• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

הערות והארות במסכת סנהדרין

סנהדרין ה: רש״י ד״ה גבה עינים - הלך אחר עיניו.

לכאורה קשה מרש״י ישעיה ב׳ י״א "עיני גבהות אדם" - גסות הרוח וכן כל לשון גובה עינים שבמקרא כמה דאת אמר גבה עינים ורחב לבב (תהלים קא)
 
סנהדרין ה: רש״י ד״ה גבה עינים - הלך אחר עיניו.

לכאורה קשה מרש״י ישעיה ב׳ י״א "עיני גבהות אדם" - גסות הרוח וכן כל לשון גובה עינים שבמקרא כמה דאת אמר גבה עינים ורחב לבב (תהלים קא)
סוטה ד:

ומאי (משלי ו, כו) ואשת איש נפש יקרה תצוד אמר רבי חייא בר אבא א"ר יוחנן כל אדם שיש בו גסות הרוח לבסוף נכשל באשת איש שנא' ואשת איש נפש יקרה תצוד​
 
סנהדרין ח. יהא חביב עליך דין ״פרוטה״ כדין ״מאה״

עיין רש"י בד"ה לאקדומיה - אם בא לפניך דין של ״פרוטה״ וחזר ובא דין אחר של ״מנה״ הקודם לפניך הקדם לחתוך

וק״ק מדוע שינה רש"י מלשון הגמרא "מאה" מנה, ובפרט שעי״ז ממעט חידוש של הגמרא, וצ״ע.

ועיין הרמב"ם שכתב אלף מנה ודו״ק
 
סנהדרין י. מלקות במקום מיתה כו'

רש״י ד״ה וכי היכי דסקילה בפני עצמה ושריפה בפני עצמה והרג בפני עצמה הוי נמי מלקות כאחת מן המיתות

ק״ק מדוע השמיט חנק
 
תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף יא עמוד א
פעם אחת היו מסובין בעליית בית גוריה ביריחו ונתנה עליהם בת קול מן השמים יש כאן אחד שראוי שתשרה עליו שכינה (כמשה רבינו) אלא שאין דורו זכאי לכך
נכתב בגליון שמהרש"ל מוחק כמשה רבינו מטעם הידוע
ניסיתי טיפה לבדוק מהו הטעם הידוע ולא מצאתי, אודה למי שיחכימני
הרב @דב"ש תברך אותנו שנזכה להכנס לכאן ולכתוב את הגיגנו
 
מחמת טענת הנוצרים ימ"ש
במחילה אין שום קונוטציה והקשר בין זה לזה, אם יוצאת בת קול מהשמים ומעידה על הלל שראוי שתשרה עליו שכינה כמשה רבינו, איך ימצאו מזה הפוקרים סמך להבליהם? ובפרט שבפועל המשיכה הבת קול שאין הדור ראוי לכך, ומה יש להם יותר לטעון? ועיינתי בגמ' מתיבתא ופירשו שהוא מצד שהעיד הכתוב ולא קם עוד נביא בישראל כמשה. עי"ש.
 
במחילה אין שום קונוטציה והקשר בין זה לזה, אם יוצאת בת קול מהשמים ומעידה על הלל שראוי שתשרה עליו שכינה כמשה רבינו, איך ימצאו מזה הפוקרים סמך להבליהם? ובפרט שבפועל המשיכה הבת קול שאין הדור ראוי לכך, ומה יש להם יותר לטעון?
חכם, זה חד משמעי זה, ואיני רוצה להביא לך מהאוונגליונים שלהם, אבל צא וראה בקשת ומגן לרשב"ץ ז''ל והבן.
 
חזור
חלק עליון