דף יז.
במשנה, כיצד הרגל מועדת לשבר בדרך הלוכה הבהמה מועדת להלך כדרכה ולשבר.
נ.ב. יש בביאור הבנת המשנה מח' רש"י והתוס', רש"י ס"ל שכיצד הרגל מועדת זו השאלה, והתי' הוא לשבר בדרך הילוכה. ועוד מק' הגמ' והבהמה מועדת, והתי' להלך כדרכה ולשבר. אך דעת ר"י שהובא בתוס' (ד"ה הבהמה) הקשה ע"ד רש"י וז"ל, אבל קשה לר"י מה חידש כאן שלא שנאה בפרק קמא (טו:). ע"כ. ועיין בחי' הרשב"א שיישב את רש"י.
ובשערי שמועות הקשה דאינו מובן שינוי הלשונות של המשנה, שהתנא מתחיל עם כיצד 'הרגל' ומסיים עם 'הבהמה' מועדת, ותי' שלפ"ד רש"י זו אינה קושיא כיון שכיצד הרגל מיירי על האב, והבהמה מועדת מיירי על התולדה. ע"ש.
ונראה שזה אינה קושיא על רש"י מסיבה נוספת, שהרי לרש"י כיצר הרגל היא שאלה, והבהמה מועדת זה עוד שאלה, ולכן התנא שינה בלשונו, כיון שזה שאלה אחרת. וע"ע בלחם אבירים שיישב בדוחק שהמשנה שאלה על האבות (כיצד הרגל מועדת) והמשנה תירצה על התולדות (הבהמה מועדת) שהתולדות מועדים, וזה יתרץ גם על האבות שאם התולדה מועדת גם האב מועד.
ומדבריו של הלחם אבירים מבואר דס"ל כהתוס' שכיצד הרגל והבהמה מועדת זה שאלה ותירוץ. ומ"מ לרש"י א"ש שינוי הלשונות, או מצד אב ותולדה, או מצד שזה עוד שאלה.