מהיכא תיתי לך שרוב הפרות החולבות הם טרפות ממש?יש בזה אריכות גדולה, וצריך על זה אשכול נפרד.
רק אומר לך שבזמננו רוב הפרות החולבות הם טריפות ממש. וגם מערבים חלב מהרבה בהמות וממילא ודאי שיש בטנק של החלב חלב של טריפה שאינו בטל אפילו בשישים.
זה עיקר הבעיה וצריך להדחק לפתור אותה.
מהיכא תיתי לך שרוב הפרות החולבות הם טרפות ממש?
מעניין אותי המקור הזה.
תוספות נדה דף ב' ע"ב ד"ה דאיכא ריעותא מגופה.מהיכא תיתי לך שרוב הפרות החולבות הם טרפות ממש?
מעניין אותי המקור הזה.
כל עוד אין סימני טריפה וכד׳, מחזיקים את הבהמה בחזקת כשרה.
ואני לא מדבר מסברת הבטן, אלא מידע אישי.
בד״כ את הבהמות שיש להם סימני טריפה מובהקים מפרישים משאר הבהמות ולא חולבים אותם.
לשונם: ומ"מ אם עשו מבהמה גבינות ושחטוה ונמצאת טרפה אין להתיר הגבינות עכ״לתוספות נדה דף ב' ע"ב ד"ה דאיכא ריעותא מגופה.
אני גם ראיתי מי שכותב בזה,אין לי כרגע את המקורות לזה. ראיתי שכתבו בזה רבים בזמננו.
ילקוט יוסף (איסור והיתר כרך ב' עמוד ריא). וע"ע בילקוט יוסף הלכות שעטנז (סימן רצח ס"ב), ובילקו"י מצוות התליות בארץ ח"ב (מהדו"ב עמ' תרסד), ובילקו"י שבת (מהדו"ב סי' ערב עמ' תקנח), ובשו"ת הראש"ל ח"א (חיו"ד סי' ב, ובתוכן העניינים הלכה למעשה שבסוה"ס).איפה?
בסוף עמ' רס הביא שהגר"ש מחפוד אמר שפעמים שזה לעלה מ10 אחוז. ובעמ' רסב (טור א) הביא ממו"ץ של הרב לנדא שזה כאחוז אחוז וחצי בכל לול, ויש לולים (פחות מ3 פעמים בשנה!!!) שזה מגיע ללמעלה מעשר אחוז. ובאות ח הביא משו"ת מראה הבזק כ' שבחישוב הכללי של כל הלולים יחד זה כ2 אחוז, אך ברוב הלולים זה אחוז אפסי, ורק מכיון שיש לולים שבהם יש עשרות אחוזים(!!!) לכן בחישוב הכללי זה כ2 אחוז. (וחייב לומר שאינם פחותים מ3 פעמים בשנה, דא"כ לא היו משנים את המאזן כ"כ).אין שום מחלוקת במציאות. ע"ש בעמ' רסא רסב בצורה ברורה שהמומחים טוענים שזה נע באחוזים נמוכים. וזה לא משנה אם אחד אמר שני אחוז. וחבירו אמר ארבע אחוז, והשלישי טען עד שמונה אחוז. ס"ס זה אף פחות משיטת המשכנות יעקב. וראה בעמ' רסב בשם הרב פרנקל ודו"ק.
כל אחד והמדגמים שלו, וכל אחד והחברות שמכיר.ממליץ שלא לסמוך על מדגם בתמרים.
שלא כמו בוטנים ודומיו, זה הרבה יותר מצוי.
וכ״ש אם נזהרים שלא נאכל אפילו פעם א׳ חרקים.
ואם בכ״ז רוצים לעשות מדגם - שיכניס אח״כ את הקופסא למקרר.
(וכמו שכתבת לא לעשות מדגם לאותה חברה, אלא לאותה אריזה)
בתפזורת כאמור לא יועיל גם מדגם, כפי שאמרתי מנסיון.
בחברת מיה כאמור אפשר אולי לסמוך על מדגם לכתחילה.
אבל בחברות אחרות (לא עולה לי השם שלהם כרגע)
המכשלות מצויים מאד.
(מצאתי פעם תולעת חיה באחד מהם)
הרב ויא מחמיר גדול. ויתכן שבודק בסחורה זולה, או שמפני שיש סחורה פחות טובה כותב לבדוק בכולם. עכ"פ כת"ר מודה שבמיה אין בעיה.ג. דעת הרב ויא שחייב לבדוק תמרים.
לא מבין מאיפה הבאת את הכלל של ״מיעוט שאינו מצוי״ בתמרים.
ולכל הפחות בתמרים מארז אה״נ שיהיה ״מיעוט שאינו מצוי״.
בדקתי בהרבה תמרים של חברת מיה, ואולי חוץ מתמר אחד שיש עליו חשש הכל היה נקי ברוך ה׳.הרב ויא מחמיר גדול. ויתכן שבודק בסחורה זולה, או שמפני שיש סחורה פחות טובה כותב לבדוק בכולם. עכ"פ כת"ר מודה שבמיה אין בעיה.
ועשית ככל אשר יורוך, פתחתי אשכול כאןיש בזה אריכות גדולה, וצריך על זה אשכול נפרד.
רק אומר לך שבזמננו רוב הפרות החולבות הם טריפות ממש. וגם מערבים חלב מהרבה בהמות וממילא ודאי שיש בטנק של החלב חלב של טריפה שאינו בטל אפילו בשישים.
זה עיקר הבעיה וצריך להדחק לפתור אותה.
גם בתפזורת יש סחורות טובות, ואפי' טובות מאוד. התמרים היקרים ביותר נמכרים בתפזורת ולא במארזים, ודאי לא של חברת מיה...בדקתי בהרבה תמרים של חברת מיה, ואולי חוץ מתמר אחד שיש עליו חשש הכל היה נקי ברוך ה׳.
אבל גם בזה עדיף לעשות מדגמי ולא לסמוך לכתחילה.
בתפזורת פשוט לי שעדיף או לבדוק אחד אחד או פשוט לא לאכול,
זה 99% שיש שם תולעים.
בארוז (לא מיה) עדיף לבדוק אחד אחד, או מדגמי, אבל לאכול בלי בדיקה מאן דכר שמיה,
לענ״ד מובטח שמי שלא בודק בכלל ודאי אכל מאכלות אסורות.
כמות הנגיעות שאני מצאתי היא די גבוהה.
(ובתמרים אני אף פעם לא בודק מדגמי, רק אחד אחד.)
אתה צודק בטענה, אך מכיוון שכולם אמרו שזה אחוזים נמוכים, רק טענו שלפעמים ישנם אחוזים מעט גבוהים (רק למשכנות יעקב ולא לריב"ש) לא צריך לחוש כ"כוכל הכרעתו בזה היא רק מחמת נטיית ליבו, וללא בדיקה וללא הוכחות כלל!!! (מקצת מלשונות הכרעתו ב"מציאות": "ומר דגברא רבא הוא ודאי ידע מאי דקאמר". "וקשה לבטל דבריהם לגמרי". ואחהמ"ר איך אפשר מכח כל אלו ההשערות להכריע ב"מציאות" הרי אם המציאות כמו האחר לא יועיל שהשני גברא רבה, ודברי השניים בטלים מאליהם. והדרך היחידה להכריע במציאות היא לבדוק בעצמו).
תוכל גם לשאול בדצים אחרים, זה יעזור לראות אם כולם רואים את המציאות כךדיברתי עם הגר"ש מחפוד
כאמור לא כולם אומרים כך. (הגר"נ יברוב והגר"ש מחפוד אומרים שזה בסביבות ה20 אחוז).אתה צודק בטענה, אך מכיוון שכולם אמרו שזה אחוזים נמוכים, רק טענו שלפעמים ישנם אחוזים מעט גבוהים (רק למשכנות יעקב ולא לריב"ש) לא צריך לחוש כ"כ
ניסתי לתפוס את הרב רובין בינתיים לא הצלחתי, אנסה בהמשך.תוכל גם לשאול בדצים אחרים, זה יעזור לראות אם כולם רואים את המציאות כך
אני חייב לחדש לך שבניו של הגאון הרב ברדצסופר זצ"ל אינם אוכלים משחיטת העדה החרדיתכידוע אימרת רבותינו היא שבד"צ העדה החרדית לא ירד מן השמים...".
ולתועלת הקוראים אמרתי להציג כאן כמה קולות שנוהגים בעדה החרדית. בכדי שידעו הקונים במה צריך להזהר מלקנות.
וכל נקודה יכולה לפרנס אשכול בפני עצמו, ולכן לתועלת הענין אם אפשר שהתגובות יהיו ממוקדות.
א. בעופות. בודקים צומת הגידים בחלק התחתון של הרגל ולא בפרק, ולא נמצאים כל הטריפות. וכפי שאמר הרב מחפוד בשיעור שהובא כאן (ע"י שליחת מייל ל@קורסיה).
ב. מזריקים את אחת הזריקות ברגל העוף, דבר המטריף עופות רבים, ולא נבדק כראוי (פרט לבעיה הנז' באות א). כפי' שעורר הרב נחום יברוב, והסכים עמו הגר"מ ברנדסופר שאביו שהוראת הבד"צ על פיו היה חוזר בו.
ג. בבקר. אין מקפידים בבדיקת הריאות, שיהיה חלק כשיטת הב"י. וכפי שאמר מרן הראש"ל שליט"א, (ראה דבריו בקישור הנ"ל). [אולם י"א שבשחיטת "וואל דאן" מקפידים (ראה שם)].
ד. בישולי עכו"ם. אין מקפידים כשיטת הב"י. (כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
ה. שביעית. פירות הערבה הצפונית. מקילים להחשיבה כחו"ל לענין שמיטה. ומפרסמים שכך דעת המנח"י למרות שבשו"ת משנ"י שהוא מראשי המתירים, ודן עם המנח"י בזה כותב שלא היקל בזה. (וגם יש בזה סתירה במדריך הכשרות שלהם עצמו, משנת תשמ"ז שם כותבים שהוראת רבותיהם להחשיב חו"ל רק מפארן ודרומה, ואילו בשנים מאוחרות שינו זאת וכותבים שהוראת רבותיהם להתיר מאזור עין יהב ודרומה. אלא שמחמת הלחץ הציבורי מציינים ע"ג המוצרים מאיזה אזור הם).
ו. מעשרות. אינם מעשרים את החיטים שעושרו כשהם ביד השלטון. עי' בשו"ת מנח"י ח"ט (סי' קי-קיג). [אלא שבזה כמדומה שאף הכשר לא מקפיד, ומסתבר שבשארית ישראל מקפידים]. (כן העיר להם הגר"ח גריינמן במכתבו שהובא בעלון "הגילגול השלישי" לבעל קונ' שבט מישור).
אשמח לכל תיקון הערה והארה וכן להוספות.
בניו או בנו הגר"מ?אני חייב לחדש לך שבניו של הגאון הרב ברדצסופר זצ"ל אינם אוכלים משחיטת העדה החרדית
מדרשה של הרב עובדיה לפני כמה שניםד. בישולי עכו"ם. אין מקפידים כשיטת הב"י. (כך שמעתי פעם ממרן הראש"ל שליט"א שבחתונות לבחורי ישיבת חזו"ע שנערכו באולמי גוטניק היו שולחים 2 בחורים שיהיו בזמן הבישולים ויניחו הקדירות על האש).
ייש"כ.מדרשה של הרב עובדיה לפני כמה שנים
"פעם במסעדה שיש בה כשרות של בית דין צדק של העדה החרדית, יש להם תעודה שזה כשר, היו אנשים שלא היו יודעים ואוכלים שם, מי שהוא ספרדי אסור לו לאכול שם, לא יסתכל בתעודת הכשרות, זה שקר, לנו זה אסור.
לכן, אני הודעתי ברבים שלא יעשו ככה, כששמעו בית דין צדק התחרטו על מה שעשו, ידעו שהם עושים שלא כהוגן, מכשילים את הספרדים, ולכן נתנו תעודה רק למי שיהודי ישים את התבשיל על האש, לא ישים את זה הגוי למרות שהכל היה מוכן והגוי בא ורק שם אותו על האש, רק הבישול זה על ידו, לכן הרבה מהם חזרו בתשובה, תקנו את הדבר הזה, שלא ישים על האש, רק יהודי, אם לא זה בישולי גוים"
הובא ההקלטה https://www.kikar.co.il/הגרע-אסור-לאכול-בשר-בהכשר-העדה.html
הערה יפה ונכונה.מדרשה של הרב עובדיה לפני כמה שנים
"פעם במסעדה שיש בה כשרות של בית דין צדק של העדה החרדית, יש להם תעודה שזה כשר, היו אנשים שלא היו יודעים ואוכלים שם, מי שהוא ספרדי אסור לו לאכול שם, לא יסתכל בתעודת הכשרות, זה שקר, לנו זה אסור.
לכן, אני הודעתי ברבים שלא יעשו ככה, כששמעו בית דין צדק התחרטו על מה שעשו, ידעו שהם עושים שלא כהוגן, מכשילים את הספרדים, ולכן נתנו תעודה רק למי שיהודי ישים את התבשיל על האש, לא ישים את זה הגוי למרות שהכל היה מוכן והגוי בא ורק שם אותו על האש, רק הבישול זה על ידו, לכן הרבה מהם חזרו בתשובה, תקנו את הדבר הזה, שלא ישים על האש, רק יהודי, אם לא זה בישולי גוים"
הובא ההקלטה https://www.kikar.co.il/הגרע-אסור-לאכול-בשר-בהכשר-העדה.html
במה שימחתיך?יישר כח גדול לרב בן דוד שליט"א שמחתי אותי מאוד
אתה יודע כיצד נוהגים בבד"ץ ב"י?
גם אם בדיקת הסכינים עולה על בדצי"ם שונים, זה לא אומר שזה טוב, זה יכול להיות לגריעותא שם הבדצי"ם הללו, ולא לשבח המשחטה הזו... השאלה היא במשחטות של איזה בדצי"ם הוא ביקר.השבוע ביקר הגאון הרב יצחק לוי במשחטת מילו עוף של רבנות ואמר שהכשרות שם ברמה גבוהה ואף בדיקת הסכינים עולה על בדצי"ם שונים... או לכה"פ כמותם