• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

ברכת השניצל שהכל - האם זה רק ליישב דעת מרן זיע"א

א

אתה תגיד לי מה הוא ענה לי?!
חמוד!!!
הוא לא אמר לך מה הוא ענה לך, אלא הסביר לך מה הוא ענה לך.
אני פוגש אותו הרבה, בעז"ה אשאל אותו בהזדמנות.

ואם נחזור לנידון האשכול, שאלתי אותו פעם מה דעת הרב אלישיב ואמר לי שדעתו שהכל, ואח"כ ראיתי תשובה של הרב אלישיב בקובץ בית הלל שדעתו מזונות, ושיש לחוש גם לדעות של שהכל ולכן להפריד. כך שאיני יודע אם הוא האיש המוסמך להביא פסקי הלכה מהרב אליישיב.
 
אתה תגיד לי מה הוא ענה לי?!
אני לא יודע מה 'ענה' לך. אני יודע מה 'כתבת' שהוא ענה לך. אולי לא דייקת בנוסח שלך, וזה כבר בעיה שלך, ולפי זה אין להאמין לך כיון שאתה לא מבין מה הבעיה במה שכתבת, ומסתבר שלא שמת לב לניואנסים הדקים בתשובה.
 
אני לא יודע מה 'ענה' לך. אני יודע מה 'כתבת' שהוא ענה לך. אולי לא דייקת בנוסח שלך, וזה כבר בעיה שלך, ולפי זה אין להאמין לך כיון שאתה לא מבין מה הבעיה במה שכתבת, ומסתבר שלא שמת לב לניואנסים הדקים בתשובה.
עכ"פ לעצם הענין, כבר בספר אבוא בם בעל החידוש של ברכת הבמבה, הביא כן מהרב אלישיב. ע"ש.
 
עכ"פ לעצם הענין, כבר בספר אבוא בם בעל החידוש של ברכת הבמבה, הביא כן מהרב אלישיב. ע"ש.
בטח הוא גם לא הבין מה הוא כתב.

רק למי שיש "דעת תורה" הוא יכול להמציא הלכות מהשרוול ולהבין מה הוא אומר..... ודי בזה.
 
בטח הוא גם לא הבין מה הוא כתב.

רק למי שיש "דעת תורה" הוא יכול להמציא הלכות מהשרוול ולהבין מה הוא אומר..... ודי בזה.
מדהים איך נדבקת למה שנוח לך, והתעלמת ממה שלא נוח לך:
שאלתי אותו פעם מה דעת הרב אלישיב ואמר לי שדעתו שהכל, ואח"כ ראיתי תשובה של הרב אלישיב בקובץ בית הלל שדעתו מזונות, ושיש לחוש גם לדעות של שהכל ולכן להפריד. כך שאיני יודע אם הוא האיש המוסמך להביא פסקי הלכה מהרב אליישיב.
 
נערך לאחרונה על ידי מנחה:
מדהים איך נדבקת למה שנוח לך, והתעלמת ממה שלא נוח לך:
שאלתי אותו פעם מה דעת הרב אלישיב ואמר לי שדעתו שהכל, ואח"כ ראיתי תשובה של הרב אלישיב בקובץ בית הלל שדעתו מזונות, ושיש לחוש גם לדעות של שהכל ולכן להפריד. כך שאיני יודע אם הוא האיש המוסמך להביא פסקי הלכה מהרב אליישיב.
??????.
 
מדהים איך נדבקת למה שנוח לך, והתעלמת ממה שלא נוח לך:
שאלתי אותו פעם מה דעת הרב אלישיב ואמר לי שדעתו שהכל, ואח"כ ראיתי תשובה של הרב אלישיב בקובץ בית הלל שדעתו מזונות, ושיש לחוש גם לדעות של שהכל ולכן להפריד. כך שאיני יודע אם הוא האיש המוסמך להביא פסקי הלכה מהרב אליישיב.
אם הרב אלקנה ישראל מעיד שדן בעניין בפני הרב אלישיב בעצמו והסכים עימו שברכתו האדמה, ואף תלמידו הרב אפרתי מעיד כך, וכי בעניין זה תאמר שאין לסמוך עליו?
אגב, שלחתי היום לשאול את הגר"ב רימר שליט"א, חתנו של הרב אלישיב, ואמנם לא השיב ברור, רק אחר שראה מש"כ בשו"ת הגרח"ק הפטיר, "אם כתוב אז כתוב..."
 
הוא לא אמר לך מה הוא ענה לך, אלא הסביר לך מה הוא ענה לך.
אני פוגש אותו הרבה, בעז"ה אשאל אותו בהזדמנות.

ואם נחזור לנידון האשכול, שאלתי אותו פעם מה דעת הרב אלישיב ואמר לי שדעתו שהכל, ואח"כ ראיתי תשובה של הרב אלישיב בקובץ בית הלל שדעתו מזונות, ושיש לחוש גם לדעות של שהכל ולכן להפריד. כך שאיני יודע אם הוא האיש המוסמך להביא פסקי הלכה מהרב אליישיב.
מחילה אבל עירבבתי בין הרב אפרתי, שאיני סומך עליו מסיבות אחרות (כבוד מרן זיע"א והמסתעף), לבין נכדו אריה אליישיב, אני שאלתי את נכדו על ברכת השניצל.
 
"אני שאלתי שאלה, ומצפה לתשובה. 5 סימני שאלה זה לא תשובה!!!" (ציטוט תגובה על המסומן, של אחד החברים בפורום, משום מה נמחק)

ואני עונה לו: שהסימני שאלה באו לומר שלא הבנתי מה השאלה. כך שאשמח לניסוח יותר ברור, מה מפריע לו במה שכתבתי לעיל בשם הרב אפרתי?
 
"אני שאלתי שאלה, ומצפה לתשובה. 5 סימני שאלה זה לא תשובה!!!" (ציטוט תגובה על המסומן, של אחד החברים בפורום, משום מה נמחק)
ואני עונה לו: שהסימני שאלה באו לומר שלא הבנתי מה השאלה. כך שאשמח לניסוח יותר ברור, מה מפריע לו במה שכתבתי לעיל בשם הרב אפרתי?
א. אם נמחק אז אין צורך להגיב.
ב. הוא חזר בו ואמר שטעה והחליף בין גברא לגברא.
ג. הטענה היתה שא"א לסמוך על עדות של מישהו שבמקום אחר העיד דבר מסויים ואח"כ התברר איפכא.
 
ג. הטענה היתה שא"א לסמוך על עדות של מישהו שבמקום אחר העיד דבר מסויים ואח"כ התברר איפכא.
יישר כח
אבל הטענה הג' לדעתי אינה טענה,
כי אם א"א לסמוך עליו בענייני הלכה מפני כבוד מרן וכו', זה אומר שאין לסמוך על פסקיו אישית (כמובן לדעתו), אבל אם מעיד כמסל"ת מה דעת רבו, מה יש בזה, הרי גם גוי (להבדיל אלף אלפי הבדלות) נאמן במסל"ת.
 
נערך לאחרונה:
אודות ברכת השניצל,
אני באופן אישי במשך שנים שהייתי אצל מו"ר מרן שליט"א ושמעתי מה שהשיב לשואלים וגם לי באופן אישי אמר כו"כ פעמים שברכת השניצל מזונות כדעת רוב ככל פוסקי דורנו, ואכמ"ל במקורות.
ובאותו שבוע שמסר את השיעור הנזכר ובו ביאר לברך שהכל הייתי שוב בביתו ושאלתי לדעתו הלכה למעשה ואמר לי בבירור בזה"ל "כל מה שאמרתי בשיעור היה רק ליישב את מנהג העולם, אבל ברכת השניצל מזונות", וכן כתב הג"ר יצחק לוי שליט"א בהערת העורך בעלון, ואף דיברתי עימו בעל פה לאחר מכן בנדון זה.
ומה שפורסם סרטון ששאלו למרן עט"ר זיע"א והשיב לברך שהכל, הנה מלבד מה שלא ברור כמה דברים שם, בלאו הכי אמר לי באופן אישי מי ששאל את מרן באותו סרטון הלא הוא הגאון ר' ישראל יונה שליט"א שאף שבדידו הוה עובדא, מאז השתנתה לחלוטין המציאות כידוע לכל [וכמ"ש מרן הראשל"צ בשו"ת אודות השינוי מהילקו"י שלפני 30 שנה, ע"ש.] והוסיף לי שברור לו בתכלית, שלו מרן זיע"א היה בזמן הזה היה מורה ובא לברך מזונות.
והן אמת שאף לדעת מו"ר מרן הראשל"צ שליט"א הרוצה לברך שהכל רשאי, אך דעתו עיקר לברך לכתחילה מזונות, ופוק חזי מאי עמא דבר שפותחים היום 'שניצליות' לרוב עם עשרות סוגי פירורים בטעמים שונים ומשונים, ומי יאכלנו ללא הציפוי, ומ"מ אין בידי כאן להאריך במו"מ בהלכה, ובמק"א נאריך בזה אי"ה.
ופשוט שבעת שנזכה בעז"ה בקרוב לאורו הבהיר של ילקוט יוסף ברכות מהדו"ח, ניווכח לדעת הוראתו הברורה לרבים למעשה ומי יבוא אחר המלך, אך לעת עתה זה מה ששמעתי.
 
אודות ברכת השניצל,
אני באופן אישי במשך שנים שהייתי אצל מו"ר מרן שליט"א ושמעתי מה שהשיב לשואלים וגם לי באופן אישי אמר כו"כ פעמים שברכת השניצל מזונות כדעת רוב ככל פוסקי דורנו, ואכמ"ל במקורות.
ובאותו שבוע שמסר את השיעור הנזכר ובו ביאר לברך שהכל הייתי שוב בביתו ושאלתי לדעתו הלכה למעשה ואמר לי בבירור בזה"ל "כל מה שאמרתי בשיעור היה רק ליישב את מנהג העולם, אבל ברכת השניצל מזונות", וכן כתב הג"ר יצחק לוי שליט"א בהערת העורך בעלון, ואף דיברתי עימו בעל פה לאחר מכן בנדון זה.
ומה שפורסם סרטון ששאלו למרן עט"ר זיע"א והשיב לברך שהכל, הנה מלבד מה שלא ברור כמה דברים שם, בלאו הכי אמר לי באופן אישי מי ששאל את מרן באותו סרטון הלא הוא הגאון ר' ישראל יונה שליט"א שאף שבדידו הוה עובדא, מאז השתנתה לחלוטין המציאות כידוע לכל [וכמ"ש מרן הראשל"צ בשו"ת אודות השינוי מהילקו"י שלפני 30 שנה, ע"ש.] והוסיף לי שברור לו בתכלית, שלו מרן זיע"א היה בזמן הזה היה מורה ובא לברך מזונות.
והן אמת שאף לדעת מו"ר מרן הראשל"צ שליט"א הרוצה לברך שהכל רשאי, אך דעתו עיקר לברך לכתחילה מזונות, ופוק חזי מאי עמא דבר שפותחים היום 'שניצליות' לרוב עם עשרות סוגי פירורים בטעמים שונים ומשונים, ומי יאכלנו ללא הציפוי, ומ"מ אין בידי כאן להאריך במו"מ בהלכה, ובמק"א נאריך בזה אי"ה.
ופשוט שבעת שנזכה בעז"ה בקרוב לאורו הבהיר של ילקוט יוסף ברכות מהדו"ח, ניווכח לדעת הוראתו הברורה לרבים למעשה ומי יבוא אחר המלך, אך לעת עתה זה מה ששמעתי.
ייש"כ, והדברים ברורים.
נשמח להתבשם מספרו של כת"ר "דברי שלמה", אם לא את כולו לפחות יעלה כת"ר כמה עשרות עמודים לגרות אותנו.
 
פשוט שבעת שנזכה בעז"ה בקרוב לאורו הבהיר של ילקוט יוסף ברכות מהדו"ח, ניווכח לדעת הוראתו הברורה לרבים למעשה ומי יבוא אחר המלך, אך לעת עתה זה מה ששמעתי.
אכן הבאנו כאן מכתב חדש בנושא מהשנה, ממרן שליט"א וכן העתק כיו"ב מהילקו"י ברכות החדש שיצא בעזה"י בקרוב. ושם האריך הרחיב בזה בנדון אם ברכתו שהכל או מזונות.
 
אכן הבאנו כאן מכתב חדש בנושא מהשנה, ממרן שליט"א וכן העתק כיו"ב מהילקו"י ברכות החדש שיצא בעזה"י בקרוב. ושם האריך הרחיב בזה בנדון אם ברכתו שהכל או מזונות.
כבר נתבאר כאן שבכל דבריו הרחיב לדחות את הצד שברכתו שהכל. ורק במהדו' החדשה צידד ליישב דעת אביו מרן זיע"א ע"פ השמועה משם החזו"א בענין הגפילטע-פיש. (שכידוע הגרח"ק ביאר דכוונתו רק באופן שאינו בא להשביע או לטעם).
 
אני לא מבין מה הבעיה. הרי שמעורר הדברים לאחרונה הוא הרב @ראובן יוסף מיארה שבירר הדברים והציעם לפני מרן הראש"ל שליט"א לפני כשנה. תוכלו לשאול אותו, או פשוט לעיין במה שכתב כאן. (וגם לקרוא את כל הנכתב לעיל במקום זה וגם פה ופה...)
כמובן כל הנ"ל למי שרוצה לעיין במקור הדברים יותר, ולא לדעת את פסיקת ההלכה שמרן הראש"ל שליט"א כתב במפורש וכן אמר בפומבי כהוראה לרבים, ואין לנו אלא מה שהורה לרבים לעשות (והתעכב בכך עד שעיין היטב)
 
נערך לאחרונה:
חזור
חלק עליון