געציל אלבז
Member
לגופו של עניין, אין שום קשר. אני אשכנזי-חסידי, וכמובן איני חייב להכיר כל התבטאות של כל רב.
כנראה התכוון כי מרן אינו בקי (לפי דעתו) בסגנון הישיבתי-למדני, ומבחינתו זה נחשב כ"אינו יודע ללמוד" (לא במובן של בקיאות או התמדה, שעל כך לית מאן דפליג, אלא במובן של הבנה החותרת לאמת). יתכן שהוא צודק בחלק הראשון שמרן לא היה בקי בסגנון זה, אך כמובן שזה לא אומר שעקב כך הוא "לא ידע ללמוד"... הרי באותה מידה סבר מרן שמי שאינו לומד לפי דרך הפשט שהיתה מקובלת בישיבת פורת יוסף - הוא זה שאינו יודע ללמוד... מדובר במחלוקת פשוטה מהי דרך הלימוד האמיתית, ואין זו השתלחות חלילה [ככלל, מחלוקת בין בני אותו דור - אינו השוואה כלל להתבטאויות כלפי קדושים מלפני מאתיים שנה].אחד מהרבנים שליט"א שאני מכירו היה תלמיד של אחד מגדולי הדור הקודם באיזה ישיבה, וכשהיה איזה פרשה אחת מסעירה, אמר על מרן זי"ע בפליטת פה: "הוא לא יודע ללמוד"...
יתכן, אך מה זה קשור לדוגמאות שביקשתי?!מאז שמרן זי"ע דיבר על המשנה ברורה, ואמר שפסקי המשנ"ב הם לא כולם לספרדים, אזי מאז לא הזכירו כלל את מרן זי"ע בעיתון ה"יתד" וצונזר לחלוטין
אבל תאר לך שהייתי אומר את זה חלילה על מרן הגר"ח קנייבסקי, שהוא אינו יודע ללמוד, זה לא היה נשמע זלזול???? איפה אתה חי??? אז אתה עושה הסברים ופשטים ופלפולים, אבל שתדע לך שאף אחד לא נקי מזה... אתה חושב שלכם אין יצר הרע לדבר ולדבר??? אתה רוצה שיספר לך מה היו עושים בישיבת חדרה, שהיו קורעים את הסכמות שלו מהספרים, והיו אומרים "עבאדללה יוסוף" וכו' וכו'... ופעם אני ראיתי כמה ילדים שעוקרים מהתמונות של מרן ברחוב את העינים שלו.... והיו משווים אותו לנסראללה, מה אתה נולדת היום?כנראה התכוון כי מרן אינו בקי (לפי דעתו) בסגנון הישיבתי-למדני, ומבחינתו זה נחשב כ"אינו יודע ללמוד" (לא במובן של בקיאות או התמדה, שעל כך לית מאן דפליג, אלא במובן של הבנה החותרת לאמת). יתכן שהוא צודק בחלק הראשון שמרן לא היה בקי בסגנון זה, אך כמובן שזה לא אומר שעקב כך הוא "לא ידע ללמוד"... הרי באותה מידה סבר מרן שמי שאינו לומד לפי דרך הפשט שהיתה מקובלת בישיבת פורת יוסף - הוא זה שאינו יודע ללמוד... מדובר במחלוקת פשוטה מהי דרך הלימוד האמיתית, ואין זו השתלחות חלילה [ככלל, מחלוקת בין בני אותו דור - אינו השוואה כלל להתבטאויות כלפי קדושים מלפני מאתיים שנה].
אל תגיד יתכן, אתה לא טיפש תפתח ויקיפדיה.יתכן, אך מה זה קשור לדוגמאות שביקשתי?!
למה רק על הראשונה, אם יש לך מה, אשמח על שניהם!!!אתה רוצה שארד על המילה הראשונה של הניק שלך? :)
למען הדיוק/העמדת האמת, דברים אלו אינם חידוש של מרן זיע"א, ומרן זיע"א כתבם בספרו חזו"ע תעניות (עמ' תסה-ו) כלפי החזו"א. והביאם מד' רבי ליבלי קובנר (כלפי ר' ישראל סלנט), הגר"ח מוואלז'ין (כלפי בעל מנחת אהרן) והגרצ"פ פראנק (כלפי החולקים עליו).בכסליו תשנ"ג, אמר הרב עובדיה במהלך שיעור שהחזון איש נטה להחמיר בגלל ש”הגאון חזון איש, לא היה מורה הוראה. הוא היה מסוגר בביתו ולא היה אב בית דין שעליו מוטל להורות, אם אתה משוחרר אין לך בעיות ואתה מחפש חומרות בכל דבר”. בתגובה אמר אחד מגדולי הדור שליט"א, כי ”אדם שמדבר בצורה כזו על החזון איש, הוציא עצמו מקהל התורה ובני התורה, ואין שום שיח ושיג איתו”.
עכשיו תבין, מרן זי"ע לאורך כל ספריו היחיד שהוא מזכיר בספרו בתואר שבח של "פאר הדור" זה מרן החזו"א, ואמר כמה פעמים לא היה כמוהו אפי' בדורות קודמים, רק שהוא ראה שהרבה ספרדים נמשכים אחר הורואתיו של מרן החזו"א, ולכן אמר שמרן החזו"א לא היה "מורה הוראה" בתור תפקיד כי לא התמנה לאב"ד, אלא מי שהיה שואל מה דעתו היה עונה לפי דרכו ולכן היה רשאי להחמיר הרבה משום שאין לו התחייבות לציבור כמו שהיה עושה מרן הגר"ח קנייבסקי שלא היה מורה הוראה אלא עונה לפי דעתו בעניין, משא"כ מרן הרב אלישיב שהיה אב"ד, והיה לו התחייבות לציבור ולכן לא החמיר כמו החזו"א בהרבה דברים, אבל בפועל פירשו את דבריו בצורה לא נכונה, והוציאו אותו מקהל הבני התורה...
אכן היו כאלו שאמרו כך (או עכ"פ חשבו כך) על מרן הגר"ח. אז מה? כוונתם שהוא אינו יודע ללמוד לפי שיטה מסויימת. גם על החזו"א אמרו כך, והוא מצידו התבטא להיפך על השיטה הישיבתית-ליטאית. אז מה? אף אחד לא אומר זאת כזלזול כלפי האישיות. רק מחלוקת עניינית על שיטת ודרך הלימוד.אבל תאר לך שהייתי אומר את זה חלילה על מרן הגר"ח קנייבסקי, שהוא אינו יודע ללמוד, זה לא היה נשמע זלזול???? איפה אתה חי??? אז אתה עושה הסברים ופשטים ופלפולים, אבל שתדע לך שאף אחד לא נקי מזה...
אבל שאתה נמצא בישיבה ואומר לתלמידים שרב פלוני לא יודע ללמוד... הם כבר מבינים אחרת.... וזה כמו שאני יהיה ראש ישיבה ויאמר לתלמידים תשמעו רב פוסק פלוני הוא לא יודע ללמוד, וכבר שמעתי שר"מ אחד בישיבה אמר כן על מורינו הראשל"צ שליט"א והתלמידים מאז הפסיקו לאחוז ממנו...אכן היו כאלו שאמרו כך (או עכ"פ חשבו כך) על מרן הגר"ח. אז מה? כוונתם שהוא אינו יודע ללמוד לפי שיטה מסויימת. גם על החזו"א אמרו כך, והוא מצידו התבטא להיפך על השיטה הישיבתית-ליטאית. אז מה? אף אחד לא אומר זאת כזלזול כלפי האישיות. רק מחלוקת עניינית על שיטת ודרך הלימוד.
לא קשור, אני באתי לומר שמה שמרן עבר בחייו שום רב לא עבר דבר כזה, הגיעו למצב של זלזול נורא, ועד כדי כך שפעם אחת עלו כמה בחורים מישיבות ליטיאיות לעזרת נשים בביהכנ"ס שמרן דרש, ובאמצע הדרשה שרו: "וכל קרני רשעי...." עפ"ל. ואז מרן ביקש מהם להפסיק ולא הפסיקו עד שנידה אותם ולא זכו לילדים עד שביקשו ממנו התרה. ומה שמרן עבר עם ה'מרביצי' תלמידים של הראשי ישיבות הליטאים זה גם נורא, כתבו עליו מכתב שלם כנגדו בזמן פרשת הגיורים...[על יתר דבריך לגבי מריבות קטנוניות של בחורים צעירים שנסחפו בלהט מחלוקת כזו או אחרת - איני רואה צורך להגיב].
אתה עכשיו בא להצדיק, וכי אתה חושב שאני מלמד עליהם חובה... חלילה, אני מבין... אבל אמרת שלרבנים הליטאים אין פליטות פה, ולא דיברו כלום.... והכל בסדר, זה לא נכון, כל ביטוי אצלם גרם להרבה מחלוקת...לגבי עצם המחלוקת עליו, אל תשכח כי בשעתו לא היה מרן ידוע ומפורסם כ"כ, ובפרט ששיטתו בהלכה לא הובנה אז בקרב הפוסקים האשכנזיים שחלקו עליו בחריפות, ותוסיף על כך את הביטויים החריפים בהם התבטא על רבותינו הקדמונים (וכן על גדולי הדור הקודם) - ותקבל מתכון בטוח למחלוקות.
אני חותר לזה, שאתה חושב שכאילו הרבנים הליטאים נקיים מפליטןת פה שלא דיברו כלום על הרבנים - ככה כתבת כלום!בכל אופן, עדיין לא הבנתי מה אתה רוצה ולאן אתה חותר. אני שאלתי על ביטויים חריפים כלפי קדמונים, שאותם לא ראיתי אצל גדולי האשכנזים. לא הבנתי מה אתה משיב לי. וכי אתה משווה מחלוקת בין בני אותו דור לבין ביטויים לא מכובדים כלפי קדמונים?!
שטויות, שום רב ספרדי לא דיבר בסגנון חריף מעולם, כל הרבנים הספרדים היו ענויים מלאי חן וענוה, ותראה את ספרי מרן הרי"ח הטוב זי"ע הכל מלא מתיקות וענוה ועדינות נפש אצילית, לא היו תקיפים מעולם ורק בגלל זה לא היה השכלה אצל הספרדים, כי מעולם לא דחו אדם מעולם, משא"כ בארצות אשכנז שכל מי שלא היה נראה בעיניהם אז היו מנדים אותו ומחרפים אותו, וצא ולמד מה עשו למרן הנצי"ב מוולאז'ין ששרפו כל בחורים מישיבתו את ביתו וכו' מה שלא היה אצל הספרדים מעולם רק בנועם ובענווה, וכמה לעז יש בזה לדבר ככה על רבותינו הספרדים נ"ע, ומה שמרן היה תקיף זה רק בדבר אחד - נגד הרשעים הערב רב כמו יוסי שריד וחבריו שר"י.בינתיים קבלתי תשובה על כך רק מפי הרב "דוד א", שהסביר בטוב טעם כי מדובר במין אופי וסגנון דיבור ולא בזלזול ח"ו, למרות שעל פניו זה כן נראה כך (או עכ"פ עלולים להיראות כך)
"זה לא חזון איש זה...."איזה ביטויים חריפים התבטא על רבותינו הקדמונים?
עירוב פרשיות שנו כאן.ועד כדי כך שפעם אחת עלו כמה בחורים מישיבות ליטיאיות לעזרת נשים בביהכנ"ס שמרן דרש, ובאמצע הדרשה שרו: "וכל קרני רשעי...." עפ"ל. ואז מרן ביקש מהם להפסיק ולא הפסיקו עד שנידה אותם ולא זכו לילדים עד שביקשו ממנו התרה.
טעות. וכבוד אלוקים הסתר דבר.שום רב ספרדי לא דיבר בסגנון חריף מעולם
יש לך מקור לסיפור זה?ששרפו כל בחורים מישיבתו את ביתו
"מי שמצביע .. יכנס לגן עדן"בסגנון חריף מעולם
לא רק מי שקיים מצוות אכילת מצה יכנס לגן עדן. גם מי שקיים מצוות אכילת מרור יכנס לגן עדן."מי שמצביע .. יכנס לגן עדן"
אשכנזי ת"ח ששומע משפט כזה מפי אדם גדול, מיד הוא מדייק ומבין שהרב שך שלא הצביע .., אין מקומו ב...
היש לך סגנון חריף מזה ???
ואידך זיל גמור ...
לא כ"כ הבנתי להיכן אתה חותר,לא רק מי שקיים מצוות אכילת מצה יכנס לגן עדן. גם מי שקיים מצוות אכילת מרור יכנס לגן עדן.
זה לא נקרא רבותינו הקדמונים, ולגבי טענתך מרן כתב בספרו על החזו"א "פאר הדור"... אז תבין לבד שהיה חשיבה של מרן בשיעורים שלו שרצה לקרב את הבעלי בתים יותר למרן השולחן ערוך ללכת בדרכו, ודו"ק."זה לא חזון איש זה...."
איזה טיפשות סליחה על המילה, מרן דיבר לחילונים שמצביעים "מחל" לביבי, אמר להם מי שמצביע לש"ס יקבל גן עדן... מה אתה מחפש בגרביים ביטויים של מרן, אתה לא יודע מי זה מרן נקודה גדולה. תקרא ספרים על מרן ודרכו ותבין, ורק שתדע שרבי יצחק כדורי ע"ה, אמר עליו (מובא בספר תולדות יצחק): שהוא גלגול מרן הב"י... ודו"ק."מי שמצביע .. יכנס לגן עדן"
אשכנזי ת"ח ששומע משפט כזה מפי אדם גדול, מיד הוא מדייק ומבין שהרב שך שלא הצביע .., אין מקומו ב...
היש לך סגנון חריף מזה ???
ואידך זיל גמור ...
מי דיבר? מרן חכם שלום זי"ע, מרן חכם שלום היה שונה מכל הרבנים הספרדים וזה ידוע, וגם כל זה עשה לטובת תנועת ש"ס, אבל באופי שלו האמיתי היה עליז ושמח ובדחן.טעות. וכבוד אלוקים הסתר דבר.
מובא בספר רשכבה"ג על מרן הגר"ח מבריסק של הרב 'מלר'יש לך מקור לסיפור זה?
כך מובא בקונטרס לאורו נלך.עירוב פרשיות שנו כאן.
וגם, לא כך היה מעשה.
אפשר צילום אם יש? תודהמובא בספר רשכבה"ג על מרן הגר"ח מבריסק של הרב 'מלר'
איני יודע מה זה. אבל גם אם כך כתוב שם, זו טעות.כך מובא בקונטרס לאורו נלך.
ולהיכן אתה חותר, לבזות את מרן ולומר שהיה חריף ותקיף...לא כ"כ הבנתי להיכן אתה חותר,
אבל זו המציאות,
הם חיים בראש אחר ...
וגם, אם מי שמצביע .. זה מצה ומי שמצביע .. זה מרור,
שוב, המצב שלנו לא טוב (שם) וד"ל