• ניתן לשלוח מערכות ויישובים בתורת מרן רבינו עובדיה יוסף זלה"ה, שיודפסו בע"ה בקובץ בית יוסף מהדורת תשפ"ה למייל: office@moreshet-maran.com בקובץ וורד, עד לחג השבועות תשפ"ד, אין התחייבות לפרסום, והרשות נתונה לערוך את הדברים לפני הפרסום.

האם יתכן שרבינו עובדיה יטעה בהוראה חלילה?

נא אל תעזוב, הודעותיך מחכימות.
גא"מ לדברי הרב אהרון כהן היקר ומבקש מהרב פשוט שלא לחדול אדרבא כתוב וכתוב ופשוט שהרב ללוש שליט"א לא נתכוון לקצוף על אף אחד ורק דיבר על רוח הדברים ואף אם הגיב באופן חריף נתכוון לטוב. ופשוט שרוצה שילמדו להבא מי שצריך להבין(אינני מכוון אלעך הרב פשוט חלילה) ולא שיחדלו לכתוב.
 
גא"מ לדברי הרב אהרון כהן היקר ומבקש מהרב פשוט שלא לחדול אדרבא כתוב וכתוב ופשוט שהרב ללוש שליט"א לא נתכוון לקצוף על אף אחד ורק דיבר על רוח הדברים ואף אם הגיב באופן חריף נתכוון לטוב. ופשוט שרוצה שילמדו להבא מי שצריך להבין(אינני מכוון אלעך הרב פשוט חלילה) ולא שיחדלו לכתוב.
גם אני מצטרף להנ״ל.
 
נא אל תעזוב, הודעותיך מחכימות.

ולסיום אבקש בלשון רכה מהמשתתפים הנכבדים "אמת ליעקב" ו"פשוט" וכל סייעתכם שלא להגיב כאן יותר, איננו מעוניינים בדברים שלכם, זה לא עוזר לנו, וגם אתם לא מעוניינים בתשובות שלנו.

דברי הרב ודברי התלמיד, דברי מי שומעים...
 
ב"ה
לכבוד @הרב שמעון ללוש שליט"א
לענ"ד החילוק הוא קצת שונה, דאין הבדל אם חולק עליו פעם אחת או שתיים או שלש או ארבע, אלא עיקר החילוק הוא האם חולק עליו כדרכה של תורה, לאחר עיון מעמיק ויסודי בדברי הפוסקים, והוסמך על ידי גדולים כבעל סברא ישרה וכו', בזה יכול לחלוק על מרן זצ"ל, כמובן בדרך כבוד ובלי שום אפילו 'משהו' של זלזול, ובזה דרכו גדולי הדורות מדור דור. [ולהגיד שחכם מסויים טעה, זה לא זלזול, כפי שמצינו רבים מהפוסקים שכתבו כן על גדולי הדורות, ראה להגר"א ארבל בספרו באתי לגני פרק כח - וצירפתיו כאן. עש"ב]. וכדרך זו הולכים כמה וכמה מחכמי זמנינו (הגאון הרב דוד יוסף, הרב גדעון בן משה, הגר"מ מאזוז, ועוד).
אמנם מאידך גיסא ידוע לי וברור לי שיש הרבה כאלו שחולקים על מרן זיע"א בכל מיני טענות שונות, ולא עיינו ופתחו בכל מה שמרן זיע"א ציין, והרבה פעמים זה נבע מהתעצלות לפתוח את הספרים שאליו ציין מרן זיע"א. וכן לפעמים מחוסר התבוננות בדברים יוצא שיש כאלו שחולקים על מרן זיע"א.
אך כאמור ודאי שאם לאחר בירור אחר בירור עם כל הצדדים יצא לחכם זמנינו היפך פסק מרן זיע"א, יכול לחלוק אם הוא ראוי לזה. פוק חזי שהרבה פעמים הראו למרן זיע"א ראשון מסויים או פוסק מסויים, וחזר בו. ומוכח שעד עתה טעה בדבר זה. ועד עכשיו ידענו כלל ש'אסור לחלוק על הראשונים', וכעת חידשו שגם על אחרונים? באיזה אחרון זה כתוב? הרבה קטנוניים בנושא זה, וחושבים שמי שחולק על מרן זיע"א הוא פוגע בכבודו, וגם איך זה יתכן הרי מרן זיע"א ידע את כל התורה כולה וכו' וכו' כל מיני טענות שונות ומשונות, ובאמת היודע ספר, יראה שכל ספרי רבותינו מלאים במחלוקות כדרכה של תורה, ופעמים כתבו לשונות חריפים [וזה ניתן יותר לגדולי הדור כמובן], בא ואשאלך וכי אם מרן זיע"א היה חי עוד שנה, לא היה לו מה ללמוד עוד? זהו נגמר? ודאי שיש דברים שנעלמו מעיניו. וזה מוכח מיניה וביה בכל ספריו שכתב בגליון "ושוב מצאתי בספר כך וכך", שזה אומר שבכותבו את התשובה לא ידע מהך פוסק פלוני. ויש עוד ראיות רבות פשוטות מזה, רק אי"צ להאריך, דהכלל הוא פשוט כאמור, אם אברך רציני למד היטב את הסוגיא, וייצא לו היפך דברי מרן זיע"א יכול להורות כדבריו. וכן מבואר בדברי הראשל"צ שליט"א בשלחן המערכת (ח"א עמ' קכד, ד"ה וכן), וזת"ד: וכן אאמו"ר נוהג בעוד ספרים שיצאו לאור בשנים האחרונות, לתת להם הסכמה, ואינו מקפיד אם כתבו לחלוק עליו כדרכה של תורה כאשר כותבים בשום שכל ובסברא ישרה או בראיה מוכרחת. ע"ש. וכן מוכח עוד שם בעמ' קמ, שכשיש ראיה מוכרחת ניתן לחלוק עליהם כדרכה של תורה. (וכן מבואר בעוד רבות מספריו). וכן מבואר בשלחן המערכת ח"ב עמ' תלז ד"ה ומכל, והלאה, שיש חילוק בין אם חולק על רבותיו אחר העיון הדק היטב, או חלילה בפזיזות. עש"ב. והביא שם מה שכתב מרן זיע"א בענף עץ אבות (עמ' יח, ובנד"מ עמ' לב), וז"ל: כתב מהר"ח מוואלז'ין בספר רוח חיים (על אבות כאן) שלשון והוי "מתאבק" בעפר רגליהם הוא מלשון "ויאבק איש עמו", שהוא ענין התאבקות של מלחמה, שאם יש לתלמיד קושיות על שיטת רבותיו, חייב להאבק על דעתו, ואסור לו לקבל דבריהם כשיש לו קושיות עליהם, כי לפעמים תהיה האמת עם התלמיד, כמו שעץ קטן מדליק את הגדול, ומלחמת מצוה היא, שאף שאנו סוברים נגד רבותינו הקדושים אשר בארץ בספריהם שלפנינו, הנה על ידי הספרים אשר בבתינו נעשה ביתנו בית ועד לחכמים, והוזהרנו וניתנה לנו רשות להאבק וללחום בדברי תורה, ולא לישא פני איש, רק לאהוב האמת. אך סיים שם, דמ"מ הרי אמרו הוי מתאבק בעפר רגליהם, כלומר שירגיש מיעוט ערכו בפניהם, כמ"ש ואנכי עפר ואפר, ויחלוק ביותרת הכבוד וכדן לפניו בקרקע. ע"כ. וע"ש עוד מה שהאריך בזה, ואי"צ להאריך כאן, לך נא קח משם.
אלא שכמובן אין זה מחייב את שאר העם שלא למדו את הנושא, להתבלבל כי אולי אותו חכם צודק, משום שכאמור רק לאותו חכם שלמד את הסוגיא ויצא לו כך, ילך בדרך זו, אך שאר אדם מנין לו לשמוע לחכם הזה נגד מרן זיע"א חלילה? אא"כ הוא יצטרף לעניין וילמד ג"כ היטב את הסוגיא, ויראה שהצדק עם אותו חכם. [כמובן שלעניין להחמיר יוכל להחמיר על עצמו כדברי אותו חכם גם קודם עיון הסוגיא, אך לא יוכל להורות כן לאחרים. וכ"ש לא לומר לאחרים "תחמירו בעוגיות פפושדו כי הרבה מחמירים בזה", כל עוד שלא יצא לו כן מתוך שלמד את הסוגיא היטב ויפרוש את ראיותיו ללומד].
ובאמת שכבר נשפך על כך הרבה דיו, וראה להגר"י ברכה בכמה מקומות בספרו ברכת יהודה שכתב בנושא זו, ולתועלת הקוראים, אצרף כאן את דבריו.
בברכה רבה
זעירא דמן חבריא
מחסידי מרן זיע"א
אני מסכים עם העקרונות שכתבת, לדעתי לא צריך להיות בזה מחלוקת,
עיקר החילוק שכתבתי הוא לגבי ה"מגמתיות" ה"ניכרת" וה"נירגשת" בפורום זה, שהמשתתפים בו שהם תלמידי מרן שליט"א מרגישים בה "אי נעימות גדולה" ומתחננים רבות להפסיק את ה"הפרעות" הללו שלא נותנים אפשרות למו"מ נעים וענייני למי שבאמת רוצה לדון בנושאים. והרי הפורום נועד עבורם, ולכן אם יש כאלו שסבורים שיש עוד דרכים לדון בדברי מרן רשכבה"ג זצ"ל שיעשו להם פורום שדנים בו כדרכם, אבל לא להפריע ולכער את האוירה לבני הבית. ואבקש שתדקדק שוב בדברי ותראה את "עיקר החילוק" שכתבתי בדברי.

ונא לא להביא ראיה מהחיבורים שצירפת כאן, וכבוד ה' הסתר דבר.

גם אין בכוונתי לפתוח כאן דיון מתי כן לחלוק ומתי לא, ולא דיון שחלילה חלילה יעסוק בלדון ולדבר על המחברים הנ"ל, רק הודעתי דעתי בשני נידונים אלו בלי לפרט, ודי בזה.

בברכה רבה
 
ב"ה
שלום וברכה,

אדבר ברור,
הגדרת הפורום מאד ברורה, מורשת מרן זיע"א בנשיאות מרן הראש"ל שליט"א,
מי שלא ידע עד היום, שידע מעכשיו.

ולכן המטרה כאן לברר נושאים נידונים ועניינים "בשיטת מרן זיע"א", ולא "האם גם לפי מרן זיע"א בדין פלוני או בנושא אלמוני צריך לעשות כפי שאנו מבינים",. וכן שיהיו לאור משנתו ודרכו של מרן הראש"ל שליט"א, ולא לפי גישות שונות. השאר הם נידונים שמתאימים לפורום כללי, לא לפורום זה שעיקרו בא ללבן "אליבא דמרן זיע"א גופיה" במה שכן כתב וגילה דעתו, או על פי מה שכן כתב וגילה דעתו, ולאור משנתו של מרן שליט"א.

ולא להתחכם שגם נידונים אלו הם על פי מה שכן כתב, כי עכ"פ זה לא מטרת הפורום, זה התחכמות, וזה מציק מאד ומפריע.

מי שרוצה לדון בנידונים כגון אלו, יקים לו פורום "אליבא דמרן", או "אילו ראה מרן", ותו לא מידי.

נא לכבד את המקום!
נא לכבד את תחושת החברים שעבורם הוקם ונועד הפורום, שיוכלו להרגיש בנוח בתוך הבית!

ומעתה, כל משתתף שירצה לדון בשיטת מרן עצמו, ובאופן שאינו סותר למשנתו של מרן שליט"א, מוזמן להשתתף, ומי שקשה לו לעמוד בזה, או שסבור שזה לא נכון לנהוג כך, שימצא את המקום שיתאים יותר למה שהוא סבור, ותו לא מידי.

(כ-15 שנה לפחות שדנים איתי בנידונים שהזכרתי שאינם מתאימים לכאן, ואדרבא יצאו מזה פירות טובים, כשזה לשם שמים זה לא לגריעותא, אבל כאן בפורום זה באופן ציבורי זה לא המטרה, זה היפך המטרה, וגם מציק מאד ומפריע למטרה)

בתקוה להבנה
 
למעלת כבוד החכם השלם @הרב שמעון ללוש שליט''א
מעניין אותי לדעת התייחסות כת''ר לעצם הנידון שהעליתי פה, ואולי לא ניסחתי את דברי במדויק, כידוע שהעברית שלי אינה משופרת, אבל הנקודות הן
א. האם יתכן שרב הורה הוראה ויכשיל בה את תלמידיו?
ב. האם התלמידים עושים נכון וטוב שהולכים אחר פסקי רבם במה שיאמר בלא להתעניין כלל במה שאומרים תופסי תורה אחרים.
אשמח לתשובת מעכת''ר אם אפשר ואם ירצה
ע''ה משען יצחק ס''ט
מגדל העמק ת''ו
 
לכבוד @הרב שמעון ללוש שליט"א
לענ"ד החילוק הוא קצת שונה, דאין הבדל אם חולק עליו פעם אחת או שתיים או שלש או ארבע, אלא עיקר החילוק הוא האם חולק עליו כדרכה של תורה, לאחר עיון מעמיק ויסודי בדברי הפוסקים, והוסמך על ידי גדולים כבעל סברא ישרה וכו', בזה יכול לחלוק על מרן זצ"ל, כמובן בדרך כבוד ובלי שום אפילו 'משהו' של זלזול, ובזה דרכו גדולי הדורות מדור דור. [ולהגיד שחכם מסויים טעה, זה לא זלזול, כפי שמצינו רבים מהפוסקים שכתבו כן על גדולי הדורות, ראה להגר"א ארבל בספרו באתי לגני פרק כח - וצירפתיו כאן. עש"ב]. וכדרך זו הולכים כמה וכמה מחכמי זמנינו (הגאון הרב דוד יוסף, הרב גדעון בן משה, הגר"מ מאזוז, ועוד).
אמנם מאידך גיסא ידוע לי וברור לי שיש הרבה כאלו שחולקים על מרן זיע"א בכל מיני טענות שונות, ולא עיינו ופתחו בכל מה שמרן זיע"א ציין, והרבה פעמים זה נבע מהתעצלות לפתוח את הספרים שאליו ציין מרן זיע"א. וכן לפעמים מחוסר התבוננות בדברים יוצא שיש כאלו שחולקים על מרן זיע"א.
אך כאמור ודאי שאם לאחר בירור אחר בירור עם כל הצדדים יצא לחכם זמנינו היפך פסק מרן זיע"א, יכול לחלוק אם הוא ראוי לזה. פוק חזי שהרבה פעמים הראו למרן זיע"א ראשון מסויים או פוסק מסויים, וחזר בו. ומוכח שעד עתה טעה בדבר זה. ועד עכשיו ידענו כלל ש'אסור לחלוק על הראשונים', וכעת חידשו שגם על אחרונים? באיזה אחרון זה כתוב? הרבה קטנוניים בנושא זה, וחושבים שמי שחולק על מרן זיע"א הוא פוגע בכבודו, וגם איך זה יתכן הרי מרן זיע"א ידע את כל התורה כולה וכו' וכו' כל מיני טענות שונות ומשונות, ובאמת היודע ספר, יראה שכל ספרי רבותינו מלאים במחלוקות כדרכה של תורה, ופעמים כתבו לשונות חריפים [וזה ניתן יותר לגדולי הדור כמובן], בא ואשאלך וכי אם מרן זיע"א היה חי עוד שנה, לא היה לו מה ללמוד עוד? זהו נגמר? ודאי שיש דברים שנעלמו מעיניו. וזה מוכח מיניה וביה בכל ספריו שכתב בגליון "ושוב מצאתי בספר כך וכך", שזה אומר שבכותבו את התשובה לא ידע מהך פוסק פלוני. ויש עוד ראיות רבות פשוטות מזה, רק אי"צ להאריך, דהכלל הוא פשוט כאמור, אם אברך רציני למד היטב את הסוגיא, וייצא לו היפך דברי מרן זיע"א יכול להורות כדבריו. וכן מבואר בדברי הראשל"צ שליט"א בשלחן המערכת (ח"א עמ' קכד, ד"ה וכן), וזת"ד: וכן אאמו"ר נוהג בעוד ספרים שיצאו לאור בשנים האחרונות, לתת להם הסכמה, ואינו מקפיד אם כתבו לחלוק עליו כדרכה של תורה כאשר כותבים בשום שכל ובסברא ישרה או בראיה מוכרחת. ע"ש. וכן מוכח עוד שם בעמ' קמ, שכשיש ראיה מוכרחת ניתן לחלוק עליהם כדרכה של תורה. (וכן מבואר בעוד רבות מספריו). וכן מבואר בשלחן המערכת ח"ב עמ' תלז ד"ה ומכל, והלאה, שיש חילוק בין אם חולק על רבותיו אחר העיון הדק היטב, או חלילה בפזיזות. עש"ב. והביא שם מה שכתב מרן זיע"א בענף עץ אבות (עמ' יח, ובנד"מ עמ' לב), וז"ל: כתב מהר"ח מוואלז'ין בספר רוח חיים (על אבות כאן) שלשון והוי "מתאבק" בעפר רגליהם הוא מלשון "ויאבק איש עמו", שהוא ענין התאבקות של מלחמה, שאם יש לתלמיד קושיות על שיטת רבותיו, חייב להאבק על דעתו, ואסור לו לקבל דבריהם כשיש לו קושיות עליהם, כי לפעמים תהיה האמת עם התלמיד, כמו שעץ קטן מדליק את הגדול, ומלחמת מצוה היא, שאף שאנו סוברים נגד רבותינו הקדושים אשר בארץ בספריהם שלפנינו, הנה על ידי הספרים אשר בבתינו נעשה ביתנו בית ועד לחכמים, והוזהרנו וניתנה לנו רשות להאבק וללחום בדברי תורה, ולא לישא פני איש, רק לאהוב האמת. אך סיים שם, דמ"מ הרי אמרו הוי מתאבק בעפר רגליהם, כלומר שירגיש מיעוט ערכו בפניהם, כמ"ש ואנכי עפר ואפר, ויחלוק ביותרת הכבוד וכדן לפניו בקרקע. ע"כ. וע"ש עוד מה שהאריך בזה, ואי"צ להאריך כאן, לך נא קח משם.
אלא שכמובן אין זה מחייב את שאר העם שלא למדו את הנושא, להתבלבל כי אולי אותו חכם צודק, משום שכאמור רק לאותו חכם שלמד את הסוגיא ויצא לו כך, ילך בדרך זו, אך שאר אדם מנין לו לשמוע לחכם הזה נגד מרן זיע"א חלילה? אא"כ הוא יצטרף לעניין וילמד ג"כ היטב את הסוגיא, ויראה שהצדק עם אותו חכם. [כמובן שלעניין להחמיר יוכל להחמיר על עצמו כדברי אותו חכם גם קודם עיון הסוגיא, אך לא יוכל להורות כן לאחרים. וכ"ש לא לומר לאחרים "תחמירו בעוגיות פפושדו כי הרבה מחמירים בזה", כל עוד שלא יצא לו כן מתוך שלמד את הסוגיא היטב ויפרוש את ראיותיו ללומד].
ובאמת שכבר נשפך על כך הרבה דיו, וראה להגר"י ברכה בכמה מקומות בספרו ברכת יהודה שכתב בנושא זו, ולתועלת הקוראים, אצרף כאן את דבריו.
בברכה רבה
זעירא דמן חבריא
מחסידי מרן זיע"א
המחברים מהם הבאת ראיה אינן ראיה, בעל מח"ס באתי לגני, ראה מה עלתה לו בספרו סמכוני באשישות ד"ח, שמחמת גישה זו עקר רבות ממצוות התורה, (קשה מאוד למצוא ספר זה, כיון שהועף לגניזה או לפח ברוב המקומות שהגיע).
ואם נשוב לנידון האשכול, לדעתו אין בזמנינו בכלל חמץ גמור, אלא רק חמץ נוקשה מחמת ,הגנטיקה, וכן מתיר להדליק ולכבות אור בשבת, ולדעתו אין נבילות וטריפות בזמן הזה מחמת הגנטיקה. ומתיר עוד איסורים חמורים. ואכמ"ל.
לגבי הרב ברכה, עי' במה שצינן האמבטיה בענין חומרת המכשירים הטמאים, בספרו ברכת יהודה ח"ז חו"מ סי' ח אות כא.
 
לגבי הרב ברכה, עי' במה שצינן האמבטיה בענין חומרת המכשירים הטמאים, בספרו ברכת יהודה ח"ז חו"מ סי' ח אות כא.
דבריך תמוהים במה שכתבת בשמו
הוא הביא שם את דברי מרן זיע"א שלא רצה לחתום, ומה לך כי תלין עליו, אולי תאמר שמרן זיע"א צינן האמבטיה?
ועוד שכתב להדיא שהוא לא רוצה להרחיב כיון ש'אינו רוצה לקרר האמבטיה', ואתה הבנת מדבריו להיפך? וכן לא יעשה
1649927752276.png
1649927788253.png
 
ראה מה עלתה לו בספרו סמכוני באשישות ד"ח, שמחמת גישה זו עקר רבות ממצוות התורה,
אני שמעתי שהוא גאון עצום, ובקי בראשונים באמת, לא כפי כל מיני חכמי זמנינו שחיים על פי סיסמאות ודברים שרגילים העולם לנהוג וכו'.
ואף אחד לא השיב לו באמת על החידושים שהוא כתב, אלא רק דיברו ברגש וכד', וכן לא יעשה. ואדרבה אם יש לכבודו תשובות אמיתיות למה שהוא כתב, אשמח מאד לקבלם.
 
אני שמעתי שהוא גאון עצום, ובקי בראשונים באמת, לא כפי כל מיני חכמי זמנינו שחיים על פי סיסמאות ודברים שרגילים העולם לנהוג וכו'.
ואף אחד לא השיב לו באמת על החידושים שהוא כתב, אלא רק דיברו ברגש וכד', וכן לא יעשה. ואדרבה אם יש לכבודו תשובות אמיתיות למה שהוא כתב, אשמח מאד לקבלם.
תאמין להחכם ללוש שהוא יודע מה הוא סח, וגם דברי @איש תם אמת וצדק
האיש הזה היה אצלנו ודיבר הבלים עד שקמו כל הקהל ויצאו מביהכנ''ס במחאה. ואכמ''ל.
 
תאמין להחכם ללוש שהוא יודע מה הוא סח, וגם דברי @איש תם אמת וצדק
האיש הזה היה אצלנו ודיבר הבלים עד שקמו כל הקהל ויצאו מביהכנ''ס במחאה. ואכמ''ל.
שמעתי מחתנו, שחמיו עבר הרבה בזיונות. אך לא היו כדין. אף אחד לא ענה תשובה אמיתית לכל הפוסקים שהביא, כולם דיברו באויר. והדבר ידוע שהיום האמת נעדרת, וקשה לקבל דבר חדש. אדרבה, אם יש לך תשובה לעניין מסויים שכתב, אשמח לשמוע.
 
שמעתי מחתנו, שחמיו עבר הרבה בזיונות. אך לא היו כדין. אף אחד לא ענה תשובה אמיתית לכל הפוסקים שהביא, כולם דיברו באויר. והדבר ידוע שהיום האמת נעדרת, וקשה לקבל דבר חדש. אדרבה, אם יש לך תשובה לעניין מסויים שכתב, אשמח לשמוע.
יתכן שגם דבריו היו פורחים באויר...
 
יתכן שגם דבריו היו פורחים באויר...
דברי החכם הנ"ל כתובים על ספר, וכולם יכולים לראות בספר סמכוני באשישות, ואילו דברי האחרים אינם כתובים על ספר, וכל מה ששמעתי מכל מיני אברכים שאומרים עליו - זה רק ש"התיר כך" והתיר כך, ומלבד שגם זה לא מדוייק, אלא התנה את היתיריו בתנאים מסויימים, עוד בה שאף אחד לא ענה על הראיות שהביא. ואדרבה תכתוב מדוע נראה לך שדבריו באויר, ונראה עם מי הצדק.
 
אין לי את ספרו, אשמח אם תעלה אותו ונווכח
שלא יעלה אותו חלילה וחס!!!
מה שנגד רוחם של כל גדולי ישראל והם רואים בו נזק עצום בעם הקודש אסור לראות אפילו כדי להשיב, ושאני מינות דמשכא.
גדולי ישראל רשאים לראות ע"מ לבחון וכן ע"מ להשיב ולסיבות נוספות, כמבואר ברמב"ם במו"נ ועוד, לא אנו הקטנים!
כאן בפורום זה מכשול עצום!
 
ב"ה
תלמדו בזמן הזה תשובת מרן זצ"ל ביבי"א ח"ב סי' כג בדין חו"נ, או בשו"ת חזו"ע סי' כט בדין מצ"כ, וכאלה תשובות עסיסיות ומשובחות של מרן זצ"ל מסלתה ומשמנה, תשובה שלימה מאהבה מתחילתה לסופה להתענג על ה' וליהנות מזין שכינתו.
 
דברי החכם הנ"ל כתובים על ספר, וכולם יכולים לראות בספר סמכוני באשישות, ואילו דברי האחרים אינם כתובים על ספר, וכל מה ששמעתי מכל מיני אברכים שאומרים עליו - זה רק ש"התיר כך" והתיר כך, ומלבד שגם זה לא מדוייק, אלא התנה את היתיריו בתנאים מסויימים, עוד בה שאף אחד לא ענה על הראיות שהביא. ואדרבה תכתוב מדוע נראה לך שדבריו באויר, ונראה עם מי הצדק.
אפי' הרב מזוז שאינו חשוד כלל על קיצוניות, דיבר בחריפות נגד ספרו, הובאו דבריו בעלונו (גליון 103):
הצג קובץ מצורף 3185
הצג קובץ מצורף 3186

שמעתי מחתנו, שחמיו עבר הרבה בזיונות. אך לא היו כדין. אף אחד לא ענה תשובה אמיתית לכל הפוסקים שהביא, כולם דיברו באויר. והדבר ידוע שהיום האמת נעדרת, וקשה לקבל דבר חדש. אדרבה, אם יש לך תשובה לעניין מסויים שכתב, אשמח לשמוע.
זו הראיה הכי גדולה שהוא הטועה, לא יתכן ש"אף אחד" לא ענה לו על "אף אחת" מטענותיו.
וכבר התמרמר ע"ז הגאון רבי אליהו בחבוט שליט"א בירחון יתד המאיר גליון 149 סי' קסו ענף א, שאחר מו"מ ארוך שהיה ביניהם באור תורה בענין חדר יחוד, הדפיס בספרו ברכת יהודה את הדברים ככתבם וכלשונם, ואף שהיו עשרות נקודות בהם דנו, לא היה אפי' מקום אחד שחזר בו, ואפי' לא ראה צורך לבאר יותר את הדברים למה אין דברי הגר"א בחבוט נכונים. וזה מראה אחר חיפוש האמת...

עוד אעיר, שבספרו ח"ו או"ח סי' ז כתב שאין לסמוך על שמועות שמרן זיע"א חזר בו עד שנראה את הדברים כתובים עלי ספרו, (וכ"כ על כל פוס' בח"ה עניינים שונים סי' טז). ומאידך איהו גופיה בכמה דוכתי מסתמך על שמועות שמרן זיע"א חזר בו, [ראה לו בח"ו יו"ד סי' יז אות ד ד"ה והגאון, דמסתמך ואזיל על שמועות ממרן זיע"א שחזר בו. וכן בח"ד או"ח סי' יח].
 
חזור
חלק עליון