.
ועוד, דגם אם בכ"ז תרצה לומר שדעת המשנ"ב שהשוק הוא החלק העליון נשארת במקומה ונחשבת פסק הלכה (על אף שלדידי ודאי היה חוזר בו אם היה משדד עמקים בעניין וכנ"ל) מ"מ הכוונה בזה לומר שהחלק התחתון תלוי במנהג המקומות (משא"כ החלק העליון דהוי ערוה לא שייך לחלק בין המקומות), דבמקום שהולכות בלי גרביים לא הוי איסור ובמקומות שהולכות עם גרביים הוי איסור, וכמ"ש המשנ"ב (סי' עה סק"ב), והרי ביאר הגרי"ש אלישיב זצ"ל (הו"ד בס' אשרי האיש או"ח א, פרק טז, אות טז) דאחרי שהצנועות עדיין הולכות עם גרביים עבות, ממילא עדיין שייך לומר שזהו דת יהודית, ולא שייך לומר מנהג המקום בנשים דידן, כי סך הכל הצנועות עדיין הולכות בגרביים עבות. עכ"ל
[2]. וכעי"ז כתב בספר מעשה איש (ח"ד עמ' קסח) בשם החזו"א, שבזמנינו אסור ללכת בלי גרביים או בגרבי ניילון (וה"ה בצבע הרגל, ופשוט), כי דרך בני אדם ללבוש גרביים, והא ראיה שהגברים מתביישים ללכת יחף ואם יש נשים ההולכות בלי גרביים זהו מצד יצר הרע והרי הוא פריצות ולדרכי הפריצות אין יכולין לומר שכן דרכן של בני אדם
[3]. ע"ש. (וכעי"ז כתוב בספר חוקת ישראל עמ' קכז, משמיה דהחזו"א. ע"ש וכן בספר משמרת החיים פ"ג הערה מז, ובספר מקור בהלכה [לגר"א בריזל] עמ' לב ד"ה טפח מגולה). [ובפרט שבזמנינו כמעט כולן בין כה לובשות גרביים, אלא שהרבה לובשות גרביים בצבע הרגל, וזה עצמו מראה שאין כוונתם אלא לפריצות, שהרי הגרביים ב'צבע' הרגל לא עושות כאילו הם בלי גרביים שלא יהיה להם חם...]. וכ"ש שיש לומר כן גם לגבי כיסוי השוק (היינו מלבד כיסוי כף הרגל שעליו מיירי החזו"א). ועיין מה שכתב לבאר בזה בדברי החזו"א הנ"ל, בספר בגדי תפארתך (עמ' קצז, ובמהדו' תש"פ הוא בעמ' קצח). ע"ש.
ועוד, שהגר"מ גרוס שליט"א בספרו אום אני חומה (ח"ב סי' שמז, עמ' תקא) כתב שהפמ"ג בשו"ת מגידות (סי' כו) חזר בו ממה שכתב על
השו"ע, וס"ל ששוק הוא החלק שמתחת לברך (וכמ"ש בפירוש מגד יהודא על שו"ת מגידות שם), וזה לא הודפס עדיין בזמן המשנ"ב. ע"ש.
ועוד, שהרי גם ב'רגל' ביאר הטעם במשנ"ב (סי' עה סק"ב) שהטעם שמותר לילך מגולה, הוא משום שכיון שדרכן לילך יחף, אינו מביא הרהור. ע"ש. [וכ"ה כבר ברשב"א (ברכות כד.), ובפרישה (סי' עה), ועוד] וא"כ גם את"ל שחלק התחתון אינו שוק, אלא 'רגל', כל הטעם להיתר אינו אלא ג"כ משום שכיון שדרכן לילך גלוי, אינו מביא להרהור, וכנ"ל, וממילא השתא שעינינו הרואות שגילוי החלק התחתון כן גורם להרהור על אף שהרבה רגילות בכך, וא"א להכחיש את המוחש [וכדלהלן בסמוך ד"ה ומה שכתב], ממילא אין מקום להקל בזה
[4].
ואיך שלא יהיה הרי שאר הפוסקים חלקו על הפמ"ג והמשנ"ב הנ"ל (במידה וכך היא דעתם), ואין לסמוך על דעה זו כלל [וכבר כתב השבט הלוי (ח"א סי' א) "ולא מצאתי כדי סמיכה להתיר"]. ולו יהא ספק, הרי הוי ספק דאוריתא (של "לפני עיור" ועוד) וספק דאוריתא לחומרא, ובפרט הכא שהמחלוקת אינה שקולה ורוב הפוסקים סוברים שהשוק הוא החלק התחתון, כמו שנאריך בזה להלן (ד"ה ובעניין, והלאה). ע"ש. [ומה שכתב בשו"ת אהל יששכר (גאלדשטיין, סי' ט) שהשוק הוא החלק העליון, ע"ש, המעיין היטב בדבריו ראה יראה שאין ראיותיו נכונות בעליל, במחכ"ת. ולא ראיתי לבא על סדר דבריו, מאחר והוא עצמו סיים להחמיר בזה. ע"ש].
ועוד, שיש שכתבו שאין נידו"ד תלוי כלל במקום השוק, ד"שוק באשה ערוה" נאמר רק לעניין קר"ש של הבעל מול זה, אבל חובת כיסוי גוף האשה נלמד ממקורות אחרים, ואינו תלוי במקום השוק, עיין היטב בספר לבוש מלכות (עמ' 13-26). ע"ש.
ובפרט שיש עוד כמה טעמים לחייב לילך עד הקרסול (-גם אילו זה לא היה השוק)
, עי' בספר בגדי תפארתך (בחלק ה'הליכות עולם', פרק ז, עמ' קלא והלאה) שהאריך בעוד כמה טעמים מדוע יש חיוב ללכת בחצאית ארוכה עד הקרסול דוקא. עש"ב. וכן ראה בספר לבוש מלכות (עמ' 159) עוד בזה. ודבר אחד משם אציג לדוגמא, מה שכתב השבילי דוד (סי' עה סוס"ק ה) דלא גרע משארי מנהגים שנתפשטו בכל תפוצות ישראל מזמן המשנה (א.ה. עי' בספר הנפלא לבוש מלכות עמ' 162 והלאה, שהאריך טובא להביא הרבה מקורות מחז"ל שכך היה
מנהגם מזמן חז"ל ועד פרוץ ההשכלה. וע"ע בבגדי תפארתך פ"א ופ"ב) אשר א"א לבטלם ע"י המתפרצים נגד המנהג בעוה"ר. עכ"ל. ע"ש. ובאמת שכדבריו כבר מבואר כן בשו"ת הריב"ש (סי' שצט) שכתב שאפילו בדברים שלא קבלו עליהם בני העיר בהסכמה, אלא שנהגו כן מעצמם, אף הבנים חייבים לנהוג באותו גדר וכו'. וכך כתבו עוד פוסקים רבים (עי' בספר לבוש מלכות עמ' 159 ובהערה שם, ובס' בגדי תפארתך עמ' קלא ובהערה שם, ובשו"ת וישב יוסף בורלא סי' א,ב,ג). ואכמ"ל.
נמצא דיש לפנינו
שבעה טעמים מדוע לא שייך לסמוך על המשנ"ב בדין מקום השוק (או לחילופין גם המשנ"ב לא כתב כן, או שגם המשנ"ב יודה בזמנינו, וכנ"ל).
ומה שכתב עוד האג"מ הנז' שאינו מקום שמביא לידי הרהור, במחכ"ת רבים העידו בפני שהחוש מעיד שאינו כך, אלא מביא ומביא לידי הרהור. וראה בספר שמחתי בישועתך (ח"ב עמ' רעט, ובמהדורה אחרת הוא בעמ' רפא) שכתב: "ובהיותי עוסק ב"ה עם בחורים רבים, נוכחתי בבירור שגרבי הסמינרים וכדו' הם גורמים בפועל מכשולות גמורים, וקבלתי כמה מכתבים כבר בנושא זה, שהעניין מקשה עליהם מאד בקדושה, וכואב להם". עכ"ל. וכן בספר "צניעות" (עמ' 95) כתב שהיו לו שיחות עם בחורים ואברכים, שמאחורי הקלעים מודים על האמת, שהם נכשלים בהסתכלות על רגלי הבנות והנשים. ע"ש. גם בספר הלבוש כהלכתו (פכ"א ה"ח בהערה) כתב דהמכשולות הנגרמים מהן (מהגרביים צבע הרגל) עצומים מאוד (עדות גדולי הדור ורבים וטובים). ע"ש. ואידך זיל גמור
[5].
גרביים בצבע הרגל מושכים יותר מללא גרביים כלל
ומלבד זה שבגרביים צבע הרגל נחשב הדבר כאילו אינה בלי גרביים וכאמור, יתר על כן כתב בספר עוז והדר לבושה (סוף עמ' 324 וריש עמ' 325) דלמעשה הרגליים מקבלות מראה מושך עוד יותר מרגליים בלתי מכוסות, כי הגרביים מסתירים כתמים שונים שעל הרגל ומעניקים לה מראה מושלם (ומבריק) שכמובן מושך את העין במיוחד [ומטעם זה גם הגויות הפרוצות לובשות גרבי רגל]. עכ"ל. וכן החוש מעיד, כפי שרבים העידו לפני.
מכתבים מחכמי זמנינו
וכן יצא מכתב בשנת תשע"ב מגדולי ישראל (המובא בספר הלבוש כהלכתו, מכתב י, עמ' 143), וז"ל: כאבנו מאד לשמוע אודות המכשלה הנוראה בלבישת גרביים שקופות או בצבע הרגל אשר נתפשטה בקרב שלומי אמוני ישראל, עד כי צדו צעדינו מלכת ברחובותינו, והדבר גובל באיסורי תורה והחטאת הרבים וסילוק שכינה ממחנינו ר"ל. על כן מחובתנו להודיע כי על פי דין תורה גרביים הנ"ל אסורות בלבישה. "ואין זה חומרא או הידור אלא חיוב גמור מעיקר הדין". ובזכות נשים צדקניות נגאלו ישראל ועתידין להיגאל, במהרה בימינו, אמן. באנו על החתום: נסים קרליץ, חיים קניבסקי, שמואל אויערבאך, שמעון בעדני. ע"כ. עוד צוטט שם מכתב מתאריך ב' באב תשע"ג, וז"ל: הריני בזה לעורר על דבר הנפוץ בקרב בנות ונשי ישראל אפילו הכשרות שבהן, שלובשות גרביים בצבע רגל, והוא נוגד את ההלכה, ועל ההורים והעומדים על משמרת החינוך לעורר ולחזק ולשנות את הדבר הזה, ובזכות שמירת הצניעות כהלכה נזכה להגאל בגאולת עולם, וע"ז באתי על החתום: משה שאול קליין. מצטרף אני לקריאה של הגאון שליט"א ובזכות הצניעות נוושע, עזריאל אויערבאך, ברוך שרגא, יהודא סילמן, חיים שמרלר, נפתלי נוסבוים, שמאי הכהן גרוס. ע"כ. ומכתב זה מופיע בצילומו בספר בגדי תפארתך (במכתבים שאחרי עמ' קכד), ושם הביא עוד מכתב בזה וחתומים עליו עשרים רבנים, וז"ל המכתב: בעוונותינו הרבים נפרצה מאד המכשלה של קיצור השמלות, הגרביים השקופות, "ובצבע הרגל", והבגדים הצמודים לגוף, והדבר גובל באיסורי תורה והחטאת הרבים וסילוק השכינה ממחנינו ר"ל, וכו'. ע"ש. ובאו שם על החתום הרבנים: נסים קרליץ, שריאל רוזנברג, נפתלי נוסבוים, יהודה טשזנר, חיים מאיר ואזנר, משה שאול קליין, יעקב מאיר שטרן, שלמה זלמן אולמן, עזריאל אויערבאך, יוסף ליברמן, אליהו א. יעקובזון, שמעון בעדני, שלמה מחפוד, בן ציון מוצפי, עמרם אופמן, משה מרדכי קארפ, ישראל גנס, חיים יחיאל רויטמן, חיים צבי שפירא, חיים שמרלר. ע"כ.
וזעקה זו שלא ללבוש גרביים בגוון העור היתה קיימת כבר ע"י מייסדת בית יעקב מרת שרה שנירר ע"ה בצוואתה המפורסמת (נדפס בספר הזכרון אם בישראל מהדורה שלישית [תשד"מ], עמ' רי-ריא, והו"ד בבגדי תפארתך עמ' קכח), וז"ל הצוואה שם: אליכן אקרא מורות בית יעקב, כל אשר הנהגתי קדוש יהיה לכן וכו', לא ללבוש חולצות שקופות וכן "גרביים בצבע העור" וכיוצא בזה, וכו', שרה שנירר לנדאוי. ע"ש.
גרביים בצבע הרגל אסורות גם אם הם עבות
ודע דכל האמור לעיל שאין ללבוש גרביים בצבע הרגל, היינו גם אם הגרביים עבות במיוחד, ולא נראה הבשר מתחתן, שהרי כל הטעם הוא משום שזה נראה או מזכיר את גוון עור הרגל, ומה מועיל זה שלא נראה העור שתחתן. וכ"כ בספר הלבוש כהלכתו (פט"ו ה"ז), דגרביים שהם בצבע העור אסור אף שהם עבות במיוחד. ע"ש. וכ"כ עוד שם (פכ"א ה"י): השקיפות והצבע הן שתי בעיות נפרדות, ועובי הבד אינו פותר את בעיית הצבע. עכ"ל. וכ"כ בספר בגדי תפארתך (עמ' קמא). וזה דלא כמו שרבים חושבים שאם הגרביים עבות לית לן בה אע"פ שהם בצבע הרגל. דזה אינו וכאמור. מיהו אם זה עבה מאד "באופן שכבר משתנה צבעו לצבע חום כהה ואינו מזכיר את צבע הרגל", היה מקום להקל בזה [והיינו באופן שגם בידיעה חושית לא נרגש שהוא צבע הרגל, דהרי אין
מועילה ידיעה שכלית שהיא גרב אלא ידיעה חושית, וכדלעיל בשם ספר הלבוש כהלכתו (פכ"א ה"ח עמ' 184 בהערה) ועוד], אלא שמאחר והוא דבר הנתון לשיקול הדעת מה בדיוק נקרא חום כהה שלא מזכיר צבע רגל ומה לא, וגם הרבה פעמים ממרחק מה זה כן מזכיר את צבע הרגל לעיני הרואה, ובפרט שאחרי כמה כביסות זה מתדהה [ועוד שיש הרבה נשים שצבע עורם כחום כהה, וא"כ איך יהיה ניתן להתיר, הרי אדם שהולך ברחוב ונתקל ברגליים עם הגרביים החומות, אינו מרים את ראשו ובודק אם זה מתאים לצבע הפנים ואז מהרהר... וע"ע מה שנכתוב בפרט זה להלן (ד"ה ודע עוד שפשוט)], על כן אין ראוי להקל בזה, בפרט שרוב ככל הגרביים המצויים היום בקרב הנשים אינם כאלו, ויש לעורר על כך. וכ"כ לעורר בספר דבר גדעון (ח"א עמ' קצא, וח"ב עמ' תרמא ועמ' תש), וכתב דיש להזהר מאד בזה ולהזהיר אחרות, כי רבות טועות בדבר מחוסר ידיעה. ע"ש
[6].
הגרביים צריכות להיות גם אטומות
ומ"מ יש לדעת, שגם בגרביים שחורות יש להזהר שיהיו אטומות, דאם אינם אטומות, כמאן דליתא דמו, וכמו שכתב כיו"ב בעל הלכות גדולות (ברכות סוף פ"ג ד"ה פסק וכי היכין דאסיר לבר ישראל), וכ"פ המג"א ואליה רבה ומחזיק ברכה ומקור חיים (ר"ס עה) ושאר אחרונים שם, וכ"כ בספר מנחת אהרן (דצ"ט ע"א, ובנד"מ הוא בעמ' קעו), ובשו"ת באר משה (ח"ד סי' קמז אות יז). והובאו דבריהם ביביע אומר (ח"ו יו"ד סי' יד אות א) ובטהרת הבית (ח"ב עמ' קסה, ובנד"מ בעמ' קעב). וכן בס' חידושי תורה להגה"ק בעל דברי יואל מסאטמאר זצ"ל (פ' שופטים) כתב דנשים ההולכות בגרביים שקופות איסור גמור הוא ואין שום צד היתר בדבר. וכ"ה בשערים המצויינים בהלכה (סי' ה סק"י), וכ"כ בשו"ת אז נדברו (ח"י סי' לד וחי"ד סי' מח וסי' מט בארוכה). ובשו"ת משנה הלכות (חי"ב סי' שיא). והובאו דבריהם בפסקי תשובות (סי' עה הערה 27). וכ"כ הצניעות והישועה (פי"א אות ח), והאגרות משה (חאהע"ז ח"ה סי' יז). וכ"ה בכרוז של הגרי"ח זוננפלד ובית דינו (שהבאנוהו לעיל בריש התשובה) בזה"ל: "וחלילה ללבוש אנפלאות מנוקבות מעשה רשת אשר הרגל נראה מתוכן". וכ"כ בספר דבר גדעון (ח"ב עמ' תרפג). ע"ש. וע"ע בבגדי תפארתך (עמ' קיח והלאה) ובלבוש מלכות (עמ' 125-128) מה שהאריכו בזה. [ונראה דגרביים שקופות הוו כקלתה המוזכר בכתובות (עב:) שאסור מדת יהודית. (אא"כ גוף הבד עצמו של הגרביים שקוף, דאז הוי כערוה בעששית, משא"כ כששקוף רק בגלל החורים של אי צפיפות האריגה). ודו"ק]. וכתב בהליכות שלמה (תפילה פ"כ בארחות הלכה סוף הערה 22) דלמ"ד שהשוק צריך להיות מכוסה מדינא, אסור שיראה אפילו במקצת. וכ"מ בשו"ת להורות נתן (ח"ב סי' א אות ג) דגם בגד "שלא נראה בשרו להדיא" לא נחשב כיסוי משום דעכ"פ נראה קצת בשרו. ע"ש. וע"ע בשו"ת משנה הלכות (חי"ב סי' שיא). ע"ש. [ועיין בספר שיחות עריבות (י ע"ב בהערה) שכתב להוכיח שגם אם מקצת הגוף גלוי מקרי "ערום". ע"ש. והו"ד בספר אום אני חומה (ח"א עמ' מה, בציון המצוינת אות תמז)]. וע"ע בספר בגדי תפארתך (עמ' קכ הערה כט) שהאריך בראיות ברורות שגם ראיה עמומה חשיבא כערוה בעששית דלא מהניא. ע"ש. וכ"כ בספר לבוש מלכות (עמ' 125, הערה קלה). וכל זה דלא כמו שראיתי בספר לבושה של תורה (סימן מח) שכתב גיבובי סברות קלושות שגם לדעות הסוברות שהחלק התחתון הוא השוק, מ"מ אי"צ לחלק זה כיסוי אטום לגמרי, אלא סגי בזה שהוא מטשטש את חלק זה, עי"ש שבמחכ"ת כל דבריו בנויים על סברא דיליה שלחלק זה אי"צ כיסוי גמור, והחוש מכחישו, וכל ראיותיו קלושות חלושות ודחויות כעלה נידף, ואין להן בסיס ומקור אמיתי, ולא רציתי להאריך, על מנת שלא להלאות על הקורא, ודעת לנבון נקל להבין שבאמת אין ראיותיו נכונות, וסמכתי בזה על המעיין [ומ"מ הקורא שם ועדיין לא הבין למה ראיותיו חלושות, יכתוב לי ואענה לו בפרטות, רק כאמור אכמ"ל בדברים פשוטים למעיין]. וע"ע להלן (ד"ה ומעוד טעם) מה שהבאנו בשם הגר"ש וואזנר דגרביים שאינם אטומות גם מבליטים יותר, ע"י ניגוד הצבעים.
שיעור הדנייר
ושיעור הדנייר אינו מוכרע, כי הדבר משתנה מזמן לזמן ומחֵברה לחֵברה וכד', כידוע, והכלל הוא שיכסה ויאטום לגמרי את הרגליים. ובספר בגדי תפארתך (עמ' קכב) הביא תמונות של גרביים שונות המולבשות ע"ג בקבוק בהיר, ורואים שם שגם בגרביים שהם 70 דנייר נראה הבקבוק שמתחתיו. וכתבו בהערה שם שרק בגרביים מאה דנייר מצוי כאלו שהינם אטומות למעשה. ע"ש. וכ"כ בספר שארית יעקב (להגרי"מ מורגנשטרן, מגילה דף כד סוע"א) שמאה דנייר הוא הטוב ביותר, וכי היכי דאנשים מחמירים בעניני סת"ם וד' מינים שיהיו מהודרים אליבא דכל הדעות, כ"ש שעליהם להדר בעניני צניעות שהוא יסוד הבנין של כל כלל ישראל. עכ"ל. מיהו אפשר דכל זה דוקא להולכות עם חצאית אמצע
(ופחות מזה אין ללבוש גם כשיש גרביים מאחר שבד"כ בישיבה יתגלה מעט מהברך, וראה עוד להלן שגם חצאית אמצע אין ללבוש אלא יותר מזה), אבל להולכות עם חצאיות המכסות את החלק הבולט וכ"ש אם מכסות עד הקרסול, אז גם בגרב 70 דנייר (המצוי כיום, ועלול להשתנות) סגי, מאחר שבמקום שרואים את הגרב אין הגרב שקופה כלל, מכיון ששם אינו נמתח, ורק למעלה מזה כשמתחיל הבליטה ומתמתח, שם מתחיל להיראות הבשר שתחתיו, והרי שם כבר מכוסה בחצאית. ועכ"פ הכל תלוי במציאות, ויש לכל אחת לבדוק אם באמת לא נראים הרגליים כלל על ידי הגרביים או שכן נראים קצת (ואם הולכת עד הקרסול אין צורך לבדוק זאת, וראה עוד להלן [ד"ה וכאשר] אם חייבת בכלל בגרביים).
ועוד יש לידע, שבדיקת הגרביים אם הם שקופות או לא, יש לעשותם מידי פעם בפעם, מאחר שתוך כדי שימוש נעשות הגרביים שקופות יותר בגלל שחיקת הבד מהמתיחה על הרגל ובלאי הכביסה, ומטעם זה כתב בקונטרס הלכות והנהגות הצניעות להגאון ר' משה שאול קליין שליט"א (הו"ד בספר הלבוש כהלכתו עמ' 133) שאין לסמוך כלל על מספר הדנייר בלבד, מכמה סיבות, אחת מהטעם הנ"ל שמהשימוש זה עלול להשתנות מידי פעם, ועוד שמבחינה טכנית אין אטימות הגרב תלויה במספר הדנייר לבד אלא גם באופן האריגה, שקיפות החוט, עובי החוט, צפיפותו, וכמות החוט בגרב. ועוד, שברגל עבה יותר או במתיחה חזקה, שקיפות הגרב גדולה. עכ"ד. וכטעמו השני כך כתבו גם גדולי ישראל במכתב ניסן תשע"ב (הובא בספר הלבוש כהלכתו בסופו, מכתב י), וז"ל: כמו"כ לאחרונה היצרנים טווים הגרביים מחוטים דקים יותר, "ולכן כבר אין לסמוך על עובי הדנייר", וחובה לבדוק שהגרביים יסתירו לגמרי את צבע בשר הרגל, ואין זה חומרא או הידור אלא חיוב גמור מעיקר הדין. באנו על החתום: נסים קרליץ, חיים קניבסקי, שמואל אויערבאך, שמעון בעדני. ע"כ. והוסיפו הפוסקים (כתר הצניעות פ"ט, משבצות זהב לבושה פ"ז, הלבוש כהלכתו פי"א ס"ד, דבר גדעון ח"ב עמ' תרפד) שאת הבדיקה אם הגרב שקוף או לא, יש לעשות זאת לאור השמש או אור חזק, שלפעמים אף שבראיה שטחית לא נראה שזה שקוף, אך מול אור השמש וכד', יהיה שקוף. ע"ש.
וכל זה בגרביים שחורות, אך בגרביים בצבע הרגל, לא יועיל מה שיהיו עבים בדנייר גבוה, מאחר שסוף סוף נראים כצבע הרגל, וכמו שהבאנו לעיל באורך בשם כל הפוסקים.
מבחינה מעשית אין אפשרות אחרת מללבוש גרביים שחורות דוקא
ומעוד טעם יש להקפיד שהגרביים השחורות יהיו אטומות לגמרי, דאל"כ אדרבה זה מבליט את הרגל יותר, מאחר שהרגל נהיית מורכבת משני צבעים מנוגדים, דהיינו צבע השחור וצבע העור הנשקף דרך החורים, ובא לתקן ונמצא מקלקל. וכמו שכתב הגר"ש וואזנר במכתב (המובא במשבצות זהב לבושה עמ' סה). ומטעם זה בתחילה חששו בסמינרים מלבישת גרביים שחורות, משום שבמידה ולא יהיו אטומות לגמרי אז יש חשש שאדרבה הדבר יבלוט יותר מאחר ניגוד הצבעים (דהיינו צבע העור, והשחור של הגרב), וכאמור, והעדיפו צבע חום כהה, שבכך אין כ"כ את הבעיה הנ"ל, וכמו שכתב הגר"ש וואזנר שם.
אולם לאחרונה לפי שראו שמבחינה מעשית אין כמעט מי שמסוגלת ללבוש גרביים אטומות ממש (ראה להלן בסמוך מגליון יסוד הבית), לכן כתבו הרבנים שליט"א שאדרבה עדיף ללבוש גרביים שחורות ולהקפיד עד כמה שניתן שיהיה אטום, וזה עדיף מאשר שילכו עם גרביים בצבע הרגל וכמובן. וכמו שכתבו בגליון יסוד הבית (גליון 105, חורף תשפ"ב) דמאחר שגרביים בצבע בז' עבה מאד (שנראה כחום כהה, שלא מזכיר צבע הרגל) הנ"ל הוא דבר הנראה
בעיני הנשים כמכוער ומיושן
[7], ואינו מקובל מבחינה חברתית, לצערינו הדבר מביא למצב בו לבישת גרביים בגווני הבז' - כוללת כמעט בהכרח שקיפות וצבעי עור.
כך שמבחינה מעשית ראו רבותינו שליט"א
שהדרך היחידה הסלולה לרבים, בה ניתן ללבוש גרביים כשרות מכל הבחינות, ללא כל קושי ובצורה שמאפשרת את קיום ההלכה בשמחה ובביטחה, היא לבישת גרביים שחורות אטומות, שבהן כמובן אין בעיה של צבעי העור, וכמו כן אין כל קושי להקפיד שיהיו אטומות, שבזה הוא כן דבר המקובל מבחינה חברתית, בשונה מגווני הבז' בהן העובי גורם למראה לא יפה ומיושן שאינו מקובל על לב הצעירות. עכ"ד.
וכן ממש לאחרונה (בחודש תשרי תשפ"ב) יצא קריאת קודש מגדולי הדור לעורר על זה (צילומו נדפס בסוף גליון יסוד הבית הנ"ל), וז"ל: וכמו כן נפרץ מאוד הענין של גרביים שצבען דומה לצבעי העור - בניגוד להלכה, ובניגוד למה שהיה מקובל בעבר שהגרביים היו כהות הרבה יותר. והמצב הרווח כיום הוא, שקשה מאוד לאשה בדור הצעיר הלובשת גרביים בגווני הבז' להקפיד שהן יהיו עבות בשלימות ובצבע שנותן תחושה ברורה של כסוי. ולמרבה הצער נשים רבות אינן עומדות בנסיון ונכשלות ומכשילות את הרבים. ואשר על כן הרינו לקרוא בזה לעשות כל מה שניתן לתיקון המצב, ובאנו לחזק את אותן נשים ונערות אשר עקב הבעיות הנ"ל החלו ללבוש גרביים שחורות - אטומות, שבהן אין את הקושי לעמוד בנסיונות הנ"ל. וחלילה להרפות ידי המתחזקות בזה, ואדרבה לעת כזאת אשר הגרביים הרגילות הולכות ומתדרדרות יש לשמוח ולברך על תיקון זה, והלואי שירבו כמותן בישראל. ולאחרונה נפרץ שגם ילדות לובשות 'גרבי רגל', ויש בכך מכשולות רבים, ועל ההורים והעומדים על משמרת החינוך מוטלת החובה לעצור פירצה זו. [ובאו על החתום]: ישראל גנס, משה שאול קליין, עזריאל אויערבאך, נפתלי נוסבוים, שמאי הכהן גרוס, ברוך שרגא, חיים שמרלר, שריאל רוזנברג, שלמה ידידיה זעפראני, מנחם מנדל לובין. עכ"ל.
אשר על כן, לכתחילה חובה ללבוש גרביים שחורות (ואטומות), וגם המקילה ללבוש גרביים בצבע חום כהה מאד ולא מזכיר צבע הרגל וכאמור, תזהר להקפיד בזה תמיד ולא להגרר אחר החברה לחשוב גרביים אלו כמיושן ומכוער ח"ו. אלא שכבר כתבתי לעיל (ד"ה ודע דכל) שלדינא אין להקל גם בחום כהה, מכמה טעמים. ע"ש. וע"ע בספר בגדי תפארתך (עמ' קכח) מה שכתב לאסור גרבי חום כהה. וכן ע"ע בספר שמחתי בישועתך (ח"ב סי' ז) מ"ש בזה.
שאין לחלק בין סוגי הנשים
ודע עוד שפשוט שאין לחלק בין אשה כהה לבין אשה בהירה, ולומר שדוקא אשה שגוון עור בשרה בהיר כהגרביים אסור לה ללבוש גרביים בז' בהירות, אבל אשה שעור בשרה כהה (כאתיופית וכד') מותר לה ללבוש גרביים בהירות, זה אינו, שהרי אדם שהולך ברחוב ורואה רגל או דמוי רגל אשה אינו מרים את ראשו ובודק אם זה מתאים לצבע הפנים ואז מהרהר... ואטו לאשה שיש לה שיער שחור נתיר לה לחבוש פאה בלונדינית? וה"ה בנידו"ד לגבי הגרביים. וכן הדין ג"כ להיפך, שאשה שצבע עור בשרה בהיר, אין להתיר לה ללבוש גרביים בצבע בז' קצת יותר כהה בגלל "שזה לא אותו הצבע בדיוק כמו העור שלה", זה אינו, מאותו טעם האמור. והוא פשוט וברור לכל בר דעת, ולא הוצרכתי לכתוב זאת אלא מפני שכמה אברכים טענו לי טענה זאת. [ואע"פ שיש נשים שצבע עורם הוא שחור ממש, וא"כ בואו ונאסור גם גרביים שחורות מהטעם הנ"ל, זה אינו, מאחר שסו"ס רוב הרגליים אינם בצבע כזה, ואין זה מביא הרהור (אא"כ מצד שזה צמוד וכאמור לעיל בתוך התשובה). ומ"מ מאידך גיסא ודאי שאין להתיר לנשים כאלו שצבע עורם שחור ממש לצאת בלא גרביים, משום שסו"ס מצד עצם הכיסוי חייבת לכסות, ומעוד טעמים מובנים].
וכבר כתב בספר דברי שלום (כיסוי השוק כהלכה, פ"י ס"ב הערה 3) שלבישת גרביים בצבע הרגל (וכ"ש שקופות) חמורות יותר משאר הבגדים, שהרי לעניין הרגליים, אפילו הצדיקים שעיניהם בארץ, יכולים להכשל על ידה, וכמ"ש המהרש"א (מכות כד.) שלהסתכל בפני אשה אפשר להיזהר ע"י שלא יגביה עיניו, אבל כשרגל האשה מגולה לא סגי בכפיפת ראש, אלא צריך לעצום עיניו. עי"ש. (ובעוה"ר מייצרים בימינו דגמי גרביים בצבע הרגל, והם אסורים מדינא, ונציג מקצתן: 'צבע מלון', סיסי, דיאנה, נטורל,
ודומיהן). עכ"ל. וגם מצד חומרת הדין, גילוי השוק חמור מגילוי שיער כמו שהאריך בספר בגדי תפארתך (עמ' צט והלאה). ע"ש.
[1] צא ולמד מה שכתב המהרי"ט אלגזי בשו"ת שמחת יו"ט (סימן ג) שאע"פ שקבלנו הוראות מרן היינו דוקא בדבר שנודע לנו בבירור שעמד על עיקר הדין ודעתו הגדולה הכריעה לפסוק כן, אבל בדבר שלא הוברר לנו שעמד בעיקר הדין, כל כהאי גונא אינו מן הראוי לפסוק בפשיטות כהוראות מרן, מאחר שלא הוברר לנו שמרן עמד בעיקר סברא זו. ע"כ. וכן נראה ממרן החיד"א בברכ"י (יו"ד סי' יח בקו"א אות א). ע"ש. והביא דבריהם הרב באתי לגני (עמ' קנט). וע"ש עוד. וא"כ כ"ש בנידו"ד, שהמשנ"ב לא נחית ולא שידד עמקים בנושא זה.
וכעין זה כתב במשנה הלכות (ח"ח סי' קיט, לגבי דין מדיני עירובין) וז"ל: ברם מה שכתב מעכ"ג שרוב הרבנים ובני תורה סוברין שאסור לערב, באמת כי נקודה זו צריך ביאור, ולפענ"ד דבר זה צריך עיון גדול, מהו הנקרא רוב "רבנים" וגם "בני תורה", דלכאורה לענין הלכה הנפ"מ [היא רק] מהרבנים שהם מורי הוראה ובקיאין בהל' עירובין,
ולמשל יש כמה רבנים באמעריקא שמעולם לא פתחו הש"ע בהל' עירובין הגם שבקיאין בשאר הלכות. וע"ע בשו"ת רב פעלים (ח"ב חיו"ד סי' כח וסי' לו), ובספרו בא"ח (שנה ראשונה פקודי אות יב). ע"ש. והובאו בבאתי לגני (פכ"ח), וע"ש עוד באורך רב. ואם הדברים אמורים בהלכות עירובין (או מזוזה כהרב פעלים הנז') שיש לפנינו גמרא ערוכה ושו"ע מסודר על הלכות אלו, ואפ"ה כתב המשנ"ה והבא"ח ועוד שאין לסמוך על כל מיני פוסקים, שהרבה מהם לא בקיאים בהלכות אלו, על אחת כמה וכמה שיש לומר כן בהלכות צניעות, שכאמור אין על זה גמרא או שו"ע או רמב"ם מסודר (וסי' עה עוסק בעיקר בדיני ק"ש מול אשתו).
[2] ונראה שר"ל שבשביל שיהיה נחשב שמנהג
המקום להקל צריך שיהיו "כולם" נוהגים לגלותו, אבל אם יש עדיין כאלו שמכסות אותו, הוי כמקומות המכוסים. וכן משמע קצת מלשון הב"ח (סי' עה ס"ב) שכתב לגבי הכף רגל שבמקצת מקומות מותר לגלותו מפני "שהכל" הולכים שם יחף. ע"ש. אך י"ל דרובו ככולו, ואם הרוב נוהגים לגלותו סגי בזה להחשיבו כמקומות המגולים. ולפי"ז בזמנינו שרוב הציבור לא מודע לאיסור זה ולצערינו הולכות כשהשוֹק מכוסה רק בגרביים שהם בצבע הרגל או/גם שקופות, א"כ לכאורה יהיה מותר ללכת עם גרביים בצבע הרגל אם נומר שהשוק הוא החלק העליון [והחלק התחתון תלוי במנהג המקומות]. אך באמת מלשון הגרי"ש אליישיב הנ"ל יותר נראה שגם אם רק אלו שמקפידות בייתר צניעות מכסים את מקום זה אע"פ ש'נשים דידן' (כלשונו) לא מקפידים לכסותו כדבעי, והם הרוב, אפ"ה הוי כמקומות המכוסים, כיון שסו"ס הצנועות מכסות את זה, וההולכת גלוי (או בצבע הרגל) עלולות לגרום להרהור, ורק כש"כולם" (או עכ"פ גם חלק מהצנועות ביותר) מגלות את זה, אז אין הדבר מביא להרהור ומותר לגלותו. וע"ע בהערה הבאה.
[3] וכן יש לחזק סברא זו לפי מה שכתב הצמח צדק (בשער המילואים, שו"ת סי' מה. וכן בחידושיו על ברכות פ"ג מ"ה אות ג) שבעיקרון היתה צריכה לכסות כל גופה [שהרי כל הגוף הוא ערוה (כמ"ש הרמב"ם פ"ג מהל' ק"ש הט"ז), ובהכל לכאורה היה אמור להיות שייך בהו "לפני עיור" ועוד איסורים], אלא שפניה ידיה ורגליה התירו מפני דלא סגי בלאו הכי, דלא תוכל לילך אם עיניה יהיו מכוסות. ואע"פ שיכולה לילך עם כיסוי באופן שרק עיניה יהיו מגולות (וכמו שמצינו באמת שממידת הצניעות לילך כך, כמובא בשבת סה. ובפירש"י שם), מ"מ זה ודאי טירחא מילתא (והוי ככפות הרגליים, שמפני החום לא היו הולכים במקומתיהם עם גרביים), וגם שלא יצחקו הגוים עליהם. ע"ש. והביאו בשו"ת להורות נתן (ח"ה סי' צג אות ז). ע"ש. וכן הובא בשו"ת קנה בשם (ח"ג אהע"ז סי' קו). ע"ש. וכ"כ בספר שיחות ערבות (להגר"נ לעווינסקי, תרפ"ד, עמ' מא). ע"ש. מבואר מזה שאין היתר לגלות אלא מה שיש לו הכרח ממש, וקשה לגלותו, כמו פניה, וכן הוא גם הטעם לכפות הרגלים, כי היה חם מאד במקומותיהן והיו רגילים כולם לילך ללא כיסוי לכפות הרגליים מפני החום, וכן הטעם בידיים, משום שצריכות לעשות מלאכתה וכד', כמ"ש בשו"ת להורות נתן שם. וא"כ החלק התחתון של הרגל שאין לו את ההכרח לגלותו ככפות הרגליים, אין היתר גם אם אינו ה"שוק", ואין נידו"ד תלוי בשאלה היכן נמצא מקום השוק. [אלא שלפ"ז לכאו' קשה מדוע אמרו (ברכות כד.) "שוק באשה ערוה" ולא גם החלק שמתחתיו. וצ"ל דנקט "שוק" משום דסבירא להו לשיטה זו, שהשוק אסור אפילו בפחות מטפח, וזה מה שנתחדש בשוק באשה ערוה, שאסור אפילו בפחות מטפח, אמנם זהו דוקא בחלק העליון (שהוא השוק לשיטה זו), אבל בחלק התחתון אין איסור בפחות מטפח, אבל טפח אסור. וק"ל. וכ"כ בס' דברי יעקב (ברכות, עמ' קפז ריש טור ב). אבל הרבה אחרונים כתבו שאין חילוק וגם החלק התחתון אסור לקרוא כנגדו דוקא בטפח, וכן מוכח ברשב"א (ברכות כד.) ובב"י (סי' עה). ולכן נ"ל שאדרבה מכאן גופא עוד הוכחה שהשוק הוא החלק התחתון, ועליו אמרו "שוק באשה ערוה", שהרי גם בו אין הכרח לגלותו, ואין סיבה להתירו]. ואין לומר שאף על החלק התחתון שייך לומר שכל כך קשה לכסותו מחמת החום וכד' ולא סגי בגילוי כפות הרגליים, זה אינו, שהרי מזה שלובשות גרביים בצבע הרגל, זה עצמו מראה שלא חם להן, דאטו הגרביים כשהם ב"צבע רגל" עושה שלא יהיה להם חם כמו בלי גרביים... (ועוד שמהגברים שלובשים גרביים מוכח שאין זה קשה כ"כ לילך עם כיסוי לרגליים), ואין הם רוצות כאן אלא פריצותא, וודאי דחיובא רמיא יהיה עלייהו ללבוש גרביים בצבע שחור ולא בשום פנים בצבע הרגל.
ובגוף דברי הצמח צדק הנ"ל אין להקשות דמה שייך להתיר לגלות פניה ידיה ורגליה בגלל שאי אפשר אחרת וזה מוכרח וקשה וכו', וכי בשביל קושי נתיר איסור. דלק"מ, דהמדייק בלשונו יראה נכוחה שכוונתו שבגלל שאי אפשר לכסות מקומות אלו, א"כ אין הגילוי בא מחמת פריצות וכד' אלא מחמת הכרח ואין זה מביא להרהור, משא"כ אם אין סיבה חזקה שמכרחת לגלות, על כרחך אין זה אלא מדרך פריצות, ומביא להרהור. וק"ל. ובזה נדחה קושיות הרב באתי לגני (פ"ד) על הצמח צדק הנז'. ע"ש. [ולכן מה שמוכרח מצד הסמינר או החברה אינו נחשב הכרח, שהרי זה עצמו מה שהם אומרים לגלות אין להם הכרח אמיתי אלא הוא רק מצד "כבוד האשה" או כל מיני סיסמאות שגויות, וא"כ אדרבה זה עניין של גילוי כדי להראות ולהתייפות, והוי דרך פריצות ומביא להרהור].
אלא שבעצם יסוד הצמח צדק ק"ק דמפשטות לשון שאר הפוסקים שהתירו פניה ידיה ורגליה,
משמע שההיתר הוא מצד עצם הרגילות ולא מצד שזה הכרח ואינו מדרך פריצות (ראה לשונות הרשב"א ברכות כד. והפרישה סי' עה סק"א, והחיי אדם כלל ד ס"ב, והעבודת היום סי' עה ס"א, ועוד). אלא דמ"מ מאי דמהני הרגילות הוא דוקא לפניה ידיה ורגליה, אבל לשאר חלקי גופה דמביאים הרהור טפי, לא מכהני רגילות, וכמ"ש העבודת היום הנ"ל וכ"כ החיי אדם (כלל ד ס"ב) והמשנ"ב (סי' עה סק"ב) והחזו"א (או"ח סי' טז סק"ח), ובשו"ת חלק לוי (או"ח סי' לו), ועוד. ועיין גם בשו"ת מספר הסופר (סי' ו). וע"ע במה שכתבנו להלן (בפנים ד"ה והנה אין לומר) בס"ד.
[4] והיינו דמאיזה טעם שלא יהיה, סו"ס היום זה גורם להרהור ונפל ההיתר של 'רגל' הבנוי ע"ז שלא מביא להרהור וכנ"ל. ובאמת שאפשר לומר בזה טעמים, אולי מטעם שצריך ש"כל" בני העיר ילכו כך, ולא סגי בחלק או רוב [ועיין במה שכתבנו לעיל בפנים (ד"ה ועוד דגם אם בכ"ז, ובהערה שם)]. או שבזמנינו שכח היצה"ר גבר, מביא אותנו להרהור אף במצב שרגילות לילך כן. או שכיון שאין בזה מנהג קבוע, זאת הולכת קצת מעל הברך רח"ל וזאת הולכת מעט אחרי הברך וזאת הולכת אמצע וזאת הולכת עד הקרסול וכו', לכן זה מביא הרהור ואין שייך לומר בזה "רגילות". ומ"מ מאיזה טעם שלא יהיה סו"ס יש בזה הרהור וגם למשנ"ב זה יהיה אסור, וכאמור.
[5] והאומר שאין זה מביא הרהורים, צ"ל אחד מן
השתיים, או שלא ראה נשים מעולם ולא יודע המציאות בשטח, או שמרוב שלא נזהר בשמירת העינים אלא עיניו פקוחות על כל בני האדם אשר מסביבו, ממילא לא רואה איזה איסור מיוחד יש בזה, ובטל אצלו פס ההבדלה בין "קדושה" ל"טומאה", וכעין מה שכתב בספר זהב לבושה (סוף עמ' תיט) לגבי פאה נכרית. ובמילים אחרות אמר הגר"א ארבל שליט"א: או שהוא מלאך ה' או שהוא מלאך חבלה...
[6] ובספר שמחתי בישועתך (ח"ב סי' רעט) כתב: ואותו הדבר בצבע הגרביים, חששו שאם ילבשו שחור שלא בעובי המספיק אז יהיה ניכר צבע הרגל (ראה להלן ד"ה ומעוד טעם), ולכן יש שאמרו שעדיף חום כהה, אך לפע"ד אם לא היו משנים אלא היו משאירים את השחור ומגלים דעת תורה שצריך עבה, לא היו מגיעים לצבע הרגל ושקוף וכו'. ע"ש. ומ"מ אין לנו יכולת לגזור מדעתנו לאסור זאת בהחלט אם מעיקר הדין צבע חום כהה מאד היה מותר, ומה שכתבו בספר בגדי תפארתך (עמ' קלב) על פי הרבה פוסקים שאסור להתיר לכתחילה דבר שעלול לגרום קולא בשאר דברים, ע"ש, הנה כל זה דוקא כשבאים לדון אם יש להתיר מעיקרא, שאז ודאי שאין להתיר אף דבר שהוא מותר מן הדין אם הדבר עלול לגרום לפירצה וכד', אבל אם כבר נפרצה הפירצה ואין אנו באים אלא להציל את מה שיש, ודאי שקודם כל את מה שמותר נתיר, כדי שיותר יתקבל בעיני ההמון [ואולי אח"כ באיזה שלב יש לאסור גם את זה כדי שלא יחזרו לקלקולם שוב], וגדולה מזו מבואר במס' סוטה (מח.) ובפירש"י שם (ד"ה לבטולי) שאם יש שני דברים ששניהם אסורים לגמרי, שנפרצו רח"ל, ולא ישמעו לנו לבטל את שניהם, יש לנו לבטל קודם כל את הדבר החמור יותר, ולא את שניהם יחד (ובהמשך כמובן לנסות לבטל גם את הדבר השני הפחות חמור). וכ"ש כאן שאפשר שהגרביים בצבע חום כהה מאד אינם אסורים לגמרי, שודאי שנבטל רק את האלו שמזכירים לצבע רגל. וע"ע בטהרת הבית (ח"ב עמ' תט בסופו, ובנד"מ הוא בסוף עמ' תכז), ובשו"ת יבי"א (ח"ה יו"ד סי' יז סוף אות ב, וח"א או"ח סי' טז אות א). אך מ"מ נראה שמטעמים אחרים אין להתיר גם חום כהה מאד (דהיינו מהטעמים שכתבתי למעלה). ובעצם הדבר שצבע השחור הוא המשובח לעניין צניעות, כן מבואר בש"ך (יו"ד סי' קעח סק"ג) בשם מהרי"ק. וע"ע בבגדי תפארתך (עמ' קכט) שכתבו עוד מקורות לכך.
[7] ועיין בספר מעשה איש (ח"ז עמ' קי) שהחזו"א אמר "מוטב שתלבשנה גרביים ישנות ובלויות אבל אטומות, ולא גרביים המחטיאות את הרבים".