ולהמתירים את המכירה אינו אסור אף ליהודים. הלא כן?אני גם שאלתי בתחלת השנה את אחד המושבים בארץ שאלת 'תם', האם בתקופתנו שיש תאילנדים וערבים וכו' - היהודים עושים משהו בקרקע, והשיבו לי בודאי שהם עובדים ממש.
נ.ב. צ'אט זה מאושר בנטפרי.
ולהמתירים את המכירה אינו אסור אף ליהודים. הלא כן?אני גם שאלתי בתחלת השנה את אחד המושבים בארץ שאלת 'תם', האם בתקופתנו שיש תאילנדים וערבים וכו' - היהודים עושים משהו בקרקע, והשיבו לי בודאי שהם עובדים ממש.
אם אכן הדבר כמו שאמרו לי ול'פשוט' שעובדים שם ישראלים - לדעת מרן הב"י יש בירקות איסור 'ספיחין', והרב עובדיה כתב להתיר שלא כדעת הב"י עי"ש.להמתירים את המכירה אינו אסור אף ליהודים. הלא כן?
החומרא היום באבקת חלב נכרי בקרב הציבור בני התורה הספרדים לעניות דעתי נובע מזה שבדצ"ים לא נותנים הכשר על אותו מוצר שהוא עם אבקת חלב נכרי, וממילא כל הכשרות יותר בחלק מהמקרים על שאר חומרי הגלם. אבל אולי אחרי התשובות הבהירות של מרן זיע"א בעניין, וכן שיעור נפלא של הרב יצחק לוי שליט"א בספרו אבי בעזרי, הדברים באמת קלים מאוד לעניות דעתי והחומרא נובעת ממה שכתבתי בתחילה.אם אכן הדבר כמו שאמרו לי ול'פשוט' שעובדים שם ישראלים - לדעת מרן הב"י יש בירקות איסור 'ספיחין', והרב עובדיה כתב להתיר שלא כדעת הב"י עי"ש.
ובפירות אין ספיחין אבל באנו למחלוקת של נעבד, וא"א לומר שזה מותר 'לכתחלה'. בודאי שמי שמחמיר בחלב נכרי או ב'אבקת' חלב נכרי - יש לו להחמיר בזה, ששם הדבר פשוט יותר להיתרא מהכא.
גם חומרי הגלם הנוספים מותרים מעיקר הדין כמו ג'לטין שהרב עובדיה התירו, וגם שאר הדברים מותרים לא פחות מאשר ההיתר מכירה שיש בו הרבה יותר חששות אמיתיים, כמו ספיחין לדעת הב"י ונעבד לדעת הרבה ראשונים, והמחמיר בזה ומיקל בזה - צ"ע.החומרא היום באבקת חלב נכרי בקרב הציבור בני התורה הספרדים לעניות דעתי נובע מזה שבדצ"ים לא נותנים הכשר על אותו מוצר שהוא עם אבקת חלב נכרי, וממילא כל הכשרות יותר בחלק מהמקרים על שאר חומרי הגלם.
מי אמר שרק ז'לטין? ישנם עשרות חומרי גלם בכל מוצר, ישנם הרבה בעיות שיכולות להיווצר בחו"ל בפרט, ולעניות דעתי מי שמכיר היטב את הלכות אבקת חלב נכרי והוא מתלמידיו של מרן, היה אוכל אבקת חלב נכי לולי הבעיות הנוספות בהכשר פחות.גם חומרי הגלם הנוספים מותרים מעיקר הדין כמו ג'לטין שהרב עובדיה התירו, וגם שאר הדברים מותרים לא פחות מאשר ההיתר מכירה שיש בו הרבה יותר חששות אמיתיים, כמו ספיחין לדעת הב"י ונעבד לדעת הרבה ראשונים, והמחמיר בזה ומיקל בזה - צ"ע.
למיטב זכרוני הישועות מלכו מקוטנא והרב קוק ז"ל שגם עליהם נסמכים המתירים, אסרו שיהודי יעבוד בקרקע. וצריך לבדוק הדברים במקורם.אם אכן הדבר כמו שאמרו לי ול'פשוט' שעובדים שם ישראלים - לדעת מרן הב"י יש בירקות איסור 'ספיחין', והרב עובדיה כתב להתיר שלא כדעת הב"י עי"ש.
ובפירות אין ספיחין אבל באנו למחלוקת של נעבד, וא"א לומר שזה מותר 'לכתחלה'. בודאי שמי שמחמיר בחלב נכרי או ב'אבקת' חלב נכרי - יש לו להחמיר בזה, ששם הדבר פשוט יותר להיתרא מהכא.
הישועות מלכו מקוטנא כתב שמי שיש בידו יכולת ישכור נוכרים והעניים יעשו בעצמם אך ישאלו רב מה מותר ומה אסור, הרב קוק זצ"ל התיר ליהודים מלאכות דרבנןלמיטב זכרוני הישועות מלכו מקוטנא והרב קוק ז"ל שגם עליהם נסמכים המתירים, אסרו שיהודי יעבוד בקרקע. וצריך לבדוק הדברים במקורם.
לא מצאתי, אדרבא מצאתי כמה פעמים שאסר על הישראל לעבוד בקרקע.הישועות מלכו מקוטנא כתב שמי שיש בידו יכולת ישכור נוכרים והעניים יעשו בעצמם אך ישאלו רב מה מותר ומה אסור
נכון, אמנם יש לו עוד כמה תנאים להתיר המכירה שאיני יודע אם לדעתו זצ"ל קיימים בימינוהרב קוק זצ"ל התיר ליהודים מלאכות דרבנן
לא מצאתי, אדרבא מצאתי כמה פעמים שאסר על הישראל לעבוד בקרקע.
וזה בעייתי?ומה נעשה שיש מוצרים שלהם (בעיקר חסלט) שמצויין עליהם פארן/יהל וכד'?
הגאון מקוטנא ז"ל הכחיש חתימתו על מכתב זה כמבואר בתשובותיו בספר ישועות מלכו, וכתב שם כמה וכמה פעמים שלדעתו אסור שיהודי יעבוד בקרקע ולכל הפחות במלאכות דאורייתא.בהיות כי קרובה שנת השמיטה על פי חשבון הרמב"ם ז"ל וכפי המנהג והיא שנת תרמ"ט הבאה עלינו לטובה. וזכינו בעזרתו ית' שנתכוננו כמה כפרים הנקראים קולוניות, של יהודים, המתפרנסים מעבודת האדמה, הן משדה תבואות והן ממטעי כרם, ואם נאסור עליהם לשדד את האדמה ולתקן את הכרמים תישם הארץ ותיפוק מזה חורבן הקולוניות חלילה, וכמה מאות נפשות ימוגו ברעב חלילה - על כן להצלת נפשות והצלת ישוב הארץ, הצלת הגוף והצלת ממון, מצאנו היתר על שנה זו שנת תרמ"ט למכור בקיץ הבאה עלינו לטובה את השדות והכרמים וכל השייך לעבודת האדמה לנכרים, על מנת שכשנחזיר להם האו"ג [אויפגוב - דמי קדימה] לאחר השמיטה ונתן להם סך... ריווח, מחויבים המה להחזיר לנו השדות והכרמים וכל השייך לזה.
נוסח השטר הנ״ל יכתבו אצל הבי"ד שבירושלים ועל פי הסכמתם. אז כאשר ימכרו כנ״ל על פי שטר כזה, יהיה מותר לעבוד את האדמה ככל הצורך הן השדות והן בכרמים. ממילא מובן, שאותם הקולוניסטים שהם בעלי יכולת ושיכולתם לשכור פועלים נכרים לא יעשו בעצמם עבודה האסורה בשביעית. אבל העניים אשר אין ביכלתם לשכור פועלים נכרים יעשו מלאכה בעצמם, אבל דווקא על פי הבי"ד שבירושלים שיורו אותם על פי שאלתם, המלאכות המותרות להם והמלאכות האסורות. כל הנ"ל נעשה רק על שנת תרמ״ט, אבל לא על השמיטות הבאות לאחר כן, כי אז יצטרכו להיתר מחדש. ואולי יעזור ה' ברוב רחמיו להושיע את עמו ולהצליח להם שלא יצטרכו להיתר כלל, וישמרו השמיטה כדין תורה.
כל דברי ההיתר הנ"ל הננו מסכימים לו עפ"י דין ודת תורתנו הקדושה, כפי המבואר אצלנו בארוכה בקונטרסים מיוחדים. אמנם כל זה נעשה באופן שיסכים עמם גם הרב הג' פאר דורנו כש"ת מו"ה יצחק אלחנן נ"י האבד"ק קאוונא.
וה' ימהר ויחיש את גאולתנו ונשמור את כל המצוות התלויות בארץ כהלכתן ודקדוקן.
באנו על החתום אור ליום ז' עש"ק כ"ח שבט תרח"ם ציון פה ווארשא.נאום ישראל יהושע חופ"ק קוטנא.
ונאום שמואל בהרב מהרי"ל החוב"ק ביאליסטוק.
ונאום שמואל זנוויל המו"ץ דפה ק"ק וורשה.
בזמן ההוא חי בארץ הגאון ר' מרדכי גימפל זצ"ל, מגדולי המתעסקים במצות ישוב הארץ. הוא עזב את רבנותו ברוזינאי, עלה ארצה והתיישב ביהודיה, כפר שומם ונידח על יד פתח תקוה, מחבת הרעיון ליישב את אדמת הקודש ולחונן את עפרה. הגרמ"ג יפה מעיד ש"אך בשקר השמיעו קולי קולות כי השמירה השביעית נוגעת לסכנת נפשות". וגם הצועקים עצמם הודו, ש"אם אולי על ידי השביתה דרוש היה להוציא על התמיכה איזה אלפים פראנקים יתרים, לא היה כדאי להרעיש עולם בשביל זה. אבל אנכי - כך מעיד בפירוש אחד מגדולי המשכילים - הבטתי על העניין הזה מצד אחר. ידעתי את דרך יראי ההוראה שבנו... ועל כן אם ישבתו הקולוניסטים בשמיטה הראשונה הזאת, יתנו להמחמירים בזה פתחן פה... ואז לא תהיה עוד שום אפשרות להתיר את השמיטה, על כן... צריך לבלי לתת יד למחמירים מתחילה, ולבלי להנהיג את השביתה כל עיקר"."שברב המושבות לא הייתה העבודה מצד עצמה נחוצה כלל, ואדרבא הוסיפה להכחיש את האדמה, ואך יש אשר מצאוה נחוצה, אך להורות הלכה, שאין עוד זכר לשביעית בדור הזה, דור דעה והשכל".
ההיתר הזה נכתב ונחתם ביום כ"ח שבט תרמ"ח. ביאורו הפשוט של ההיתר הוא, שאלה אשר בידם לקחת פועלים נכרים יעבדו על ידי נכרים, והעניים יעשו העבודות האסורות מן התורה על ידי גוי והמלאכות דרבנן בעצמם. אמנם כל זה היה רק על דעת שיסכים עמם גם הגאון רי"א מקובנא. כמה ימים אחר כך כתב הרה"ג הנ"ל, בהניחו כיסוד, ש"אם לא נבקש עצה והיתר יכול להיות, כי תישם הארץ חלילה, והיה חורבן לקולוניות ח"ו וזה נוגע להצלת נפשות" להתיר על ידי מכירה "הכרמים והשדות לישמעאלים, הגוף והפירות, על משך שתי שנים בלבד", ו"העבודה בשדות ובכרמים יהיו על ידי אינם יהודים. אך בדבר העניים שאין ביכולתם לשכור פועלים נכרים, אם יעשו בעצמם, נתיישב בדבר הזה עצה עם כה"ג הללו שיחיו... ובפירוש נאמר, כי עצת היתר זו רק על שנת תרמ"ט הבע"ל, אבל לא על שמיטות הבאות לאחר כן כי אז יצרכו להיתר מחדש ולעיין אי"ה וד' יהיה בעזר עמנו, שלא יצטרכו להיתר כלל, וישמרו שמיטה כד"ת"."והקולוניסטים, שהם בעלי יכולת ושביכולתם לשכור פועלים נכרים, לא יעשו בעצמם עבודה האסורה בשביעית, אבל העניים אשר אין ביכולתם לשכור פועלים נכרים, עשו מלאכה בעצמם. אבל דווקא על פי הבית דין שבירושלים, שיורו אותם על פי שאלתם המלאכות המותרות להם והמלאכות האסורות. כל הנ"ל נעשה רק על שנת תרמ"ט, אבל לא על השמיטות הבאות... אמנם כל זה נעשה באופן שיסכים עמנו גם הרב הגאון פאר דורנו כש"ת מו"ה יצחק אלחנן נ"י האבד"ק קאוונא".
ומוסיף עוד שם"ומה שנכתב במ"ע הנקרא "המליץ" על שמי לא מדעתי היה, כי מתחילה לא הסכימה דעתי כלל על ההיתר, שיעבוד ישראל בשביעית, גם בקרקע של גוי... אמנם לאשר היושבים עמי דעתם היה לסמוך על הרה"ג מקאוונא לגמרי בטלתי דעתי, ואחר כך כתבתי להה"ג מביאליסטאק, שלא להתיר העבודה בשביעית, רק בהסכם רבני ארץ ישראל...וכלל הדבר, כי בהיתר עבודת ישראל, בעצמו בשביעית, גם בשדה גויים, בסודם של מתירים אל תבא נפשי".
ונתפרסמה דעתו של הרב מקוטנא גם בארץ ישראל עוד בשנת השמיטה, על ידי הרב חיים אליעזר הויזדארף, המודיע שקרא מכתב פרטי מהרה"ג מקוטנא, שאינו מתיר עבודת ישראל."אל יחר אפכם על אשר לא פלפלתי בדבריכם, כי אחר אשר אין דעתי להתערב עוד בעסק זה, לא ראיתי עוד לעיין בדבריכם".
הה"ג מקובנא עמד על דעתו שאין להתיר בפומבי ובאופן כללי שום עבודות על ידי ישראל, גם במכתב להרא"ל פרומקין."אירא פן ישאלו את כבוד אלה אשר נלוו אלי בדבר הגדול הזה יחרישו ולא יענו דבר".
הנימוק העיקרי שלו להתיר מכירת הקרקע היה כי גוף הקרקע הנו בין כך של המלך, דבר שהוא מביא לו הוכחות מהמציאות של אותם ימים, והקרקע אינה אלא מוחכרת למחזיקים בה - ואין כאן מכירת קרקע לגוי, אלא מכירת זכותו בקרקע.""שמא יחרבו והמושבות על ידי זה שיעזבום בעליהם, אם אמת הדבר שהמחזיקים בהם כל הזמן לא יתמכו בהם בשנה השביעית, אם לא יעבדו, ולא ישלמו את המסים בשבילם; ואם כן, אם לא יהיה להם כל תומך יוכרחו לעזוב את מקומותיהם ויחרב כל הישוב".
לגבי תרומות ומעשרות ש @הרב שמעון ללוש שליט"א פסק שם שפטורים לגמרי כיון שגמר המלאכה היתה ביד הגויראה בשאלה ו'
לכמה מהפוס'.וזה בעייתי?
ראה בגליון 16 המצורף, הערה 17, שלמעשה אין לחוש לזה זולת מקרה מאד מיוחד.לגבי תרומות ומעשרות ש @הרב שמעון ללוש שליט"א פסק שם שפטורים לגמרי כיון שגמר המלאכה היתה ביד הגוי
שאלתי את הרב שניאור זלמן רווח וזו היא תשובתו-
אלא אם כן גמר המלאכה נעשה בבית אריזה של ישראל, [כלומר שאכן הגמר מלאכה היה ביד גוי אא"כ וכו']
ראה בגליון 16 המצורף, אות ו, ובגליון 17 המצורף אות ז, שלמעשה המכירה כך היא, וזה אחר עיון בשטר המכירה ההלכתי (ששלח אלי ידידי הגאון רבי חגי שושן נר"ו שמונה ע"י מרן שליט"א למכירה זו) ובשטר המכירה החוקי של שמיטה זו (התואם לשל שמיטה שעברה שמובא באוצר החכמה), ואחר כמה שיחות פרטניות וממשוכות עם ידידי הנ"ל על ענין זה בדיוק, ועבור נ"מ זו בדיוק.לא שייך למכור עד הרגע שמגיע הפירות לצרכן. [נראה לי שהוא מתכוון שלא שייך לומר שהפירות קנויים לגוי עד שהם מגיעים לחנויות]
להאמור אינו כן, שגם היה בבעלות גוי וגם נעשה בידי הגוי ונמכר לרשתות השיווק אחר פעולות אלו, לפי מה שהסבירו לי כמה חקלאים ומשגיחים מהשטח שעוסקים בזה דבר יום ביומו, וביארו לי את המצב אצליהם באופן ממוקד, וגם את המצב המסחרי הכללי כיצד מתנהל.מכל מקום ירקות רובם הקטיף זה גמר מלאכה, יש בודדים שמחייב שטיפה מן החול, ומיון איכות וכו', וכגון קינוב ירקות עלים, בית אריזה לתפו"א ועוד.
ואז גם אם היה בבעלות גוי, יש להפריש תרו"מ.