• לחכמי ורבני הפורום הע"י,

    בימים האחרונים יצאנו לפסק זמן קצר, כדי לעשות בדק בית וחשבון נפש כיצד הפורום יוכל להגיע לנקיות גדולה יותר בעניין כבוד חכמים, בעקבות תקלה שקרתה, חרף הצעדים וההגבלות שננקטו בעבר.

    כעת בסיעתא דשמיא, לאחר היוועצות עם דעת תורה, הגענו למתווה שבע"ה יהיה לתועלת לכולנו, להיות בפורום נקי יותר, בו יוכלו הרבנים הגאונים שליט"א מכלל המגזרים לדון בדברי תורה, כדרכה של תורה, ללא חשש של היכשלות חלילה בכבוד חכמים.

    הנהלים הוחמרו, וננקטו גם פעולות טכניות לשם כך. ואנו שמחים לבשר על פתיחת הפורום בחזרה במתכונתו החדשה. תיתכן אולי אי נוחות קטנה, אבל הרווח הוא של כולנו: פורום נקי וזך! כאן המקום לבקש מהציבור לשים יותר לב על כפתור הדיווח שבכל הודעה, ולדווח על תוכן שלדעתם אינו מתאים, ובפרט בתוכן ישן (שאולי חרף ההגבלות הישנות נשאר בטעות).

    אנו תקווה שבע"ה נזכה להיות מחכמי ארץ ישראל שנוחים זה לזה בהלכה, ולהגדיל תורה ולהאדירה בדרך התורה אשר דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום.

    ונסיים בתודה לכל הפונים בתקופה הזו, ושלחו את חיזוקיהם. תודה על האיכפתיות והשותפות, בע"ה יחד נמשיך להגדיל את בית המדרש הדיגיטלי הנוכחי, אשר מביא ברכה לרבבות אלפי ישראל.

    חזקו ואמצו!

האם מרן זצ"ל הגה בתפילה את האות צ' - טסד"י, או יותר קרוב למנהג התוניסאים?

כונתי שהויכוח הוא בין שתי דיעות (או שלש) ולא סתם שאלה איך מבטאים אות מסויימת.
לכן אין לספרדים לשנות ממנהג אבותיהם.
אין מנהג אחיד בזה. גם צריך להבדיל בין מבטא למנהג, שיש דברים שלא נעשו במתכוין אלא סתם בדרך אגב מחמת המבטא (לבד מהשיבושים שנוצרו בתחילה ממבטא והשתרשו כמנהג).
 
יש לי הקלטות להעלות לכל מה ששאלו, לגבי אות ו' וצ' ואם תרצו עוד דברים, רק אי אפשר להעלות הקלטות. הטעם מובן לי כי לא יהיה מקום בשרת, אבל בכל זאת...
 
בודאי, כתוב שהיא גרונית. לא מדובר בויכוח איך נשמעת האות, אלא בין צורה אחת למשניה. לבד מכך שמי שרוצה שהאחר ישנה את מנהגו צריך להביא ראיה. במיוחד שמדובר במשהו שנשמע כל כך לא טבעי, מה שסותר לעקרון של לשון הקודש.
אם צ' נשמעת כמו ס', מה ההבדל ביניהן?

היה לי מורה ללשון תימני, והוא הסביר שהסיבה שבשׂיכול עיצורים שבבנין התפעל תמיד בפה"פ צ' הד' הת' הופכת לט' (כמו הצטרף), לעומת פה"פ ס' שהת' נשארת ת' (הסתרק), היא שט' וצ' דומות בתכונת הנחציוּת, שהאותיות הנחציוֹת הן 3 - ט' צ' וק'.

אני לא יכול לומר שהבנתי ב-100%, אבל אולי זה דומה למה שקראתי בספר דקדוק בן כ-130 שנה, לסיבה שאומרים בְּשִׁקֲתוֹת המים החטף ולא בשוא כרגיל, היות ולפני הק' חיריק שהוא תנועה עמוקה, והק' במעמקי החך, ממש דופקים עם הלשון בחלקה האחורי בחך, ומיד אחריה צריך לומר ת' שהיא ממש מקדימה, חייבים להכניס מעט תנועה כדי שתהיה דרך ללשון להגיע קדימה. ולכן אין שורש שבו ק' ואחריה ת', אבל ק' ואחריה ט' מצוי. ולא תמצא ק' בשוא נח שלפניה תנועה עמוקה (חיריק או קובוץ) ואחריה ת' (מלבד מחלוקתו ומינקתה, אין לי הסבר לזה). וגם באותיות אחרות לפעמים הק' פתאום מודגשת שלא לפי הכללים (ולו יקהת עמים ועוד).

בדקתי וגם אין במקרא צ' בשוא נח שלפניה חיריק/קובוץ ואחריה ת', וכמובן לא ט'. אז אם הצ' עמוקה, זה יכול להסביר למה בשיכול עיצורים מעיפים את הת' ושמים ט'.

עד כאן הסברתי בערך, מכאן צריך שמישהו שמבין יותר שישלים.
 
אם כבר מדברים על מרן רבינו עובדיה, שבוע שעבר שמתי לב שגם את אות ת' רפויה הוא היה מבטא לפעמים כמו הבבלים קרוב מעט לס' [בדיבור, לא בתפילה]
אז בבקשה, אותו מרן של הצדי זה אותו מרן של הת'
 
אם צ' נשמעת כמו ס', מה ההבדל ביניהן?
גם אות ש' נשמעת כמו סמך.
ויש עדות נאמנה מאחד הראשונים שהיו עושים צד"י ממש כמו סמ"ך.
ושוב, אני לא אומר שיש ראיה לומר כמנהגינו, אני אומר שאין ראיה שלא לומר כמנהגינו. והעובדה היא שבכל האותיות האחרות ברור לנו מה המנהג שלנו ומה של האשכנזים, משא"כ בצד"י שזה כלל לא ברור אם היה מנהג.
 
מה שאחד הכותבים לעיל הביא תשובת הראש"ל שמרן ביטא צד"י, הראש"ל בעצמו בילקו"י פורים בסופו כתב שמרן היה מבטא סד"י אלא שלא היה מורגש כ"כ באזני השומע.
ודרך אגב מתגובת השואל משמע שהתוניסאים מבטאים אותה כסמ"ך ממש, ואין זה נכון, אלא ביטויה האמיתי הוא כסמ"ך חזקה (וצריך ללמוד איך עושים זאת), וכך היה צריך לשאול: האם מרן היה מבטא צד"י (שנשמע קצת כסד"י) או טסד"י (שהוא הביטוי הנפוץ). והבן.
 
יש הקלטות של מרן מלכא זצוק"ל בהיותו יותר צעיר ושם נשמע בבירור בדיבורו בדרשה מבטא את האות צדי כמו סדי. ואמנם היה נשמע יותר קליל משאר המבטאים כך. כנראה גם המבטא העדתי גורם להישמע יותר עמוק. אבל בכל אופן כך היה מרן מדבר. אבל יש הקלטות מהסליחות וכדו' שאינו מבטא את הצדי עם סמך. כנראה שהיה מקפיד רק בק"ש כמו שהעיד מרן הגר"מ מאזוז שליט"א שכך שמע ממנו בקריאת שמע "והיה לכם לציצית" וכו'.
 
אם כבר מדברים על מרן רבינו עובדיה, שבוע שעבר שמתי לב שגם את אות ת' רפויה הוא היה מבטא לפעמים כמו הבבלים קרוב מעט לס' [בדיבור, לא בתפילה]
אז בבקשה, אותו מרן של הצדי זה אותו מרן של הת'
הוא מבטא אותיות בגד כפת רפויות ועושה מעט שינוי בין ת' דגושה לרפויה


 
גם אות ש' נשמעת כמו סמך.
ויש עדות נאמנה מאחד הראשונים שהיו עושים צד"י ממש כמו סמ"ך.
ושוב, אני לא אומר שיש ראיה לומר כמנהגינו, אני אומר שאין ראיה שלא לומר כמנהגינו. והעובדה היא שבכל האותיות האחרות ברור לנו מה המנהג שלנו ומה של האשכנזים, משא"כ בצד"י שזה כלל לא ברור אם היה מנהג.
אין שום עדה ספרדית שהגתה טסדי. והיא אות אירופאית מורכבת מב' אותיות דבר שאינו מצוי בשפות שמיות כלל. מכאן שהוא שיבוש וכמו שכתב בהרחבה בשפת אמת דלעיל והביא כן כמדומה מרס"ג וכן הביא ממנו שכתב את החילוקים בין שפת ישמעאל לעברית ושהסאד הערבית והעברית זהות. ועוד האריך בזה וכדאי למר לעיין שם. גם מה שכתבת שבכל האותיות באחרות ברור מה הוא מנהגנו אינו נכון יש חילוקים בזה בין העדות השונות בחלק מהאותיות וכמו למשל יש עדות נראה לי שע' היו עושים כג' רפה יש עדות שלא היו מבדילים בין ש' ימנית לשמאלית יש עדות שאין להם את הד והת הרפות ועוד כמדומה שכל זה ועוד אצל השפת אמת הנ"ל.
 
גם מה שכתבת שבכל האותיות באחרות ברור מה הוא מנהגנו אינו נכון יש חילוקים בזה בין העדות השונות בחלק מהאותיות וכמו למשל יש עדות נראה לי שע' היו עושים כג' רפה יש עדות שלא היו מבדילים בין ש' ימנית לשמאלית יש עדות שאין להם את הד והת הרפות ועוד כמדומה שכל זה ועוד אצל השפת אמת הנ"ל.
גם לעדות הנ"ל ברור איך צריך לומר. גם אם המבטא שלהם גורם להם לומר אחרת.
 
חזור
חלק עליון