• מעוניינים להכניס את הספר שלכם או לרכוש את ״אוצר החכמה״? שלחו מייל לכתובת: otzar@moreshet-maran.com
  • בשורה משמחת: בעז"ה עומד לצאת לאור בימים הקרובים ילקוט יוסף ברכות חלק א' החדש. מחיר מוזל לקבוצות הנרשמים מראש (כגון כוללים, קהילות, בתי כנסת וכדו'), לפרטים והרשמה יש לפנות למרכז למורשת מרן במייל: y@moreshet-maran.com

טלית עם פסים שחורים

למה שבכותונת יהיו פסים?!
על כרחך שזה הטלית...
מכאן אפשר לפשוט ספיקו של בעל המשנל"מ בספרו פרשת דרכים, אם האבות קיימו התורה קודם מתן תורה. דהלא ליוסף הצדיק היה כתונת פסים שעשה לו אביו, ולמה שבכתונת יהיו פסים?!, אלא על כרחך שהיה זה טלית... ונמצא שקיימו התורה קודם מתן תורה...

אלא שצ"ע מדוע יעקב אבינו עשה כתונת פסים רק ליוסף ולא לשאר אחיו?
וביותר קשה לשיטת הרמב"ן שקיימו התורה רק בארץ ישראל (ולכן יעקב אבינו נשא שתי אחיות, וכשנכנסו לארץ נפטרה רחל אמנו), דאם כן מדוע לא עשה כתונת פסים היינו טלית לבנימין שנולד בארץ, וצ"ע.

ואמנם עיין רמב"ן וכלי יקר בפרשת וישב גבי מעשה דיהודה ותמר, דמשמע בדבריהם שיהודה היה מטיל ציצית בכסותו, עיי"ש.
 
מכאן אפשר לפשוט ספיקו של בעל המשנל"מ בספרו פרשת דרכים, אם האבות קיימו התורה קודם מתן תורה. דהלא ליוסף הצדיק היה כתונת פסים שעשה לו אביו, ולמה שבכתונת יהיו פסים?!, אלא על כרחך שהיה זה טלית... ונמצא שקיימו התורה קודם מתן תורה...

אלא שצ"ע מדוע יעקב אבינו עשה כתונת פסים רק ליוסף ולא לשאר אחיו?
וביותר קשה לשיטת הרמב"ן שקיימו התורה רק בארץ ישראל (ולכן יעקב אבינו נשא שתי אחיות, וכשנכנסו לארץ נפטרה רחל אמנו), דאם כן מדוע לא עשה כתונת פסים היינו טלית לבנימין שנולד בארץ, וצ"ע.

ואמנם עיין רמב"ן ואוה"ח בפרשת וישב גבי מעשה דיהודה ותמר, דמשמע בדבריהם שיהודה היה מטיל ציצית בכסותו, עיי"ש.
ואפשר גם לפשוט את הספק שאבותינו היו אשכנזים, דאל"כ למה היה בטלית פסים?!...
 
ואפשר גם לפשוט את הספק שאבותינו היו אשכנזים, דאל"כ למה היה בטלית פסים?!...
מעשה לסתור?
חולם החלום חלם על כתונת לבנה עם פסים לבנים, וכבודך הכריע שזו היתה טלית, דהלא"ה למה היו בה פסים. הא קמן שגם בטלית לבנה יש פסים.
וכעת הנך בא לומר איפכא, דאם יש פסים מוכרח שהן שחורים, עד כדי כך שאתה רוצה להוכיח מכך שהאבות היו אשכנזים???
 
מעשה לסתור?
חולם החלום חלם על כתונת לבנה עם פסים לבנים, וכבודך הכריע שזו היתה טלית, דהלא"ה למה היו ב"ה פסים. הא קמן שגם בטלית לבנה יש פסים.
וכעת הנך בא לומר איפכא, דאם יש פסים מוכרח שהן שחורים, עד כדי כך שאתה רוצה להוכיח מכך שהאבות היו אשכנזים???
המעשה היה עם חכם שלום שהוא ודאי ספרדי, ועל כן אנו מוכרחים לומר שקיים אצלו פסים לבנים.
אבל אצל האבות שאין הכרח שהיו ספרדים למה להעמיד אוקימתא שהיו ספרדים ושהיה פסים לבנים, נתפוס בפשיטות שפסים היינו שחורים, ומכאן ראיה שהם אשכנזים.
 
המעשה היה עם חכם שלום שהוא ודאי ספרדי, ועל כן אנו מוכרחים לומר שקיים אצלו פסים לבנים.
אבל אצל האבות שאין הכרח שהיו ספרדים למה להעמיד אוקימתא שהיו ספרדים ושהיה פסים לבנים, נתפוס בפשיטות שפסים היינו שחורים, ומכאן ראיה שהם אשכנזים.
נראה מוכרח שהאבות היו אשכנזים שהרי למדו בישיבתם של (שם ו)עבר, ואם היו ספרדיים, כדי לקבלם וודאי שהיו דורשים מהם 2 או 3 אשכנזיים כנגד, וזו לא שמענו...
 
נראה מוכרח שהאבות היו אשכנזים שהרי למדו בישיבתם של (שם ו)עבר, ואם היו ספרדיים, כדי לקבלם וודאי שהיו דורשים מהם 2 או 3 אשכנזיים כנגד, וזו לא שמענו...
אי מהא יש לדחות, דכיון שהיו הספרדים היחידים לא הצריכום להביא אשכנזים.
 
בדואי נעלם מעיני כת"ר את דברי הרב מוצפי,[מצורף] שכתב שמה שכתב הבא"ח שיש להקל במעט פסים לקישוט, זה לא הטליתות שיש בזמננו ולכן אין להביא ראיה לנוגים כך מדברי הבא"ח.
בודאי שגם הטליתות שלנו הפסים השחורים זה רק לקישוט, וצ''ע דברי הרב מוצפי.
 
ודאי שאבותינו היו ספרדים, אור כשדים וחרן לא נמצאים באירופה, ובודאי שמשה רבינו לא דיבר עם פרעה ביידיש...
דוקא היו אשכנזים.
הגר"י גלינסקי (או ר'ב שולם שבדרון) זצ"ל אמר פעם שלא נחשוב שעשיו היה איזה רשע גלוי ראש ומכנסיים קצרים. אלא היה חבוש בשטריימל ולובש קפט'ן..
 
דוקא היו אשכנזים.
הגר"י גלינסקי (או ר'ב שולם שבדרון) זצ"ל אמר פעם שלא נחשוב שעשיו היה איזה רשע גלוי ראש ומכנסיים קצרים. אלא היה חבוש בשטריימל ולובש קפט'ן..
עד כמה שידוע לי עשיו אינו מהאבות...
השאלה האם יעקב היה ג"כ עם שטריימל, או שרק עשיו השעיר היה עם שטריימל, משא"כ יעקב היה עם כובע קנייטש, או יותר מסתבר עם תרבוש וג'לבייה.
אם היה הולך עם שטריימל מהו וימושני וכו'?
בעל כרחך שלא היה עם שטריימל משערות.
 
חזור
חלק עליון