• ניתן לשלוח יישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

ברכת השניצל שהכל ללא ספק

סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
סרטון מרן אמר שהכל, והפטיר "זה להטעים", ונראה שבא לומר לדבק, כי לכל היותר היה צריך לומר "למרות" שבא להטעים.
פלא על מר!
הרי הרב ישראל יונה אמר לו במפורש ששמים הרבה פירורי לחם וזה בא להטעים, ואפ"ה מרן זיע"א אמר לו העיקר זה הדג. א"כ לא הציל כלום בזה בדקדוקו.
כמו"כ כדאי לכת"ר לעיין בדברים שהביא מרן שליט"א בתשובה שצירפנו, ובדברי הרב מיארה שליט"א בקונטריסו הבהיר, שם יש דיוק מדברי מרן בכספ'ו ובבית'ו, שהכלל של חמשת מיני דגן נאמר בתערובת. ולפ"ז אתה למד שאם אינו בא בתערובת אלא בציפוי אז הולכים אחרי העיקר, ומה שמרן זיעא אמר שבא להטעים הוא נתינת טעם, לומר שהדג הוא העיקר, וההציפוי אינו אלא להטעים. דוק ותשכח.
 
ששמים הרבה פירורי לחם וזה בא להטעים
לא נכון. הוא לא אמר וזה בא להטעים.
להטעים לעולם לא יכול להיות נתינת טעם לברך שהכל, אולי רק לפי המצאתו של הרב מיארה שיחי' דמעייל פילא בקופא דמחטא. פשט הסוגיא לא משמע כך, אלא זה החידוש בדגן שאפי' שאינו מעיקר המאכל, כיון שבא להטעים חשיב עיקר. לא יספרו מרוב הפוסקים שהבינו כך. מהם שכתבו שקיבלנו הוראות מרן ואף אחד מהם לא ציין שחולק על בית יוסף שכידוע אינו ספר נדיר שתאמר לא ראוהו, והדיוק משם לברך שהכל אינו מוכרח כלל. מלימוד הסוגיא בעיון בדיבוק חברים ת"ח אני מדבר, העוסקים בסוגיות אלו, ולא סתם. וחבל על הזמן של כולנו.
 
חבל שהתחי"ם של כבודו לא רואים צורך לעיין בדברי מרן שליט"א
הוא לא אמר וזה בא להטעים.
נכון לא דקדקתי כדקא יאות.אבל ילמדינו רבינו לאיזה צורך יש להזכיר "ששמים הרבה פירורים מאוד" (שאת זה ודאי מרן זיע"א שמע בהסרטה). אם לא לענין נתינת טעם בשניצל. ובכלל מאתים מנה.
ולא נראה כלל, שמרן זיע"א יאמר "זה בא לדבק" - לפי שיטתך, במקום שמדגישים לו ששמים הרבה פירורי לחם.
כבודו מן הסתם שקוע כל כולו בד' אמות ש"ת, אבל ישאל נא מר את רעייתו או אמו האם בשביל שלא ידבק לא די בכך לשים מעט פירורי לחם. ודו"ק.
 
נערך לאחרונה:
חבל שהתחי"ם של כבודו לא רואים צורך לעיין בדברי מרן שליט"א
עיין היטב היטב בתשובת הילקו"י החדש, ותראה מה הבין בב"י ובכס"מ. [ואכן סיום דבריו שם שכ' שאין מי שהשיב על הדיוק מהב"י ולכן הכריע לברך שהכל, צ"ע, כי איהו גופיה השיב לעיל באורך. ושמעתי שלכן הורה שוב לא לפרסמה ולא להדפיסה בעלון השיעור השבועי].
לאיזה צורך יש להזכיר "ששמים הרבה פירורים מאוד" (שאת זה ודאי מרן זיע"א שמע בהסרטה). אם לא לענין נתינת טעם בשניצל.
לחיסכון כמו שאמר מרן שליט"א בשיעור. וכמו שכתב הגר"י בר שלום ועוד.
 
לגבי כל הטענות הנאמרות לעיל (מקוצר הזמן אגיב בקצרה)
א. הוא כן אמר בסוף ההסרטה שזה להטעים והעיקר הדג.
ב.לשון להטעים שהתכוון מרן, זה לשון הפוס' כגון ר"א בן ר"ח בספר הפרדס, פתח הדביר וכך גם הבין מרן שליט"א ואמר בשיעור.
ג.לגבי הטענה שמרן חזר בו מדברי הר' שאלתיאל, לא כן הרי גם מרן שליט"א אמר לכותב השיעור (כך מופיע בהערה) שהוא רוצה לישב את דברי מרן זיע"א ולא ציין את דברי בעל הל"ב.
מי שרוצה לקצר ולהבין יראה את תשובתו של מרן שליט"א בילקו"י שעליה אין עוררין...
 
לגבי כל הטענות הנאמרות לעיל (מקוצר הזמן אגיב בקצרה)
א. הוא כן אמר בסוף ההסרטה שזה להטעים והעיקר הדג.
ב.לשון להטעים שהתכוון מרן, זה לשון הפוס' כגון ר"א בן ר"ח בספר הפרדס, פתח הדביר וכך גם הבין מרן שליט"א ואמר בשיעור.
ג.לגבי הטענה שמרן חזר בו מדברי הר' שאלתיאל, לא כן הרי גם מרן שליט"א אמר לכותב השיעור (כך מופיע בהערה) שהוא רוצה לישב את דברי מרן זיע"א ולא ציין את דברי בעל הל"ב.
מי שרוצה לקצר ולהבין יראה את תשובתו של מרן שליט"א בילקו"י שעליה אין עוררין...
עוד יש להוסיף על דברי כבודו, שהרי הרב בעל ההלכה ברורה לא בא עם טענה חדשה אלא עם הטענה הידועה שכל שהדגן בא ליתן טעם ברכתו במ"מ, והרי זאת הייתה טענת הרב שאלתיאל למרן, ומרן לא ראה בטענה זו שום צד (ואפילו לא ראה עניין לכתוב זאת) ואפי' שבנו הרב משה הסביר לו שכיום זה נותן טעם, בכו"ז אמר לו שכאן זה קשור לדין "עיקר וטפל", וציין לשבט הלוי, ושם מבואר להדיא לחלק בין ציפוי לתערובת. ומדוע שמרן יחזור בו? והרי מיפשט פשיטא האי דינא. (והרי בילקו"י מהדו"ק שיש שרצו לחלק בין ציפוי עב לדק, ומרן דעתו הייתה שאין לחלק. והרי טעם המחלקים מבואר היטב בדבריהם שזה הגר"מ לוי משום שאם הציפוי עב הוא בא ליתן טעם, ומרן לא ס"ל הכי. וכן הרי הבין בדבריו מרן בעל הילקו"י כמו שהעידו בשיעור השבועי, וז"ב)
 
ומדוע שמרן יחזור בו?
חזר בו.
נקודה.
הגר"ד יוסף כשר לעדות לא פחות מהרב שאלתיאל. ועדותו מזמן יותר אחרון, כנ"ל.
ובדברי האחרונים שהגר"ד הביא גבי דגים עטופים קמח מפורש שכאשר הם לטעם מברך במ"מ אע"פ שהוא חיצוני ולא תערובת. וכמובן שכך הבינו בפשט הסוגיא ובדברי הראשונים.
השומע ישמע והחדל יחדל.
לא מפשט ולא פשיטא.
 
אבל הראש"ל לא קיבל את עדותו ואולי לכן לא הזכיר אותו...
אבל הענין כבר נאמר לגבי דבריו של הרה"ג בעל הל"ב שליט"א אשר אמר על הבמבה והגלידה ועוד...
 
אני רואה שכבודו לא רוצה להשיב לגופו של עניין, עכ"פ בדרך שאדם רוצה לילך מוליכים אותו, א"כ אומר לך שמרן חזר בו שוב אחרי דברי הרב דוד וסובר לברך שהכל אפילו שזה נותן טעם וכפי שהעיד לי נכדו (שמסתמא הוא ג"כ שכר לעדות....) הרב ששון.
ולדבריו עשינו ממרן חוכא ואטלולא דלא מיפשט ולא פשיטא..., עכ"פ אם ירצה לראות משנה סדורה בעניין הוא מוזמן לראות בקונ' כל שיש בו סס"י א, וכפי שביארנו שם כן אמר לי הרב שאלתיאל והרב ששון בנוסח זה, וכן שמעתי רעיון זה ממרן שליט"א, ופשוט.
ולדעתי העניין בדעת מרן ממוצא לכל המחפש את האמת באמת, ותל"מ.
 
מעריכים את עמל התורה של כבודו, אבל ראיתי שבתוך התשובה עשית ממש עבודת מחקר למה לא לסמוך על עדויות הגר"ד יוסף, ועודך ס"ה אברך רך בשנים בן 21, ומשיג ככה על אחד הרבנים החשובים בדורנו, בנו של מרן, וטוען בתוקף שמה שאומר בשם אביו שקר. אתה לא חושב שהגזמת?! הלכת רחוק מידי ידידי.
לחלוק בהלכה כדרכה של תורה ניחא, אבל לטרוח ולהוכיח ברחל בתך הקטנה דלאו בר סמכא הוא?! אתמהה. לעולם יראה בעל השמועה עומד כנגדו.
 
נערך לאחרונה:
לימודו אותנו רבותינו "ומשיב כהלכה", וכן "קבל את האמת ממי שאמרה", צא ולמד ממו"ר שליט"א ששומע כ"א לפי טענותיו ללא חשבון בשנות האומר, אלא לפי מעלת האמירה, ולכן אם יש לכבודו מה להשיב לגופו של עניין אנחנו פתוחים לשמוע, אך אם כבודו רוצה להתעסק בגילאים וכדו' אין כאן מקומו, ועברנו את הגיל...
ולגופו של עניין אם כבודו אכן עיין בדברים בשביל לקבל ולא לקנטר, הוא יראה שאין בהם ח"ו כלל פגיעה בהרה"ג בעל ההלכה ברורה שליט"א שמתורתו הבהירה ומפסקיו הנהירים אנו לומדים כל הזמן, אלא ביארנו את הדברים מפי דברי רבותינו, איך להתייחס לדברים שסותרים, והדברים האלה לא ממנו כלל אלא יסודות הדברים הם ממרן שליט"א (ואף הדברים היו למראה עיניו), מהרב שאלתיאל עמר, הרב יעקב ששון ועוד ועוד, וכן עברו על הדברים בדקדוק כמה ת"ח חשובים (בחכמה ובמניין), שהדברים יהיו מדוקדקים בלשונם. ואכן הייתי צריך להוסיף זאת שם, ונוסיף בעז"ה.
 
בילקו"י החדש שהביאו, מרן הראשל"צ שליט"א כותב:
על "שניצל" נהגו הכל לברך עליו שהכל, ובזה אין חילוק בזה בין שניצל הנעשה בבית, לבין שניצל הנעשה באולמות ובתי מלון. והמברך על השניצל בורא מיני מזונות לא הפסיד. וטוב שיברך על איזה מאכל שברכתו ודאי מזונות, ויפטור את השניצל.
אודה ו(לא) אבוש כי עדיין לא עלה בידי לעיין במקורות הנזכרים שם, אולם מלשון ההלכה עצמה, משמע שיברך על דבר אחר מזונות ויפטור את השניצל. ולא נהיר לי, והרי ס"ל שנהגו לברך עליו שהכל, וא"כ מידי ספק עדיין לא יצא, דאם ברכתו היא שהכל הרי שצריך לברך גם על דבר שברכתו שהכל ולכוון לפטור, ואם בירך רק מזונות הרי שלא פטר דבר שברכתו שהכל, אלא רק שאם בירך עליו מזונות יצא.
ולא ירדתי לסוף דעתו, האם נתכוון שיברך גם מזונות על דבר אחד וגם שהכל על דבר אחר ויפטור את השניצל, או שדי לו שיברך מזונות ויפטור את השניצל אע"פ שברכתו שהכל. (וצ"ב הטעם לזה).
 
בילקו"י החדש שהביאו, מרן הראשל"צ שליט"א כותב:
על "שניצל" נהגו הכל לברך עליו שהכל, ובזה אין חילוק בזה בין שניצל הנעשה בבית, לבין שניצל הנעשה באולמות ובתי מלון. והמברך על השניצל בורא מיני מזונות לא הפסיד. וטוב שיברך על איזה מאכל שברכתו ודאי מזונות, ויפטור את השניצל.
אודה ו(ולא) אבוש כי עדיין לא עלה בידי לעיין במקורות הנזכרים שם, אולם מלשון ההלכה עצמה, משמע שיברך על דבר אחר מזונות ויפטור את השניצל. ולא נהיר לי, והרי ס"ל שנהגו לברך עליו שהכל, וא"כ מידי ספק עדיין לא יצא, דאם ברכתו היא שהכל הרי שצריך לברך גם על דבר שברכתו שהכל ולכוון לפטור, ואם בירך רק מזונות הרי שלא פטר דבר שברכתו שהכל, אלא רק שאם בירך עליו מזונות יצא.
ולא ירדתי לסוף דעתו, האם נתכוון שיברך גם מזונות על דבר אחד וגם שהכל על דבר אחר ויפטור את השניצל, או שדי לו שיברך מזונות ויפטור את השניצל אע"פ שברכתו שהכל. (וצ"ב הטעם לזה).

הרב @ראובן יוסף מיארה כתב כאן בשם הגר"ש ללוש שמה שנכתב שכדאי לפטור זה הולך על הסיפא ולא על הרישא, והיינו שגם המברך על השניצל מזונות שלא הפסיד, עדיף שיברך על דבר אחר שברכתו מזונות ויפטור את השניצל, אבל אה"נ, המברך שהכל נראה שלא צריך לפטור ע"י דבר אחר כלל.
 
מתוך הגיליון "אור השבת" - שאלות ותשובות שנמסרו ע"י הגאון רבי שמעון ללוש שליט"א בתכנית "אור השבת", המשודרת מידי יום חמישי בשעה 21:00 ברדיו קול תבונה:
שאלה: מרן הראש"ל שליט"א אמר בשיעורו השבועי בלווין: ברכת השניצל - שהכל, בגלל שהדגן לא מעורב בו אלא רק מעטפת לעוף. האם על שניצל תירס יברכו מזונות, בגלל שהדגן מעורב בתוך המילוי.
תשובה: מרן הראש"ל שליט"א אמר בשיעורו השבועי בלווין: ברכת השניצל- שהכל, והוסיף שאם רואים מישהו שמברך מזונות- לא צריך לצעוק עליו, אלא לומר לו בעדינות: שמדברי מרן הבית יוסף מבואר שהברכה על השניצל היא שהכל, ולא מזונות. ומי שמברך מזונות- זה בסדר, אבל יותר נכון לברך שהכל.
בשניצל סויה- הנידון האם מברכים מזונות או שהכל, בגלל שמעורב בו דגן. הדברים נתבררו ע"י ר' ראובן יוסף מיארה שליט"א שעסק הרבה בנושא זה. הוא פנה לחברות שמייצרים את השניצל. וכך נאמר לו: בחברת טבעול- שמים קמח בתוך התערובת, אבל הוא רק כדי לדבק ולייצב, ולא בשביל להטעים ולהשביע. בחברת זוגלובק שניצל סויה: לא שמים קמח, אלא מייצבים ע"י חומרים אחרים.
שניצל תירס: בתערובת לא שמים קמח, אלא מעל השניצל (לפני הציפוי) שמים שכבה דקה של קמח, כדי לייצב את התירס שלא יזוז ממקומו.
למסקנה: הדגן לא ניתן כדי להטעים ולהשביע. ולכן בכל החברות- הברכה על השניצל תהיה שהכל.
 
לכל מאן דבעי!
בשב"ק (וישב) שאלתי את הגאון רבי גד יזדי שליט"א (הידוע כמקורב מאוד למרן זיע"א, ושמרן סמך אותו על מלאכת הגהת ספריו ועוד), מהי דעת מרן זיע"א בענין ברכת השניצל.
והגאון הנ"ל ענה לי בפשיטות שדעת מרן זיע"א לברך על השניצל שהכל. ושזוכר שהרב יעקב ששון (נכדו) שאל את מרן בענין זה, וכך מרן ענה לו בפשיטות, ושאלתיו מה עם הכלל של כל שיש בו וכו', וענה לי שדעת מרן זיע"א (כפי שאמר לנכדו) שכלל זה נאמר בתערובת ולא בציפוי שבזה אזלינן כמו כל עיקר וטפל, וכיון שכאן ודאי השניצל עיקר לכן ברכתו שהכל. עכת"ד ששמע שמרן זיעא אמר לנכדו הנ"ל.
מעתה מה שדחה הרב לשמור ולעשות בדקדוקים שונים וכתב שמרן אמר בטעות להטעים במקום לדבק. נראה שאי"ז נכון. ודו"ק.
מצורף מכתבו של הרב יעקב ששון שליט"א שהעיד לנו ככל הנ"ל
 

קבצים מצורפים

  • עדות הרב ששון.pdf
    69.7 KB · צפיות: 16
מעתה מה שדחה הרב לשמור ולעשות בדקדוקים שונים וכתב שמרן אמר בטעות להטעים במקום לדבק. נראה שאי"ז נכון. ודו"ק.
אל תיתפס לזה. כך שיערתי ע"פ מה שכתב הילקוט יוסף ברכות להדיא בשם מרן, שכל הטעם לברך שהכל כי הפירורים באים לדבק בלבד. וכנ"ל. אבל אה"נ לאו דוקא, ולכן סיימתי שעכ"פ אין להוכיח מהסרטון כלום. וגם הרב ששון שכ' שכל שבא לשמש את העיקר אף שבא לטעם מברך שהכל, לא כתב כן בשם מרן כלל.
 
אל תיתפס לזה. כך שיערתי ע"פ מה שכתב הילקוט יוסף ברכות להדיא בשם מרן, שכל הטעם לברך שהכל כי הפירורים באים לדבק בלבד. וכנ"ל. אבל אה"נ לאו דוקא, ולכן סיימתי שעכ"פ אין להוכיח מהסרטון כלום. וגם הרב ששון שכ' שכל שבא לשמש את העיקר אף שבא לטעם מברך שהכל, לא כתב כן בשם מרן כלל.
במחכ"ת בסרטון הדבר מוכח שס"ל לברך שהכל מטעם הכס"מ, ושוברי בצידי, שהרי אמרו למרן ששמים הרבה פירורי לחם, ומרן אמר בסוף דבריו - זה בא להטעים, והשתא בשלמא אם נאמר שבא להטעים כוונתו "לשרת", וכוונתו למ"ש מרן בכספו ובביתו א"כ א"ש. אולם אם נאמר שרצה לומר "לדבק" כמו שכת"ר העלה - צד, קצת דחוק שהרי הדגישו למרן ששמים הרבה פירורי לחם, ובשביל לדבק לא צריך הרבה פירורים, כנודע. וגם מה שכת"ר דחה באחת התגובות ששמים בשביל לחסוך, הנה גם אם זה נכון, מ"מ לא שייך לפרש כן בהסרטה, שהרי לפי דבריך מרן רצה לומר להדביק. אלא"כ כת"ר יאמר שמרן רצה לומר לחסוך...
ועכ"פ איך שיהיה למה לנו לדחוק שהיתה כאן החלפת מילה במרן זיע"א, אחרי שכל העוסקים במלאכת הקודש עם מרן זיע"א שהם תלמידיו נאמניו שהיו ממונים על מלאכת עריכת ספריו, וכל אלו העידו שמרן מדבר גם כשבא להטעים, וכעדות הרב שאלתיאל, הרב ששון, והרב גד יזדי. א"כ יותר נראה לומר שמרן דוקא קאמר להטעים - כשכוונתו לשמש, כי הרי גם להטעים זהו שימוש לעיקר. ודו"ק.
 
כבר כתבתי שחבל על הזמן של כולנו. יש לי מה להשיב, ועל רוב טענותיך כאן כבר השבתי לעיל. אבל כנראה לא בכל מחלוקת אפשר לשכנע את הצד השני, וכשם שפרצופיהם שונים דעותיהם שונות. ואסיים בדברי החיד"א בפתח עינים (פ"ב דאבות מ"ד) על אמרם: ואל תאמר דבר שאי אפשר לשמוע שסופו להשמע, שר"ל שלא יאמר דבר זה אי אפשר לשום חכם לשמעו ולהבינו, שהאומר כן טועה הוא, שבודאי יהיה סופו להשמע, שימצא איזה ת"ח מעיין היודע פשר דבר שישיב תשובה ניצחת, את כל ונוכחת. ע"ש. ואת והב בסופה.
התורה עוד ארוכה...
 
סטָטוּס
סגור לתגובות נוספות.
חזור
חלק עליון