ע"ה ס"ט
Well-known member
ובהללויה לא כתוב הללוהו בחליל, כי בהללויה עושים בשמחה.הייתי יותר שם את הדגש על הקצב והמקצב והמקאם, לא על כלי הנגינה. הלוא בזמן המשנה היו מביאים חלילים ללוויית המת.
ובהללויה לא כתוב הללוהו בחליל, כי בהללויה עושים בשמחה.הייתי יותר שם את הדגש על הקצב והמקצב והמקאם, לא על כלי הנגינה. הלוא בזמן המשנה היו מביאים חלילים ללוויית המת.
וכינור עושה שמח?ובהללויה לא כתוב הללוהו בחליל, כי בהללויה עושים בשמחה.
ודאי.וכינור עושה שמח?
תשובת מרן מופת הדור שליט"א בענין כלי נגינה בהלל בראש חודש
בשנים האחרונות הולך ומתרחב המנהג ללוות את התפילה בכלי נגינה ובפרט בראשי חודשים וחול המועד אמנם שמלפני שנים רבות כבר היה מנהג זה אצל אחד מצדיקי טבריא יע"א שהוא בעצמו מזמר ומשורר ההלל עם הכלי נגינה וכן נהוג כן בצפת ואור הגנוז וכדיתא ובקהילות הקרליבך לנגן בכל התפילה ולאחרונה נכנס מנהג זה גם אצלנו...forum.moreshet-maran.com
תשובת מרן מופת הדור שליט"א בענין כלי נגינה בהלל בראש חודש
בשנים האחרונות הולך ומתרחב המנהג ללוות את התפילה בכלי נגינה ובפרט בראשי חודשים וחול המועד אמנם שמלפני שנים רבות כבר היה מנהג זה אצל אחד מצדיקי טבריא יע"א שהוא בעצמו מזמר ומשורר ההלל עם הכלי נגינה וכן נהוג כן בצפת ואור הגנוז וכדיתא ובקהילות הקרליבך לנגן בכל התפילה ולאחרונה נכנס מנהג זה גם אצלנו...forum.moreshet-maran.comכלי נגינה בבית הכנסת
שלום, האם מותר לנגן בכלי נגינה (כינור, גיטרה, דרבוקות) בבית כנסת בדרך קבע בזמן התפילה (פסוקי דזימרה, קדישים, הלל וכו') ושלא בזמן התפילה?forum.moreshet-maran.com
ממש לא בגלל זה, כי חליל עושה גם שמחה...ובהללויה לא כתוב הללוהו בחליל, כי בהללויה עושים בשמחה.
יעיין כבוד הרב יעקב בתשובת מרנא אבי התעודה הגאון רבינו חיים פלאג'י זיע"א ועכו"י אמן בלב חיים ב,ט ויראה מענה לכל טענותיו.ישנם הרבה דברים שהיו דרכי האמורי, ועכשיו השתנה העניין ומותר,
כמו שא"א לומר היום שפאה נוכרית יש בזה דרכי האמורי וכמ"ש כמה פוסקים בדורות שעברו והביאם מרן זיע"א ביבי"א ח"ה אהע"ז סימן ה, כי היום רבים מבנות ישראל הולכות בפ"נ (אף שיש בזה טעמים רבים לאסור וכמ"ש היבי"א) וא"א לומר שיש בזה משום דרכי האמורי.
ה"ה בזה אם כבר נהגו כן במקומות של חרדים וכן אצל הגה"צ ר"ד קוק שליט"א ועוד אצל חכמי הדור, א"כ לא שייך לומר בזה דרכי הרפורמים.
אדרבה עיקר ויסוד המנהג בא מבית מקדשנו ותפארתנו שיבנה במהרה בימינו ויאמר הקב"ה די לצרותינו או"א.
אז למה ציטטת אותי?יעיין כבוד הרב יעקב בתשובת מרנא אבי התעודה הגאון רבינו חיים פלאג'י זיע"א ועכו"י אמן בלב חיים ב,ט ויראה מענה לכל טענותיו.
טעות שלי,אז למה ציטטת אותי?
ורבי חיים פלאג'י?לדעתי רב בית כנסת לא מחוייב לפי כללי ההלכה לאחרון שאוסר וגודר גדר. אי אפשר לחד גזרה חדשה אחרי תלמוד. אותם אלו שעושים כלי נגינה ומחזקים אנשים. אני יכול להביא לרב יצחק לוי מלא דברים שהחת"ס כותב שהספרדים מקילים והוא לא עושה לו חשבון כגון שהחת"ס אוסר כיסוי ראש שהשערות נראות דרכו ויש עוד הרבה, וכמו שהוא יענה לך שיש חולקים על החת"ס גם פה יענו המקילים שהם לא מסכימים עם החדשות של החת"ס וחששו.
שיענו, בכבוד!גם וגם. הוא לא מחויב למה שכותב פוסק לפני ערך 100 150 שנה. זה לא ראשונים, יש כללי פסיקה, גם הרב פלאג'י כתב ראיות לדעתו מסברא, ת"ח לא חייב לקבל דבריו. זה דרכה של תורה כמו כל דור ודור, וכמו שהרב עובדיה עוד בצעירותו ואני מדגיש צעירותו חלק על גדולים שהבין אחרת
אל תדבר בלי לדעת מה אתה כותב -יענו יענו אל תדאג, תזכור כלל כל חייך, התורה לא שייכת ונקבעת בשמיים לפי כל אחד שמצטטים אותו. כמו שהרב עובדיה ידע הלביא ראיה מגודדלים מסויימים ידע גם לחלוק עליהם כשצריך אין בתורה מונפול ובעל הבית ואפילו בכללי פסיקה יש וויכוחים . תחפש ברוצר החכמה יישובים לכלי נגינה ובטוח שתמצא. אגב אתן לך טעימה, אחד מה"סברות" שזה נדמה לרפורמים. יבוא רק בימינו ויגיד לך שלדעתו זה לא דומה אליהם ולא מכוונים אליהם ולא אכפת לו בכלל מה עושים, ופה ה נגמר והופך להיות מותר, אני לא צריך להוכיח יותר מזה שאוסר וכותב דומה לזה או לזה, הוא אומר אני חושש לרפורמה ואני אומר שאני לא חושש, ראית את זה נפטר בקלות. ר פלוני חייש למיעוטא ור פלוני לא. פשוט מאד
לא ראיתי עדיין, אך אני מצטרף להרב עידן,יעיין כבוד הרב יעקב בתשובת מרנא אבי התעודה הגאון רבינו חיים פלאג'י זיע"א ועכו"י אמן בלב חיים ב,ט ויראה מענה לכל טענותיו.
כיצד זה שכבודו לא ראה, וכבר מצטרף להח"ר עידן?לא ראיתי עדיין, אך אני מצטרף להרב עידן,
וגם זאת צריך לדעת כי גם המגבעות שאנו חובשים לראשנו, אנו ורבותינו, הולדתו שלא בקדושה שבא מהגויים והמשכילים, נו אז מה נעשה. אלא דור דור ודורשיו.