• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

קבלת הוראות מרן - מה לא בכלל זה

האם כוונתך למנהג קדום למרן

כי אל"ה כמדומני שאין זה מוסכם

(ומה שמוסכם זה רק מנהג קדום למרן)
מנהג קדום למרן זה מוסכם,
מנהג שאינו קדום למרן, דעת מרן הילקוט יוסף שאינו דוחה דעת מרן השו"ע.
(אע"פ שגם בזה יש חריגים).
 
אה"נ

לא כללים ברורים, אלא אפשרויות

דהיינו, למשל שאחד האחרונים כתב שבמקרה כזה וכזה לא שייך הכלל של קבלת הוראות מרן
יש אומרים שבמקום מנהג, ערווה, סב"ל, אולי גם פסח, רבינו האריז"ל, לא קיבלנו הוראות מרן.
 
איני יודע.
רק ציינתי שתמיד יש חריגים וצריך ללמוד טעמיהם.
אה"נ

מה שאני מנסה זה לבנות רשימה של כל החריגים (בין המוסכמים, ובין שלא)

ולהבין מה חוט השני העובר ביניהם (ועכ"פ בין רובם, ועכ"פ בדעת מ"ד מסוים)

ולמשל - בדעת מרן הגר"ע, מה החריגים, ומה המכנה המשותף ביניהם

(ואם אין מכנה משותף, הרי אמאי באמת כ"ה)
 
יש גם נידון עם קבלת מרן היא מתורת ודאי או ספק.
אם מותר להחמיר נגד מרן.
אם מרן היה רואה דברי פלוני אם היה חוזר בו
סתם ויש אם צריך לחוש ליש.

ועוד ועוד.
?

סליחה על ההטרדה למר, פשוט כפי שכתבתי אני עורך רשימה, ומנסה לעשות סדר בענין זה אימתי לא ואימתי כן - ולמה...
 
גם מצאנו מקרים מסויימים שהתירו לא לנהוג כדעת מרן,
כגון בחורי ישיבות שמותר להם להוציא ציציות,
אע"פ שמרן השו"ע ס"ל דצריך להכניסם.
וזו שאלתי למה

הלא אם קבלנו הוראות מרן, איך שייך כן ??

ולכאורה בדוגמא הזאת ספציפית הרי זה יותר לא ברור, כי זה לא שיש כלל אחר שמורה כן

רצוני לומר, מצד מרן זה כך וכך, וזה לא שיש כלל אחר חוץ מהכלל של קבלת הוראות מרן, שמורה שבמקרה של ציציות כן אפשר

אלא כמדומה שאין כלל שבשלו אפר לומר כן,

וא"כ הרי (שוב) קשה, איך אפשר לומר שלא כמרן?
 
וזו שאלתי למה

הלא אם קבלנו הוראות מרן, איך שייך כן ??

ולכאורה בדוגמא הזאת ספציפית הרי זה יותר לא ברור, כי זה לא שיש כלל אחר שמורה כן

רצוני לומר, מצד מרן זה כך וכך, וזה לא שיש כלל אחר חוץ מהכלל של קבלת הוראות מרן, שמורה שבמקרה של ציציות כן אפשר

אלא כמדומה שאין כלל שבשלו אפר לומר כן,

וא"כ הרי (שוב) קשה, איך אפשר לומר שלא כמרן?
מרן כבר כתב בזה ג' תירוצים בילקוט יוסף.
 
חזור
חלק עליון