• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com

עניית אמן על ברכה שלדעתו אסור לברך

אפשר בבקשה לקבל מקורות ודוגמאות מספרי מרן שליט"א, בקשר לאיסור עניית אמן על ברכה שלדעתו אסור לברך?
ילקו"י חנוכה עמ' קט"ז. (ואולי כבר לפני כן מעמ' קי"א).
ילקו"י פורים עמ' תל"ח ואילך, וכן בעמ' תקל"ח.
ילקו"י פסח כרך ג' עמ' תתכ"ו.
ילקו"י ספיה"ע עמ' תשכ"ט.
 
יישר כח לכולם על המקורות.

וראיתי בילקו"י סימן נ"א הלכה ל"ד שאפשר לענות אמן על ברכת אשכנזיה על פסוקי דזמרא וברכות ק"ש, מטעם ספק ספיקא שמא הלכה כדעת הפוסקים שאין דין ברכה לבטלה בברכות השבח. וכ"כ בעין יצחק ח"ב עמ' תק"ג בהערה ד"ה 'וכיוצא בזה יש לדון', בקשר לברכת אשר יצר.

ואם כן, מדוע לא צירף ספק זה לספק ספיקא, כך שניתן יהיה לענות אמן אחר ברכות השבח: ברכה אחרונה על המגילה כשאין עשרה, שהחיינו על ברכת אשכנזי על המגילה ביום, ברכת אשכנזי על נרות ההידור בחנוכה (שעשה נסים ושהחיינו)?
 
נערך לאחרונה:
יישר כח לכולם על המקורות.

וראיתי בילקו"י סימן נ"א הלכה ל"ד שאפשר לענות אמן על ברכת אשכנזיה על פסוקי דזמרא וברכות ק"ש, מטעם ספק ספיקא שמא הלכה כדעת הפוסקים שאין דין ברכה לבטלה בברכות השבח. וכ"כ בעין יצחק ח"ב עמ' תק"ג בהערה ד"ה 'וכיוצא בזה יש לדון', בקשר לברכת אשר יצר.

ואם כן, מדוע לא צירף ספק זה לספק ספיקא, כך שניתן יהיה לענות אמן אחר ברכות השבח: ברכה אחרונה על המגילה כשאין עשרה, שהחיינו על ברכת אשכנזי על המגילה ביום, ברכת אשכנזי על נרות ההידור בחנוכה (שעשה נסים ושהחיינו)?
למישהו יש תשובה?
 
אפשר בבקשה לקבל מקורות ודוגמאות מספרי מרן שליט"א, בקשר לאיסור עניית אמן על ברכה שלדעתו אסור לברך?
ילקו"י ח"ג עמ' קכט

ו1749040815560.png
ואם כן, מדוע לא צירף ספק זה לספק ספיקא, כך שניתן יהיה לענות אמן אחר ברכות השבח: ברכה אחרונה על המגילה כשאין עשרה, שהחיינו על ברכת אשכנזי על המגילה ביום,
אין ס"ס כי אין חזקת חיוב על הברכה זה רק מנהג, שלא מיסודם של גדולי הדור
ברכת אשכנזי על נרות ההידור בחנוכה (שעשה נסים ושהחיינו)?
עיין בילק"י חנוכה שנשאר באמת בצ"ע אם יענה
1749041251912.png
 
ילקו"י ח"ג עמ' קכט

והצג קובץ מצורף 33917

אין ס"ס כי אין חזקת חיוב על הברכה זה רק מנהג, שלא מיסודם של גדולי הדור

עיין בילק"י חנוכה שנשאר באמת בצ"ע אם יענה
הצג קובץ מצורף 33918
הרב כתב: "ובכל הנ"ל לא יענה אמן", וכ"כ בהמשך: "ולפ"ז בכל הדוגמאות הנ"ל אין לספרדי לענות אמן" [מלבד אות ג' ו- ט"ו שיש ס"ס. ע"ש בהערה].

אמנם ראיתי כי בקשר ל:

1. אות ט"ז השומע מתימני שמברך לישב בסוכה בכל פעם שנכנס- שבעלון השיעור השבועי מס' 413 סעיף י"א, וכן במכתב ממרן זצוק"ל מיום ז' חשון תשל"ז (הובא ביתד המאיר תשרי תשס"ז מס' 61 סימן תפ"א) ובהלכה ובאגדה סוכות תשפ"ב עמ' 158-159 - כתבו שכן יענה אמן.

2. אות ו' השומע מאשכנזי שמברך בורא פרי הגפן על יין שרובו מים, שבשולחן המערכת ח"ב עמ' רס"ו - כתב שכן יענה אמן.
 
היה מעשה בבעל בית שלמד חברותא עם אברך אשכנזי. הרב של הבעל בית אמר לו שלא יענה לו אמן על התפילין כיון שעשויות כסברת הט''ז. אמר לו האשכנזי אם כך תענה לי אמן על ברכת התפילין של ראש כי בראש ודאי שאין בעיה עם התפילין של הט''ז. והבעל בית נחרד וכי אני יענה על ברכת תפילין של ראש!!!
שלחתי שישאלו את אותו רב, מה הוא יאמר אם יש אשכנזי שאין לו כסף לקנות תפילין ואם יהיה לו כסף הוא יקנה תפילין של הט''ז האם מותר לי לתרום לו כסף לתפילין. הרי פשוט לכל בר דעת שהוא יוצא ידי חובת תפילין בתפילין כפי הוראת רבותיו אם כן מה הנושא על הברכה. כלומר זה פשוט שבמקום שהברכה היא על המצוה ובמצוה מכריעים כהוראות רבותיו דודאי חייב לברך. בקיצור כללו של רדב''ז ודאי יועיל לעניין עניית אמן. כמדומה שהדברים פשוטים אבל לא לאותו רב הנזכר.
 
היה מעשה בבעל בית שלמד חברותא עם אברך אשכנזי. הרב של הבעל בית אמר לו שלא יענה לו אמן על התפילין כיון שעשויות כסברת הט''ז. אמר לו האשכנזי אם כך תענה לי אמן על ברכת התפילן של ראש כי בראש ודאי שאין בעיה עם התפילין של הט''ז. והבעל בית נחרד וכי אני יענה על ברכת תפילין של ראש!!!
שלחתי שישאלו את אותו רב, מה הוא יאמר אם יש אשכנזי שאין לו כסף לקנות תפילין ואם יהיה לו כסף הוא יקנה תפילין של הט''ז האם מותר לי לתרום לו כסף לתפילין. הרי פשוט לכל בר דעת שהוא יוצא ידי חובת תפילין בתפילין כפי הוראת רבותיו אם כן מה הנושא על הברכה. כלומר זה פשוט שבמקום שהברכה היא על המצוה ובמצוה מכריעים כהוראות רבותיו דודאי חייב לברך. בקיצור כללו של רדב''ז ודאי יועיל לעניין עניית אמן. כמדומה שהדברים פשוטים אבל לא לאותו רב הנזכר.
לדעתי הצנועה, מהדוגמאות שהביאו פה ממו"ר שליט"א, לא נראה כדבריך - שכללו של רדב''ז יועיל לעניין עניית אמן.
אולי חברי הפורום יכולים להביא התייחסות לזה מספריו.
 
היה מעשה בבעל בית שלמד חברותא עם אברך אשכנזי. הרב של הבעל בית אמר לו שלא יענה לו אמן על התפילין כיון שעשויות כסברת הט''ז. אמר לו האשכנזי אם כך תענה לי אמן על ברכת התפילן של ראש כי בראש ודאי שאין בעיה עם התפילין של הט''ז. והבעל בית נחרד וכי אני יענה על ברכת תפילין של ראש!!!
שלחתי שישאלו את אותו רב, מה הוא יאמר אם יש אשכנזי שאין לו כסף לקנות תפילין ואם יהיה לו כסף הוא יקנה תפילין של הט''ז האם מותר לי לתרום לו כסף לתפילין. הרי פשוט לכל בר דעת שהוא יוצא ידי חובת תפילין בתפילין כפי הוראת רבותיו אם כן מה הנושא על הברכה. כלומר זה פשוט שבמקום שהברכה היא על המצוה ובמצוה מכריעים כהוראות רבותיו דודאי חייב לברך. בקיצור כללו של רדב''ז ודאי יועיל לעניין עניית אמן. כמדומה שהדברים פשוטים אבל לא לאותו רב הנזכר.
זה לא כזה ברור שתפילין לפי הט''ז לא יוצאים זה דעת החיד''א ויש חולקים גם כלפי ספרדים
 
חזור
חלק עליון