• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

זעזוע בתוכנת אוצר החוכמה

אפשר צילום אם יש? תודה
אין לי את זה לידי, אבל עכשיו אני נזכר ששרפו את ביתו של הגאון רבי רפאל שפירא שהנצי"ב מינה אותו להיות ראש ישיבה. ואז אמר הנצי"ב כי מי שעשה את זה ימות השנה שיראו שיש אלוקים בישראל ואכן כך קרה.
 
ולהיכן אתה חותר, לבזות את מרן ולומר שהיה חריף ותקיף...
אני רק חותר להראות את השוני התהומי שיש בין הקהילות, ומה שבשביל צד אחד זה נקרא "לחפש בגרביים" לצד השני זה נורא נראות ...
למה שלצד אחד "זה לא נקרא רבותינו הקדמונים", לצד השני זה פתח גדול למחלוקת נוראה ועצומה.
אתה בהחלט יכול להיות באחד הצדדים, וגם לא להבין איך קיים צד אחר.
אבל מה לעשות שהוא קיים !
לבזות את מרן ולומר שהיה חריף ותקיף...
אם משני משפטים שהרב אמר, אתה מסיק שאפשר להבין מתוכם שהרב היה חריף ותקיף,
אז אנחנו צריכים להתחיל מההתחלה ולחדד שוב מה זה "חריף ותקיף"
ושיש הבדל אדיר בין הסיגננות.
וזה שהרב כדורי זיע"א אמר שמרן זיע"א גילגול של מרן הב"י, זה לא עוזר שאברך ליטאי ממוצע מרגיש פגוע עד עמקי נשמתו ממה שהרב אמר בבנייני האומה על ר' אורי ..
ואם תאמר שהוא פשוט לא הבין, נכון נכון נכון, אבל זו המציאות !!!!
משפט כזה כמו שנאמר אז, אמנם הוא לא על רבותינו הקדמונים, אבל הוא כולל את כל בני העדה האשכנזית, ולהרגשתם, אני מדגיש, להרגשתם, הוא מבהיל עד עמקי הנפש !!!
ובפרט שנאמר בפורום של אלפי בני אדם !!!
אני לא יודע אם אתה מצליח לנחש היכן אני נמצא,
וגם אני לא יודע מי למד יותר בתורתו של מרן, אני או אתה,
אבל שיהיה.
 
אני רק חותר להראות את השוני התהומי שיש בין הקהילות, ומה שבשביל צד אחד זה נקרא "לחפש בגרביים" לצד השני זה נורא נראות ...
למה שלצד אחד "זה לא נקרא רבותינו הקדמונים", לצד השני זה פתח גדול למחלוקת נוראה ועצומה.
אתה בהחלט יכול להיות באחד הצדדים, וגם לא להבין איך קיים צד אחר.
אבל מה לעשות שהוא קיים !
תראה מרן הוא נראה לי היחיד שידע את כל ספרי החזו"א בע"פ ולמד אותם כמו שצריך בעיון מקיף ולא בידיעה שטחית של אברכים שאולי יודעים כמה עמודים וסימנים בחזו"א, מרן היה בזמנו של החזו"א והכיר אותו, ידע אותו, ומה הסיק מרן? שבספריו ובדרכו אינו הולך על עיקר הדין, אלא הוא יותר חומרות, ושמדבר בשפה לבעלי בתים הסביר להם בצורה כזאת, הבעיה היא כזאת שאותם שעשו עליו מחלוקת לא פתחו את ספריו מעולם ולא ישבו איתו ושוחחו איתו, אלא מיד החרימו, וזה דרך הלא טובה מאז ומעולם בארצות אשכנז שמיד מחרימים מבלי לבדוק ולברר ולשאול וליישב את ההידורים, הרי מרן לא סתם מסר שיעורים לבעלי בתים, מהבעלי בתים האלה צמחו אדירי תורה, ומרן ידע את הפונטיציאל ואיפה כדאי להשקיע, אלא שהבעלי בתים של פעם סלדו מהאברכים משום שחשבו שכל הזמן הם מחמירים ומחפשים חומרות, ולזה הסביר להם מרן שלא זו הדרך הממוצעת העיקר זה הכח היתרא שהוא עדיף, ורק מי שמחפש להחמיר ימצא את החומרות בספרי מרן החזו"א.
משפט כזה כמו שנאמר אז, אמנם הוא לא על רבותינו הקדמונים, אבל הוא כולל את כל בני העדה האשכנזית, ולהרגשתם, אני מדגיש, להרגשתם, הוא מבהיל עד עמקי הנפש !!!
ובפרט שנאמר בפורום של אלפי בני אדם !!!
אני לא יודע אם אתה מצליח לנחש היכן אני נמצא,
וגם אני לא יודע מי למד יותר בתורתו של מרן, אני או אתה,
אבל שיהיה.
האמת, אני לא יודע מה מרן זצ"ל אמר שם, אבל דבר אחד אני יכול להגיד לך משהו שלא קשור לזה, פעם אחת היה מרן בבניני אומה ושרו לו הבני תורה לכבודו, אני הייתי שם, המיקרופון היה פתוח, ושמעו את מרן לוחש ומדבר לעצמו: "עובדיה יוסף - עפר ואפר"... כמה פעמים חזר על זה... הבעיה שאת זה לא שומעים... מחפשים לשמוע דברים אחרים, שמרן אמר בבניני האומה... ורק משפטים אחרים שומעים...

אבל אגב אני לא יודע מה אמר לו אבל אם זה משפט שפגע בו, זה לא בחינם, הייתי בעצמי דיברתי עם מרן הראש"ל שליט"א בכבודו ובעצמו, והוא אמר לי שאותו ראש העיר הנ"ל ביזה אותה בבחרותו שהיה בישיבת.... ואמר לו מה ייצא ממך? פוייסק??? וכו' ועוד ועוד, משפטים פוגעים... ואח"כ שנבחר לראשות העיר הלך אליו מרן הראש"ל שליט"א עם הספרים של ילקוט יוסף ואמר לו עכשיו תראה מה יצא ממך ומה יצא ממני.... (שתדע שמרן זי"ע ומרן הראש"ל שליט"א מאד לוקחים ללב שפוגעים בהם משום שהם מסרו נפשם על הדור, ולכן כנראה זה יצא החוצה וד"ל... ופעם שהיה מרן זי"ע בת"ת עשו ממנו כדורגל בתור משחק, ועד סוף ימיו זכר את זה, וקרא לאחד מהתלמידים לביתו ואמר לו אני מוחל לך על מה שעשית לי אבל רציתי להזמין אותך שתדע שאתם עשיתם ממני כדורגל ומה יצא ממני בסוף... ומה יצא ממכם.)

ואני מבקש ממך בכל לשון של בקשה, לא להמשיך יותר את הויכוח על מרן זי"ע, כי אני ירא וחרד לנפשי לפלוט מילים שלא כהוגן, כי כבר אמר רבי יורם אברג'ל זי"ע שמי שאומר מילה שלא במקום על מרן, שיידע נאמנה שהקב"ה ניתק איתו קשר לגמרי עד שיבקש סליחה ממרן... לכן עם כל הכבוד לא חסר נושאים, ואנחנו בעיצומה של מלחמה, בא ניתן לענינים להירגע!!!
 
תראה מרן הוא נראה לי היחיד שידע את כל ספרי החזו"א בע"פ ולמד אותם כמו שצריך בעיון מקיף ולא בידיעה שטחית של אברכים שאולי יודעים כמה עמודים וסימנים בחזו"א, מרן היה בזמנו של החזו"א והכיר אותו, ידע אותו, ומה הסיק מרן? שבספריו ובדרכו אינו הולך על עיקר הדין, אלא הוא יותר חומרות, ושמדבר בשפה לבעלי בתים הסביר להם בצורה כזאת, הבעיה היא כזאת שאותם שעשו עליו מחלוקת לא פתחו את ספריו מעולם ולא ישבו איתו ושוחחו איתו, אלא מיד החרימו, וזה דרך הלא טובה מאז ומעולם בארצות אשכנז שמיד מחרימים מבלי לבדוק ולברר ולשאול וליישב את ההידורים, הרי מרן לא סתם מסר שיעורים לבעלי בתים, מהבעלי בתים האלה צמחו אדירי תורה, ומרן ידע את הפונטיציאל ואיפה כדאי להשקיע, אלא שהבעלי בתים של פעם סלדו מהאברכים משום שחשבו שכל הזמן הם מחמירים ומחפשים חומרות, ולזה הסביר להם מרן שלא זו הדרך הממוצעת העיקר זה הכח היתרא שהוא עדיף, ורק מי שמחפש להחמיר ימצא את החומרות בספרי מרן החזו"א.
עוד הפעם אתה הולך למקום אחר,
אני לא בא להמעיט מגדולתו של מרן זיע"א חס ושלום, אני רק בא להבליט את שוני המנטליות ותו לא מידי,
רק להסביר מה קרה להם ...
אבל אגב אני לא יודע מה אמר לו אבל אם זה משפט שפגע בו,
לא רציתי, התחמקתי, אבל לא נורא -
הרב אמר לו מול כולם "אף על פי שאשכנזי הוא ישראל הוא"
פגשתי כמה ימים אח"כ אשכנזי שמאוד נפגע, גדול הדור רמז עליו כאילו הוא אינו ישראל !!
אתה מבין לאיפה הוא לקח את זה, אתה קולט איך הוא הצליח להוציא דברים מהקשרם !!!
אבל בכל זאת, מי שבא מפלנטה אחרת לגמרי, לא מתבקש ממנו שיבין אחרת,
בכל זאת פשטם של דברים כך הוא!!!
ועוד הפעם -
ופעם שהיה מרן זי"ע בת"ת עשו ממנו כדורגל בתור משחק, ועד סוף ימיו זכר את זה, וקרא לאחד מהתלמידים לביתו ואמר לו אני מוחל לך על מה שעשית לי אבל רציתי להזמין אותך שתדע שאתם עשיתם ממני כדורגל ומה יצא ממני בסוף... ומה יצא ממכם.
לא לזו הייתה כוונתי, וכאמור,
מי שעשה מעשים לא ראויים, יתן על זה את הדין,
אבל תסכים איתי שאותו אברך שנפגע כל כך, אם הוא יחליט שקשה לו ללמוד עוד בספרים של הרב, א"א כל כך לבוא אליו בטענות,
באמת כואב לו.
 
עוד הפעם אתה הולך למקום אחר,
אני לא בא להמעיט מגדולתו של מרן זיע"א חס ושלום, אני רק בא להבליט את שוני המנטליות ותו לא מידי,
רק להסביר מה קרה להם ...

לא רציתי, התחמקתי, אבל לא נורא -
הרב אמר לו מול כולם "אף על פי שאשכנזי הוא ישראל הוא"
פגשתי כמה ימים אח"כ אשכנזי שמאוד נפגע, גדול הדור רמז עליו כאילו הוא אינו ישראל !!
אתה מבין לאיפה הוא לקח את זה, אתה קולט איך הוא הצליח להוציא דברים מהקשרם !!!
אבל בכל זאת, מי שבא מפלנטה אחרת לגמרי, לא מתבקש ממנו שיבין אחרת,
בכל זאת פשטם של דברים כך הוא!!!
ועוד הפעם -

לא לזו הייתה כוונתי, וכאמור,
מי שעשה מעשים לא ראויים, יתן על זה את הדין,
אבל תסכים איתי שאותו אברך שנפגע כל כך, אם הוא יחליט שקשה לו ללמוד עוד בספרים של הרב, א"א כל כך לבוא אליו בטענות,
באמת כואב לו.
בכל דבריך אתה מנסה לרצות ליטאי שנפגע ממרן... שרובא דרובא בודאי לא נפגעו מזה... כי זה לא קללה, רק מליצה חמה בתורת בדיחה... כי גם האשכנזים קוראים לספרדים "פרענקייים", ו"צפרדעים" (אחד מענקי וגדולי הדור הקודם כך אמר על הספרדים) ואני בעצמי ספגתי כמה פעמים משפטים מעליבים כאלה... אז בא אל תרחם על הכבשה המסכנה... ובמקום זה תנסה לנסות לדון לכף זכות את מרן שלא סתם אמר עליו כך (בגלל מה שעשה לבנו בישיבה...) וכולם יודעים את רק הדברים שאמר מרן בבניני האומה אבל לא יודעים מה אומר אותו ראש העיר לבנו הראש"ל שליט"א...

ושוב פעם לגבי המנטליות אצל גדולי תורה אין מנטליות הם מדברים רק מתוך התורה... ומה שהתורה אומרת לעשות הם עושים... ולא בגלל שככה הדחפים והיצרים והמנטליות שלהם היא כזאת... כי אם ככה הם לא גדולי הדור, הפכת אותם לראש הממשלה ביבי שמדבר מתוך המנטליות, גדול הדור זה אדם שכפוף 100% לתורה בלי מנטליות ובלי קשקושים, ומה שהתורה אמרה שצריך לעשות הם עושים.... "ולא תגורו מפני איש"... אמרה התורה, ובזה מחילה מכת"ר טעית, ואתה צריך לחזור בך, כי זה פשוט לא נכון ועל זה היו כל דבריי לעיל.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
ובמקום זה תנסה לנסות לדון לכף זכות את מרן שלא סתם אמר עליו כך
מרן אמר לו את המשפט הזה בחיבה גדולה ועצומה, הוא נתן לו כזו סתירת חיבה,
כל מי שהיה שם פשוט קינא מהקרבה שר' אורי זכה בה באותו רגע,
הוא התכוון לומר לו אתה לא כמו כולם, אתה משהו מיוחד !!
תשאל את מי שהיה שם !
ובזה מחילה מכת"ר טעית
לא מסכים
ותל"מ
 
מרן אמר לו את המשפט הזה בחיבה גדולה ועצומה, הוא נתן לו כזו סתירת חיבה,
כל מי שהיה שם פשוט קינא מהקרבה שר' אורי זכה בה באותו רגע,
הוא התכוון לומר לו אתה לא כמו כולם, אתה משהו מיוחד !!
תשאל את מי שהיה שם !
אהה... גם הליטאים אומרים כל הזמן לספרדים בישיבות אתה לא מהפרענקים האלה, אתה ישיבע בוחר משלנו, אני שמעתי את זה עשרות פעמים, זה לא פגיעה....... זה ועוד איך פגיעה.
לא מסכים
ותל"מ
אז בבקשה תתחיל לדבר גם על משה רבינו ע"ה שכעס וכו' שזה היה בגלל המנטליות שלו.... למה לא?? כי זה משה רבינו נכון? אותו דבר מרן זי"ע שהיה משה רבינו של הדור, דור דור ודורשיו... ודו"ק
 
אז אתה מבין את מי שנפגע מהמשפט הזה?
מי שנפגע נפגע וזה מגיע לו בגלל שמסתמא הוא גם פגע בספרדים וקרה להם פרענקים, אין אשכנזי שלא הוציא מפה שלו משפט כזה, אולי החזון איש הקדוש... אבל תלך היום ותשמע את זה אפי' מראשי ישיבות גדולים... ואף אחד לא מוחה.. אבל מה שברור לי בלי ספק ואתה יכול לשאול שהרבה לא נפגעו כי הרבה הכירו את מרן טוב מאד... ואותו דבר לגבי הפרענקים שפעם היו נפגעים מזה אבל היום קלטו שזה השפה...
 
ואגב יש תשובה ארוכה של מרן ביביע אומר בנושא אם מותר להתחתן עם בני עדות אשכנז אחר שהיה ברור שהיה אצלם התבוללות ולכן עדיף להישאר לכאו' בעדות שלנו, ומרן פסק שאפשר להתחתן איתם, ואילו האור לציון זי"ע אמר שעדיף שלא! אז יתכן שמרן התכוון לתשובה שכתב שאע"פ שהוא הגיע מאשכנז שהיה שם התבוללות ישראל הוא ובחזקת כשר.

ועוד סיפור, פעם אחד חתן בר מצוה עלה לתורה בבית מדרשו של רבינו, ורבינו תיקן אותו כמה פעמים, ואח"כ הלך אליו מרן עד לביתו וביקש ממנו אלף מחילות על זה שהוצרך לתקן אותו, כי זו ההלכה, וכמה היה אכפת לו מצער הזולת, אז ברור לי במליון אחוז שמרן לא התכוון אפי' באחוז אחד לפגוע באשכנזים...
 
עוד הפעם אתה לוקח את השיחה למחוזות אחרים,
כל טוב.
אתה חושב שבאתי להתנצח איתך ממש לא, רק באתי להסביר שאתה ואני קטנים מאד מאד בשביל להבין כל דיבור שיצא מפיו של מרן זי"ע, וצריך לחשוב 20 פעם בשביל להוציא מילה שלא במקום על גדולי ישראל, זה מה שבאתי לעשות, ולכן אתה סתם כועס... בהצלחה שבת שלום
 
חזור
חלק עליון