• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • שימו לב: ניתן לשלוח (בקובץ וורד) יישובים ומערכות בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, לקובץ בית יוסף תשפ"ו. למייל: office@moreshet-maran.com עד לחג השבועות תשפ"ה. אין התחייבות לפרסם, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום. ניתן גם לשלוח מכתבים והערות על הגליונות הקודמים.

קבלת הוראות מרן - מה לא בכלל זה

האם כוונתך למנהג קדום למרן

כי אל"ה כמדומני שאין זה מוסכם

(ומה שמוסכם זה רק מנהג קדום למרן)
מנהג קדום למרן זה מוסכם,
מנהג שאינו קדום למרן, דעת מרן הילקוט יוסף שאינו דוחה דעת מרן השו"ע.
(אע"פ שגם בזה יש חריגים).
 
אה"נ

לא כללים ברורים, אלא אפשרויות

דהיינו, למשל שאחד האחרונים כתב שבמקרה כזה וכזה לא שייך הכלל של קבלת הוראות מרן
יש אומרים שבמקום מנהג, ערווה, סב"ל, אולי גם פסח, רבינו האריז"ל, לא קיבלנו הוראות מרן.
 
איני יודע.
רק ציינתי שתמיד יש חריגים וצריך ללמוד טעמיהם.
אה"נ

מה שאני מנסה זה לבנות רשימה של כל החריגים (בין המוסכמים, ובין שלא)

ולהבין מה חוט השני העובר ביניהם (ועכ"פ בין רובם, ועכ"פ בדעת מ"ד מסוים)

ולמשל - בדעת מרן הגר"ע, מה החריגים, ומה המכנה המשותף ביניהם

(ואם אין מכנה משותף, הרי אמאי באמת כ"ה)
 
יש גם נידון עם קבלת מרן היא מתורת ודאי או ספק.
אם מותר להחמיר נגד מרן.
אם מרן היה רואה דברי פלוני אם היה חוזר בו
סתם ויש אם צריך לחוש ליש.

ועוד ועוד.
?

סליחה על ההטרדה למר, פשוט כפי שכתבתי אני עורך רשימה, ומנסה לעשות סדר בענין זה אימתי לא ואימתי כן - ולמה...
 
גם מצאנו מקרים מסויימים שהתירו לא לנהוג כדעת מרן,
כגון בחורי ישיבות שמותר להם להוציא ציציות,
אע"פ שמרן השו"ע ס"ל דצריך להכניסם.
וזו שאלתי למה

הלא אם קבלנו הוראות מרן, איך שייך כן ??

ולכאורה בדוגמא הזאת ספציפית הרי זה יותר לא ברור, כי זה לא שיש כלל אחר שמורה כן

רצוני לומר, מצד מרן זה כך וכך, וזה לא שיש כלל אחר חוץ מהכלל של קבלת הוראות מרן, שמורה שבמקרה של ציציות כן אפשר

אלא כמדומה שאין כלל שבשלו אפר לומר כן,

וא"כ הרי (שוב) קשה, איך אפשר לומר שלא כמרן?
 
וזו שאלתי למה

הלא אם קבלנו הוראות מרן, איך שייך כן ??

ולכאורה בדוגמא הזאת ספציפית הרי זה יותר לא ברור, כי זה לא שיש כלל אחר שמורה כן

רצוני לומר, מצד מרן זה כך וכך, וזה לא שיש כלל אחר חוץ מהכלל של קבלת הוראות מרן, שמורה שבמקרה של ציציות כן אפשר

אלא כמדומה שאין כלל שבשלו אפר לומר כן,

וא"כ הרי (שוב) קשה, איך אפשר לומר שלא כמרן?
מרן כבר כתב בזה ג' תירוצים בילקוט יוסף.
 
חזור
חלק עליון