ממש לא.דהוי כעין גרמא,
יש חילוקים עצומים בין גמרא לגרמי [עיין בבא בתרא בדף כ"ב בנימוק"י שם ועוד]. ונפסק להלכה בסימן שפ"ו.
ועדיין לא הסברת לי הסבר מובן בשכל מה ההבדל ביניהם.
ממש לא.דהוי כעין גרמא,
נכון, זה לא דומה לגרמא, כתבתי רק שזה כעין גרמא. וודאי שאי"ז גרמא. רק לשבר את האוזן כתבתי לך זאת בכדי לקרב אל השכל את החילוק.ממש לא.
יש חילוקים עצומים בין גמרא לגרמי [עיין בבא בתרא בדף כ"ב בנימוק"י שם ועוד]. ונפסק להלכה בסימן שפ"ו.
ועדיין לא הסברת לי הסבר מובן בשכל מה ההבדל ביניהם.
אם בשני המקרים ודאי זה ישבר, איך בדיוק זה דומה לגרמא [או כעין גרמא]? לא הבנתי.נכון, זה לא דומה לגרמא, כתבתי רק שזה כעין גרמא. וודאי שאי"ז גרמא. רק לשבר את האוזן כתבתי לך זאת בכדי לקרב אל השכל את החילוק.
כפי שכתבתי מקודם, שכן מדוייק בתוס' שכ' וז"ל, דאם זרק אבן או חץ על הכלי ובא אחר וקדם ושברו "דפשיטא דחייב". ע"כ והיינו שחייב השני, ואין לדמות זורק חץ לזורק כלי, כיון שחץ לא בוודאי שיפגע אבל זורק כלי וודאי שישבר.אם בשני המקרים ודאי זה ישבר, איך בדיוק זה דומה לגרמא [או כעין גרמא]? לא הבנתי.
אז זורק חץ לשיטתך זה כן גרמא?כיון שחץ לא בוודאי שיפגע אבל זורק כלי וודאי שישבר.
אני כרגע לא בסוגיא, הבאתי חלק ממה שהתחדש לי בימי חורפי בס"ד. ועכשיו איני מונח לעומק הסוגיות שם, לכן לא אוכל לענות.אז זורק חץ לשיטתך זה כן גרמא?
הנידון לא היה על תשלום אלא על חיוב מניעת ההיזק משום השבת אבידה.שור הפקר נגח, מי ישלם?
ודאי שלא נחשב גרמא וודאי שכן הדין אף שודאי ישבר בזרקית החץ, (ואף בזורק חפץ אינו ודאי שישבר אם יניח תחיו כרים וכסתות) כמדומני שנהוג לומר שחפץ שהוא באויר אין לו דמים משא''כ כשלא נעשה מעשה בגוף החפץ עדיין יש לו שוק.אז זורק חץ לשיטתך זה כן גרמא?
במשנה שבמשניות יש באמת גירסא "אני אדון קרן משן ורגל" וכן משמע במאירי שגרס כןכה. במתני׳ אני אדון קרן מרגל ומה במקום שהקל על השן ועל הרגל ברה"ר החמיר בקרן כו׳. פתח ברגל וסיים בשן ורגל והכי הול״ל אני אדון קרן משן ורגל כו׳ וצ״ע
אני חושב שכך היא דרכה של הש"ס, כמו שמצאנו מעין זה בחגיגה (יד:) מעשה ברבן יוחנן בן זכאי שהיה רוכב על החמור והיה מהלך בדרךלב.
מתני' שנים שהיו ״מהלכין״ ברה"ר אחד רץ ואחד מהלך או שהיו שניהם רצין והזיקו זה את זה שניהם פטורין
פתח בשנים ״מהלכין״ וסיים באחד ״רץ״ ואחד מהלך, והול״ל שנים שהיו ברה״ר אחד רץ ואחד מהלך כו׳
או מדין השבת אבדה
הרי בב' המקרים זה ודא יישבר
נפלא. על אף שלא לזה נתכוונתי בחילוק שכתבתי. אך גם מה שכתבת הוא חילוק נכון ומסתבר.
מה שהכלי עתיד להישבר אינו קובע אותו כעת כשבור, שהרי ודאי אם יבוא נביא ויתנבא שחפץ עתיד להישבר מחר - לא יהא שוברו פטור מדין 'מנא תבירא תבר', שהיות הכלי עתיד להישבר הוא דבר חיצוני לגוף מציאות הכלי, והכלי מצ"ע קיים לנצח, ורק בזרק כלי חשיב הכלי כשבור משום שקיימת בגוף הכלי הסיבה השוברת, ובכה"ג הכלי עצמו במציאותו הנוכחית אינו קיים לתמיד, שהרי בגופו של הכלי קיים היותו נשבר בעתיד, וממילא חשיב כמנא תבירא.
אחזור על החילוק שכתבתי "ויש עוד חילוק שבכלי הוא עשה מעשה בכלי עצמו ולכן חייב, אבל בחץ אינו עשה מעשה בגוף הכלי אלא ע"י החץ".
וכן בנזיר (ל: לנוסחת הריב"ן), סד.בבא קמא מג: ולא ידעינן תיקו
בהגהות וציונים עוז והדר: לכאורה הלשון כפול, ויש דל"ג תיבות "ולא ידעינן" (עי' דק"ס אות ק).יש לעיין מדוע כאן הוסיף הגמרא ״ולא ידעינן״ תיקו, ולא נקט ״תיקו״ ותו לא