• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

בענין עירוב של צורת הפתח

שלום וברכה!

למדתי התשובה הנפלאה ממרן ביביע אומר ח"ט או"ח סימן לג בענין העירוב של צורת הפתח, ורציתי להציע בפניכם שאלה:

אני מצרף תמונה מחלק מהתשובה בו מרן מציע ס"ס להקל (ציינתי ואדום), ואח"כ למטה (ציינתי וכחול), נראה שהוא סובר שכל הס"ס הנ"ל זה רק לפי הפוסקים שמסופקים בדעתו של מרן השלחן ערוך אי בעינן ס' רבא או לא, אבל לפי הפוסקים שסוברים בדעת מרן שא"צ ס' רבא לא יועיל העירוב.

השאלה שלי:
גם אם נגיד שבודאי מרן השלחן ערוך מחמיר וסובר שלא צריכים ס' רבא, עדין היה אפשר להקל מכח הס"ס הנ"ל, כי אנו עושים ס"ס נגד מרן אפילו אם השני הספיקות הם נגד מרן, וכמו שכתב מרן מופת הדור הגר"ע יוסף (יבי"א ח"ט סי צז אות כא, ח"ז או"ח מד אות י, ח"ח או"ח נ אות ב, ובעוד מקומות).
 

קבצים מצורפים

  • Screenshot_20231230_215007_Drive.jpg
    Screenshot_20231230_215007_Drive.jpg
    1.1 MB · צפיות: 4
  • Screenshot_20231230_215007_Drive.jpg
    Screenshot_20231230_215007_Drive.jpg
    1.1 MB · צפיות: 5
נערך לאחרונה:
בדאורייתא זה ספק ספיקא להקל, ואז זה מותר מדאורייתא

ובדרבנן זה רק ספק אחד, וספק דרבנן לקולא.

ואולי כל מה שמרן השלחן ערוך החמיר (לפי הסוברים שאכן הוא מחמיר) זה כי בלי הצירוף של צורת הפתח, מדובר על איסור דאורייתא ודאי, אבל אם יש עירוב של צורת הפתח שאז יש סוברים שכבר זה איסור דרבנן בכהאי גוונא גם מרן יודה שאפשר לסמוך על ס רבא.
 
עיין בזה בספר עין יצחק חלק ב להראשל"צ (בכותרת "עבדינן ספק ספיקא אף כשהספק האחרון עדיין הוא ספק דרבנן" במהדורה שיש לי זה נמצא בעמוד שמא)
 
חזור
חלק עליון