• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

הערות והארות במסכת סנהדרין

סנהדרין ה: רש״י ד״ה גבה עינים - הלך אחר עיניו.

לכאורה קשה מרש״י ישעיה ב׳ י״א "עיני גבהות אדם" - גסות הרוח וכן כל לשון גובה עינים שבמקרא כמה דאת אמר גבה עינים ורחב לבב (תהלים קא)
 
סנהדרין ה: רש״י ד״ה גבה עינים - הלך אחר עיניו.

לכאורה קשה מרש״י ישעיה ב׳ י״א "עיני גבהות אדם" - גסות הרוח וכן כל לשון גובה עינים שבמקרא כמה דאת אמר גבה עינים ורחב לבב (תהלים קא)
סוטה ד:

ומאי (משלי ו, כו) ואשת איש נפש יקרה תצוד אמר רבי חייא בר אבא א"ר יוחנן כל אדם שיש בו גסות הרוח לבסוף נכשל באשת איש שנא' ואשת איש נפש יקרה תצוד​
 
סנהדרין ח. יהא חביב עליך דין ״פרוטה״ כדין ״מאה״

עיין רש"י בד"ה לאקדומיה - אם בא לפניך דין של ״פרוטה״ וחזר ובא דין אחר של ״מנה״ הקודם לפניך הקדם לחתוך

וק״ק מדוע שינה רש"י מלשון הגמרא "מאה" מנה, ובפרט שעי״ז ממעט חידוש של הגמרא, וצ״ע.

ועיין הרמב"ם שכתב אלף מנה ודו״ק
 
סנהדרין י. מלקות במקום מיתה כו'

רש״י ד״ה וכי היכי דסקילה בפני עצמה ושריפה בפני עצמה והרג בפני עצמה הוי נמי מלקות כאחת מן המיתות

ק״ק מדוע השמיט חנק
 
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף יא עמוד א
פעם אחת היו מסובין בעליית בית גוריה ביריחו ונתנה עליהם בת קול מן השמים יש כאן אחד שראוי שתשרה עליו שכינה (כמשה רבינו) אלא שאין דורו זכאי לכך
נכתב בגליון שמהרש"ל מוחק כמשה רבינו מטעם הידוע
ניסיתי טיפה לבדוק מהו הטעם הידוע ולא מצאתי, אודה למי שיחכימני
הרב @דב"ש תברך אותנו שנזכה להכנס לכאן ולכתוב את הגיגנו
 
מחמת טענת הנוצרים ימ"ש
במחילה אין שום קונוטציה והקשר בין זה לזה, אם יוצאת בת קול מהשמים ומעידה על הלל שראוי שתשרה עליו שכינה כמשה רבינו, איך ימצאו מזה הפוקרים סמך להבליהם? ובפרט שבפועל המשיכה הבת קול שאין הדור ראוי לכך, ומה יש להם יותר לטעון? ועיינתי בגמ' מתיבתא ופירשו שהוא מצד שהעיד הכתוב ולא קם עוד נביא בישראל כמשה. עי"ש.
 
במחילה אין שום קונוטציה והקשר בין זה לזה, אם יוצאת בת קול מהשמים ומעידה על הלל שראוי שתשרה עליו שכינה כמשה רבינו, איך ימצאו מזה הפוקרים סמך להבליהם? ובפרט שבפועל המשיכה הבת קול שאין הדור ראוי לכך, ומה יש להם יותר לטעון?
חכם, זה חד משמעי זה, ואיני רוצה להביא לך מהאוונגליונים שלהם, אבל צא וראה בקשת ומגן לרשב"ץ ז''ל והבן.
 
בסנהדרין יד. כתוב: "ר"ש בן זירוד וחד דעימיה ומנו ר' יונתן בן עכמאי, ואמרי לה רבי יונתן בן עכמאי וחד דעימיה ומנו ר"ש בן זירוד".
מה הנפק"מ? הרי אלו אותם אנשים. [בפשטות אפשר לומר שבא לגלות מי החשוב... אא"כ נפרש שמי שנכתב שמו הוא זה שהיה אצלו]
(אמנם גם בדף י: יש כעין זה, אך שם ראיתי שמיישבים).
ראיתי שמציינים כאן ל"מרגליות הים", אולי מישהו יודע?
 
חזור
חלק עליון