• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ביצה בחמין

EZN

Member
באור לציון החדש (חלק ה) נכתב שאם יש ביצה בתוך חמין בשרי - הרי מותר לאכול לאחר מכן גבינה ואין צורך לחכות שש שעות.
לכאורה הדבר לא מובן - הרי המנהג שתבשיל בשרי הוא בשרי ממש, וכתב בילקוט יוסף איסור והיתר שכך המנהג ואין לשנות, וכן דעת מר"ן זיע"א.
ועוד תמוה הסברה שכיון שיש קליפה לביצה אז השומן לא נכנס רק הטעם נכנס - וזה מותר, ואם יש חזה עוף שאין לא שומן אז הביצה לא הופכת לבשרית כלל,
מנין לנו שלא נכנס כלום? הרי דעת הרשב"א שהביצה חלולה ונכנס לתוכה המאכל. (כך גם כתב בחובות הלבבות בשער הביטחון שהאפרוח שנמצא בתוך הביצה חי - עקב המצאות חורים קטנים שאינם נראים לעין ומשם נכנס אויר עם חמצן! הקב"ה דואג גם להם!).
ומי יוכל להעיד שלא נכנס כלום - הרי הצבע של הביצה משתנה בחמין, והחוש מעיד על כך!
אמנם אפשר לטעום - אבל מנין לנו שלא טועמים טעם בשר?
 
נערך לאחרונה:
וגם בלוין הראשל"צ אמר שאין לומר נ"ט בר נ"ט באוכלים באופן שטיגנו חזה עוף בשמן ואח"כ יטגנו ציפס ואז הוא פרווה ואפשר לאכול אותו עם גבינה - זה אינו כיון שיש ממשות של שומן וכדו' בתוך השמן, ורק בטעם לבד התיר מר"ן זיע"א בהליכות עולם ולא כשיש ממשות.
 
וגם בלוין הראשל"צ אמר שאין לומר נ"ט בר נ"ט באוכלים באופן שטיגנו חזה עוף בשמן ואח"כ יטגנו ציפס ואז הוא פרווה ואפשר לאכול אותו עם גבינה - זה אינו כיון שיש ממשות של שומן וכדו' בתוך השמן, ורק בטעם לבד התיר מר"ן זיע"א בהליכות עולם ולא כשיש ממשות.
 
רשום כמה כן צריך לחכות?
כמדומני שכותב שעה אחת.
אאל"ט זה נמצא בעמוד שליד דין אם טיגן נקניקיות בשמן ורוצה לטגן בשמן אח"כ דבר פרווה ולאוכלו עם חלב (בדומה למה שהבאתי לעיל קישור לשמן שטיגנו בו שניצלים), ושם בוודאי זכור לי שהוא כותב להמתין שעה אחת.
 
עיינתי שם כתוב שעה, והוא מציין שם הרבה לבן איש חי, ובבן איש חי שנה שניה שלח לך אות יג כתב שאם נתן ביצים על כיסוי הקדרה של חמין אין צריך להמתין שש שעות, משמע שאם היה בתוך הקדרה בעינן שש שעות. ואולי איירי בזה לאשמועינן דעל הכיסוי מעיקר הדין אין צריך הדחה וקינוח ע''ש.
 
ועוד תמוה הסברה שכיון שיש קליפה לביצה אז השומן לא נכנס רק הטעם נכנס - וזה מותר, ואם יש חזה עוף שאין לא שומן אז הביצה לא הופכת לבשרית כלל,
מנין לנו שלא נכנס כלום?
כמדומה דמבואר שם דהא דבעינן שש שעות הוא משום השומן אבל ודאי דס''ל דגם היכא שאין שומן נהיה בשרי ורק לא בעינן שש שעות.
 
וזה עדיין קשה החילוקשכתב באול"צ בין טעם לשומן - אמנם יש סברה בהגיון בחילוק הזה, אבל לפי ההלכה לא מצינו חילוק כזה,
ובפרט שהראשל"צ הרי כתב בפירוש שאין חילוק כזה,
ואדרבה החמיר בנידון זה לדון את השמן של שניצלים כבשרי לכל דבר, וכמו שמובן מדבריו גם לעניין שש שעות.
 
לא התכוונתי להקשות מחכם לחכם רק רציתי להביא ראיה שהחילוק לא מובן לכאורה מבחינה הילכתית בין טעם שעובר דרך קלפית הביצה
לבין שומן שלא עובר.
 
וכמו שציינתי בתחילה - הרי המנהג לאסור תבשיל בשרי כמו בשר ממש, והחילוק הזה לא מסתדר עם המנהג
 
חזור
חלק עליון