הרב שמעון ללוש
Well-known member
ב"ה
חזק ואמץ!
אצרף כאן קובץ מו"מ של המחבר עם אחד הת"ח שעסק בנושא זה טובא בעבר, ובתוכו יש תשובות לטענות רבות, ומהם הטענות של כבודו, ואף שמסתמא כבודו כבר ראה קובץ זה בעבר, שהרי כבודו מכיר טוב את המכותב, מ"מ אם זה לא יספיק, נוכל להמשיך במו"מ ממוקד ע"ג זה. (מו"מ זה התקיים בתחילת חודש אלול האחרון, ועד שיצא החוברת ע"י המחבר, היו עוד דברים רבים שהתבררו).
ואציין לפי סדר אותותי'ו:
ב"ה
א. עי' הערה 21, וכוונתו לדברי המאירי שהובאו בחוברת עמ' 72 ד"ה עוד בה
ב. עי' הערה 46
ג. אה"נ ראוי לתקן הניסוח, (אף שלגוף הדברים כך היא דרך הפוס' להשמיע בדרך מו"מ האם משמעות הש"ס מסייעת או דוחה, ולא שמכריעים עפ"ז חלילה נגד הראשונים, אבל מבארים במו"מ את השיקולים של הפוסקים, שעי"ז מבינים יותר את רוח דברי רוב הראשונים והש"ע שפירשו ופסקו אחרת, ודו"ק. וז"ל מרן הב"י יו"ד סי' קעח: וסובר הרמב"ם דבלורית היינו שמגלח מן הצדדים ומניח שער באמצע וכן כתב בפירוש המשנה פ"ק דע"ז (מ"ג) וכתב שתספורת כזה אסור לנו מן התורה כדי שלא נדמה כהם אבל רש"י פירש שם (ח. ד"ה בלוריתו) דבלורית היינו שמספר ומניח שער מאחורי העורף ולפי דבריו היינו מספר קומי דבסמוך וכן נראה מדאמרינן בפרק עשרה יוחסין ת' מאות ילדים היו לו לדוד וכולם בני יפת תואר היו וכולם מספרים קומי ומגדלים בלורית היו משמע דחדא מילתא קאמר שהיו מספרים קומי דהיינו שהיו מספרים מלפניהם ומגדלים בלורית מאחורי ערפם דאילו לדברי הרמב"ם אם היו מספרים קומי דמשמע דהיינו שהיו מניחין שער מאחורי ערפם היכי קאמר בתר הכי שהיו מגדלים בלורית דהיינו שהיו מגלחין כל סביבות הראש ואין מניחין שער אלא באמצע לפי פירוש של הרמב"ם ודוחק לפרש שקצתם היו מספרי קומי וקצתם היו מגדלי בלורית. עכל"ק. הרי שסייע ממשמעות הגמ' נגד הרמב"ם, אלא שלא הכריע כפ"ז (כמבואר בהמשך דבריו ע"ש), אלא רק סייע בזה ללומד להבין יותר את שיטת רש"י והמנהג, ותול"מ. אבל כאמור עדיף טפי לתקן ניסוח לניסוח הולם יותר.
בברכה רבה
חזק ואמץ!
אצרף כאן קובץ מו"מ של המחבר עם אחד הת"ח שעסק בנושא זה טובא בעבר, ובתוכו יש תשובות לטענות רבות, ומהם הטענות של כבודו, ואף שמסתמא כבודו כבר ראה קובץ זה בעבר, שהרי כבודו מכיר טוב את המכותב, מ"מ אם זה לא יספיק, נוכל להמשיך במו"מ ממוקד ע"ג זה. (מו"מ זה התקיים בתחילת חודש אלול האחרון, ועד שיצא החוברת ע"י המחבר, היו עוד דברים רבים שהתבררו).
ואציין לפי סדר אותותי'ו:
ב"ה
א. עי' הערה 21, וכוונתו לדברי המאירי שהובאו בחוברת עמ' 72 ד"ה עוד בה
ב. עי' הערה 46
ג. אה"נ ראוי לתקן הניסוח, (אף שלגוף הדברים כך היא דרך הפוס' להשמיע בדרך מו"מ האם משמעות הש"ס מסייעת או דוחה, ולא שמכריעים עפ"ז חלילה נגד הראשונים, אבל מבארים במו"מ את השיקולים של הפוסקים, שעי"ז מבינים יותר את רוח דברי רוב הראשונים והש"ע שפירשו ופסקו אחרת, ודו"ק. וז"ל מרן הב"י יו"ד סי' קעח: וסובר הרמב"ם דבלורית היינו שמגלח מן הצדדים ומניח שער באמצע וכן כתב בפירוש המשנה פ"ק דע"ז (מ"ג) וכתב שתספורת כזה אסור לנו מן התורה כדי שלא נדמה כהם אבל רש"י פירש שם (ח. ד"ה בלוריתו) דבלורית היינו שמספר ומניח שער מאחורי העורף ולפי דבריו היינו מספר קומי דבסמוך וכן נראה מדאמרינן בפרק עשרה יוחסין ת' מאות ילדים היו לו לדוד וכולם בני יפת תואר היו וכולם מספרים קומי ומגדלים בלורית היו משמע דחדא מילתא קאמר שהיו מספרים קומי דהיינו שהיו מספרים מלפניהם ומגדלים בלורית מאחורי ערפם דאילו לדברי הרמב"ם אם היו מספרים קומי דמשמע דהיינו שהיו מניחין שער מאחורי ערפם היכי קאמר בתר הכי שהיו מגדלים בלורית דהיינו שהיו מגלחין כל סביבות הראש ואין מניחין שער אלא באמצע לפי פירוש של הרמב"ם ודוחק לפרש שקצתם היו מספרי קומי וקצתם היו מגדלי בלורית. עכל"ק. הרי שסייע ממשמעות הגמ' נגד הרמב"ם, אלא שלא הכריע כפ"ז (כמבואר בהמשך דבריו ע"ש), אלא רק סייע בזה ללומד להבין יותר את שיטת רש"י והמנהג, ותול"מ. אבל כאמור עדיף טפי לתקן ניסוח לניסוח הולם יותר.
בברכה רבה