כנראה במכוון בחרת לשנות את כוונתי.דעת חכם אפרים הכהן מובאת כמה פעמים בספרי מרן זיע"א, ביבי"א ח"ב וח"ד, ובחזו"ע פסח, וביחו"ד ח"א, בזה"ל: שטעם האומרים שיש לאמרה בליל פסח, הוא טעם חלוש, ודבריהם נרפים הם נרפים, ולכן נשתנה מנהג זה חליפות בק"ק בית אל, מפני שאין הכרח לאמרה (על דרך הסוד), ע"כ.
וכן אמר לי תלמיד של חכם שלום הכהן שליט"א בשמו שהוא מורה ובא שאין לומר מעין שבע, ושאביו לא היה מבין את האומרים, ודיבר איתם ע"ז כמה פעמים.
לא אמרתי מה דעתו של הרב אלא מה היא עדותו לגבי מנהג רוב ככל בתי הכנסיות בי''ם העתיקה וכ''ש מקובליה .
(לכל אלו שרוצים להעמיד את מנהג המקובלים בשיטות ומחלוקות וכו')
נ.ב. - מו''ר שאל לפני שנים רבות אותו ואת חכם שבתאי להבהל''ח , והתשובה היא לא כמו שנוהגים להפריח ...