• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

זעזוע בתוכנת אוצר החוכמה

אחד מהרבנים שליט"א שאני מכירו היה תלמיד של אחד מגדולי הדור הקודם באיזה ישיבה, וכשהיה איזה פרשה אחת מסעירה, אמר על מרן זי"ע בפליטת פה: "הוא לא יודע ללמוד"...
כנראה התכוון כי מרן אינו בקי (לפי דעתו) בסגנון הישיבתי-למדני, ומבחינתו זה נחשב כ"אינו יודע ללמוד" (לא במובן של בקיאות או התמדה, שעל כך לית מאן דפליג, אלא במובן של הבנה החותרת לאמת). יתכן שהוא צודק בחלק הראשון שמרן לא היה בקי בסגנון זה, אך כמובן שזה לא אומר שעקב כך הוא "לא ידע ללמוד"... הרי באותה מידה סבר מרן שמי שאינו לומד לפי דרך הפשט שהיתה מקובלת בישיבת פורת יוסף - הוא זה שאינו יודע ללמוד... מדובר במחלוקת פשוטה מהי דרך הלימוד האמיתית, ואין זו השתלחות חלילה [ככלל, מחלוקת בין בני אותו דור - אינו השוואה כלל להתבטאויות כלפי קדושים מלפני מאתיים שנה].

מאז שמרן זי"ע דיבר על המשנה ברורה, ואמר שפסקי המשנ"ב הם לא כולם לספרדים, אזי מאז לא הזכירו כלל את מרן זי"ע בעיתון ה"יתד" וצונזר לחלוטין
יתכן, אך מה זה קשור לדוגמאות שביקשתי?!
 
נערך לאחרונה:
כנראה התכוון כי מרן אינו בקי (לפי דעתו) בסגנון הישיבתי-למדני, ומבחינתו זה נחשב כ"אינו יודע ללמוד" (לא במובן של בקיאות או התמדה, שעל כך לית מאן דפליג, אלא במובן של הבנה החותרת לאמת). יתכן שהוא צודק בחלק הראשון שמרן לא היה בקי בסגנון זה, אך כמובן שזה לא אומר שעקב כך הוא "לא ידע ללמוד"... הרי באותה מידה סבר מרן שמי שאינו לומד לפי דרך הפשט שהיתה מקובלת בישיבת פורת יוסף - הוא זה שאינו יודע ללמוד... מדובר במחלוקת פשוטה מהי דרך הלימוד האמיתית, ואין זו השתלחות חלילה [ככלל, מחלוקת בין בני אותו דור - אינו השוואה כלל להתבטאויות כלפי קדושים מלפני מאתיים שנה].
אבל תאר לך שהייתי אומר את זה חלילה על מרן הגר"ח קנייבסקי, שהוא אינו יודע ללמוד, זה לא היה נשמע זלזול???? איפה אתה חי??? אז אתה עושה הסברים ופשטים ופלפולים, אבל שתדע לך שאף אחד לא נקי מזה... אתה חושב שלכם אין יצר הרע לדבר ולדבר??? אתה רוצה שיספר לך מה היו עושים בישיבת חדרה, שהיו קורעים את הסכמות שלו מהספרים, והיו אומרים "עבאדללה יוסוף" וכו' וכו'... ופעם אני ראיתי כמה ילדים שעוקרים מהתמונות של מרן ברחוב את העינים שלו.... והיו משווים אותו לנסראללה, מה אתה נולדת היום?

והאור לציון זי"ע אמר אז שכל הגאולה מתעכבת בגלל שהליטאים מבזים את מרן הרב עובדיה...

אתה חי בדור חדש, בדורות הקודמים רדפו את מרן זי"ע עד חורמה, וקרעו את הספרים שלו לגזרים, כל החוגים חוץ מהחסידים, ואחד מפוסקי הדור שליט"א שחי היום רצה לעשות הפגנה נגד מרן ולהכריז עליו שהוא מנודה רח"ל עד שבאו והרגיעו אותו

ושמרן זי"ע הלך בבני ברק עם בנו מרן הראש"ל שליט"א בהלווית הרב מפונוביז', ראה אותם ליטאי אחד וירק לידם וביזה אותם, ומרן הראש"ל סיפר את זה כמה פעמים בשיעורים שלו,

אז מה אתה מכחיש שואה שעשו למרן כמו אבן מאזן?...
יתכן, אך מה זה קשור לדוגמאות שביקשתי?!
אל תגיד יתכן, אתה לא טיפש תפתח ויקיפדיה.

בכסליו תשנ"ג, אמר הרב עובדיה במהלך שיעור שהחזון איש נטה להחמיר בגלל ש”הגאון חזון איש, לא היה מורה הוראה. הוא היה מסוגר בביתו ולא היה אב בית דין שעליו מוטל להורות, אם אתה משוחרר אין לך בעיות ואתה מחפש חומרות בכל דבר”. בתגובה אמר אחד מגדולי הדור שליט"א, כי ”אדם שמדבר בצורה כזו על החזון איש, הוציא עצמו מקהל התורה ובני התורה, ואין שום שיח ושיג איתו”.

עכשיו תבין, מרן זי"ע לאורך כל ספריו היחיד שהוא מזכיר בספרו בתואר שבח של "פאר הדור" זה מרן החזו"א, ואמר כמה פעמים לא היה כמוהו אפי' בדורות קודמים, רק שהוא ראה שהרבה ספרדים נמשכים אחר הורואתיו של מרן החזו"א, ולכן אמר שמרן החזו"א לא היה "מורה הוראה" בתור תפקיד כי לא התמנה לאב"ד, אלא מי שהיה שואל מה דעתו היה עונה לפי דרכו ולכן היה רשאי להחמיר הרבה משום שאין לו התחייבות לציבור כמו שהיה עושה מרן הגר"ח קנייבסקי שלא היה מורה הוראה אלא עונה לפי דעתו בעניין, משא"כ מרן הרב אלישיב שהיה אב"ד, והיה לו התחייבות לציבור ולכן לא החמיר כמו החזו"א בהרבה דברים, אבל בפועל פירשו את דבריו בצורה לא נכונה, והוציאו אותו מקהל הבני התורה...
 
בכסליו תשנ"ג, אמר הרב עובדיה במהלך שיעור שהחזון איש נטה להחמיר בגלל ש”הגאון חזון איש, לא היה מורה הוראה. הוא היה מסוגר בביתו ולא היה אב בית דין שעליו מוטל להורות, אם אתה משוחרר אין לך בעיות ואתה מחפש חומרות בכל דבר”. בתגובה אמר אחד מגדולי הדור שליט"א, כי ”אדם שמדבר בצורה כזו על החזון איש, הוציא עצמו מקהל התורה ובני התורה, ואין שום שיח ושיג איתו”.

עכשיו תבין, מרן זי"ע לאורך כל ספריו היחיד שהוא מזכיר בספרו בתואר שבח של "פאר הדור" זה מרן החזו"א, ואמר כמה פעמים לא היה כמוהו אפי' בדורות קודמים, רק שהוא ראה שהרבה ספרדים נמשכים אחר הורואתיו של מרן החזו"א, ולכן אמר שמרן החזו"א לא היה "מורה הוראה" בתור תפקיד כי לא התמנה לאב"ד, אלא מי שהיה שואל מה דעתו היה עונה לפי דרכו ולכן היה רשאי להחמיר הרבה משום שאין לו התחייבות לציבור כמו שהיה עושה מרן הגר"ח קנייבסקי שלא היה מורה הוראה אלא עונה לפי דעתו בעניין, משא"כ מרן הרב אלישיב שהיה אב"ד, והיה לו התחייבות לציבור ולכן לא החמיר כמו החזו"א בהרבה דברים, אבל בפועל פירשו את דבריו בצורה לא נכונה, והוציאו אותו מקהל הבני התורה...
למען הדיוק/העמדת האמת, דברים אלו אינם חידוש של מרן זיע"א, ומרן זיע"א כתבם בספרו חזו"ע תעניות (עמ' תסה-ו) כלפי החזו"א. והביאם מד' רבי ליבלי קובנר (כלפי ר' ישראל סלנט), הגר"ח מוואלז'ין (כלפי בעל מנחת אהרן) והגרצ"פ פראנק (כלפי החולקים עליו).
 
אבל תאר לך שהייתי אומר את זה חלילה על מרן הגר"ח קנייבסקי, שהוא אינו יודע ללמוד, זה לא היה נשמע זלזול???? איפה אתה חי??? אז אתה עושה הסברים ופשטים ופלפולים, אבל שתדע לך שאף אחד לא נקי מזה...
אכן היו כאלו שאמרו כך (או עכ"פ חשבו כך) על מרן הגר"ח. אז מה? כוונתם שהוא אינו יודע ללמוד לפי שיטה מסויימת. גם על החזו"א אמרו כך, והוא מצידו התבטא להיפך על השיטה הישיבתית-ליטאית. אז מה? אף אחד לא אומר זאת כזלזול כלפי האישיות. רק מחלוקת עניינית על שיטת ודרך הלימוד.

[על יתר דבריך לגבי מריבות קטנוניות של בחורים צעירים שנסחפו בלהט מחלוקת כזו או אחרת - איני רואה צורך להגיב].

לגבי עצם המחלוקת עליו, אל תשכח כי בשעתו לא היה מרן ידוע ומפורסם כ"כ, ובפרט ששיטתו בהלכה לא הובנה אז בקרב הפוסקים האשכנזיים שחלקו עליו בחריפות, ותוסיף על כך את הביטויים החריפים בהם התבטא על רבותינו הקדמונים (וכן על גדולי הדור הקודם) - ותקבל מתכון בטוח למחלוקות.

בכל אופן, עדיין לא הבנתי מה אתה רוצה ולאן אתה חותר. אני שאלתי על ביטויים חריפים כלפי קדמונים, שאותם לא ראיתי אצל גדולי האשכנזים. לא הבנתי מה אתה משיב לי. וכי אתה משווה מחלוקת בין בני אותו דור לבין ביטויים לא מכובדים כלפי קדמונים?! בינתיים קבלתי תשובה על כך רק מפי הרב "דוד א", שהסביר בטוב טעם כי מדובר במין אופי וסגנון דיבור ולא בזלזול ח"ו, למרות שעל פניו זה כן נראה כך (או עכ"פ עלולים להיראות כך)
 
נערך לאחרונה:
אכן היו כאלו שאמרו כך (או עכ"פ חשבו כך) על מרן הגר"ח. אז מה? כוונתם שהוא אינו יודע ללמוד לפי שיטה מסויימת. גם על החזו"א אמרו כך, והוא מצידו התבטא להיפך על השיטה הישיבתית-ליטאית. אז מה? אף אחד לא אומר זאת כזלזול כלפי האישיות. רק מחלוקת עניינית על שיטת ודרך הלימוד.
אבל שאתה נמצא בישיבה ואומר לתלמידים שרב פלוני לא יודע ללמוד... הם כבר מבינים אחרת.... וזה כמו שאני יהיה ראש ישיבה ויאמר לתלמידים תשמעו רב פוסק פלוני הוא לא יודע ללמוד, וכבר שמעתי שר"מ אחד בישיבה אמר כן על מורינו הראשל"צ שליט"א והתלמידים מאז הפסיקו לאחוז ממנו...
[על יתר דבריך לגבי מריבות קטנוניות של בחורים צעירים שנסחפו בלהט מחלוקת כזו או אחרת - איני רואה צורך להגיב].
לא קשור, אני באתי לומר שמה שמרן עבר בחייו שום רב לא עבר דבר כזה, הגיעו למצב של זלזול נורא, ועד כדי כך שפעם אחת עלו כמה בחורים מישיבות ליטיאיות לעזרת נשים בביהכנ"ס שמרן דרש, ובאמצע הדרשה שרו: "וכל קרני רשעי...." עפ"ל. ואז מרן ביקש מהם להפסיק ולא הפסיקו עד שנידה אותם ולא זכו לילדים עד שביקשו ממנו התרה. ומה שמרן עבר עם ה'מרביצי' תלמידים של הראשי ישיבות הליטאים זה גם נורא, כתבו עליו מכתב שלם כנגדו בזמן פרשת הגיורים...
לגבי עצם המחלוקת עליו, אל תשכח כי בשעתו לא היה מרן ידוע ומפורסם כ"כ, ובפרט ששיטתו בהלכה לא הובנה אז בקרב הפוסקים האשכנזיים שחלקו עליו בחריפות, ותוסיף על כך את הביטויים החריפים בהם התבטא על רבותינו הקדמונים (וכן על גדולי הדור הקודם) - ותקבל מתכון בטוח למחלוקות.
אתה עכשיו בא להצדיק, וכי אתה חושב שאני מלמד עליהם חובה... חלילה, אני מבין... אבל אמרת שלרבנים הליטאים אין פליטות פה, ולא דיברו כלום.... והכל בסדר, זה לא נכון, כל ביטוי אצלם גרם להרבה מחלוקת...
איזה ביטויים חריפים התבטא על רבותינו הקדמונים? אתה מוציא לעז...
בכל אופן, עדיין לא הבנתי מה אתה רוצה ולאן אתה חותר. אני שאלתי על ביטויים חריפים כלפי קדמונים, שאותם לא ראיתי אצל גדולי האשכנזים. לא הבנתי מה אתה משיב לי. וכי אתה משווה מחלוקת בין בני אותו דור לבין ביטויים לא מכובדים כלפי קדמונים?!
אני חותר לזה, שאתה חושב שכאילו הרבנים הליטאים נקיים מפליטןת פה שלא דיברו כלום על הרבנים - ככה כתבת כלום!
ואתה מוזמן להביא לי ביטויים של מרן נגד הרבנים הקדמונים. כי אם ככה אתה לא מכיר את מרן, מרן הזכיר בספרו את כל החולקים עליו וכתב עליהם שבחים גדולים וגם מזכיר אברכים מחברי ספרים בזמנינו ששום רב ליטאי לא היה עושה מימיו, כמה היה עניו ושפל ברך כבית הלל בשעתו!!!
בינתיים קבלתי תשובה על כך רק מפי הרב "דוד א", שהסביר בטוב טעם כי מדובר במין אופי וסגנון דיבור ולא בזלזול ח"ו, למרות שעל פניו זה כן נראה כך (או עכ"פ עלולים להיראות כך)
שטויות, שום רב ספרדי לא דיבר בסגנון חריף מעולם, כל הרבנים הספרדים היו ענויים מלאי חן וענוה, ותראה את ספרי מרן הרי"ח הטוב זי"ע הכל מלא מתיקות וענוה ועדינות נפש אצילית, לא היו תקיפים מעולם ורק בגלל זה לא היה השכלה אצל הספרדים, כי מעולם לא דחו אדם מעולם, משא"כ בארצות אשכנז שכל מי שלא היה נראה בעיניהם אז היו מנדים אותו ומחרפים אותו, וצא ולמד מה עשו למרן הנצי"ב מוולאז'ין ששרפו כל בחורים מישיבתו את ביתו וכו' מה שלא היה אצל הספרדים מעולם רק בנועם ובענווה, וכמה לעז יש בזה לדבר ככה על רבותינו הספרדים נ"ע, ומה שמרן היה תקיף זה רק בדבר אחד - נגד הרשעים הערב רב כמו יוסי שריד וחבריו שר"י.
 
ועד כדי כך שפעם אחת עלו כמה בחורים מישיבות ליטיאיות לעזרת נשים בביהכנ"ס שמרן דרש, ובאמצע הדרשה שרו: "וכל קרני רשעי...." עפ"ל. ואז מרן ביקש מהם להפסיק ולא הפסיקו עד שנידה אותם ולא זכו לילדים עד שביקשו ממנו התרה.
עירוב פרשיות שנו כאן.
וגם, לא כך היה מעשה.
 
"מי שמצביע .. יכנס לגן עדן"
אשכנזי ת"ח ששומע משפט כזה מפי אדם גדול, מיד הוא מדייק ומבין שהרב שך שלא הצביע .., אין מקומו ב...
היש לך סגנון חריף מזה ???
ואידך זיל גמור ...
לא רק מי שקיים מצוות אכילת מצה יכנס לגן עדן. גם מי שקיים מצוות אכילת מרור יכנס לגן עדן.
 
לא רק מי שקיים מצוות אכילת מצה יכנס לגן עדן. גם מי שקיים מצוות אכילת מרור יכנס לגן עדן.
לא כ"כ הבנתי להיכן אתה חותר,
אבל זו המציאות,
הם חיים בראש אחר ...
וגם, אם מי שמצביע .. זה מצה ומי שמצביע .. זה מרור,
שוב, המצב שלנו לא טוב (שם) וד"ל
 
"מי שמצביע .. יכנס לגן עדן"
אשכנזי ת"ח ששומע משפט כזה מפי אדם גדול, מיד הוא מדייק ומבין שהרב שך שלא הצביע .., אין מקומו ב...
היש לך סגנון חריף מזה ???
ואידך זיל גמור ...
איזה טיפשות סליחה על המילה, מרן דיבר לחילונים שמצביעים "מחל" לביבי, אמר להם מי שמצביע לש"ס יקבל גן עדן... מה אתה מחפש בגרביים ביטויים של מרן, אתה לא יודע מי זה מרן נקודה גדולה. תקרא ספרים על מרן ודרכו ותבין, ורק שתדע שרבי יצחק כדורי ע"ה, אמר עליו (מובא בספר תולדות יצחק): שהוא גלגול מרן הב"י... ודו"ק.
 
טעות. וכבוד אלוקים הסתר דבר.
מי דיבר? מרן חכם שלום זי"ע, מרן חכם שלום היה שונה מכל הרבנים הספרדים וזה ידוע, וגם כל זה עשה לטובת תנועת ש"ס, אבל באופי שלו האמיתי היה עליז ושמח ובדחן.
יש לך מקור לסיפור זה?
מובא בספר רשכבה"ג על מרן הגר"ח מבריסק של הרב 'מלר'
 
חזור
חלק עליון